Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baanplan versie 6

Gestart door hermanvk zaterdag 27 december 2025, 19:42:12

Re: Baanplan versie 6

Citaat van: Hanzi op vrijdag 16 januari 2026, 22:02:02
Citaat van: hermanvk op vrijdag 16 januari 2026, 13:37:01@citaat :lol:... but, no, not my style  ;-)
Deze dan?
Klinkt heel zonnig... en dus best te smaken voor een keer.

Ik weet het: ik ben "ne moeilijken" ;-)

Swiss rail .. what else?

:offtopic: nog eentje dan B).

Groeten,
Wico

@citaat herinner ik mij nog van x aantal jaren geleden, enne toen niet, en nog altijd niet. ;-)

Als het maar Zwitsers is.

Prachtige aanwinsten en lekker veel Herman. :favorite:
Daar ga jij heel veel rijplezier van krijgen in de treinekamer.

Groet Michel

@citaat ik kijk er al naar uit.
Al mijn rollend materieel (behalve locs) is uitgepakt en staat op sporen.
Ik ben wel op tijd gestopt om even te plannen  :P hoeveel blokken ik ga opzetten en waar. Al was het in het begin maar om extra stroomvoorziening te creëren, dan later schakelen, eerst manueel en daarna automatisch (blokbeveiliging door relais).

En uiteraard ook nog (manuele) wissels inbouwen, zodat al het materieel netjes kan parkeren, want alles bij elkaar heb ik nu wel redelijk wat meters rollend materieel!  :thumbup:

Carpe diem

Nou Herman het is een aardige selectie die je binnen hebt gekregen, gefeliciteerd. Ongetwijfeld zal dat vele mooie rij momenten opleveren.
Je hebt de tafels al staan dus je maakt aardige vorderingen. Gaat beslist wat moois worden.

Hoy Herman,

Nu komt er wel echt schot in de zaak. Het is niet meer met een beetje seffens (zoals jijzelf dat zo mooi schreef)
Veel plezier met je nieuwe aanwinsten, ik blijf je volgen.....

Mvg, Luc

Misschien die doorhangende tafels in de lengte richting nog even een lat onder schroeven 1\2" bij 3" volstaat wel.
Verder eerst maar eens bouwen en rijden.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Hoi Herman,

Mooi dat alles binnen is.
Het ziet er goed uit.

Henk

Net terug van de "pool" in het Golden Age Centrum hier in Stavely. :thumbup:
Een update van wat ik allemaal uitspook en neen: er rijdt nog geen train!! :sad:

En de basement zag er zo uit - een opgekuiste hoek en een waar "slachtveld" om het zo uit te drukken  ;-)
red_Marklin_V6_06_1_hoek_begin_2995.jpgred_Marklin_V6_06_2_hoek_rest_2997.jpg 
Ik ging dan toch proberen om alles klaar te maken om te rijden EN alles klaar te maken voor door relais gestuurde automatisatie, maar dat werd uiteindelijk dan toch even op non-actief gezet. Het is immers weerom een "voorlopige" baan (zie vorige posten van mij, met name #35, #67 en vooral #143).

Terwijl ik dan toch probeerde om één en ander te bouwen, bleken mijn gedachten mij daarvan te weerhouden:
-er ligt nog zoveel op de baan
-ik heb nog in zovele dozen nog meer materieel liggen en moet dus één en ander herbekijken - lees alles herschikken in verschillende dozen, en deze ook ook van een etiket te voorzien, kwestie dat ik nog weet wat waar in zit.
-wat ga ik nu precies doen: waar gaan de banen gescheiden worden, breng ik ontkoppel rails (wel nog manueel te bedienen), en hoeveel (drieweg?) wissels (allemaal manueel) heb ik nodig om parkeer plaatsen te maken voor de slepen en ook voor de locomotieven? En daarvan ([drieweg]wissels) heb ik er nog een aantal gevonden, bij het opkuisen van "slecht of niet werkende wissels"...

En in eerste instantie ging ik alles "besturen"met schakelaars, maar ik heb 4 transfo's, waarvan ik er drie ga gebruiken om verschillende blokken te sturen, maar daarvoor heb ik wel schakelaars (die ik heb) nodig, want ik heb meer blokken dan transfo's. En de vierde trafo, ga ik later gebruiken voor de bovenleiding. :thumbup:
Ik ben er nog niet uit, hoe ik de parkeer rails ga gebruiken voor de locomotieven (kleine blokken?)

En terwijl ik toch bezig was, met op te kuisen, leek het ook een goed idee om mijn "controle centrum" te herbekijken. Dat werd dan weer een stuk moeilijker dan eerst gepland... :roll:
Want ik ga toch één en ander beter moeten bekijken - zoals bv.. de stroom draden beter weg te steken.. ;-)
Ook in functie van de planning... 🤔

En natuurlijk mag de koffie niet onderbreken  ;-)
En die houten blokjes heb ik vroeger gebruikt om de sporen te verhogen. De Märklin waren mij iets te duur.. ;-)
Die heb ik nu opnieuw opgemeten, want ik had ondertussen een betere elektronische schuifmaat gekocht - een simpele hoor, niks professioneels.... ;-)
red_Marklin_V6_06_3_koffie_blokjes_3000.jpg

Ik heb nog meer dozen om uit te pakken en te (her)inventariseren, dus ik ben nog niet aan de "nief patatten"  ;-)
Wordt vervolgd.

In het kort: de planning voor zover die niet wordt herbekeken, terwijl ik bezig ben.
De hele baan, die nog moet worden aangelegd, wordt opgesplitst in blokken, en dus moet ik mijn "controle centrum" heropbouwen, en de nodige stroom leiding leggen.
In beide lange stukken (tegen de muur) ga ik (drieweg)wissels inbouwen om zodoende voldoende ruimte te creëren om mijn slepen en locomotieven te parkeren... ;-)
En dan kan ik eindelijk rijden... ;-)

En om af te ronden: het ziet er opgekuist uit... ;-)
red_Marklin_V6_06_6_done_3001.jpg

Wat foto's hierbij.. met commentaar.

red_Marklin_V6_06_5_GFCI_2999.jpg
GFCI (Ground Fault Circuit Interrupter) is a safety device designed to protect against electric shock by quickly cutting off power when it detects a ground fault—essentially, a difference in current between the hot and neutral wires.  This imbalance can occur if electricity leaks through a person or water, posing a serious electrocution risk.

Dat heet blijkbaar een aardlekschakelaar of verliesstroomschakelaar
In Europa -dacht ik- moet elk huis hiertegen beveiligd worden, maar niet hier. Dus kocht ik een stekker met een verliesstroom schakelaar ingebouwd  ;-)

Och ja: het is frisjes, maar zolang ik vrij actief bezig ben, kan het wel.  ;-)
red_Marklin_V6_06_7_thermo_hygro_3002.jpg

BLIJ dat ik analoog RIJ

En terwijl de meesten hier op één oor liggen, ga jij los in je basement Herman :D ! Aan enthousiasme ontbreekt het niet en het is duidelijk dat je geen rust hebt voordat er een trein (of 2, of 3) kan rijden. Veel succes en plezier met het verder uitdenken én uitvoeren van al je plannen, je hebt er een mooie grote ruimte voor!

Swiss rail .. what else?

Herman,

Zie het puzzelen hoe je alles voor elkaar gaat boksen als onderdeel van de hobby en het wordt ineens een stuk leuker! En het genieten daarna als alles weldoordacht een plek heeft gevonden wordt alleen maar groter :thumbup:.

En het levert ons weer extra updates!

Groeten,
Wico

Met een luchtvochtigheid van 26% hoef jij je niet ongerust te maken voor roest op de m-rail. Eerder voor je gezondheid, want 26% is wel laag om langdurig in te werken. Ogen en longen vinden dat niet fijn.

Die stopcontacten daar zien er altijd uit alsof ze het erg vinden dat je ze gebruikt, je krijgt er bijna medelijden mee als je ze aankijkt!  :O

Leuke update weer Herman!  :thumbup:

@citaat  @citaat inderdaad: good voor de rails, slecht voor mij. :sad:
Ook in de woonkamer en keuken is het (TE) droog: 20%.

Overdag staat er wel een luchtbevochtiger aan, die met enige moeite dan toch boven de 40% geraakt... :sad:

@citaat  @citaat :lol:
En altijd per twee ;-)
En ongelijke openingen voor de stekkers, op de koop toe!

Dag Herman,

Een flinke update weer.  :thumbup:

Je bent flink bezig.
Misschien kun je, voor jezelf, een flinke ovaal uitleggen en daarmee een tijdje gaan rijden.
Dan wel gelijk verder gaan bouwen aan je definitieve baan.

Maar je hebt dan wel de gelegenheid om af en toe even de gedachten te verzetten en met een trein te rijden.
Je hebt recentelijk een flinke aankoop gedaan en dat willen we wel achter een lok zien rijden.  :D  :D

Henk

@citaat
Hallo Henk: je leest mijn gedachten ;-)
Inderdaad wil ik wel eindelijk eens een trein (of treinen) zien rijden - vooral met de nieuwe aanwinsten.

Ik heb nu eerst wat spoor aangelegd om alle wagons te parkeren, zeg maar een handmatig schaduwstation. Nog even bekijken, hoe ik het ga doen voor mijn locomotieven (12, waarvan 4 [enkel] op bovenleiding - de slepers liggen ergens in een doos).

Dan mijn "controle centrum" (gedeeltelijk) herbouwen - met 5 transfo's...
En ondertussen sporen uitleggen voor één baan.

Buiten het andere dagelijkse "werk" in huis en deelname aan het sociale leven hier  ;-)

Maar alles bij elkaar, zie ik het nu vooruitgaan.  :thumbup:

Big Boy 4014

Dag Herman,

Je bent goed aan het werk gegaan met alles uit te zoeken en aan het kijken wat je hebt aan materiaal om te beginnen.
Zoals gezien is er veel ruimte om er iets moois van te maken maar dat gaat jou wel lukken.
Je aanwinst is een goede aankoop en ziet er heel goed uit allemaal  :thumbup:
Ben benieuwd naar het 1e filmpje en zien het wel verschijnen :)
Mvgr, Theo.

@citaat dank je wel. Nog wat voorbereidend werk.. vooral dan de sporen leggen, aan 180mm per stuk ;-)
En dan 🥁🥁

Carpe diem

Juist ja, je hebt dus 5 onderstations en je wil blokken bouwen met schakelaars. Volgens mij heb je wel een baanplan en dan zou ik eerst eens bekijken waar de onderstations de energie gaan leveren.
En voor de rest lekker bezig, het enthousiasme druipt er vanaf.

@citaat ja en neen een beetje.. ;-)
Alles (banen en "schaduwbanen", om niet het woord schaduwstation te gebruiken) liggen op hetzelfde niveau.

De huidige schaduwbanen krijgen geen stroom, vandaar de "manuele" opzet, wat ook voor de (drie)weg wissels geldt.  :thumbup:
Dus hele slepen gaan met de hand verplaatst woden.. ;-)

De nog te bouwen schaduwbanen voor de locs gaan wel stroom krijgen in kleine bloks per locomotief. Dat is tenminste het plan.
Dus één transfo gebruikt...

De andere (110V 30VA) is voorbestemd voor de latere bovenleiding.

Dus nog 2 over om pakweg 6 blokken van stroom te voorzien... ;-)  :thumbup:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ha Herman, je had het laatst over het rustig afremmen en optrekken bij seinen; daar kwamen een hoop mooie maar ook ingewikkelde (het is natuurlijk maar net wat je ingewikeld vindt ;) ) oplossingen voor.
Om af te remmen is er echter ook nog de oude vertrouwde simpele WOSA-methode, gebruik makend van oude M-seinen die jij hebt.
Op de kopse kunt van de grijze relaiskast zitten 2 aansluitbusjes met een extra schakelcontact: open bij rood en gesloten bij groen. Nu moet je vóór de stopsectie een extra (rem)sectie isoleren en de middenrail daarvan aansluiten op één van de busjes. Het andere busje sluit je aan op de rijspsnning. Tot slot sluit je een diode of weerstand aan op beide busjes.
Bij groen licht rijdt de trein via het gesloten contact met dezelfde snelheid door; bij rood is het contact open en loopt de rijstroom door de diode (halve spanning) of weerstand (waarde proefondervindelijk vaststellen) waardoor de loc afremt alvorens te stoppen.

Mooie oplossing, maar zal Herman dat 2de contact niet nodig hebben om de bovenleiding te onderbreken aan de seinen?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Aha, ik vroeg me altijd al af waar dat extra contact voor bedoeld was :D .

@citaat  @citaat  @citaat Buiten het feit, dat ik slechts twee seinen heb, waarvan ik nog niet weet of ze werken (?), is het wel prettig om de werking uitgelegd te zien..

Daar kan ik mij dan even mee bezig houden. Misschien gebruik ik ze om rustig te stoppen, vóór de afkoppel rail... 🤔
Eerst maar even testen op een proefbaantje ;-)

Bij de andere blokken moet het dan maar "oude" stijl ;-)
Ik heb een vroegere video van mij nog eens herbekeken en dat valt eigenlijk best mee.

@citaat  @citaat (lap[...] zeg/schrijf ik dan in mijn beste Vlaams ;-)) daar komt dan weer nog wat extra werk op de proppen... ;-)

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Herman,

Van al die bloksystemen en wat al niet meer heb en wil ik geen kaas eten, da's al teveel hokuspokus-gedoe voor mij.
Wat ik je wel -algemeen- zou willen meegeven; rijd eerst eens een tijdje lekker met je treinen, leg er eventueel nieuwe banen bij ( het hoeft allemaal helemaal niet met elkaar verbonden te zijn ), en/of breidt je bestaande baan verder uit. Maak eventueel wat stroomloos te maken stukken en wat al niet meer...........en maak dan gaandeweg in de tijd en de ervaringen uit wat je nou precies zou willen en wat zeker niet.
Vraag je ook ernstig af, hoe "automatisch" je eigenlijk wil rijden.
Take your time, speel en fantaseer en geniet lekker en het totale plaatje verschijnt bijna vanzelf.

Grtz Tony

BLIJ dat ik analoog RIJ

Wil je zelf met treintjes spelen (rijden), of wil je naar automatisch rijdende treintjes kijken?
That's the question ;) .

@citaat ( @citaat )
@Tony : een prima samenvatting van wat er bij mij speelt, en wat die blokken betreft: niks geen ingewikkelde toestand; met wat schakelaars kan ik stukken onder stroom zetten of niet en dat laat mij dus toe om met meer dan één trein tegelijkertijd te spelen, met nadruk op spelen... ;-)

En inderdaad gaat het ook met stukken en beten gaan: stroomloze banen om de wagons te parkeren, en dan een eerste loop... om te beginnen rijden (op de foto's tegen de muur).
Mijn controle centrum is bijna af en dan is het start ;-)

@Hanzi ik dacht dat ik dat al eens hier of daar vermeld heb: spelen is trouwens DE hoofdreden (naast budget) om nog steeds analoog op M-rails te rijden...  :thumbup:

Herman,

Een echte man wordt nooit volwassen.
En blijft dus met treintjes spelen.

En op welk niveau dat is dat maakt niet uit.
Als je maar plezier aan het spelen beleeft.

Henk

Swiss rail .. what else?

@citaat  @citaat  @citaat

Mijn kinderen zien daar dan een conducteurspet en een spiegelei bij :o). Gelukkig weten wij wel beter!

Groeten,
Wico

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Trainhenk op maandag 26 januari 2026, 17:45:50Herman,

Een echte man wordt nooit volwassen.
En blijft dus met treintjes spelen.

En op welk niveau dat is dat maakt niet uit.
Als je maar plezier aan het spelen beleeft.

Henk
En zo is dat :thumbup: !

Een man is nooit te oud om te spelen;
hij wordt pas oud als hij niet meer speelt :o) !

Citaat van: Hanzi op maandag 26 januari 2026, 23:33:14Een man is nooit te oud om te spelen
The difference between a man and a boy is the price of his toys.

Dat heb ik eens aan een vriendin verteld en dat moet ik zo af en toe nog steeds horen.

@citaat

En, lig je er wakker van?   :D  :D

Henk

Citaat van: Trainhenk op dinsdag 27 januari 2026, 16:13:58En, lig je er wakker van? 
Ik ben er nog steeds blij mee.
Opgroeien? Dat is voor ouwe mensen. (Afgelopen maand m'n eerste AOW gekregen).