Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?

Gestart door Annemia maandag 04 februari 2019, 11:32:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
Op mijn baan gebruik ik voor de aansturing een CS1-R. Volgens de handleiding van ESU is de baanspanning die ze adviseren voor een 3-rail baan 18-20V.
Volgens mijn centrale staat bij mij de spanning op 18,6V, dus juist, dacht ik.
Nu krijg ik het advies om de baanspanning te verlagen naar 15V omdat bepaalde decoders maximaal 16V zouden kunnen hebben.
Wat voor consequenties kan dit hebben voor het rijden en bedienen van mijn baan.
Ik heb al begrepen dat ik de snelheden van alle loks, omdat ik ook met iTrain rijdt, opnieuw zal moeten ijken.
Maar wat nog meer???
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
18-20 volt is prima.
Dat het op 15 volt zou moeten staan is onzin, waarom zou er dan, voor H0, een hogere (18-20) spanning zijn ?

groet
Harald
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
gewoon op 18 volt houden. Dat moet geen probleem zijn voor h0-decoders.

Groet Ronald.
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
hier staan ecos en 3 boosters op 19 volt en nooit problemen gehad.
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
Bedankt voor de reacties.
Ik had gevraagd over het (onder garantie) omruilen van en Laisdcc-decoder. Toen werd mij gevraagd naar welke central ik gebruikte en naar de baanspanning.
De Laisdcc-decoders kunnen kennelijk niet meer dan 16V hebben. Iets wat mij totaal onbekend was.
Ik ben ook gaan speuren op internet en kwam daarbij o.a. het volgende verhaal tegen: spanning 15V
Misschien dat ik nu voor de paar van die decoders die ik nog) heb, er een weerstand voor ga zetten, want om van alle loks de snelheid opnieuw te gaan ijken zie ik ook niet echt zitten.
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
Citaat van: Annemia op maandag 04 februari 2019, 18:02:36

Ik ben ook gaan speuren op internet en kwam daarbij o.a. het volgende verhaal tegen: spanning 15V


Ah, dat onzin verhaal over CV5 wat de decoder spanning regelt. :D :D
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
 @citaat

Ben als je gelijk hebt ...kan je dan ook vertellen/uitleggen waarom
zo leren we allemaal er wat van
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
ja als je met die spotgoedkope chinese decoders gaat werken is het mss wel een probleem met die spanningen.Mss kan ali daar op antwoorden want hij gebruikt die denk ik regelmatig.Her nog weinig goede commentaren over gehoord.
Met een weerstand zie ik niet goed in hoe je dat gaat klaar krijgen want de decoder neemt toch geen constante stroom af.Verlichting aan of uit, klimmen of dalen enzovoort geven allen een andere belasting.
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
hoi,

Citaat van: Annemia op maandag 04 februari 2019, 18:02:36
De Laisdcc-decoders kunnen kennelijk niet meer dan 16V hebben. Iets wat mij totaal onbekend was.

Als dat zo is dan voldoen ze niet aan de NRMA-DCC standaard. Daar staat duidelijk in dat ze minimaal 24 volt voor schaal N en voor H0 minimaal 27 volt. moeten kunnen hebben.

Citaat van: Annemia op maandag 04 februari 2019, 18:02:36
Ik ben ook gaan speuren op internet en kwam daarbij o.a. het volgende verhaal tegen: spanning 15V

Voor juist MFX heb je iets van 19 volt nodig. Bij de startsets van bijvoorbeeld Roco zit een voeding die 18v levert en dan 17,60 volt op de baan zet. Mogelijk voor N-decoders kan je het ietsjes lager doen maar voor gewoon goede h0-decoders moet 18 - 19 volt geen probleem zijn.

Groet Ronald.
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
Citaat van: bellejt op maandag 04 februari 2019, 19:02:43
Met een weerstand zie ik niet goed in hoe je dat gaat klaar krijgen want de decoder neemt toch geen constante stroom af.Verlichting aan of uit, klimmen of dalen enzovoort geven allen een andere belasting.
als functiedecoder voor bv. verlichting van wagons?
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
maar dan kun je beter een FX decoder kopen hé.Die kosten maar evenveel en kunnen veel meer dan die Lais en het is niet de bedoeling een full decoder als functiedecoder te gebruiken.Goedkoop blijft dikwijls slechtkoop.
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
helemaal mee eens en ik ga ze ook niet meer kopen, maar ik heb er nu eenmaal een paar en die kan ik dan op die manier nog nuttig gebruiken.
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
zeker.Mss is een step down schakelingetje ervoor een oplossing als je hem als FX decoder gaat gebruiken.Die dingen kosten amper 70 cent maar weet niet of de signalen er door zouden gaan.Proberen waard mss.
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
Ik heb zitten zoeken naar wat je zou kunnen bedoelen en kwam hierop. step-dwon-converter
Als dat is wat je bedoelt, dan vraag ik me inderdaad af of het werkt, want het is DC-DC en ik heb altijd begrepen dat de spanning die op de baan staat geen echte gelijkspanning is.
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
Als je een step-down converter wilt gebruiken om een digitale spanning te verlagen kan ik je nu al zeggen dat dat niet gaat werken. Zo'n ding bevat achtereenvolgens een gelijkrichter, afvlakking, een oscillator en een smoorspoel, daar komt dus _niets_ doorheen.
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
Citaat van: ronaldk op maandag 04 februari 2019, 19:13:21
Citaat van: Annemia op maandag 04 februari 2019, 18:02:36

.......... Daar staat duidelijk in dat ze minimaal 24 volt voor schaal N en voor H0 minimaal 27 volt. moeten kunnen hebben.

Citaat van: Annemia op maandag 04 februari 2019, 18:02:36
Groet Ronald.

Hi Ronald , bedoel je niet maximaal .... volt.

Hi Annemia, een stap-down converter werk niet voor deze toepassing.

groet
Harald
Re: Welke baanspanning, hoeveel Volt is ideaal?
15V advies negeren, 18,6V is uitstekend.

Groetjes