Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Sound of geen sound?

Gestart door Jakop dinsdag 07 juli 2026, 11:11:35

Sound of geen sound?

Sound of geen sound?
Wellicht niet de juiste plek voor dit vraagstuk, maar ik vond even geen andere plek.
Mochten de mods een betere plaats hebben, zullen ze het wel verplaatsen  :D

De titel zegt het in feite al, maar meer in detail; ben ik nu de enige die geen sound wil?

De vraag/frustratie komt bijna bij elk nieuw model op de markt bij mij boven en in dit geval bij de net aangekondigde Piko NS 1306.
Met de recente modellen van Piko in gedachten, zal dit vast een prachtig model worden.
Maar nu de crux van het verhaal; alleen in 2 rail analoog, 2 rail sound en 3 rail sound.
Waar is de 3 rail zonder sound gebleven?

Een paar jaar geleden kocht ik nog een Piko BR216 zonder sound, maar sindsdien is deze versie gewoon verdwenen.
Dezelfde frustratie had ik overigens vorig jaar (en nog) met de NS 500 waar ik nog steeds omheen draai om die te kopen.
Tussen de €80 en €100 extra moeten uitgeven voor iets wat ik niet eens wil en ga gebruiken...

Nou ja...de frustratie is jullie nu wel duidelijk, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe alleen (of niet) ik hierin sta.
Re: Sound of geen sound?

graag een glaasje wijn

bijna alle 3 rail modellen worden tegenwoordig helaas in sound aangeboden.Zal wel voor de winst zijn die ze er op maken maar spijtig want sommigen kopen dan het model gewoon niet. Enige wat je kan is meestal de sound kopen en er zelf een gewone decoder inzetten en de sound verkopen (heb je wel verlies op het model)

Meine (Landkreis Gifhorn)

Wat mijn schoonvader doet: die koopt de DC analoge versie. Dan bestelt hij de AC spullen. Meestal een onderstel en de sleper. Vaak is het simpel om de platine om te solderen naar AC.
De wielen doorverbinden en 1 van de draden van de wielen naar de sleper.
En er moet nog een decoder in. Meestal een Lopi 5.

Al met al ben je iets goedkoper uit dan de sound versie.
Het is een keuze.

Ik ben het ermee eens dat er eigenlijk een analoge 3rail versie zou moeten zijn. Deze heeft ook mijn voorkeur al was het alleen maar om de pikodecoders te vervangen door een Esu of zimo.

Meine
Aankaarten bij de Europese Unie, soort koppelverkoop.

Meine (Landkreis Gifhorn)

:reactie:  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D

Sound heeft naast de hogere prijs nog een nadeel : de decoder moet vaak eerst zijn opstartgeluidjes afspelen voor hij gaat rijden.  Bij stroomonderbrekingen is dat soms erg storend.

Daarnaast : als je veel geluidlocs op de baan hebt, wordt het nogal een kakofonie van geluid...

Ik heb de geluiden dus niet vaak aanstaan, meestal alleen maar als ik met één specifieke trein aan het rijden ben.

doe maar een treintje

:reactie: als je geen sound wilt dan hoef je het geluid ook niet aan te zetten en dus geen last bij stroomonderbrekingen. ;)
Daarnaast jij bent de "operator" achter het console dus jij bepaalt hoeveel loks met sound rijden en zo  :D

"als je geen sound wilt dan hoef je het geluid ook niet aan te zetten"
Dat is de omgekeerde wereld. Stel: ik vind een bepaalde auto prachtig en wil hem graag kopen. Maar hij is alleen als cabriolet en dat wil ik niet. Dan zeg je toch ook niet "dan doe je het dak toch niet open".
Als je geen geluid wilt zijn er steeds minder modellen leverbaar. Betalen wat je niet wilt/gebruikt is zonde.
Ben het dus helemaal met Jakop eens.

Duitsland TP III/IV

Heeft het niet te maken dat Märklin al haar modellen digitaal met sound uitleverd?
Dat daardoor ook de 2rail fabrikanten dit doet met haar 3rail producten?
Iets anders kan ik er niets van maken of bedenken.

doe maar een treintje

@citaat  @citaat als er geen geluidloze loks meer op de markt zijn kan je wel het omgekeerde wereld vinden maar moet je accepteren dat het is zoals het is

Het is een van de redenen waarom ik ben gaan 2-railen (naast dat ik vaak modellen kocht die er alleen in 2-rail zijn en die dan ombouwde naar 3-rail). Piko's ombouwen van 2-rail naar 3-rail (en andersom) is in de regel een eitje. Heb inmiddels zo'n 80-100 Piko locs omgebouwd. Wat lastiger is zijn de stoomlocs en locs met koppelstangen als je de wielen ook wilt vervangen.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Even voor de goede orde, 3 rail loks worden standaard geleverd met een decoder omdat er toch iets "electronisch" in moet om van rijrichting te kunnen wisselen.

Dat er standaard veel sound decoders in gaan zal wel "markt gedreven" zijn, men verkoopt veel meer loks met sound als zonder sound....

Groet, Anne W
Citaat van: flyerman op dinsdag 07 juli 2026, 12:45:37Aankaarten bij de Europese Unie, soort koppelverkoop.

Waarom is het koppelverkoop? Je koopt gewoon één van de varianten. Niemand verplicht je om het 3rail-systeem te gebruiken. Je mag ook 2railsysteem gebruiken. Het is geen koppelverkoop. Je hebt alleen de pech dat meer en meer fabrikanten voor alleen de "sound" variant kiezen.

Vanuit de fabrikant kan ik mij het een en ander beargumenteren: De doorloopsnelheid van modellen is hoger tegenwoordig. Vroeger werd een kleur-, tijdperk- of vormvariant van een model langer in productie gehouden. Daarbij ook hogere oplage/productie aantallen. Dan kom je automatisch op: "wat verkoopt goed en wat minder?" Voor de 3railers was het altijd oppassen geweest. Varianten van 2rail-modellen voor het 3railsysteem werden / worden altijd al in kleinere oplages gemaakt. De fabrikanten hebben goed door wat wel en niet goed verkoopt. Maar het zal ook te maken hebben met de bedrijfsvoering. Minder verschillende technische varianten van modellen, zoals 2rail analoog, 2rail digitaal, 2rail digitaal sound, 3rail digitaal en 3rail sound. Dat zijn al vijf varianten. Voor deze varianten heb je allemaal verschillende onderdelen, verpakkingen, handleidingen en voorraad nodig. Kan je als fabrikant één of twee varianten weglaten scheelt dat al heel veel. Voor de tweerailers is er ook steeds minder keuze veel leveranciers maken nu de keuze om de "standaard" digitale versie weg te laten, alleen de sound-versie te leveren. Want een met een losse decoder kan iemand de analoge versie digitaal maken. Het scheelt weer een technische variant voor de fabrikant met de optie om een losse decoder te verkopen.
:reactie: niet alles zo series nemen.

Je kunt heel wat bossen planten met de boompjes, die je over dit soort onderwerpen wilt opzetten.
Maar het is domweg een feit, dat fabrikanten produceren wat de markt vraagt. Dit dan al dan niet zelf gecreëerd. We weten allemaal hoe het werkt. Neem maar als voorbeeld de Rubiks kubus of fidget spinner. Je ziet het en je wilt het hebben.
Modelspoorfabrikanten doen precies hetzelfde. Er is er dan één, die een lok uitbrengt met geluid. Klanten willen dat hebben en de vraag is gecreëerd. Als de markt dan die zonder geluid links laten liggen, dan is het voor de fabrikant niet meer interessant om die lijn in stand te houden. Het werkte met de televisie op dezelfde manier. Ik durf dan ook rustig te stellen, dat een markt voor zwart/wit tv nooit meer terug zal komen, terwijl hij 60 jaar geleden booming was.
Laten we ook niet uit het oog verliezen, dat de Nederlandse markt een relatief kleine markt is en dus een kleine vraag naar analoog of zonder sound niet interessant genoeg is om de lijnen in stand te houden. Natuurlijk gaan de Nederlanders dan knerpen, want het is duur. Vreemd genoeg hoor je dat zelden als dezelfde Nederlander een auto koopt met allerlei gadgets (want dat is leuk, dat heb ik), die ze nooit zullen gebruiken.
Daarnaast is er nog altijd de tweedehands markt, waar mensen locomotieven aanbieden (omdat ze overstappen naar digitaal), die nog analoog zijn of zonder sound, omdat ze er één hebben gekocht met sound.   

Dit is niets anders dan een kostenaspect.
Op een nieuwe loc maakt de prijs niet eens zo heel veel uit - een sounddecoder met luidspreker is plm 80 euro duurder dan een "standaard" decoder. Maar als fabrikant hebt een extra inbouwinstructie nodig, je moet twee typen decoders in voorraad nemen en een goede inschatting maken van de afnamevolumes van beide typen: je wilt niet met een serie locs blijven zitten waar geen vraag voor is. En dan geldt ook nog: kleinere series = hogere prijs.

Ik heb modellen met sound en zonder sound. Voor modellen die rijgeluid hebben en als ik me daar aan stoor zet ik de betreffende functie uit.

Ombouwen zoals Johnny suggereert is voor mij geen optie: waarom nog meer geld uitgeven aan een model dat in principe alles kan wat ik er van vraag?

Speciale Gast

Wat mij betreft hoeven al die geluidjes ook niet zo. Alleen bij stoomlocs en diesels - en een enkele oude e-loc, vaak met koppelstangen - is het soms wel aardig om eens even aan te zetten, maar meestal staan bij mij alle geluiden uit. Ik ken echter genoeg modeltreinliefhebbers die er dol op zijn en graag een goede sound in hun locjes willen. :D

Groet, Marc 

Citaat van: Cor op woensdag 08 juli 2026, 09:50:17Laten we ook niet uit het oog verliezen, dat de Nederlandse markt een relatief kleine markt is en dus een kleine vraag naar analoog of zonder sound niet interessant genoeg is om de lijnen in stand te houden.

Bij 2 rail kan je bij alle fabrikanten nog gewoon kiezen voor een analoge versie waar je, als je toch digitaalrijder bent, een decoder naar keuze kunt inzetten.
Die optie is er bij 3 rail niet want een decoder moet in geval van analoog de rijrichting kunnen wisselen, dus een lok zonder decoder is daarom geen optie.
Om bij Piko te blijven; die hebben gewone decoders, dus niks niet extra productie. Handleiding van die decoders bestaan ook al. Het enige is een andere sticker op de doos...
Overigens is het (nog?) niet algemeen. PB Models heeft nog gewoon 3 rail versies zonder sound  :thumbup:

Maar de vraag die ik min of meer aan jullie wilde stellen is; ben ik nou onderdeel van een kleine minderheid die geen sound wil hebben maar het zo nu en dan dan toch maar koopt omdat het niet anders kan of zijn er (veel?) meer 3 railers die wat hun betreft geen sound willen hebben?

Citaat van: Jakop op woensdag 08 juli 2026, 13:45:24Bij 2 rail kan je bij alle fabrikanten nog gewoon kiezen voor een analoge versie...

Samen met de erg mooie Tillig Elite rail en vooral wissels de reden, waarom ik een aantal jaren geleden overgestapt ben. Het heeft mij behoorlijk geld gekost, want ik heb gemerkt, dat 3-rail materieel moeilijk te slijten is, anders dan tegen zeer lage prijzen. Zo heb ik afstand gedaan van een BR56.2-8 DRG fullsound en telexkoppeling - vanuit fabriek geweatherd -, die ik nieuw had gekocht voor €429 en die bracht met moeite €250 op. Ik heb nog een paar staan, maar kan ze - geloof ik - beter weggeven.  8o

Nu koop ik veel tweedehands en bouw of laat ze ombouwen. Maar wel met sound. Ik wil gewoon het kunnen aanzetten. Voor 3-rail zou ik me kunnen voorstellen, dat je ook wil om het geruis van de sleper te overstemmen.

graag een glaasje wijn

met de juiste sleper hoor je enkel het geluid van de wielen (of de sound) .Alle rails liggen hier in bedding van Merkur en treinen rijden geruisloos

Citaat van: Cor op woensdag 08 juli 2026, 15:21:57
Citaat van: Jakop op woensdag 08 juli 2026, 13:45:24Bij 2 rail kan je bij alle fabrikanten nog gewoon kiezen voor een analoge versie...

Samen met de erg mooie Tillig Elite rail en vooral wissels de reden, waarom ik een aantal jaren geleden overgestapt ben.

Nu koop ik veel tweedehands en bouw of laat ze ombouwen. Maar wel met sound. Ik wil gewoon het kunnen aanzetten.

Een beetje tegenstrijdig Cor. Je overstap was o.a. vanwege de optie analoog én het moet met sound  :D

Maar het ging me niet om waarom iemand sound wil of waarom je omgestapt bent, maar of er meer mensen een 3 rail zonder sound appreciëren.

Citaat van: Jakop op woensdag 08 juli 2026, 15:52:34Een beetje tegenstrijdig Cor. Je overstap was o.a. vanwege de optie analoog én het moet met sound

In woordelijk zin ben ik het met je eens, maar in mijn geval betreft het met enig regelmaat gevallen, waarvan er geen herproducties met decoder en/of sound waren.  En dan vind ik het leuk om te kijken of het wel kan en voer ik het uit.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Jakob,

Ik ben eigenlijk altijd voor de sound versie gegaan, ook mijn recente Sudexpress heeft alles aan boort.
Natuurlijk rij ik niet altijd met geluid, gelukkig zit er in de software een knop om alles aan en uit te zetten.

Natuurlijk zijn stoomlocomotieven het mooiste, gevolgd door diesels en tot slot de Elektrische locomotieven

Mvg,

Peter Degeluidsman

graag een glaasje wijn

hier staat het in koploper ingesteld dat ze enkel geluid maken als het geprogrammeerd is in de lok en als ze zichtbaar komen.Niet zichtbaar is alle geluid en licht auto uit.Spaart lekker energie alhoewel met boosters van 8 amp er voldoende over is zelfs als ik 10 treinen tegelijk liet rijden. Meestal is een versie met sound ook goedkoper dan dat je ze later met een sound decoder moet uitrusten.Spijtig is dan wel dat je voor piko als je wil om programmeren hun duur boeltje moet kopen en daarom geef ik wat meer uit en gaan die eruit meestal voor een esu en in de verkoop.kost me dan meestal 30 euro extra maar daar kan ik mee leven.Tante M heeft hetzelfde probleem met sommige loks

doe maar een treintje

:reactie:
hier ook; geluid en alle verlichting uit als ze onzichtbaar zijn en daarbij staat het geluid van de loks vrij zacht zodat je het alleen goed kan horen als de lok dichtbij is.
Zo blijft de kakofonie tot het uiterste beperkt.  :D