Geachte mede forumgebruikers,
Ondertussen zijn we al weer een paar maanden verder en ook bij ons baantje hebben we tijden gekend van werken, rust (vakanties) en zomerhitte.
Hieronder volgt ons verslag van het maken van ons bedieningspaneel, welke nu geheel klaar is en werkt zoals we voor ogen hadden.
Allereerst hebben wij, zoals al eerder te zien is geweest, een aluminiumplaat genomen, waarbij we de linkerkant geborsteld hebben. Dit moet het onderscheid aangeven tussen de twee lagen op onze baan.
Na het borstelen hebben wij de gaten voor de puls schakelaars, tuimelschakelaars en LEDjes geboord. Dit met behulp van de eeuwenoude truc met de lap en wat snijolie.
Nadat het plaatje ontvet is geworden, hebben we met een potloodje het schematische banenplan op de plaat getekend en dit met behulp van, in reepjes gesneden isolatietape, beplakt in de kleuren rood, blauw en zwart. Deze kleuren komen overeen met de transformator, welke zit aansloten op dit traject.
Verder alle wissels, schakelaars en andere funties voorzien van een nummertje, zodat alles te herkennen is.
Dit geheel hebben wij hierna voorzien van een laag boeklon (kaftfolie), zodat de plakkertjes er niet afgetrokken kunnen worden, en we het bedieningspaneel gewoon kunnen aanraken.

Helaas hebben wij van deze stappen geen foto?s genomen, anders hadden we dit graag met jullie gedeeld.
De volgende stap was het aanbrengen en aansluiten van de LEDjes & schakelaars. Dit waren een paar avonden fijn solderen en priegelen aan de keukentafel, maar met een geweldig resultaat.
Hieronder een paar foto?s van deze fase van ons bedieningspaneel.

De draden extra lang gelaten, omdat we nog niet weten hoeveel lengte we nodig hebben om alles netjes weg te werken.

Verbindingen voorzien van een stukje krimpkous voor mogelijke kortsluitingen en voor de stevigheid.

Alles meteen voorzien van een labeltje, anders zouden we de weg kwijt raken in alle spaghetti.

Het netjes samenbinden van alle draden, alle draden gebundeld per wisselmelder

Schakelaars ook voorzien van een draadje

Wat een draden, hopelijk komen we er nog uit!!!!
Verder ook nog een printplaatje gesoldeerd met hierop weerstanden ten behoeve van de LEDjes, zodat ze niet teveel flikkeren en te fel branden.

Dit had netter gekund, maar het werkt en er zit geen sluiting in.
Voor het kunnen plaatsen van ons bedieningspaneel, hebben we een lade gemaakt, zie ook eerder in ons verslag, waarop de trafo?s komen te staan en daartussen het bedieningspaneel.
Voordat we alle draden zijn gaan inkorten en alles netjes weg zijn gaan werken hebben we alles eerst aangesloten en gekeken of alles werkt.

De achterkant van de lade, met de kabelbomen van de baan naar het bedieningspaneel

De aansluitingen op de wisselmelder, helaas is kanaal 1 gesneuveld tijdens de test, maar gelukkig hadden we 3 reserve kanalen.

Nu nog met veel te lange draden aangesloten, maar het werkt!!!

Het bewijs dat de LEDjes branden, en ja ook de juiste kleur bij het juiste knopje, gelukkig wel.
Na deze test konden we beginnen met het wegwerken van alle bekabeling, want dat was nogal een hoop.

Dit moet geordend worden
Tijdens ons test kwamen we er achter dat de weerstand nogal veel warmte produceerde, dus hebben wij aan de onderkant van onze lade een ventilator ingebouwd, om zo de warme lucht af te zuigen en op deze manier de temperatuur te kunnen
beheersen.

Hieronder een paar foto?s van het resultaat tijdens en na het ordenen

Zo ziet het eruit als de lade op zijn plekje zit, onder de baan.
Hierbij ook nog de beloofde aansluitschema?s, welke wij hebben gemaakt om alle kabeltjes te kunnen traceren en het overzichtelijk te houden. Helaas hebben wij de labeltjes aan de kabeltjes, in verband met ruimtegebrek, niet kunnen laten zitten en zijn we superblij met onze aansluitschema?s

En als allerlaatste het bewijs dat alles werkt, hierbij nog een klein filmpje.
detailpage
Hopelijk hebben wij hierbij een mooi verslag neergelegd, waar iedereen eventueel ideeen uit kan putten voor zijn eigen baan.
Indien er vragen en/of opmerkingen zijn horen wij het graag, want wij hopen daar dan weer van te leren.
Graag tot een volgende update.
Groeten van Martin & Wim