Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Lauwersspoor - Hulp bij ontwerp gevraagd!

Gestart door Flodder450 donderdag 23 oktober 2025, 14:37:30

Lauwersspoor - Hulp bij ontwerp gevraagd!
Hallo!

Na enige tijd inactief geweest te zijn hier i.v.m. studeren en de eindeloze teppichbahnen die hiermee gemoeid zijn, is het met een verhuizing voor mij nu weer mogelijk om een vaste opstelling te hebben in een ruimte van 409cm bij 233 cm.

Ik zag in een aantal topics ook een lijst met requirements voorbij komen, dus deze heb ik ook naar mijn beste kunnen ingevuld, een beetje lastig  gezien alles nog wel open ligt :)

1e titel van het plan/station
Lauwersspoor

2.Spoorwijdte & railsysteem
H0, Marklin C-rails

3 Layout vorm (L, U, rechthoek, langs de muur...)
Alle layout vormen kunnen in principe in deze ruimte gerealiseerd worden, het ligt er maar net aan hoe dit wordt aangepakt (Een U baan kán als het een paradebaan wordt en de uiteindes naar een schaduwstation laat gaan, denk ik)

3.3 Layout grootte of beschikbare ruimte in de ruimte
De ruimte is 409cm bij 233 cm, de deuren staan als volgt in de ruimte:
kamer grootte.png

4 Technische aspecten
4.1 Modelspoorbaan vs. speelbaan
Het is in essentie een rijbaan, zoveel mogelijk materieel laten rijden, maar ik ben ook iemand die van details houd, half-half denk ik? Ik ben gecharmeerd van de banen zoals die vroeger in de m en later crail catalogussen stonden.

4.2 Hoofdlijn en/of nevenlijn
Nevenlijn mag, maar zelf vind ik dubbelspoor en de mogelijkheden daarvan fantastish

4.3 Minimum boogstraal (zichtbaar/verborgen)
Ik ben R1 gewend, dus daar baseer ik het op, als R2 past, kan ook

4.4 Maximale helling
Ik dacht dat het 5% was?

4.5 Treinen, m.a.w. waarmee ga je rijden/welke samenstellingen?:
Voornamelijk Nederlands maar ook Duits materieel wat hier in het Noorden rijdt of heeft gereden,

4.6 Systeemdiepte (minimaal, maximaal)
Ik denk dat 80 CM op hoogte van 50cm voor mijzelf ideaal was, heb weleens met diepere banen gehad dat het net niet te doen is om die verdraaide 1100'en van marklin het zetje te geven wat ze nodig zijn om door te sputterden

4.7 Toegangsopeningen / dienstgang
Zoals aangegeven bij het vorige punt hoop ik de breedte van de baan zo te maken dat dit niet nodig is

4.9 Schaduwstation / fiddle yard
Als het uit kan met het ontwerp sta ik hier zeker voor open

4.10 Bovenleiding ja / nee
Mag van mij deels, gezien het mij leuk lijkt om de Noordelijke Nevenlijnen uit te beelden

5 Besturing.
5.1 Rijden analoog of digitaal
Marklin MM2/Delta Digitaal, helft wagenpark is uitgerust met Multiprotocol en dus ook DCC

5.2 Besturing analoog of digitaal
Zit nu nog met de MS2, overstappen naar een grotere centrale om alles te automatiseren lijkt mij een mooi uitgangspunt

5.3 PC besturing
Zie punt 5.2

6. Motieven
6.1 Tijdperk
Spul van net na WO2 (allicht een museumspoorweg?) tot heden vind ik interessant.

6.2 Stationstype(n)
Gewend aan de noordelijke nevenlijnen, dus een groot station gevolgd door wat kleiner spul, evt met een rangeerspoortje

6.3 Landschap

6.4 Landschap (stad, buitenwijken, platteland; industrie, handel)
Denk aan Groningen, Friesland, Ik wil sowieso één brug (marklin M bruggen heb ik een aantal van staan!) één stukje industrie lijkt mij gaaf om mijn 6400 in te kunnen zetten

6.5 Spoorwegdepot, depot voor locomotieven (klein depot)
Niet Persé

7 Overig
7.1 Voorhanden zijnde materieel.
Ik heb voornamelijk Nederlands spul, aangevuld met wat Duits materieel

7.2 Bestaand sporenplan.
Heb ik niet.

7.3 Gebruik als enkele speler of met meerdere
Als enkele speler, impliciet is de automatisering de andere speler, right? ;)

7.4 Budget
Het is mijn favoriete hobby, dus het mag wat kosten qua materiaal, ik voorzie dat de rails en het bouwmateriaal die nodig zijn voor de toegang tot en het schaduwstation het meeste gaan kosten

7.5 Planning
Ik voorzie hier nog de komende 10 jaar te wonen, dus het mag best tijd kosten

8. Bijlagen
Re: Lauwersspoor - Hulp bij ontwerp gevraagd!
Citaat van: Flodder450 op donderdag 23 oktober 2025, 14:37:303 Layout vorm (L, U, rechthoek, langs de muur...)
Alle layout vormen kunnen in principe in deze ruimte gerealiseerd worden, het ligt er maar net aan hoe dit wordt aangepakt (Een U baan kán als het een paradebaan wordt en de uiteindes naar een schaduwstation laat gaan, denk ik)

Je kunt ook 1 uiteinde benutten om met een spiraal naar het schaduwstation te gaan of ervoor kiezen te werken met een daalspoor.

Citaat van: Flodder450 op donderdag 23 oktober 2025, 14:37:304.2 Hoofdlijn en/of nevenlijn
Nevenlijn mag, maar zelf vind ik dubbelspoor en de mogelijkheden daarvan fantastisch
4.10 Bovenleiding ja / nee
Mag van mij deels, gezien het mij leuk lijkt om de Noordelijke Nevenlijnen uit te beelden

Je noemt je baan Lauwersbaan. De Lauwers is een water en heeft zijn stroomgebied voornamelijk in de provincie Groningen. Ik ga ervan uit, dat je dan ook spreekt over de Groninger nevenlijnen en deze zitten niet onder draad en zijn enkel spoor.

Citaat van: Flodder450 op donderdag 23 oktober 2025, 14:37:304.4 Maximale helling
Ik dacht dat het 5% was?

Men neemt over het algemeen de 3% norm uit de Morop, maar met korte treinen worden ook steilere helling toegepast.

Citaat van: Flodder450 op donderdag 23 oktober 2025, 14:37:304.6 Systeemdiepte (minimaal, maximaal)
Ik denk dat 80 CM op hoogte van 50cm voor mijzelf ideaal was, heb weleens met diepere banen gehad dat het net niet te doen is om die verdraaide 1100'en van marklin het zetje te geven wat ze nodig zijn om door te sputterden

Als je een schaduwstation onder de baan wilt, dan zou ik de 80cm als waarde nemen voor het schaduwstation.

Citaat van: Flodder450 op donderdag 23 oktober 2025, 14:37:306.2 Stationstype(n)
Gewend aan de noordelijke nevenlijnen, dus een groot station gevolgd door wat kleiner spul, evt met een rangeerspoortje
6.5 Spoorwegdepot, depot voor locomotieven (klein depot)
Niet Persé

Is al gauw 'veul' twee stations op 4 m

Je zou met een naar achteren gebogen hondenbot spoor kunnen werken. Hierdoor heb je in het midden een stuk dubbelspoor. Aan de achterkant een daalspoor. In één van de bogen van het hondenbot een depot. Aan de open zijde van het hondenbot kun je dan rangeren en industrie realiseren.

Edit Frenkievee: diverse quote statements gerepareerd om de leesbaarheid te bevorderen

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Flodder450 op donderdag 23 oktober 2025, 14:37:303.3 Layout grootte of beschikbare ruimte in de ruimte

4.3 Minimum boogstraal (zichtbaar/verborgen)
Ik ben R1 gewend, dus daar baseer ik het op, als R2 past, kan ook

4.4 Maximale helling
Ik dacht dat het 5% was?
3.3 Layout grootte of beschikbare ruimte in de ruimte
Belangrijkste punt wat ik mis (maar ik ben niet zo goed thuis in bouwtekeningen): met of zonder dakbeschot?

In een kamer met rechte wanden heb je 2 voordelen: je kunt de tafel hoger maken (b.v. stahoogte), en elke laag kan recht boven de vorige liggen. Met als bijkomend voordeel dat, je als je meerlaags bouwt, de afstand tussen die lagen af mag hangen van praktische zaken zoals bereikbaarheid en gemak. Als je erg veel ruimte tussen de lagen wilt, is het loskoppelen van die lagen relevant; twee gescheiden banen.

4.3 minimum boogstraal (R1 doet bij mij niet mee)
De morep-norm ligt op bogen vanaf 400 mm. Daarvoor zijn redenen.
Als die redenen voor jou niet gelden, waarom zou je je daaraan houden?

Ik ga zelf (geen C-rails) uit van R1=515 mm en R2=572 mm, omdat vanaf R=515 een hart-op-hart afstand van 57 mm volstaat, en omdat ik alleen slanke K-rails wissels heb, en rocowissels, beide geschikt voor hart-op-hart 57 mm.

Het blijkt dat als ik van kleinere stralen uitga (en dus een grotere hart-op-hart afstand) dit niet wezenlijk meer baanvariatie oplevert vanwege die wisselkeuze. Hart-op-hart afstand en wisselkeus zijn feitelijk de beperkende factoren waarvoor ik koos.

Ik ben R1=360 ontwend door te rijden met wagons met een lengte van zeg 31 cm. En door stuurstand rijtuigen met een overmatige overhang en uitzwenking in bogen. Dat bracht me aan het berekenen wat de minimale hart-op-hart afstand mag zijn, bij welke radius, bij mijn materieel.

Jouw keus hangt ervan af waarmee jij wilt rijden (locs, wagons), nu en in de toekomst.
Het kan zijn dat zulk 'lastige' wagons (en locs) door jou nooit zullen worden aangeschaft, vanwege de keus die je nu gaat maken.
R1 betekent R1 wissels, en de R1-R2 hart-op-hart afstand in je ontwerp. Als je daar niet mee zit, prima toch?

4.4 Maximale helling (5% doe ik niet, ik zit op 2.38% max)
Vroeger (1960-1980) werd aangehouden dat de maximale helling 5% bedroeg ( 5cm op een meter).

In praktijk ging ik uit van 1 cm op 18 cm railslengte (lengte 5106 en 2200 rails, 5 stuks = 90 cm),
lekker makkelijk uitrollen, maar wel meer dan 5%.

Met analoge Märklin en HAG locs was dat geen probleem, sterk genoeg.
De treinen waren kort (door ruimtegebrek, al was de ruimte toen groter dan nu).

Bij Roco, Liliput en Lima locs ligt het trekvermogen al wat kritischer. Bij digitale locs ook.
Verschil is overigens pas merkbaar bij locs met meer dan 6 wagons zonder, of meer dan 3 wagons met sleper (voor de verlichting).

Hoe langer de trein, en hoe bochtiger de helling, hoe lager het hellingspercentage moet zijn, vanwege de wrijving.

Een railbus op een industrieboog rijdt prima op een 5% helling, een V200 ontspoort (uitsluitend vanwege de radius, niet vanwege het percentage), een HAG 150 (Motorwagen+Triebwagen) rijdt op een 10% helling feilloos omlaag door een industrieboog, verliest omhoog wat antislipbandjes, en komt desondanks veilig boven (Zwitserse klimgeit).

Als je een helling te steil maakt, spatten de antislipbandjes wat sneller van de wielen, en verliezen ze grip. En dat merk je snel genoeg.
Als je voor korte treinen kiest (in het noorden is dat vaker zo), is een 5% helling geen punt.
Citaat van: Cor op zaterdag 25 oktober 2025, 08:52:13==feedback==
3 Layout vorm: ja dat was ook mijn idee inderdaad :)

4.10: daar ben ik mij inderdaad van bewust, echter een eigen open interpretatie van bijvoorbeeld een station Groningen of Leeuwarden zodat al het materiaal gebruikt kan worden vind ik een mooi streven :)

4.4: check!

4.6: Check! ja ik heb totnogtoe alleen nog maar enkellaags banen gehad dus een schaduwstation is ontzettend nieuw voor mij :)

6.2 & 6.5: Top, ja je hebt inderdaad gelijk, fair!

Citaat van: Jan22 op zondag 26 oktober 2025, 15:45:16==feedback==

Dag Jan! Bedankt voor de feedback!

3.3: Het zijn verticale muren 2.5m omhoog dus dat is het probleem gelukkig niet! de vensterbank en verwarmingsbuizen aan de muur aan de kant van het raam zitten daarintegen..

4.3: Ik ben niet bekend met de morep-normen, ik ken vanuit hiervoor gebouwde banen eigenlijk alleen r1 en allicht eens r2, vandaar dat ik dit heb aangegeven!

4.4: Check, bedankt voor deze info, ik heb voornamelijk de oude 1:100 rijtuigen, ik ambieer niet alles perfect op schaal te hebben, zolang het maar goed rijdt en een beetje lijkt (lang leve de  M* 3055!), hat zal voornamelijk een spoordijk zijn voor een brug, die wil ik namelijk natuurlijk wel verwerkt hebben in mijn baan.
Ik heb inmiddels middels SCARM een opzet gemaak. Gezien ik het voor deze maan relatief simpel wil houden heb ik besloten niets met een schaduwstation of allerhande gekkigheid, gewoon een enkellaags, dubbelsporige L baan, gebaseerd op een baan uit de C rail catalogus die ik toch echt al jaren geleden als voorbeeld wilde voor een baan.

Ik heb het ontwerp aangepast op de lengte die ik kwijt kan in de kamer. aandachtspunt is de afstand van het spoor rechtsboveninm en hoe ik de bruggen gaan inpassen icm de sporen die er onder lopen gezien ik eigenlijk toch wel de oude metalen M bruggen wil gaan gebruiken omdat dat geluid toch zoveel meer tot de verbeelding spreek dan de stille C rails bruggen.

Duitsland TP III/IV

Tja, als je rondjes rijden leuk vind.....
Ik zou de gebogen wissels links weghalen. Deze komen in een helling te liggen en dat gaat niet altijd goed.

Citaat van: DB69 op woensdag 26 november 2025, 16:27:26Tja, als je rondjes rijden leuk vind.....
Zou je daar verder over kunnen uitweiden en eventueel suggesties kunnen doen?  :) 
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Misschien een gek idee: maar als je eerst een geschiedenis van het station/dorp/stad voor jezelf maakt.
met vragen als:
Waarom heeft die plaats een station? begonnen als goederen? of juist als reizigersvervoer?
Is het een doorgaande lijn? Of juist een kopstation? Of een combinatie? bijv. eindhalte reizigers, maar door voor goederen.
Wanneer speelt zich je baan af en hoe is dat daarheen gegroeid?

Voor mijn dorp Rijshoven heb ik ook zoiets geschreven en dat heeft ook wel mijn ideeën daarover gevormd.