Citaat van: Anne W op zaterdag 18 april 2026, 15:34:16Jawel, maar is een apart hoofdstuk "motor control", en dat gaat puur over het aanpassen van rare verschijnselen als bijvoorbeeld "hikken".
Dat is natuurlijk afhankelijk van welke handleiding je gebruikt. Er bestaat b.v. een NL-handleiding (
https://www.tsdbvba.be/handleidingen/Lopi5-NL.pdf); dat is de 3e oplage uit 2020, en die mist pagina nummering maar ook hoofdstuk titels. Dus hoofdstuk 11, begint met
11.1. Last regeling aanpassen, en niet met
motor control.
Er is ook een Duitstalige handleiding (
https://esu.eu/en/downloads/instruction-manuals/digital-decoders/); dat is de 8e oplage, uit 2023, en die heeft wel paginanummering, en wel hoofdstuktitels.
Motorsteuerung is de elfde hoofdstuk titel, op pagina 54, en
11.1 Lastregelung anpassen staat dus ook op pagina 54.
Dus ik snap dat Anne niet beter kon aangeven waar iets staat. Flyerman kan niet begrijpen, dat het soms zo moeilijk is. Maar zolang je niet meldt om welke handleiding het gaat, kunnen we lang langs elkaar heen blijven praten...
Citaat van: Qwerty Asd op zondag 03 mei 2026, 12:03:34Zit er soms een tijdslimiet in deze decoder of zo? Twee weken geen stroom en ik vergeet alles wat me ooit is geleerd?
Raar....
Daarover staat niets, noch in de Vlaamstalige handleiding (uit 2020), noch in de Duitstalige handleiding (uit 2023).
Er staat tekst (in Duitstalige pagina's 44-47) in hoofdstuk 9.3-9.5 over het gebruik van het DCC protocol in een Märklin omgeving.
Als je het DCC protocol benut (en zo te lezen dan doe je dat ook), dan hangt het af van het (Märklin) apparaat dat je gebruikt,
of het zomaar kan (welk apparaat gebruik je?) In het bijzonder of het zomaar kan als je dezelfde functies ook aan andere locs toekent ...
En dat is info die je niet geeft. Van tijd tot tijd haal je deze loc uit je vitrine en zet hem op de baan, en dat gaat dan fout.
Maar wat reed er op de baan in de tussentijd, en kan het zijn dat die loc decoder bepaalde zaken identiek zijn toegekend.
Kan het b.v. zijn dat die loc nog steeds op de baan staat, als je de loc uit de vitrine erop zet?
En kan dat de reden zijn dat een totale reset leidt tot het gewoon weer rijden m.b.v. decoder en DCC-protocol?