Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

Gleisplan Marklin vs 12.0. Vs Wintrack vs Rail Modeller

Gestart door BossIJs zaterdag 10 januari 2026, 04:54:48

Gleisplan Marklin vs 12.0. Vs Wintrack vs Rail Modeller
Beste 3railers, ik wil een baan gaan ontwerpen (en gaan bouwen) en dat lijkt me het handigste met software programma. Nu heb ik alleen Marklin rails (M en C) en vraag me af of de bovenstaande programma's ook met combinaties om kunnen gaan. Bv oude M bruggen en pijlers met aan beide zijden een overgangsrail zou heel fijn zijn. Zijn er mensen die ervaring hebben met bovenstaande 3 programma's? Welke aan te bevelen. Toevallig het ik zowel beschikking over Apple als Windows systemen dus dat maakt me niet veel uit. Ik wil beginnen met niet te ingewikkeld baanontwerp maar later wel uit te breiden misschien meerdere lagen. Heb nu ruimte voor ongeveer 1,20m x 2 of 1,20x3m. Maar krijg mogelijk later door verhuizing mogelijkheid tot 3,50x 2,50m. Graag jullie advies.
Re: Gleisplan Marklin vs 12.0. Vs Wintrack vs Rail Modeller
in wintrack zitten alle marklin rails en je kan ze door elkaar gebruiken
met Anyrail kan je ook verschillende merken en soorten rails combineren;

mvg,
Michel

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Rail Modeller ken ik niet, Wintrack wel. Wintrack kan veel meer dan alleen rails tekenen.
In Wintrack kun je naast allerlei soorten rails (piko, peco, roco, märklin, fleischmann, weichenwalter) ook rijbanen (Faller Car Systems) tekenen, in vele lagen, met desgewenst hellingen, spiralen, spanten, achtergronden, en ga zo maar door.

Sterk punt vind ik dat je 3d objecten zelf kunt ontwerpen en tekenen, en dat je bovenleiding en bedrading van de baan ook kunt tekenen.

Ik denk dat elk ontwerp programma probeert zo breed mogelijk te zijn. Dus het zal elkaar niet veel ontlopen.
Het is lastig vergelijken als je een pakket niet (of niet goed) kent.