Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender voor beurzen, open dagen en meer!

Slank kruiswissel K-rail 2275

Gestart door Jasperkc zaterdag 10 januari 2026, 20:17:36

mooie 44er bij de VSM

Hallo Allemaal,
Een clublid van mijn vereniging heeft in zijn modelbaan meerdere kruiswissels 2275 liggen. Op enkele daarvan is de stroomvoorziening erg lastig. Ik heb vandaag voor de verandering eens de kruiswissels eens met Alcohol schoongemaakt. Dat geeft iets meer verbetering. Maar het probleem is het volgende:

Bron: Märklin website

In het midden van het kruiswissel daar waar de trein overloopt van het ene spoor naar het andere heeft Märklin alleen de buitenste railstaven van stroom voorzien. Korte locomotieven blijven nogal eens staan op het midden. Als ik nu de middenrailstaven van massa voorzie dan rijdt de loc wel weer. Maar dan heb ik ook een extra probleem. De kruisende sporen staan dan ook onder massastroom. Als dan een sleper over de puntcontacten rijdt is er een kleine mogelijkheid dat ook even de railstaven worden geraakt. En dan heb je kortsluiting. Ik heb het thuis als volgt opgelost. Ik heb de vier kruisende railstaven als het ware gepolariseerd. Dit werkt bij mij heel erg goed. Maar mijn clublid wil dit niet omdat hij het niet zit zitten om voor 1 kruiswissel een polarisatie in te bouwen. Hij is van mening dat als de andere kruiswissels geen problemen geven waarom dan dat ene kruiswissel dan wel. Nu is mijn vraag dus. Hebben we iets over het hoofd gezien of is er echt een massaprobleem in deze kruiswissels. Overigens ook in de slanke wissels komt het probleem voor en ook daar heb ik de railstaven gepolariseerd, maar ook dat wil dat clublid niet. Wat nu te doen? Ik hoop op diverse suggesties.
Ook hoop ik dat de bijgevoegde afbeelding duidelijk genoeg is.
Met vriendelijke groet,
Jasper.
Re: Slank kruiswissel K-rail 2275
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Hallo Jasper,

Ja daar zit inderdaad een probleem in. Hierover zijn de nodige bijdragen op dit forum geschreven en ook her en der op het internet is hiervoor de nodige aandacht voor.
In mijn eigen draadje over Rijshoven en Lingedrecht heb ik hierover ook iets geschreven, met linkjes naar verschillende bronnen. Ook laat ik de voorbereiding zien hoe ik dat denk op te lossen (en dat is uiteraard niet zaligmakend  ;) ).

mooie 44er bij de VSM

Hallo Frank,
Bedankt voor je link naar je topic. In jou topic zag ik ook staan dat ik uitgebreid in 2018 over dit probleem heb geschreven. Wel grappig, ik was het helemaal vergeten dat ik er in 2018 ook al mee bezig was. Toen heb ik het opgelost met een relais. Dit functioneert tot op de dag van vandaag storingsvrij. Maar goed. Bij mijn clublid is het probleem er niet minder om en die wil dus niet aan dit soort oplossingen. Daarom ook mijn vraag hoe het ook anders op te lossen is.
Met vriendelijke groet,
Jasper

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Jasperkc op zaterdag 10 januari 2026, 20:17:36Maar mijn clublid wil dit niet omdat hij het niet zit zitten om voor 1 kruiswissel een polarisatie in te bouwen. Hij is van mening dat als de andere kruiswissels geen problemen geven waarom dan dat ene kruiswissel dan wel.

Die redenatie volgend, hoe heeft hij dit getest?

Marketing: Märklin heeft vele versies van de 2275 uitgebracht, allemaal met het zelfde catalogusnummer, niet allemaal met dezelfde OVP.
Elke versie is een verbetering op de vorige, maar niet te achterhalen valt welke versie je in handen hebt, als consument, en al helemaal niet als de OVP ontbreekt. Bij mij ontbreekt de OVP vaak. Ik heb menige 2275 op een beurs gekocht of bij een 2dehands zaakje, geen idee van welke versie.
Wat me wel opviel: je moet ze allemaal doormeten, want ze hebben niet allemaal geïsoleerde binnenspoorstaven, net zomin als alle 2271/2272 wissels het zelfde zijn. Het is in mijn ogen een zootje.

Dus het kan zijn dat jouw clubgenoot er toevallig een stel heeft van een nieuwere lading, en 1 oudje.

Wat is zijn bezwaar tegen de relais-aanpak? Want als je dat weet, kun je ook wel iets anders verzinnen met wat diodes, transistors en/of zo.
Als het alleen maar het gehannes is, dan koopt hij maar een nieuw 2275 exemplaar, lijkt me, mits nieuw en niet 2ehands. Bovendien moet het echt nodig zijn, m.a.w. hij moet een type loc hebben dat serieus problemen geeft.

In jouw draadje geef ik ook een remedie aan zonder relais: silberleitlack verkort de doorgang, en maakt de polarisatie overbodig voor bijna alle locs, op de Breuer ( een 2-asser met beide assen dicht bij elkaar) na.