Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Wissel bediening met Leds

Gestart door Jan Remmerde donderdag 29 januari 2026, 13:17:14

Wissel bediening met Leds
Goedemiddag,
Wie kan mij helpen.
Ben bezig met een schakelbord, wil graag kunnen zien de stand van de wissels.
De wissels zin Marklin M-rail.
ik zou willen weten of deze schets werkt.
Re: Wissel bediening met Leds

graag een glaasje wijn

:thumbup:

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Jan.

Ja jouw schema zal prima werken :thumbup:
In de Wiki staat ook een variant met CDU schakeling.
Wees je ervan bewust dat zowel jouw eigen schakeling als de
hier genoemde CDU-schakeling NIET de stand van de wissel(tong)
laat zien (dus geen terugmelding), maar de stand van de keuzeschakelaar ... :wink:

Groeten,

Erik.
Bij LEDs geef je normaal gesproken de Anode (het lange pootje) en Kathode (kort pootje, driehoekje in de LED) aan.  Misschien is het handig nog een kleine condensator (25V) toe te voegen zodat ze niet knipperen.
Verwacht de relais niet 24V DC (Gelijkspanning) op de schakel coil? Of werkt dat dan ook met AC (wisselspanning)?

Ikzelf heb een apart DC circuit gebruikt voor het schakelen van het relais en het voeden van de ledjes (incl weerstand). Met schakelaars met een dubbel contact (een contact voor de wissel, en een voor de relais).
Forum Moderator

Hou er wel rekening mee dat je een relais voor de terugmelding nu gaat schakelen met een wisselspanning. Dat vindt niet elk relais even leuk.

Mocht je echt de stand van de wisseltongen willen zien kan je ook de Tams WRM 4 overwegen, dan krijg je onderstaand resultaat.

Daarnaast is via de zoekfunctie ook een hoop info over dit onderwerp op het forum te vinden.

graag een glaasje wijn

nee maar zou gewoon een 16 volt type nemen
Goedemorgen,
Heel hartelijk bedankt voor de tips en opmerkingen.
Heb nog een vraag .
Als ik diode plaats naar schakeling wissels (bv 1n4007) zou dat beter zijn voor het relais.
zie nieuwe schets

graag een glaasje wijn

maakt weinig uit want dat zijn gewoon spoelen maar mag altijd.Er staat altijd vermeld DC om klapperen tegen te gaan maar zal op AC ook werken.Probeer eens en kijk wat het verschil is

@citaat
Ja en nee. De weerstand van de spoel doet ook nog mee.
12V dc relais aansturen met 12V ac zal niet werken, dan moet je een iets hogere spanning aanleggen.

Maar je zou dat "probleem" ook op kunnen lossen door alles op dc aan te sturen. Dat geeft nog wat andere voordelen.

graag een glaasje wijn

zou er gewoon een gelijkrichterbruggetje tussen zetten en eventueel een condensatortje erachter dan is het geen probleem meer.Met de diodes zou het ook moeten werken.
PS : ik gebruik simpel relais gelijk aan die van ESU uit china en die werken perfect op AC (of DC uit een decoder).Nog eens spotgoedkoop ook
Je zou ook een Arduino kunnen gebruiken.  Ik heb wel een stukje code wat 16 schakelaars kan uitlezen (en onthouden), en kan weergeven op een ledstrip (zoals op mijn servodecoder )

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: bellejt op donderdag 29 januari 2026, 15:13:09maar zou gewoon een 16 volt type nemen
Dat is een vreemd antwoord, lijkt mij,  omdat 16 V relais niet worden gemaakt. Wel 3, 5, 6, 9, 12, 15, 24 en 48.

Dus ik zou denken dat het gaat om de kolom Max. Allowable Voltage VDC.
En als je dan 16 v schrijft, dan zijn 9 en 12 vDC relais ook al goed genoeg.
Voor de rest maakt het niet uit.

Als de vragensteller deze 24 vDC relais al heeft, ook prima, toch?
Of zie ik iets over het hoofd?

graag een glaasje wijn

een relais met schakelspanning 16 volt
Het is niet mijn gewoonte me ergens mee te bemoeien, maar dit begrijp ik niet.

Waarom zo ingewikkeld ?

In mijn baan, het is redelijke grootte, heb ik terugmelding van iedere M-wissel zonder problemen.
Per wissel heb 4 diodes, twee leds (rood & groen) en een bistabiel relais (12 Volt=)

De spanning, die ik nodig heb pak ik van de trafo (de gele draad en de bruine draad), meer is er niet. Oja, misschien een kleine weerstand om de spanning iets te drukken. Ik gebruik dit niet alleen om de stand van de wisseltongen te zien maar als stoplichten ipv de 7188.
Maar dit doe ik om energie te sparen het relais trekt 20 mA, een Märklin sein trekt minimaal 60 mA. Zeker als je er meer dan dertig hebt staan.

Helaas heb ik geen schema, ik doe het uit het hoofd.

Sorry maar ik kon het niet laten gaan, maar het werkt uitstekent.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat @Golden Oldie
Dat is inderdaad één van de simpelste methodes, Robert.
Met als kanttekening dat het geen terugmelding
van de wissel is, maar van de schakelaar :wink:

Groeten,

Erik.
Dag Erik,
dat is niet waar, het geeft heel duidelijk aan wat de stand is van de wisseltong.
Dat is namelijk de reden, dat ik het gebouwd heb, omdat op mijn baan je niet altijd de wissel kan zien.
Soms kun je de wissels niet zien (zitten ze in een andere ruimte), maar wil je wel graag de stand ervan wil kennen.
En dat heeft niets te doen met een schakelaar, er is namelijk geen aparte schakelaar !
Eigenlijk zou ik een schemaatje moeten tekenen.
Op mijn baan rijden intussen meer dan twintig analoge treinstellen automatisch. Ze sturen elkaar dmv "reedcontacten".

Het enige wat ik nu nog tracht te bouwen is een andere manier om de wisseltongen te sturen, speciaal voor de drieweg wissels.
Tot zover heb ik diode matrix, maar ben er niet tevreden van. Ik wil van die grote spoelen af.

Groeten, Golden Oldie

Het gaar er hem om dat je niet echt de positie van de wisseltong ziet. Je kunt het wissel zelfs manueel omzetten zonder dat je zogezegde terugmelding dat aanduidt. Je betrouwt er gewoon op dat alles synchroon blijft werken.