Hallo!
Na enige tijd inactief geweest te zijn hier i.v.m. studeren en de eindeloze teppichbahnen die hiermee gemoeid zijn, is het met een verhuizing voor mij nu weer mogelijk om een vaste opstelling te hebben in een ruimte van
409cm bij 233 cm.
Ik zag in een aantal topics ook een lijst met requirements voorbij komen, dus deze heb ik ook naar mijn beste kunnen ingevuld, een beetje lastig gezien alles nog wel open ligt

1e titel van het plan/station
Lauwersspoor
2.Spoorwijdte & railsysteem
H0, Marklin C-rails
3 Layout vorm (L, U, rechthoek, langs de muur...)
Alle layout vormen kunnen in principe in deze ruimte gerealiseerd worden, het ligt er maar net aan hoe dit wordt aangepakt (Een U baan kán als het een paradebaan wordt en de uiteindes naar een schaduwstation laat gaan, denk ik)
3.3 Layout grootte of beschikbare ruimte in de ruimte
De ruimte is 409cm bij 233 cm, de deuren staan als volgt in de ruimte:

4 Technische aspecten
4.1 Modelspoorbaan vs. speelbaan
Het is in essentie een rijbaan, zoveel mogelijk materieel laten rijden, maar ik ben ook iemand die van details houd, half-half denk ik? Ik ben gecharmeerd van de banen zoals die vroeger in de m en later crail catalogussen stonden.
4.2 Hoofdlijn en/of nevenlijn
Nevenlijn mag, maar zelf vind ik dubbelspoor en de mogelijkheden daarvan fantastish
4.3 Minimum boogstraal (zichtbaar/verborgen)
Ik ben R1 gewend, dus daar baseer ik het op, als R2 past, kan ook
4.4 Maximale helling
Ik dacht dat het 5% was?
4.5 Treinen, m.a.w. waarmee ga je rijden/welke samenstellingen?:
Voornamelijk Nederlands maar ook Duits materieel wat hier in het Noorden rijdt of heeft gereden,
4.6 Systeemdiepte (minimaal, maximaal)
Ik denk dat 80 CM op hoogte van 50cm voor mijzelf ideaal was, heb weleens met diepere banen gehad dat het net niet te doen is om die verdraaide 1100'en van marklin het zetje te geven wat ze nodig zijn om door te sputterden
4.7 Toegangsopeningen / dienstgang
Zoals aangegeven bij het vorige punt hoop ik de breedte van de baan zo te maken dat dit niet nodig is
4.9 Schaduwstation / fiddle yard
Als het uit kan met het ontwerp sta ik hier zeker voor open
4.10 Bovenleiding ja / nee
Mag van mij deels, gezien het mij leuk lijkt om de Noordelijke Nevenlijnen uit te beelden
5 Besturing.
5.1 Rijden analoog of digitaal
Marklin MM2/Delta Digitaal, helft wagenpark is uitgerust met Multiprotocol en dus ook DCC
5.2 Besturing analoog of digitaal
Zit nu nog met de MS2, overstappen naar een grotere centrale om alles te automatiseren lijkt mij een mooi uitgangspunt
5.3 PC besturing
Zie punt 5.2
6. Motieven
6.1 Tijdperk
Spul van net na WO2 (allicht een museumspoorweg?) tot heden vind ik interessant.
6.2 Stationstype(n)
Gewend aan de noordelijke nevenlijnen, dus een groot station gevolgd door wat kleiner spul, evt met een rangeerspoortje
6.3 Landschap
6.4 Landschap (stad, buitenwijken, platteland; industrie, handel)
Denk aan Groningen, Friesland, Ik wil sowieso één brug (marklin M bruggen heb ik een aantal van staan!) één stukje industrie lijkt mij gaaf om mijn 6400 in te kunnen zetten
6.5 Spoorwegdepot, depot voor locomotieven (klein depot)
Niet Persé
7 Overig
7.1 Voorhanden zijnde materieel.
Ik heb voornamelijk Nederlands spul, aangevuld met wat Duits materieel
7.2 Bestaand sporenplan.
Heb ik niet.
7.3 Gebruik als enkele speler of met meerdere
Als enkele speler, impliciet is de automatisering de
andere speler, right?

7.4 Budget
Het is mijn favoriete hobby, dus het mag wat kosten qua materiaal, ik voorzie dat de rails en het bouwmateriaal die nodig zijn voor de toegang tot en het schaduwstation het meeste gaan kosten
7.5 Planning
Ik voorzie hier nog de komende 10 jaar te wonen, dus het mag best tijd kosten
8. Bijlagen