Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

in gebouwde decoder C rails

Gestart door JohanBlinksma zaterdag 13 juni 2026, 22:42:14

in gebouwde decoder C rails
PROBLEEM: krom is groen en recht is rood:
VRAAG: hoe krijg ik deze instellingen van de wissel decoder  C rails weer oke, zodat recht is groen en krom is rood?
ik krijg bij de instelling weer oke? ik krijg geen toestemming om dit aan te passen in de config van de CS3, want deze is grijs en kan deze niet aanpassen.
is er misschien een oplossing?  mvg  Johan
Re: in gebouwde decoder C rails
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Misschien een stomme vraag, maar heb je niet gewoon je wissels verkeerd om aangesloten?
Geen stomme vraag, diverse keren met de handleiding er naast gecontroleerd, maar ik kan geen foute aansluiting vinden. Andere wissel geven wel het juiste beeld, inhoud verwisselt met een ander wissel, maar de CS3 geeft bij het betreffende recht ROOD en krom GROEN, terwijl de overige wissels de juiste stand weergeven. ra ra. mvg  Johan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Je hebt al eens twee decoders uitgewisseld?

Is er in het CS voorheen een keer een digitale omzetting geweest omdat de betreffende wissel niet het juiste pad vertoonde en/of verkeerd schakelde??
hoi Fred, ja een nieuw wissel aandrijving en decoder geprobeerd, andere decoder van een ander wissel gebruikt naar adres 108 seinpaneel van de CS3 geeft krom rood aan, terwijl het wissel zelf recht is, dus groen. instellingen van decoder kloppen met de CS3, adres 108 is 3, 4 6 en 7 op on. De rest is uit. Aansluit op programmeer spoor. Adres 108 wissel mfx verwijderd en opnieuw weer toegekend. Config. met een ander linkswissel, maar ziet geen verschillen. mvg Johan 
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Johan,

Hier heb je denk ik even een CS3 kenner voor nodig, dat ben ik zelf helaas niet want ik gebruik een Ecos.

Er reageert vast wel een CS3 kenner op dit probleem.
dank je wel Fred, wellicht misschien dat iemand mij verder kan helpen.

graag een glaasje wijn

verkeerde wissel gekozen : een linkse ingegeven en moet rechtse zijn
hoi,  hartelijk dank voor je mee denken, maar helaas het is een linker wissel. mvg Johan

graag een glaasje wijn

bedoel gewoon dat je dan andersom ingeeft en dan is groen rood en omgekeerd
dat is juist, 2 linker wissels om van spoor te wisselen met het zelfde adres in de CS3, en dat is nu het probleem, het wisselen van decoders, lost het probleem in de weergave in de CS3
sorry,  het lost het probleem in de weergave in de CS3 niet op, de veerbinding van 2 linker wissels, het wissel van baanvak, terwijl de beide wissels het zelfde adres hebben om de wisselstraat samen om te zetten. Alles is correct aangesloten, waardoor een verkeerde reactie ontstaat.  mvg   Johan

Mijn testbaan 260x200

Laat hier eens een schermafdruk zien van jouw probleem. Wat je schrijft kan NIET. Recht is groen en afbuigend is rood, punt uit.
Beste Leen, Je heb 100% gelijk, maar helaas ...  foto's gemaakt met mijn telefoon, maar ik heb geen idee hoe ik deze kan overzetten, zodat ik je dat kan tonen de situatie werkelijk is.  sorry mvg Johan

Mijn testbaan 260x200

Hopelijk kan iemand dat jou vertellen, ik weet het ook niet. Een plaatje geeft meer info dan 100 regels.