Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

CS3 start niet op na update

Gestart door P.H.J. vrijdag 15 mei 2026, 15:17:28

Bulletje en 1 gast bekijken dit board.
Re: CS3 start niet op na update

als er maar een "v" voor op staat

Ja dat kan te maken hebben met een onderbroken massa.
Als beide kanten "geknipt" zijn, kan dit in een pendelbaan voor de nodige uitdaging brengen.

Heb je een universeel meter tussen je gereedschappen zitten?
Meet dan op de diode stand of weerstand eens op de beide railstaven.

Als de meter dan "OL" blijft aangeven heb je een onderbroken massa.
Controleer dit ook door de meetpennen op 1 railstaaf te houden, dan veranderd de meter ook weergave OL naar 0000, wat dus een sluiting inhoud.

Koppel de CS3 los van de baan als je tussen de puntcontacten en de railstaaf gaat meten.

doe maar een treintje

maak apart een klein stukje baan, zeg maar 30 of 40 cm met een aparte stroomaansluiting op de CS3 en zet daar de lok op

Windhoven

Misschien zijn beelden makkelijker te volgen dan woorden? Er staan ook wel filmpjes over het gebruik van de CS3 op YouTube (kan je ook rustig kijken als het warm is).
Zijn we niet een beetje ver van "on topic"?

Citaat van: johanhe2 op donderdag 25 juni 2026, 19:56:03Zijn we niet een beetje ver van "on topic"?
Dat is wel een beetje zo, de topicstarter kan de titel wel aanpassen.

Nu zijn er twee andere zaken die spelen te weten:
Sluiting in de baan
Motorpost die niet rijden wil noch op MFX of DCC.
20260625_200726.jpg
20260625_200737.jpg
Ik heb hem opengemaakt Hans, nu weer in elkaar zetten  :)

De decoder is van Esu, en zo te zien erin gebakken i.p.v. gesoldeerd.

Als de motorpost niet rijdt kan het ook daaraan liggen.
Bovendien ben ik niet weg van de Esu magneet.
Zijn we niet een beetje ver van "on topic"?
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Jouw bericht wel het meest. :offtopic:  we zijn hier gewoon iemand aan het helpen die problemen heeft met zijn CS3. Hij start wel op, maar doet nu moeilijk met bepaalde loks. Dat past prima.

Die decoder geloof ik wel. Standaard lokpilot 4 uit augustus 2013, als ik het goed zie zonder mfx/m4. Niet heel mooi gesoldeerd, meer aan elkaar gescheten, maar het werkt. De lok heeft gewoon sluitlicht aan, dus er loopt stroom. Heeft ook gewerkt op de MS2. Kunnen we ook het knippen van de rails uitsluiten.

Ik ga weer terug naar mijn laatste bericht: welke melding gaf de CS3 na de vraag om uit te lezen onder DCC?
De CS3 gaf geen melding Laurent ook niet bij het uitlezen.  Hans denkt ook dat dit misschien te  maken heeft met een onderbroken massa, ik heb nog enkele stukken rails liggen die niet geknipt zijn, ik ga het daarop proberen of de motorpost wel loopt. Kun je in zo'n treintje een andere motor inbouwen en welke en hoe?

Groetjes Peter
Speciale Gast

Dat zou kunnen. Ik geloof eigenlijk niet dat het daaraan ligt, want hij heeft wel licht aan. Dat betekent dat er een gesloten circuit gemaakt kan worden.

Deed de motorpost uberhaupt wat toen je op uitlezen drukte? Hij moet namelijk wat trillen/heen en weer huppelen (over enkele mm's).

Maak de rails ook even schoon en check of je geen onderbroken rails hebt.
Kijk goed of je de rode en bruine draad goed hebt zitten.
Die oudere decoders zoals in jouw motorpost zijn daar erg kieskeurig op.
Aangezien je een testje uit kunt voeren los van de baan, zou ik het op het programmeerspoor aansluiten.

Er kan een andere motor in dat treinstel,  maar ook hier geld:
Eerst testen of het model überhaupt kan rijden.
Probeer het anders analoog met een witte trafo.
Het knippen van de rails kunnen we niet uitsluiten want de testen worden uitgevoerd door twee centrales.

Dat jouw model al verlichting vertoont, kan best eens komen omdat je die op je MS2 aangezet hebt.
Heb je de MS2  weleens aan de CS3  aangesloten gehad?
In dit geval kan het zijn dat de verlichting uitgaat zodra je het juiste adres hebt gevonden.
Speciale Gast

Maar Hans. We hebben licht. Er is dus stroom.
Jongens, jongens ik zou graag willen dat ik 10% van jullie kennis had. Hans ik heb geen witte trafo en ik zou het niet weten of ik MS2 heb aangezet of aangesloten, ik weet niet wat het is. Ik ga de rails heel goed schoonmaken en als de temperatuur iets normaal is ga ik daar aan beginnen. Ik laat iets weten.

Groetjes Peter

Citaat van: Laurent op vrijdag 26 juni 2026, 19:06:00Maar Hans. We hebben licht. Er is dus stroom.
Dat wel maar je weet nooit of dit via 1 draaistel is of niet.
Dan gaat programeren ook niet lekker en ik haal de massa nooit meer van het motordraaistel maar van het frame.
Dit vanwege de antislipbanden die een isolerende werking hebben op het loopvlak, alleen niet op de flens van de wielen.
In ieder geval is het adres nog niet uit te lezen dan wel te besturen.

Hoi Peter,

We delen onze kennis, en als je er gebruik van gaat maken zal je de kennis vinden.
Juist door de CS3 te gebruiken,  in verschillende toestand, leer je de centrale ook kennen.
Ben geen ITer maar zo langzamerhand door kennis met software en centrales wordt ik vaak zo bestempeld :D

Deze temperaturen zijn niet voor eeuwig....dus we wachten tot de temperatuur zakt.

Mocht me nog iets te binnen schieten,  dan meld ik me weer😉
Je kan een keer langskomen, ik woon redelijk in de buurt.
Ik heb geprobeerd de motorpost op een stuk niet geknipt spoor te laten rijden maar geen resultaat. Ook de instellingen nog veranderd het spoor goed schoongemaakt en een paar keer opnieuw opgestart. Ik ga hier geen energie meer insteken hij gaat de kast in. Dankjewel voor alle adviezen en suggesties.

Groetjes Peter

Niet ten overvloede,  maar heb je ook de schakelaar van de bovenleiding bedient per ongeluk?

Die zit dacht ik op de onderzijde van de print die erin ligt.
Heb je per ongeluk een wagon met verlichting?
Laat die ook eens op het spoor om het te testen.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Peter,

Ga eens in op voorstel van Martin Flyerman, twee weten meer als één.

Groet, Anne W
Speciale Gast

Peter, op welke aansluiting van je CS3 zit je nu?
Sorry Laurent, begrijp de vraag niet zo goed welke aansluiting van de CS3 bedoel je?
Speciale Gast

Waarop de rails zit. Maak anders een foto.

Ik heb heb nog niet gehoord welke melding de cs3 maakt na het uitlezen.
Je kan natuurlijk dingen blijven proberen, maar als de decoder of bedrading kapot is of niet deugt, kan je door blijven gaan tot je een ons weegt.
De bedrading is goed aangesloten, ik krijg geen terugmelding bij het uitlezen. B de rode kabels O de bruine

doe maar een treintje

:reactie:
Als je het kan zou ik het aanbod van flyerman aannemen want op deze manier kom je niet verder, toch?

Hoi Peter,

Je hebt twee aansluit-connectoren naast de stekker van de trafo op de CS3.

Soms zijn het twee zwarte en soms is de tweede groen.
De ene is voor de aansluiting van de baan, de andere voor het programmeerspoor, en de tekst ervan staat erboven, maar weliswaar moet je de CS3 even draaien om het leesbaar te krijgen.

Als je hem aan het programmeerspoor hebt aangesloten, zal je soms geen reactie krijgen als je de lok niet goed aan de praat hebt gekregen, of geen raad weet hoe te handelen om hem wel zover te krijgen.

Als Flyerman hier naar kan kijken is dat een mooi aanbod, en zeker de moeite waard om het te proberen.

M.v.g.

Hans V200.0
Begrijp ik Hans en ik heb Flyerman in een persoonlijk bericht ook te kennen gegeven dat ik er t.z.t. op wil terug komen, maar ik ga op vakantie en ik wil met mijn vriend met wie ik de baan ben aan het bouwen ook even overleggen. Ik heb op de tweede aansluiting de m83 aangesloten en de s88 link heeft een eigen aansluit kabel.

Groetjes Peter

Weet je dat de linkS88 een voeding nodig heeft?
Als het goed is staat dit ook in de gebruiksaanwijzing.
Het is goed die te gebruiken omdat je de CS3 niet belast met de polling van de terugmeldingen.

Mijn CS3 heeft die aansluiting aan de onderzijde.
Met een RJ 45 hoef ik de linkS88 niet perse te gebruiken.
Maar kan de CS3+ ook met een terminal uitrusten en de linkS88 daarop aansluiten.

Wens je een goede vakantie toe Peter en goed dat je overleg pleegt met je medespoorder.

Op de tweede aansluiting moet je geen m83 aansluiten dat is je programmeerspoor.
Hij mag gewoon op de rode en bruine draad van de ringleiding. 
Dus niet op de programmeerspoor uitgang.

Speciale Gast

Citaat van: P.H.J. op dinsdag 30 juni 2026, 18:49:37Begrijp ik Hans en ik heb Flyerman in een persoonlijk bericht ook te kennen gegeven dat ik er t.z.t. op wil terug komen, maar ik ga op vakantie en ik wil met mijn vriend met wie ik de baan ben aan het bouwen ook even overleggen. Ik heb op de tweede aansluiting de m83 aangesloten en de s88 link heeft een eigen aansluit kabel.

Groetjes Peter
Dan zeker graag een foto. De twee railaansluitingen zijn niet hetzelfde!!! De programmeeraansluiting kan geen normaal vermogen leveren en op het hoofdspoor kan je niet volwaardig programmeren. Een wissel dat om moet vraagt bijna 1 ampère piek.
De S 88 Link heeft een eigen voeding, op de instructie video's van Marklin als je een pendelstrecke met wissel gaat programmeren dan zie je, dat  de m83 decoder de stroom krijgt van de CS3. Want anders herkent hij toch niet de wissels, of zit ik nu verkeerd te denken? Ik heb al een gedeelte van de baan als test voorzien van contactpunten en deze geprogrammeerd en een treintje laten rijden werkte perfect. Maar nu wil ik twee treintjes laten rijden en een wissel erbij gebruiken en dan moet de m83 weten wat hij moet doen als een wissel  omgezet moet worden.

Groetjes Peter
Afbeelding6.jpg
11jpg.jpg
Goed, alleen een los programmeerspoor aansluiten op de programmeeraansluiting. GEEN andere zaken daar op aansluiten. De M83 kan gewoon op je hoofdspoor aangesloten worden. O ja: Die vliegerdraadjes zijn niet echt handig. Je kan beter een grotere draad gebruiken vanuit je CS3(+) en deze later op een apart bordje splitsen in stroom / digitaal signaal voor je spoor en je wisseldecoders.

De m83 moet gevoed worden van de railaansluiting daar krijgt hij ook de juiste informatie als ie goed geprogrammeerd is.

Het programmeerspoor is Niet voor de m83, maar om je lokdecoders te programmeren.

Wat je nu doet is duidelijk verkeerd Peter, en lees, informeer of vraag het eerst, eer gij begint.

Ook geen te dunne draden gebruiken.
Dat is alsof je een flessenhals (lees: weerstand) creëert voor de digitale stroom en spanning.

Speciale Gast

Tsja, ik snap nu wel dat je niks uitleest als je op uitlezen drukt. De CS3 doet dat alleen op de programmeeraansluiting. Als je daar dan niks op aangesloten hebt, behalve de M83, dan leest de CS3 dus geen lok uit.

Citaat van: P.H.J. op woensdag 01 juli 2026, 12:34:41De S 88 Link heeft een eigen voeding, op de instructie video's van Marklin als je een pendelstrecke met wissel gaat programmeren dan zie je, dat  de m83 decoder de stroom krijgt van de CS3. Want anders herkent hij toch niet de wissels, of zit ik nu verkeerd te denken? Ik heb al een gedeelte van de baan als test voorzien van contactpunten en deze geprogrammeerd en een treintje laten rijden werkte perfect. Maar nu wil ik twee treintjes laten rijden en een wissel erbij gebruiken en dan moet de m83 weten wat hij moet doen als een wissel  omgezet moet worden.

Groetjes Peter
Je zit op zich goed te denken, alleen je uitvoering is niet goed. Je hebt op de CS3 2 railaansluitingen: eentje met en eentje zonder het woordje "prog" eronder. Degene met "prog" is echt voor het programmeren bedoeld. Hij reageert verder gewoon mee met de normale CS3 opdrachten, maar bepaalde dingen kunnen alleen op deze aansluiting. Hij is verder ook beperkt in vermogen. Of je hem wel of niet kan integreren in de baan, daarover verschillen de meningen. Ik doe het zelf niet, ik houd het programmeerspoor echt fysiek gescheiden, maar ik ken ook mensen die hem met een middenrailscheiding hebben opgenomen in hun baan en loks/treinen er gewoon op rijden.
Ga alle adviezen aanpassen, wordt vervolgd!!

Groetjes Peter

doe maar een treintje

@citaat  @citaat volgens mij is dan het prog rail ook echt gescheiden van de normale voeding en dus werkt het  :)
Heb de voedingskabel van m83 aangesloten aan de baan spanning en het treintje loopt inderdaad. Dankjewel allemaal voor de adviezen en goede tips. Maar waarvoor dient dan de programeer spanning?

Groetjes Peter
Om te programmeren...
Ja, dat begrijp ik, maar de baan heeft toch al voeding, of kun twee keer op bepaalde stukken van de baan een voedingskabels aansluiten? Krijg je dan geen kortsluiting? Dus als ik het goed begrijp had ik de proef pendelstrecke met deze stekker moeten gebruiken en de voeding en contact kabel in dat stuk rails moeten gebruiken? Maar weet de CS3 dan om welk stuk gebied en contacten dat het in de baan gaat?
Speciale Gast

Je programmeerspoor is een apart spoor waarop je een trein zet die je wilt uitlezen, programmeren of wat dan ook. Daarna haal je hem eraf, zet je hem op de baan en ga je ermee spelen.
Oké,

Hoi Peter,

Op jouw foto in reactie 185 zie je dat geknipte massacontact, en als je zo wil gaan rijden of programmeren werkt het niet vlekkeloos.
Om het wel vlekkeloos te laten werken, moet de rails schoon zijn en niet geknipt, maar ook LOS van de baan op je programmeerspooraansluiting zitten.

Het programmeerspoor is om je lokdecoders uit te lezen dan wel te programmeren, en nergens anders voor.
Je hebt in ieder geval een rijdende motorpost, omdat je het railaansluiting van de CS3 gebruikt.

Om op jouw vraag terug te komen wat er in configureren moet staan, dat zijn de cv waardes die in je decoder staan.
Daar kun je het adres wijzigen en nog veel meer, tenminste bij meerdere functies, en je moet op de hoogte zijn als je daar teveel in wilt wijzigen.
Je kan daar namelijk flink de boel in de war gooien, als je niet weet welke cv waarde wat doet.
Dus als je daar niet veel vanaf weet beperk je dan tot cv1 (adres van decoder)

M.v.g.

Hans V200.0
Hans, nu begrijp ik het niet meer, op YouTube staan wel 4 of 5 instrukties video's van Marklin wat je moet doen om een pendeltraject op de  baan te maken. Bij de eerste video wordt al direct gezegd dat alle rails op twee punten moet worden geknipt. We hadden de baan bijna klaar hebben we alle rails los gemaakt en op twee punten door geknipt. Het zal toch niet zo zijn dat dit niet nodig was.

Groetjes Peter

Met terugmelding voor een pendelbaan moet je de rails wel knippen, maar ook met bezetmelding werken.
Dus waar je knipt, ook isoleren en de bezetmelder erop aansluiten.
Wel de geïsoleerde massa.
Dit bovenste geld voor je baan.

Ik bedoel dat je het programmeerspoor niet moet knippen, althans de massacontacten.

Het programmeerspoor moet ook los liggen van je baan.
Dus niet verbonden zijn met je baan.
Is dat duidelijk genoeg?