Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

baanplan ontwerp

Gestart door Luuk BR01-1075 vrijdag 31 juli 2026, 16:18:24

Re: baanplan ontwerp

Het is beter te ontwerpen op papier, met een potlood. 

Wanneer je ontwerp klaar is kan je met één van de genoemde programma 's je baan tekenen.

Citaat van: flyerman op maandag 03 augustus 2026, 22:53:12Het is beter te ontwerpen op papier, met een potlood.
Nadeel is, dat je op papier constructies kunt tekenen, die in de praktijk onmogelijk of erg moeilijk te realiseren zijn.
Ik begin (in Wintrack) eerst met een grondplaat en teken dan binnen het programma de beoogde baan. Maar natuurlijk heeft ieder zijn of haar eigen aanpak die het beste schikt.

Citaat van: flyerman op maandag 03 augustus 2026, 22:53:12Het is beter te ontwerpen op papier, met een potlood.

Deze uitspraak triggert mijn nieuwsgierigheid. Zou je die kunnen onderbouwen?

Persoonlijk werd ik wanhopig van tekenen op papier, met name om de reden die Erwin aangeeft. Wat was ik blij toen ik met de software kon gaan tekenen. Voor mij viel de keuze op Anyrail om twee redenen: betaalbaar en Nederlandse ontwikkelaar.

Ja hoor, op papier is het makkelijker een eerste schets te maken om te kijken hoe je het zou willen hebben. 

Eerst bepaal je waar je wat zou willen hebben, industrie en stations, parade spoor etc. Dat zet je op in grote lijnen in een schets en probeer dat al in de juiste verhouding te doen.

Heb je dat allemaal bepaald, dan zet je dat over in een tekenprogramma.

Het is, naar mijn inziens, makkelijker want, en dat is ook weer persoonlijk, om met een tekenprogramma te beginnen loop je gauw vast in het ontwerp.

Citaat van: flyerman op dinsdag 04 augustus 2026, 08:25:47...en probeer dat al in de juiste verhouding te doen.

Daar wrong bij mij de schoen, vanwege de klassieke valkuil, dat het hoofd groter denkt dan de beschikbare ruimte. Het tekenprogramma houdt mij met de voeten op aarde. Maar eerlijk gezegd moest ik daar ook de 'ruimte' leren kennen.

doe maar een treintje

voor allebei de methodes valt wat te zeggen  ;)
zelf had ik duidelijk op papier de afmetingen en de vorm van de baan staan en al iets van een baanplan in m'n hoofd.
pas daarna met anyrail aan de gang en ja dat ontwerp tientallen keer aangepast.

Citaat van: Cor op dinsdag 04 augustus 2026, 07:48:23Deze uitspraak triggert mijn nieuwsgierigheid. Zou je die kunnen onderbouwen?

Persoonlijk werd ik wanhopig van tekenen op papier, met name om de reden die Erwin aangeeft. Wat was ik blij toen ik met de software kon gaan tekenen.

Ik snap de uitspraak van Martin wel. Zelf geef ik ook altijd aan: Begin eens met potlood en papier. Daar zit een gedachte achter. Een ontwerpproces gaat 9 van 10 keer op deze manier. Van "schetsidee" naar "technisch ontwerp". Van "grof" naar "fijn". Meestal zijn de schetsonderdelen (grof) in potlood en papier doen. Tegenwoordig is de technische uitwerking (fijn) via de computer. Vroeger was het allemaal met potlood, pen en papier. Als je soms het "schetsontwerp" ziet, de uiteindelijke technische uitwerking en dan wat uiteindelijk geworden is dan zit daar altijd verschil in. Kijk maar eens naar plannen voor nieuwe wegen en woningbouwprojecten.

De methode van "grof naar fijn" werkt omdat je een beeld kan vormen hoe het moet worden of wat je wilt. In de schetsfase kan je rustig allerlei ideeën schetsen zonder rekening te houden met van alles. Denk je dan nou zoiets moet het worden dan kan je verder uitwerken. Dus technisch wat verder door de juiste stralen, afstanden e.d. te gebruiken. Dat hoeft ook nog niet heel fijn te zijn maar dan heb je al een beter idee. De fase daarna is het verder uitwerken van details zoals de wisselstraten e.d. En ja de plannen kunnen dan weer wijzigen omdat het toch niet goed gaat of niet past. Zo ga je steeds verder. Krijg je ervaring dan zal je het een en ander aan werkzaamheden combineren. Dus heel groef en dan één keer wat fijner.

Voor sommige mensen werkt die methode niet. Een leeg stuk canvas / papier zonder iets kan overweldigend zijn. Je hebt een bepaald inbeeldingsvermogen nodig. Je moet zelf zien wat je wilt doen. Hoe ziet het er later uit. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Dan kan ik mij voorstellen dat iemand het fijner vindt werken om meteen met de computer te werken. Zeker de personen die graag meteen technisch uitgewerkt willen hebben. Wat tegenwoordig niet helpt is het idee dat het in één keer meteen helemaal goed moet zijn. Dat verlamt ook veel mensen. Want hoe begin ik? Wat als het niet goed gaat? Wat als niet alles wat ik wil past? Wat moet ik dan wel of niet doen? Wat als ik weer overnieuw moet beginnen? Het kost anders wel heel veel tijd! Dat idee loslaten is het moeilijkste van het hele ontwerpproces. Als je dat kan gaat het ontwerpen makkelijker. Het is niet alleen in deze hobby maar ook in de echte wereld. Want alles moet sneller en minder tijd om tot een goed ontwerp te komen. Ik zie het nu tegenwoordig zo vaak met mijn werk. Om de boel op de rit te houden (lees aanpassingen maken) is dan meer werk dan in de voorbereiding wat meer tijd te nemen.

Zelf werk ik vaak van schets (idee) naar technisch uitgewerkt ontwerp. Soms is dat op papier maar soms ook heel grof op de computer in CAD. Puur wat lijntjes om te kijken of het een beetje het beeld is wat ik voor ogen heb. Ik kan dus niet goed om gaan met ontwerpsoftware voor treintjes. Dat geeft mij geen gevoel van vrijheid om ideeën uit te werken (tekenen). Geef mij maar een leeg canvas waar ik vanaf kan werken of dat nu papier is of een leeg zwart scherm van de CAD-software  :)

Luuk is nog jong. Begrijpelijk dat het allemaal niet meevalt. Het mooiste zou zijn als iemand bij hem thuis met hem aan de slag gaat. Of dat hij bij een modelspoorvereniging gaat en ook op die manier begeleidt wordt met het ontwerp. Vaak zitten op een vereniging wel mensen die kunnen helpen met dit soort dingen. Dan kan je ook direct sparren met iemand over je wensen en ideeën, kijken en vragen. Dat is doen en leren. Beter dan alleen alles aangereikt te krijgen. Doen, vallen en opnieuw beginnen geeft kennis. Met de opgebouwde kennis kan je verder. Dit geldt trouwens ook niet voor Luuk maar ook voor andere mensen. Veel mensen durven niet om hulp te vragen of willen het graag zelf kunnen oplossen. Je moet maar zo zien: Lopen kon je ook niet één keer. Dat gebeurde ook met vallen en opstaan. Al hoeft het niet zelf doen niet goed (fout) te zijn. :) Je kan niet in alles goed zijn  :)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

:reactie: Goed verhaal, lekker kort  :thumbup:  :lol:
Moraal van het verhaal: een goede voorbereiding scheelt later frustraties  :wink:

Groeten,

Erik.

stoom stoom stoom

Goedemorgen
Ik heb gister avond de beslissing gemaakt met mijn vader. Eerste ik heb op anyrail en wintrack de gratis versie proberen te tekenen.
Ik vindt persoonlijk anyrail wat makkelijker en het is goedkoper
Ik ben nu wat aan het oefenen even de kleine dingen aan het verkennen
Ik hou jullie op de hoogte
Bedankt voor de hulp

Groet Luuk
14 Jaar

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 04 augustus 2026, 10:01:23:reactie: Goed verhaal, lekker kort  :thumbup:  :lol:

We zijn niet allemaal Trump  :D  Soms heb je woorden nodig om iets uit te leggen.

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 04 augustus 2026, 10:01:23Moraal van het verhaal: een goede voorbereiding scheelt later frustraties  :wink:

Verkeerd moraal gevonden Erik  :) Dat was niet de strekking. De strekking is: Bij het ontwerpen wekt men van "schets (grof) naar technisch ontwerp (fijn)". Meestal niet meteen "fijn" of technisch ontwerp. En het is met "vallen en opstaan". Daarnaast is het voor sommige mensen beter om persoonlijk hulp te hebben om te leren. Dat is niet alleen voor Luuk als beginner van dit draadje. Dat geldt voor iedereen op het forum.

Citaat van: Luuk BR01-1075 op dinsdag 04 augustus 2026, 10:17:15Ik ben nu wat aan het oefenen even de kleine dingen aan het verkennen.

Post ook de kleine dingetjes maar hier. Ook met kleine dingen kan hulp worden geboden. Ook handig is, als je Anyrail hebt gekocht, de .any toe te voegen.

Citaat van: Luuk BR01-1075 op dinsdag 04 augustus 2026, 10:17:15Ik vindt persoonlijk anyrail wat makkelijker en het is goedkoper

Inderdaad. Wat je persoonlijk fijner vindt werken moet je doen. Hoe duur dan iets is maakt dan niet uit. Het helpt wel als iets fijn werkt en goedkoop is.

Citaat van: Luuk BR01-1075 op dinsdag 04 augustus 2026, 10:17:15Ik ben nu wat aan het oefenen even de kleine dingen aan het verkennen

Dat mag je altijd hier neerzetten. Zeker als je denkt dat je eens wil horen wat anderen er van vinden.

Citaat van: ronaldk op dinsdag 04 augustus 2026, 11:14:47We zijn niet allemaal Trump

Nu is het gebruik van veel woorden wel het kenmerk van iemand met narcisme. O:-D  O:-D  O:-D

stoom stoom stoom

ik heb dit net even gemaakt zo ver.
de tekening staat in de bijlage
ik krijg link boven de bocht niet aan die twee wissel
hoe moet ik dit doen of kan mis iemand dat doen voor mijn
wie heeft er tips

Groet Luuk
14 jaar

Dat je de bocht er niet aan krijgt heeft te maken met de geometrie van de Märklin c-rail. Je gebruikt de bogen 24330 en 24440. Om deze te kunnen gebruiken ben je de slanke wissels 24711/24712 nodig. Daarnaast moet je aan de takken ook nog eens de 24071 maken, want deze heeft een uitneembaar deel. Dit is nodig, omdat de takken van de wissel niet ver genoeg uit elkaar liggen. Dit kun je helaas in tekenprogramma's niet zien en dan lijkt het alsof het wel kan.
In jouw geval kun je het beste voor de buitenboog de 24330 gebruiken en in de binnenboog de 24230. Dan wil het wel. Kijk maar in de bijlage, daar heb ik de boog linksboven aangepast. u vrom baan(1).any

Duitsland TP III/IV

Luuk,
Ik heb het baanplan zichtbaar gemaakt via: het AnyRail bestand exporteren naar plaatje, zie onderstaande afbeelding.

Naamloos4948.jpg

En dit plaatje via bijlagen en andere opties heb ik ingevoegd in het bericht om het zichtbaar te maken voor een ieder die geen AnyRail hebben.
u vrom baan.jpg 

stoom stoom stoom

beste Cor bedankt
ik krijg rechts boven niet aan links boven gekopolt als dan moet ik die twee banen aan te passen aan de rechter kan
sorry voor de vragen
hoe moet ik dit doen
of als iemand het wilt doen
ik beging het wel al wat beter te snapen en te kunnen voor mijn gevoel
bedankt al voor de hulp
db69 nu snap ik hoe het moet ik zat er al na te zoeken.

groet Luuk

@Luuk: Ik zie dat je ook de bochtwissel 24771 en 24772 hebt gebruikt. Deze moeten om dezelfde reden aan de takken een 24315 hebben.

Realiseer je ook goed, dat de wissels 24711/24712 en 24771/24772 - door al die extra's - meer dan 2 keer zo duur zijn dan de 24611/24612 en 24671/24672

stoom stoom stoom

ik bedoel deze
iemand heeft die linker bocht net voor me gemaakt maar nu ik ik nog niet verder    :-)

luuk
u vrom baan(1) (1).jpg

Ik begrijp, wat je bedoelt. Märklin heeft met de c-rail een behoorlijk goed doordachte geometrie ontwikkeld. Dit met als basis om het plug&play te houden.
Bijgevoegd heb ik het banenplan, wat ik in reactie 38 heb laten zien.

Neem de buitenste dubbele sporen eens als basis en brei daar mee verder. Als je die hartlijnen niet wil, dan bij Tonen klikken op Rails. Door met je muis alles te selecteren kun je mijn tekening 90 graden draaien met de klok mee, als je dat prettiger vindt.

Duitsland TP III/IV

Luuk-3.jpg

doe maar een treintje

:reactie:
 :thumbup: en genoeg rails zo Luuk, lijkt me  :)

- Is het mogelijk om in het plan van DB69 de bochtenwissels zo te leggen, zodat de laatste buitenbocht links onder R2 is? In dat geval kan hier namelijk een rechterwissel gebruiken worden (samen met een 24206 geloof ik) om het korte opstelspoor te maken. Dan is die S-bocht er ook uit.

- Wat is de gedachte achter de wissels net voor (of na) de brug?

Voor de rest lijkt me dit best een leuk plan wat aan de wensen voldoet. Eventueel zou je het station een paar cm hoger kunnen leggen dan het rangeerterrein, om zo wat meer "afstand" tussen beide gebieden te creëren?

Wordt er links of rechts gereden?

@citaat  en  @citaat  @citaat

Voordat dit te ver ontspoort: DB69 heeft mijn .any uit reactie 38 geëxporteerd als een afbeelding. Hiervoor heeft hij de instellingen veranderd van hartlijn naar Gedetailleerd. Mijn schets was meer een vingeroefening voor Luuk om te laten zien, dat in dit plan een deel van zijn wensen zit, namelijk één of twee hoofdbanen met enkele inhaalsporen (Zit er nog niet in), doorgaand station (gerealiseerd), stoptrein lijkt mee mooi (kopspoortje naar station, ergens zou dan nog een halteplaats gemaakt kunnen worden), meerder rangeersporen (gerealiseerd), locomotievenloods(en) met meerdere sporen (toe te voegen bij draaischijf) en een draaischijf (gerealiseerd).

Deze .any heeft Luuk en het afwachten wat/of hij daarmee (wat) gaat doen.

@Laenderbahn027: Dat kan zeker en is een goede suggestie voor dit plan.

@flyerman: Ik vermoed, dat Luuk daar niet mee bezig is, maar met de klok mee het meest waarschijnlijk ook al is het even lastig vanuit rangeergebied. Je zou dan kunnen overwegen het onderste rangeerspoor doorgaand te maken met een Engels wissel op het binnenspoor aan te sluiten.

US rail .. what else?

Cor,

Correct me if I'm wrong maar volgens mij moet jouw ontwerp alleen gespiegeld worden, want de smalle poot zit links en de brede poot zit rechts. Ik heb Luuk via de mail ook al wat suggesties gedaan. Inmiddels heeft hij Anyrail aangeschaft, dus kan hij zelf ook lekker puzzelen en leren. Uiteraard is het daarbij handig om de suggesties en uitleg hier op het forum mee te nemen. Deze .any heb ik hem ook gestuurd.

Luuk2.jpg

Groeten,
Wico

Waar een wil is, is een spoor

Ha Luuk! Wat leuk dat ik nu volgens mij niet meer de jongste ben op't forum :-)
Je hebt een mooie ruimte met mooie plannen zo te zien! Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen. 
Heb je de oude baan nog? Zo ja, kan je daar ook een foto van maken en hier plaatsen? Gewoon omdat het kan?

@Cor: Met de klok mee kan het nog steeds rechts of links zijn.

Citaat van: Luuk BR01-1075 op vrijdag 31 juli 2026, 23:10:09Tijdperk 2 en 3 van 1840-1920 1920-1950 Duitse stijl, stoomlocs

Duits dus en daar rijden ze in het algemeen rechts.

Duitsland TP III/IV

Citaat van: Cor op woensdag 05 augustus 2026, 11:38:52@citaat  en  @citaat  @citaat

Voordat dit te ver ontspoort: DB69 heeft mijn .any uit reactie 38 geëxporteerd als een afbeelding. Hiervoor heeft hij de instellingen veranderd van hartlijn naar Gedetailleerd. Mijn schets was meer een vingeroefening voor Luuk om te laten zien, dat in dit plan een deel van zijn wensen zit, namelijk één of twee hoofdbanen met enkele inhaalsporen (Zit er nog niet in), doorgaand station (gerealiseerd), stoptrein lijkt mee mooi (kopspoortje naar station, ergens zou dan nog een halteplaats gemaakt kunnen worden), meerder rangeersporen (gerealiseerd), locomotievenloods(en) met meerdere sporen (toe te voegen bij draaischijf) en een draaischijf (gerealiseerd).

Klopt helemaal. Ik heb dat gedaan zodat een ieder die geen AnyRail heeft precies kan zien hoe e.e.a. er uit komt te zien.
Alles wat ik in AnyrRail maak doe ik in de "gedetailleerd" modus want zo leg je ook je rails.
Dus het is een idee van Cor en niet die van mij.

:offtopic:
Was niet nodig geweest, want ik verwees aal naar reactie 38, waar hij als afbeelding stond. Dat was ook de reden, dat ik hem niet nogmaals plaatste.  :D  O:-D  O:-D

Alle credits naar Cor dan  :thumbup:

@citaat

Das weer niet nodig, want ook Wico deed een belangrijke duit in de collectezak. :D  :D

Dan klopt de overloop wissel bij de brug niet.

stoom stoom stoom

Goedenavond, 
ben lekker bezig geweest in anyrail.
denk dat er nu een goede basis is.
heb de de draaischijf vervangen voor een driewegwissel in verband met ruimte en kosten.
heb er een S in gemaakt omdat ik van rijrichting wil kunnen verwissel.
ben van plan rechts een paar rangeersporen te maken met industrie.
links iets van een stad.

kan iemand aan geven of er technische fouten inzitten.
of ander opmerkingen of tips?

krijg hem er niet als afbeelding bij geplakt.

groet Luuk
14 jaar

Als je het gemaakte baanplan hier als jpg afbeelding neerzet kunnen de mensen die geen anyrail hebben ook mee kijken en eventueel op en aanmerkingen geven.

Aan de rechter kant heb je een grote keerlus. Je zult er ergens nog één moeten inbouwen anders kom je nooit weer terug op het begin. Áltijd tenminste één keerlus en zijn tegengestelde.

US rail .. what else?

Plaatje zodat iedereen er op kan rageren :).

basis tafel begin rails idee 2.jpg

Groeten,
Wico

stoom stoom stoom

Sorry Wico dat was de verkeerde link
deze is de goede.

luuk

US rail .. what else?

Kijk Luuk weet ook hoe het werkt ;).

Groeten,
Wico

Citaat van: Luuk BR01-1075 op woensdag 05 augustus 2026, 22:07:25...ander opmerkingen of tips?

Je hebt met de gebogen wissels 3 keer, dat je van het buitenspoor naar het binnenspoor kan en maar 1 keer andersom.
Heb je daar een reden voor?
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Volgens mij kloppen er enkele routes nog niet helemaal... ;) Dat kun je testen door met bijvoorbeeld je vinger de route van een denkbeeldige trein te volgen.

Beeld je bijvoorbeeld een rechts rijdende trein in, die in dit geval dus tegen de klok in rijd en via de bochtwissels links boven van het buitenste naar het binnenste spoor gaat. Als je nu de route van deze trein blijft volgen tot deze weer naar het buitenste spoor kan, dan zal je opvallen dat dat pas bij de bochtwissels rechts boven kan.
Dit zelfde is van toepassing op een rechts rijdende trein (Nu met de klok mee), die van het binnenste spoor via de bochtwissels links onder naar het buitenste spoor gaat. Als je daarna de route blijft volgen tot die trein terug kan, zul je merken dat dat ook pas kan bij de bochtwissels rechts boven.

Met dit in het achterhoofd, zul je zien dat elke andere route van treinen ditzelfde effect heeft. En dat je dus de bochtwissels rechts onder eigenlijk nooit zult gebruiken, tenzij je de wissel richting omdraait zodat deze gelijk is aan de wissel combinatie links onder (Of links onder aanpast aan rechts onder, dat is uiteraard om het even). ;)

En zoals @ermindewinkel ook al zei: Volg ook even de routes vanuit je keerlus. Want eens die een keer bereden te hebben, kun je daar nooit meer komen zonder kop te maken op het station. Let op: Dat is niet per definitie erg, mits het maar zo bedoeld is! ;)

Edit Hierbij nog een voorbeeldje van hoe je een dubbele keerlus zou kunnen inpassen op jouw oppervlak in de hoek rechtsboven. ;)
Screenshot_20260805_233334.png