Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Baanplan versie 6

Gestart door hermanvk zaterdag 27 december 2025, 19:42:12

Re: Baanplan versie 6

Citaat van: lucdiels op zondag 29 maart 2026, 08:54:37Ik lees dit alles met veel bewondering voor de analoogrijders want alles wat Herman wil doen is toch zo eenvoudig in het digitale tijdperk.
En dat neem ik echt aan. Aan de andere kant: zo eenvoudig is dat digitale gebeuren nu ook weer niet.. een serieuze leercurve naar die programma's toe, om nog niets te schrijven over het makkelijk locs registreren en dan soms niet... plus de akkefietjes met de decoders.

CiteerMaar goed dat is ieder zijn meug en ik kan er alleen met bewondering naar kijken
⬆️ Inderdaad...

CiteerVeel succes Herman bij het bedenken van analoge oplossingen.
Dankjewel Luc, maar voor mij is die extra uitdaging een deel van wat ik "spelen" noem... ;-)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Je moet gewoon even goed naar zo'n 3-wegwissel kijken. Hoe moeten beide wisseltongen staan voor links-rechtdoor-rechts. 3 standen met 3 commando's vanaf drukknopjes of uit Arduino of om het even wat. Ieder commando stuurt beide spoelen aan om altijd een juiste "bestaande" stand te garanderen.

@citaat Dank voor update...  :thumbup: Een van de volgende dagen, studeerwerk dus  ;-)
3 standen met 3 commando's Het zou eigenlijk simpel moeten zijn, maar soms "werkt" mijn brein niet goed mee... :sad:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zie het als een stukje braintraining; mocht je er echt hoofdpijn van krijgen dan maak ik wel ff een schetsje.

edit: nog makkelijker: even in onze eigen Wiki zoeken:
Märklin_24630-richting.jpg

Citaat van: lucdiels op zondag 29 maart 2026, 08:54:37...in programma's gelijk Windigipet en iTrain los je dan al die genoemde problemen zo op...
Ja, vooral als je zelf de software niet hebt moeten schrijven... Dan kun je analoog net zo goed ook een elektriciën inschakelen, dan houdt het ook niks in  ;)

@citaat  @citaat ik was inderdaad in de wiki gaan zoeken, maar vond dit:
wiki: Bestand:Aansluitschema Märklin 3-weg wissel.png
En zover was ik mee, alleen lijkt het mij, dat je steeds over de "rechtdoor" moet gaan vooraleer je links of rechts afslaat?
Of zie ik dat ook weer verkeerd?

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Meestal is dat zo, als je wilt afbuigen, dan eerst de wissel rechtdoor zetten en daarna afbuigen.

Groet, Anne W

@ Franky: ik wil de eerste beste elektricien dit wel eens zien oplossen in één twee drie zoals jij het voorstelt.
Trouwens de software is nu éénmaal te koop en staat dus ten dienste van de gebruiker, bij analoog zijn er geen elektriciteitsfirma's die kant klare oplossing verkopen voor modelspoorbanen. Is misschien een gat in de markt voor jou  :P 

Luc

Nog geen video's van treintjes op de baan, ook niet van mijn laatste aankoop: mijn Märklin 3300 - jubileum uitgave
En dit was ik dan nog vergeten te posten op de link van hierboven:
red_Marklin_3300_zertifikat.jpg

Waar ik wel mee bezig ben geweest tot vrij grote voldoening, is de driewegwissel "studie" ;-) en dan het Arduino project: de bedoeling was -en dat lijkt te lukken- om in eerste instantie beide driewegwissels met een remote te schakelen. Het was wel even studeren om terug die Arduino IDE wat onder de kie te krijgen. En om alles nog wat gecompliceerder te maken: ik wou hiervoor niet mijn computer, ook al is het een laptop gebruiken, maar wel de Raspberry PI, waar ik vroeger al de Arduino IDE op had geïnstalleerd. Het idee is om die later korter bij de eigenlijke baan te brengen.
Het werkt niet echt makkelijk, maar lang verhaal kort: VNC server op Raspberry, en VNC client op de laptop... als iemand meer info wenst, laat maar weten.

De eerste verdieping werd gepromoveerd tot test ruimte, want de basement was mij iets te fris (12.3°C) en dus moest alles naar boven. Een AC transfo lag in het schuurtje, en dus even door een centimeter of twee, drie buiten de transfo opgehaald, dan een niet echt goed werkende driewegwissel, schakelkastje, lichtjes van beneden, en dan kon het testen beginnen.
red_Marklin_V6_16_1_3113.jpg

Eerst kwam de driewegwissel aan de beurt, en als ik het goed heb, moet er altijd over de rechtdoor stand worden gewerkt?
Tevoren nog even opgezocht wat nu de goede/juiste/maximum wisselspanning is voor de wissels. Ergens las ik "up to 16V", of ook nog een "Maximum of 17.5V" en ook nog "20V is damaging". De transfo, die ik heb is een 12V wisselspanning. Dus dat moet dan toch lukken. De spanning op de baan ben ik ook gaan opmeten en de gele/bruine spanning meet 15.8V.

Gisteren kreeg ik al de recent aangekochte "ELEGOO 8 Channel DC 5V Relay Module with Optocoupler for Arduino UNO R3" binnen en dus was het volop roberen.
De remote werkt netjes en de bestaande sketch moet worden aangepast zodat alleen bepaalde toetsen gaan worden gehonoreerd.. ik dacht eerst 1-3 voor de linkerkant en 7-9 voor de rechterkant, maar ik heb er vier per wissel nodig...
red_Marklin_V6_16_1_3114.jpg

De volgende stap: een simpele sketch om die Relay Module aan het werk te zien, door een simpele programma loop. Buiten dan wat problemen wegens programma fouten, was dat relatief snel onder controle, en dan de ultieme test: kan ik daarmee de wissel schakelen?
En ja hoor: zie de video. Als je goed luistert, hoor je het tikken van het schakelen van de relais, en als de loop helemaal vooraan komt, gaat het lichtje even uit en schakelt de wissel.

Beste Herman,

Het kan zijn dat 12 volt te weinig is om betrouwbaar=altijd te schakelen, de Märklin wissels zijn ontworpen voor 16 volt wisselspanning die uit hun trafo's komt. Een auto rijdt ook met een motor van 1 pk, maar niet al te hard...

Groet, Anne W

BLIJ dat ik analoog RIJ

Even ter info een voorbeeldje hoe je het met relais zou kunnen doen.
Iets dergelijks kan ook met diodes, maar dan moet je je wissels met DC gaan schakelen.
Je kan hiermee in één keer van links naar rechts schakelen waarbij de middenstand wordt overgeslagen.
IMG-20260331-WA0000.jpg

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Herman,

Citaat van: hermanvk op Vandaag om 00:10:40Nog geen video's van treintjes op de baan, ook niet van mijn laatste aankoop: mijn Märklin 3300 - jubileum uitgave

Ik heb de link even gevolgd want ik had hem in het andere topic gemist.

Mooie aankoop hoor!  :thumbup:

Henk

@citaat @Hanzi : ik heb je plan bestudeerd en geprobeerd om het te begrijpen. Ik heb het echt moeilijk om plannen te lezen... en dus vraag ik je heel nederig EN oprecht om -zoals het zo mooi klinkt in 't scoon Vlaamsch klinkt- even mijn polleke vast te houden.  ;-)
ALS ik je plan goed begrijp:
De groene pijl is van schakelkast naar (???) rode circel
Rood: relais of gewoon aansluitingen van de blauwe draden van de wissel
Blauw zijn dan de wisselspoelen?
red_Marklin_3weg_Hanzi_plan_1.jpg

En de vraag: worden die rechtdoor spoelen dan niet altijd geactiveerd als je links of rechts kiest? 🤔
Maar weerom: ik kan het dus volledig of toch grotendeels fout hebben... Alvast bedankt en ik zie je antwoord tegemoet..  :thumbup: 

BLIJ dat ik analoog RIJ

Gewoon vragen Herman, wat voor de één gesneden koek is, is voor de ander abracadabra.
3 relais met 2 schakelcontacten (rood).
En in het blauw zijn inderdaad de wisselspoelen.
Om rechtdoor te gaan moet zowel wisselspoel A als B bedient worden naar de rechtdoorstand.
Wil je linksaf dan moet spoel A naar links en sport B naar rechtdoor.
Wil je rechtsaf dan moet spoel B naar rechts en spoel A naar rechtdoor.

Bij Herman die enkelpolige relais gebruikt worden dat dan 3x 2 relais parallel. En er zitten er 8 op 1 bordje  ;)

Bedankt @Hanzi : Waar ik geen probleem heb om de logica te begrijpen: het schakelen van en welke spoelen er nodig zijn om rechtdoor, links of rechts te rijden is heel duidelijk.
Mag ik nog even verder doorbomen?

De blauwe draden aan te sluiten op een manuele schakelkast is ook geen "rocket science"  ;-)
Bij het manueel uittesten ervan, bemerkte ik dat ik dus wel via de rechtdoor stand moet klikken om van links naar rechts of vice versa om te schakelen.

Maar om dat te vereenvoudigen naar 3 schakelaars... loopt het dus goed fout. Via Arduino kan ik dus altijd eerst de wissel op rechtdoor zetten, om met een beetje vertraging dan links of rechts te schakelen, maar dan wordt de rechtdoor stand altijd geactiveerd, ook wanneer dat niet nodig is? 🤔
Of doet jouw oplossing hetzelfde, maar dan met relais?

Als je het even ziet zitten:
Kan je de draden hier koppelen/tekenen aan de drie relais - en welk soort relais gebruikt je dan?
Uiteraard kan je een eigen tekening maken, zoals je tevoren al deed...
Geel duidelijk naar geel van de lichttransfo, de bovenste blauwe draden zijn voor het afslaan, en de onderste voor rechtdoor... Ik heb de stekkertjes aangesloten :roll:
Marklin_3weg_Hanzi_plan_3.jpg

En voor ik het vergeet: de DC oplossing was zeker niet aan mij besteed... ;-)

3x2 relais parrallel
Citaat van: Franky op Vandaag om 19:07:443x 2 relais parallel

Misschien kan je even een plannetje tekenen, hoe je precies die relais parallel schakelt...
Ik gebruik dus momenteel dat 8 relais board, waarbij elke relais een NC kant heeft (mijn lichtje doet oplichten) en bij het aanschakelen de andere kant stroom doorlaat (lichtje uit/wissel geschakeld).

Wat jij allicht al direct hebt gezien, maar waarbij ik al aan het uiterste van mijn (vooral praktische) kennis zit.

Met het gebruik van een relais board komt parallel schakelen overeen met 2 relais tegelijk sturen uit de Arduino, maar dan kun je beter een klein tijdverschil inbouwen.

@citaat Als ik het dan goed begrijp - sorry, ik speel hier niet de "kunstmatige" idioot - dan wordt de rechtdoor spoel van de andere kant altijd aangestuurd of het nu nodig is of niet.. toch? 🤔
Dus ik denk aan volgende scenario's:
-1- De wissel staat naar links; omschakelen naar rechts: stuur ik (met een beetje vertraging) eerst de linkse kant naar rechtdoor en dan de rechtse kant naar rechts..
-2- En vice versie...
-3- De wissel staat op rechtdoor; hetzelfde als onder #1, waar het rechtdoor schakelen dan eigenlijk niet nodig is, of maw. een onnodige puls voor die linkse spoel.. 🤔
-4- Vice versie, maar wederom een onnodige puls voor ditmaal de rechtse spoel.. 🤔
-5- De wissel staat naar links; omschakelen naar rechtdoor: beide rechtdoor spoelen aansturen dan? Met dan ook weer de vraag: een onnodige puls voor de andere kant, die toch al op rechtdoor stond.

Eventueel programmatisch op te lossen, als ik (via het programma) bij houdt, hoe er laatst geschakeld is geweest... 🤔 (er is wel geen feedback - analogisch nietwaar?)
OF: ik gebruik 4 knoppen: links afslaan, links naar midden, rechts, rechts naar midden... maar dan moet ik zelf bijhouden hoe er laatst is geschakeld, of zelf tweemaal rechtdoor kiezen, waarbij er toch weer eentje onnodig wordt geschakeld... 🤔

Zoek ik het allemaal te ver en zie ik door de bomen het bos niet meer?
Alvast bedankt voor het meedenken..

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

Hi Herman

Ik denk dat je het jezelf niet makkelijk maakt. Ik had ook twee driewegwissels in mijn baan liggen. Ondanks de ruimtebesparing heb ik ze eruit gehaald. De reden was dat ik problemen had met de betrouwbaarheid. Dat is niet te accepteren bij automatisch rijden. Ook verhoging van het voltage tot 19 volt en verlenging van de schakelduur kreeg ik het niet voor elkaar. Er zijn meer collega's die ze uit de baan hebben gehaald. Ik hoor graag van je

Ik heb een paar jaar met de Raptor de Silberbergstrecke van de MSG/Den Bosch bestuurd, in die (K-rail) baan zat een 3-weg wissel, in de rijwegen over die wissel waren standaard de rechtdoor spoelen met elkaar verbonden. Dan eerst opdracht rechtdoor en dan opdracht links of rechts, de tijd tussen de twee opdrachten was de standaard tijd die de automatiek van Raptor er tussen in stopte, waarbij je wel moet bedenken dat Raptor zelf de prioriteit bepaalde.

Groet, Anne W

@citaat  @citaat  Weet je: ik ga de hele boel nog even afwachten, maar ik speelde wel al met de idee om die beide er uit te halen, vooral omdat ik niet echt de ruimtebesparing nodig heb  ;-)
Als je mijn draadje volgt (wat je precies toch doet) ga je zeker het vervolg kunnen lezen.  :thumbup:
mvg
Herman

Citaat van: Anne W op Vandaag om 21:04:51standaard de rechtdoor spoelen met elkaar verbonden
Ik speelde al met dezelfde idee, waarbij ik dan steeds moet denken dat één van beide spoelen altijd onnodig een puls krijgen??? 🤔

Citaat van: Anne W op Vandaag om 10:28:35Het kan zijn dat 12 volt te weinig is om betrouwbaar=altijd te schakelen
Het was je misschien niet opgevallen, maar die 12V transfo was er enkel omdat dat de enige transfo was, die ik had om te beginnen testen, waarbij de betrouwbaarheid niet belangrijk was, zolang ik de wissel maar hoorde schakelen.. ;-)
Eens alles voor mekaar en beslist wat ik ga doen, gaat alles naar de basement waar een lichttransfo (18.8V gemeten) voor voldoende spanning gaat zorgen.  :thumbup:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Je scenario's 1 t/m 5 kloppen als een bus Herman. En maak je geen zorgen dat er in sommige situaties een "onnodige" puls wordt gegeven op een spoel die al in de juiste stand staat.

Marklin_3weg_Hanzi_plan_3.jpg

Als je met de Arduino gaat aansturen heb je 6 relais nodig op je relaisbord omdat die relais maar één contact hebben. Je stuurt dan telkens 2 relais tegelijk aan: Links-Rechtdoor-Rechts.
Links 1 sluit je aan op A rood (rond)
Links 2 sluit je aan op B groen (recht)
Rechtdoor 2 sluit je aan op A groen (recht)
Rechtdoor 2 sluit je aan op B groen (recht)
Rechts 1 sluit je aan op A groen (recht)
Rechts 2 sluit je aan op B rood (rond)

Franky schreef dit ook al gedeeltelijk, ik heb het nog wat verder uitgeschreven om het hopelijk te verduidelijken voor je.