Nog geen video's van treintjes op de baan, ook niet van mijn laatste aankoop:
mijn Märklin 3300 - jubileum uitgaveEn dit was ik dan nog vergeten te posten op de link van hierboven:
Waar ik wel mee bezig ben geweest tot vrij grote voldoening, is de driewegwissel "studie"

en dan het Arduino project: de bedoeling was -en dat lijkt te lukken- om in eerste instantie beide driewegwissels met een remote te schakelen. Het was wel even studeren om terug die Arduino IDE wat onder de kie te krijgen. En om alles nog wat gecompliceerder te maken: ik wou hiervoor niet mijn computer, ook al is het een laptop gebruiken, maar wel de Raspberry PI, waar ik vroeger al de Arduino IDE op had geïnstalleerd. Het idee is om die later korter bij de eigenlijke baan te brengen.
Het werkt niet echt makkelijk, maar lang verhaal kort: VNC server op Raspberry, en VNC client op de laptop... als iemand meer info wenst, laat maar weten.
De eerste verdieping werd gepromoveerd tot test ruimte, want de basement was mij iets te fris (12.3°C) en dus moest alles naar boven. Een AC transfo lag in het schuurtje, en dus even door een centimeter of twee, drie buiten de transfo opgehaald, dan een niet echt goed werkende driewegwissel, schakelkastje, lichtjes van beneden, en dan kon het testen beginnen.
Eerst kwam de driewegwissel aan de beurt, en als ik het goed heb, moet er altijd over de rechtdoor stand worden gewerkt?
Tevoren nog even opgezocht wat nu de goede/juiste/maximum wisselspanning is voor de wissels. Ergens las ik "up to 16V", of ook nog een "Maximum of 17.5V" en ook nog "20V is damaging". De transfo, die ik heb is een 12V wisselspanning. Dus dat moet dan toch lukken. De spanning op de baan ben ik ook gaan opmeten en de gele/bruine spanning meet 15.8V.
Gisteren kreeg ik al de recent aangekochte "ELEGOO 8 Channel DC 5V Relay Module with Optocoupler for Arduino UNO R3" binnen en dus was het volop roberen.
De remote werkt netjes en de bestaande sketch moet worden aangepast zodat alleen bepaalde toetsen gaan worden gehonoreerd.. ik dacht eerst 1-3 voor de linkerkant en 7-9 voor de rechterkant, maar ik heb er vier per wissel nodig...
De volgende stap: een simpele sketch om die Relay Module aan het werk te zien, door een simpele programma loop. Buiten dan wat problemen wegens programma fouten, was dat relatief snel onder controle, en dan de ultieme test: kan ik daarmee de wissel schakelen?
En ja hoor: zie de video. Als je goed luistert, hoor je het tikken van het schakelen van de relais, en als de loop helemaal vooraan komt, gaat het lichtje even uit en schakelt de wissel.