Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

“Springende” locomotief. Hoe te verhelpen

Gestart door Qwerty Asd vrijdag 17 april 2026, 13:50:11

“Springende” locomotief. Hoe te verhelpen
Een van mijn locjes heeft een oudere dcc decoder aan boord (vermoedelijk een esu). Locje reed prima, maar nadat ik haar van een nieuw adres heb voorzien, komt ze met een fikse sprong in beweging en ook met een fikse sprong tot stilstand. Wanneer ze eenmaal rijdt, lijkt het in orde. Ik heb door try en error de sprong bij aanvang met CV 2 kunnen verwijderen. De sprong bij stoppen helaas niet. Met welke CV of CV's kan ik dat realiseren?
Re: “Springende” locomotief. Hoe te verhelpen
Opgelost.

Is het gezien de belangstelling voor dit onderwerp nog noodzakelijk te vermelden hoe het probleem is verholpen? Dacht ik al😉

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat  @Qwerty Asd
Dag San.

Ik begrijp jouw reactie  :thumbup:
Ik had jouw openingspost gelezen,
maar aangezien ik analoog rijdt en verder geen
verstand van digitaal rijden (wil) heb(ben),
kan ik niet antwoorden op jouw vraag  :wink:
Ook aan het board en topic titel kon ik niet
herleiden dat het 'digitaal' betrof ... :roll:

Dus: wel gelezen en niet gereageerd en wellicht zijn er
meerdere met mij die geen zinnige reactie kunnen geven.
Komt bij: het zonnetje doet z'n best en dat geeft bij
de meeste lentekriebels die de hobby wegdrukken  :lol:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Qwerty Asd op vrijdag 17 april 2026, 19:30:03Opgelost.

Is het gezien de belangstelling voor dit onderwerp nog noodzakelijk te vermelden hoe het probleem is verholpen? Dacht ik al😉
En? Wat is de oplossing?  Dus ja op je vraag.
Als al gezegd: ook hier maar beperkt kennis van het digitale gebeuren dus wel je vraag gelezen maar geen idee van een oplossing.
Maar omdat ik lol heb aan het weer functionerend krijgen van zooi die anderen afgedankt hebben, loop ik wellicht ook ooit tegen dit probleem aan.

Dus ja, ook ik ben wel geïnteresseerd in de oplossing.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Staat netjes beschreven in de handleiding van Esu decoders.

Groet, Anne W

Stationchef van de S.a.A.-bahn

Maar kan niet ontstaan zijn door eenvoudig het adres te wijzigen, want daarvoor reed de lok prima volgens topicstarter...

Dus topicstarter heeft iets anders ook veranderd in mijn optiek.

Ik heb in een handleiding van een lopi 5 iets gelezen over lastregeling, cv 54,55,56.
Weet zeker dat er geen lopi 5 inzit, maar ben op de gok eens met die cv's aan de slag gegaan. Uiteindelijk het beste resultaat met CV55 op 8 behaald. Deze stond op 100. En dat was het.

Oja, ik had ook aan AI gevraagd om een oplossing. Die kwam met een aantal instellingen waardoor de loc op werkelijk alle fronten desastreus rijgedrag vertoonde.
Heb je ook wat aan....

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Ook ik blijf me beperken tot analoog, maar help af en toe een van mijn digitale Märklin vrienden.
Dus heb je me nieuwsgierig gemaakt, naar iets waarvan ik geen verstand heb en wil hebben.

Ik ga er altijd van uit dat als je de handleiding leest, een oplossing nabij is.

De meeste mensen lezen geen handleidingen, in ieder geval mijn digitale vriend flikkert die altijd meteen achter de spreekwoordelijke rododendrons

Ik maak uit je antwoord op dat je AI hebt gevraagd wat te doen, en die raad hebt opgevolgd, en dat daarna de ellende begon.
En dat de handleiding van een nieuwere decoder toereikend bleek voor de al wat oudere decoder in de loc.

Gebruiksaanwijzingen zijn zo nuttig, maar je moet ze willen lezen en volgen.....

Groet, Anne W
Helemaal eens met Anne W.  Maar het zit in ons bloed om de handleiding pas te lezen als er problemen zijn.  Toch loop je vast als er van 1 product 4 verschillende
handleidingen zijn zoals ik ervoor toen ik een afstandsbediening aan een wat ouder zonnescherm wilde koppelen. Goed zoeken op google is ook een kunst. (als de papieren versie ontbreekt)
Citaat van: Anne W op vrijdag 17 april 2026, 22:25:55Staat netjes beschreven in de handleiding van Esu decoders.

Groet, Anne W
Nog al onzinnig antwoord, nogal uitgebreide handleiding.
P'sies!

Ik had geen handleiding bij deze lokomotief, en al helemaal niet van de decoder. Ik wist dat de orginele Marklin decoder ooit was vervangen door een dcc exemplaar. Dat het een Esu was is eigenlijk een aanname gebaseerd op een opmerking van de verkoper toentertijd.

De loc heeft jaren prima gereden en de ellende begon nadat ik haar adres veranderde.

De decoderinstellingen zoals door AI voorgesteld, sloegen nergens op en maakten dat de loc allerbelabberdst reed.
In de begeleidende tekst werd wel iets gemeld over lastregeling als potentiële boosdoener voor de "sprong" vlak voor stilstand. Ik vond dat ergens wel aannemelijk en vervolgens heb ik er een handleiding van een lopi 5 bijgepakt en zodoende kwam ik bij cv 55 uit.

Ja, dat staat inderdaad in de handleiding, maar wanneer je niet weet wat de oorzaak van een probleem is, kun je ook niet aan de juiste knoppen draaien om het probleem te tackelen, of wel?

@citaat  @citaat

Jawel, maar is een apart hoofdstuk "motor control", en dat gaat puur over het aanpassen van rare verschijnselen als bijvoorbeeld "hikken".

@citaat

Vergeet AI, die leert van wat wij allemaal opschrijven en dat is mogelijk nooit de waarheid. Springen (hikken) is een bekend verschijnsel, de modelspoorhobby is een hobby met een technische inslag en voor techniek moet je wat "leren". Over een aantal jaren zal AI geleerd hebben dat je moet spelen met de CV's in de begin 50.

Groet, Anne W
Het is dan ook een ervaringshobby. Learning by doing heet dat ook wel.
Bij een eerst volgende keer dat ik een soortgelijk verschijnsel merk, zal ik die CV's niet vergeten na te lopen.
Toch blijft het opmerkelijk dat na het wijzigen van een adres van een locomotief die eerst goed reed de locomotief ineens gaat springen/hikken na een adres wijziging.
Groet Erwin
Ja, je hebt gelijk, maar ik sta nergens meer van te kijken.
Bovendien: loc loopt nu mooi, dus ik vind het prima zo.
Daar gaat het uiteindelijk om; een locomotief die goed rijdt. Opmerkelijk blijft het wel.
Probeer altijd te begrijpen waarom iets soms raar loopt. Maar voor dit probleem heb ik zo geen antwoord  ;)
Groet Erwin