Citaat van: Jasperkc op zaterdag 10 januari 2026, 20:17:36Maar mijn clublid wil dit niet omdat hij het niet zit zitten om voor 1 kruiswissel een polarisatie in te bouwen. Hij is van mening dat als de andere kruiswissels geen problemen geven waarom dan dat ene kruiswissel dan wel.
Die redenatie volgend, hoe heeft hij dit getest?
Marketing: Märklin heeft vele versies van de 2275 uitgebracht, allemaal met het zelfde catalogusnummer, niet allemaal met dezelfde OVP.
Elke versie is een verbetering op de vorige, maar niet te achterhalen valt welke versie je in handen hebt, als consument, en al helemaal niet als de OVP ontbreekt. Bij mij ontbreekt de OVP vaak. Ik heb menige 2275 op een beurs gekocht of bij een 2dehands zaakje, geen idee van welke versie.
Wat me wel opviel: je moet ze allemaal doormeten, want ze hebben niet allemaal geïsoleerde binnenspoorstaven, net zomin als alle 2271/2272 wissels het zelfde zijn. Het is in mijn ogen een zootje.
Dus het kan zijn dat jouw clubgenoot er toevallig een stel heeft van een nieuwere lading, en 1 oudje.
Wat is zijn bezwaar tegen de relais-aanpak? Want als je dat weet, kun je ook wel iets anders verzinnen met wat diodes, transistors en/of zo.
Als het alleen maar het gehannes is, dan koopt hij maar een nieuw 2275 exemplaar, lijkt me, mits nieuw en niet 2ehands. Bovendien moet het echt nodig zijn, m.a.w. hij moet een type loc hebben dat serieus problemen geeft.
In
jouw draadje geef ik ook een remedie aan zonder relais: silberleitlack verkort de doorgang, en maakt de polarisatie overbodig voor bijna alle locs, op de Breuer ( een 2-asser met beide assen dicht bij elkaar) na.