Toelichting dag nacht simulatie 24 uur in 24 minuten.
Tbv de aansturing een TC 420 gebruikt, dit apparaat wordt normaal gesproken in de aquarium wereld gebruikt voor het simuleren van verlichting uit de gebieden waar de vissen vandaan komen. Bij de bijbehorende software (Pled) zijn een aantal 24 uurs verlichtingsschema?s beschikbaar vanuit diverse werelddelen.
Ik heb mijn TC 420 zodanig geprogrammeerd dat ik de dag start om 12.00 middag. Dat is handiger voor een toeschouwer wanneer je een modeltreindag van 24 minuten bij daglicht kan beginnen. Iedere minuut is dus 1 uur.
Op de foto van Pled kun je mijn instellingen zien. Kanaal 1, 2 en 3 zijn voor mijn RGB ledstrip. Tbv overdag heb ik een Cool White ledstrip gebruikt en op kanaal 4 aangesloten. Kanaal 5 schakelt middels een relais met ontstoor diode mijn verlichting in de huizen en op straat aan (middels extra relais binnen de bestaande bedrading aangesloten).
Het treinverkeer heb ik tot nu toe met behulp van acties in iTrain zo geprogrammeerd dat overdag de personentreinen rijden en in de avond en nacht goederen en werktreinen. Er rijden binnen 24 minuten 20 treinen over de baan.
Ik start de TC420 op 00:00 uur en start daarna de sprinter gelijk in iTrain die vervolgens de vervolgacties in gang zet. Na 24 minuten is het spektakel afgelopen

De ledstrips (RGB en Cool White) heb ik in het deksel van een kabelgoot 20x10mm geplakt. Met behulp van dubbelzijdig tape de goot aan het dak / plafond geplakt.
De kabelgoten met ledstrips met 6-aderige kabel aan elkaar verbonden met behulp van contra/stekkers.
Materiaal
- TC420 (incl. USB kabel en software) via E-bay
- Voeding (12v 10amp) via E-bay
- Ledstrip RGB 2x 5meter via E-bay
- Ledstrip Cool White 2x 5meter via E-bay
- 6 aderige gekleurde kabel via E-bay
- 6 aderige stekkers via E-bay
- Deksel van kabelgoot 20x10mm bij de doe het zelfzaak
Toekomst:
- Warm witte led lamp als zon simulatie op vaste plek op hoogste punt van zolder, aansturing via kanaal 4 (lamp besteld en aansluitstekker ligt al klaar)
- Diverse 24 minuten schema?s treinverkeer maken in iTrain
- Verfijnen huidige schema iTrain en verlichting in Pled
- Met miniprojector 24 minuten dag nacht op de achterwand van mijn treinkamer projecteren als illusie, reeds besteld.
Gr Matje