Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

M Rails met bruine coating onderkant

Gestart door railman donderdag 09 oktober 2025, 21:07:09

M Rails met bruine coating onderkant
Hello forum,

Ik heb onlangs een lot sporen M Rails aangekocht voor mijn kleinzoon zijn baan (begonnen met analoog  :) ) en ik merkte dat daar M Rails bij waren met een bruine coating aan de onderkant.
Is zeker geen aanpassing van een vorige eienaar want ziet er alvast pro afgewerkt uit.

Vraagje : zijn deze bruine coating M rails veilig in gebruik gezien ik niet goed weet welke soort coating erop zit?
Ik merk wel dat deze coating er stevig op zit en evengoed uitziet (soms beter) dan de zilveren die wel durven te oxideren. De bruine in ieder geval niet.
Alle (andere) info over deze M Rails bruine coating steeds welkom. Ik vermoed dat ze eerdere uitgaven zijn want ik heb als tiener enkel de zilveren gekend.

Gezien ook hogere bedding dan de zilveren : zijn er hiervoor tips hoe dit te overbruggen en ze op gelijke hoogte te kunnen plaatsen ?

Bedankt
Re: M Rails met bruine coating onderkant

Duitsland TP III/IV

Foto?
Graag maar hoe voeg ik een foto toe?
Lukt niet via de beschikbare opties.

Duitsland TP III/IV

Zie foto.
klikken.jpg
Gelukt hoop ik maar bij vorige bericht zag ik die optie niet ... 😏. Soit niet erg.

Duitsland TP III/IV

Zijn vermoedelijk de iets oudere serie van de M rails? Nieuwere serie heeft de alukleurige onderkant?
Dacht ik ook maar ik vond hier niet echt meer info over gezien mijn vraag.
Zien er wel OK uit.
Misschien komt er nog reactie hierop. Alvast bedankt voor uw antwoord 😉

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dit zijn gewoon oudere rails. En waar ben je bang voor qua verf? Op de bovenkant zit ook verf.
Volgens mij hebben ze dezelfde hoogte als die met de metaalkleurige onderkant; ik gebruik ze gewoon door elkaar.
Als dat niet zo is: laat eens zien met een foto!

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Dimi.

Voor zover ik weet mag er geen hoogteverschil zijn tussen de verschillende uitvoeringen van de M-rails.
In de oude catalogue van Märklin staat bij een doorsnede van de rails de maatvoering en daarbij wordt niet de uitvoering van de M-rails benoemd.
Het enige verschil is bij de laatste uitvoering: daar zijn de steunranden omgevouwen en de draadgaten kleiner en vierkant in plaats van rond.

Groeten,

Erik.
Dat is de 5200 reeks van toen de 5100 reeks een groene onderkant had.
@ Hanzi en Erik,

Hello

Jullie hebben gelijk ivm de hoogte (zie verder),
ik ben pas opnieuw met M Rails begonnen want ik heb eigenlijk een baan op C Rails maar gezien analoog toch eenvoudiger is,
had ik ervoor gekozen om mijn kleinzoon daar mee te laten starten.

Ik heb wel de hobby meegemaakt in de jaren mid 80 maar daarna gestopt.
Vandaar dat ik ook een paar jaar terug opnieuw ben begonnen maar dan digitaal.

De zin van de kleinzoon en mijn herinneringen aan vroeger hebben me terug materiaal laten aankopen van ouder (lees analoog) Marklin materiaal.

Echter materiaal van voor 1980 ken ik niet want toen was ook alles nieuw als ik al iets kon kopen toen  :-) 🤔.
Dus vandaar de wist-je-datjes vragen waar ik nog niet bekend mee ben.

Om nog even te antwoorden op jullie reacties : ik ben nog even gaan kijken naar mijn bewuste (bruine coating) rails en nu zie ik dat verschil in hoogte niet meer als ik er andere naast leg en koppel.
Gisteren nochtans tijdens nazicht (ontvangen in colli) was ik er van overtuigd dat er wel een hoogteverschil was.
Misschien was het bij de rechte rails maar deze moet ik nog wat verder reinigen.
Mocht ik het tegen komen post ik zeker een foto.
Of lag het misschien op de manier waarop ik de rails aan elkaar kopppelde met die clips in de midden van de M rail (dat de ene de andere omhoog duwde) ?

Toch bedankt voor de reactie

De 5200 serie, inclusief de wissels, hadden de bruine tint, de 5100 serie, ook inclusief de wissels, hadden de groene tint.
IMG_0045.jpeg
Dat was makkelijk om de kleine gebogen stukjes te herkennen, een 5102 is in de zilveren uitvoering nauwelijks te onderscheiden van een 5205 en ook voor de langere is een 5206 nauwelijks te onderscheiden van een 5100. Vroeger dus wel, 5102 en 5100 waren groen, 5205 en 5206 waren bruin.
Vergeet niet dat het over 'blokkendoosrails' ging om frequent baantjes mee op te bouwen en af te breken waarna alles samen ongesorteerd in een grote bak gekieperd werd  ;)
En ja, ik weet het, er zijn er ook die daar permanente banen mee bouwen, maar dat is wel nooit de bedoeling geweest van die railstukjes, voor permanente banen is er beter gerief...
@Lapjeskat : dat heb ik nu gemerkt want ik heb ook in dat lot de 5100 kakigroen gevonden.
Dus als ik het goed heb zijn deze wel van de zelfde kwalliteit maar de oudere versie van de zilveren (of Alu) onderkant.
Ze zijn wel compatibel met elkaar neem ik aan ... .
Mijdt ik deze dan beter in de toekomst bij aankoop of niet ?
Zoals ik eerder aangaf is het om mijn kleinzoon er mee te laten spelen en analoog leek me een goede instap (eenvoudiger) maar wil hem natuurlijk niet opzadelen met allerlei mechanisch of technische problemen hé.
Gewoon bouwen (zoals je zei blokkendoosrails) en draaien aan die knop meer hoeft nog niet voor hem momenteel.😊
Die rails zijn even goed als de latere met zilveren onderkant en persoonlijk vind ik ze charmanter omdat ik er mee ben opgegroeid ;-)
Compatibel zijn ze zeker en als je goed kijkt zal je nog wel meer types vinden, 't is niet alleen in kleur dat er verschillen zijn.
Ik heb er heel veel en geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om ze weg te doen.
Meer nog, binnnekort bouw ik er weer een baantje mee.
Tof om te horen, ik heb eigenlijk een grote baan digitaal maar onder mijn baan zit er nog een verdiep en daar gaan we later proberen de baan in analoog te bouwen, hoop ik.
Zoals je zegt ik heb ook wel kriebels gekregen bij opnieuw beginnen en oa te kijken naar Youtube Modellbahnkeller.
Heb je soms een overzicht of ergens een link met waar de M Rails beschreven staan met hun kleuren en ouderdom en vooral hun compabiliteit?
Als ik mijn opzoekingen mag geloven zit er toch wel wat verschil op bij sommige sporen. Was wel oppervlakkige info dus vandaar ook mijn bovenstaande vraag.

PS Heb je nog tips inzake hoger level materiaal maw wissels, seinen, transfo's, contacdozen, enz ... ?
Waar op te letten en wat bv beter niet of wel te kopen ?
Als je materiaal (rails) koopt, reinig je deze dan ook voldoende (= hoe?) want alles testen is niet evident?
Alvast bedankt
In een ander draadje hebben we het over de verschillende types M-rails, daar kun je wel een en ander opsteken: klik
Het is daar nog niet compleet, ik zou nog wat verder kunnen zoeken in wat ik allemaal heb liggen maar 't is een beetje stil gevallen, teveel andere bezigheden...
@citaat  @citaat  @citaat weer wat geleerd.  :thumbup:
Als de rails ooit eens (terug) uitgepakt worden, weet ik weeral wat en hoe te sorteren.  :thumbup:
Omdat de oude M-rails blijkbaar bij velen nog altijd het hartje wat sneller doen slaan nog wat plaatjes en praatjes over dat oude spul, wat dan weer bij anderen op de zenuwen zal werken waarschijnlijk  ;)
Eerst mijn verhaal afmaken over de moeilijk herkenbare 5205 en 5102 met zilveren onderkant als je ze uit een bak met een paar honderd railstukken moet vissen.
Voor de 5100 en 5206 is dat het zelfde verhaal maar daar heb ik (nog) geen foto's van.
Bovenaan zien ze er bijna hetzelfde uit:
Schermafbeelding 2025-10-11 092833_2.png
En onderaan in het zilver ook, maar niet zo met de groene en bruine onderkant, dan zie je direct wat je vast hebt, groen 51xx, bruin 52xx:
Schermafbeelding 2025-10-11 092858_2.png
Nu hoor ik er al denken, als die zo weinig verschillen van elkaar dan gebruik je die toch zo maar door elkaar, wel dan is Märklin wel heel dom geweest decennia lang die 2 soorten te maken  ;)

Als je de bruine en groene rails goed bekijkt, en nu spreek in weer over alle railstukken, valt nog iets op, de vijsgaten.
Zowel in de bruine als in de groene vind je er met kleine gaatjes voor verzonken schroeven als grotere gaten die niet verzonken zijn:
Schermafbeelding 2025-10-11 092938.jpg
Van opzij zie je goed dat de kleinere gaatjes verzonken zijn:
Schermafbeelding 2025-10-11 100237_2.png
Wat zit daar nu weer achter?
Wel, vroeger, tot 1963, verkocht Märklin 'Schauwstoffunterlage 7172' die onder de rails gelegd werden om er de holle bedding mee op te vullen.
De rails werden daar dan dwars doorheen vastgeschroefd op de draagplaat, vandaar de verzonken gaten opdat niks de vijskoppen zou kunnen raken die met massa verbonden waren.
Schermafbeelding 2025-10-11 092301.png
Vanaf 63 had Märklin de rubberblokjes 7171 die de rails een klein beetje boven de draagplaat hielden en de schroef ook 'loskoppelden' van de metalen rails om contactgeluiden tegen te gaan, waardoor de gaten uiteraard groter moesten zijn en niet meer verzonken. De vijskop die nu heel wat boven de rails kwam kon geen kortsluitingen veroorzaken want was geïsoleerd van de railbedding, niet alleen voor geluid maar ook elektrisch, 2 vliegen in 1 klap dus.
63-2.png
63.jpg
Zo, dat was genoeg voor vandaag  ;)

En dan nog iets over het reinigen van oude rails, daar gebruik ik een heel beproefde techniek voor, de schotelwastechniek ;-)
IMG_0535_2.JPEG
IMG_0536_2.JPEG

Achteraf grondig droogblazen met perslucht natuurlijk!

Oordeel zelf of het de moeite waard is, 2 railstukken die er net hetzelfde uitzaken voor het wassen zien er achteraf toch beduidend anders uit:
IMG_0533c.JPEG 

En let niet op de railtypes, dat zijn natuurlijk nog andere dan waar het topic over gaat, dit is maar ter illustratie hoe ik ze reinig.

@citaat@citaat  @citaat

Mooie plaatjes, aangevuld met mooie praatjes, Franky  :thumbup:
Graag meer van dit voor deze liefhebber!  :wink:

In mijn beleving werkte de 7172 beter dan de 7171.
Helaas heeft de lange strip bij mij maar een kort leven gehad  :confused:
De rubber blokjes heb ik nog steeds, al ontbreekt bij heel veel het kransje bij het schroefgat.

Voor zover ik weet staat onder op de steunrand van ieder M-railtje ook het railnummer, but correct me if I'm wrong ...

Groeten,

Erik.
Inderdaad, de nummers staan er op, maar op 10-tallen stukjes de nummer(tje)s proberen lezen werkt toch minder handig dan de kleurherkenning  ;)
@citaat  @citaat Blijkbaar waren wij thuis destijds nogal zuinig, de strips heb ik als kind nooit gekregen, mijn vader vond dat ik dat zelf wel kon snijden uit een groot vel schuimrubber  ;)
Achteraf gezien vraag ik mij nu toch af hoe dat zat met de brandveilgheid, de middenrail en zeker de contacten kunnen bij calamiteiten toch behoorlijk warm worden en die werden zo maar in het schuimrubber gedrukt... Zouden de strips van Märklin brandveilig geweest zijn?
Citaat van: railman op vrijdag 10 oktober 2025, 20:38:30Heb je nog tips inzake hoger level materiaal maw wissels, seinen, transfo's, contacdozen, enz ... ?
Waar op te letten en wat bv beter niet of wel te kopen ?
Wees als leek op elektro gebied ontzettend voorzichtig met oude metalen trafo's, hou ze zeker uit de buurt van kinderen!
Niet omdat de netspanning in de loop der jaren wat hoger is geworden en de uitgangsspanning van die oude trafo's voor sommige decoders te hoog is, maar omdat ze dikwijls elektrisch onveilig zijn voor mensen, zelfs als daar geen decoder in zit  ;)
Märklin, en waarschijnlijk ook andere fabrikanten, hebben wel eens wat materialen gebruikt die elkaar niet zo best konden verdragen waardoor het ene het andere heeft opgelost.
Ik zal als voorbeeld eens een oude Antex (ook Märklin) tonen waarbij de isolatie van de elektrische bedrading binnenin vloeibaar is geworden, niet door de warmte want zoveel stroom kan daar nooit gelopen hebben maar gewoon omdat de verschillende materialen elkaar niet verdragen en waardoor de geleiders zelfs gewoon tegen elkaar liggen, gelukkig nog geïsoleerd van de metalen behuizing, maar dat kan best ook gebeuren in zo een metalen transfo.
IMG_2505_2.JPG
IMG_2506_2.JPG
IMG_2507_2.JPG 
Ik durf ze wel nog gebruiken maar altijd na openmaken en grondige controle van de bedrading! Nooit zo maar op het net aansluiten als je niet weet wat er onder kap zit!

@Lapjeskat

Bedankt voor de interessante tips/info 👍👌.

Ik heb ondertussen mijn lot verder ontleedt 😁 en toen kwam ik deze twee verschillende 5107 rails tegen.
Ik weet dat het een soort contactrails zijn gezien het spoor langs 1 kant is onderbroken maar kan je soms meer uitleg geven of hoe die werken en wat het veschil is tussen 1 en 2 uitgang(en) ?

Alvast bedankt
Dat zijn wel geen 5107 rails, ze komen wel overeen met het standaard railstuk van halve lengte en dat is een  5107.
De contactrail met 1 aansluiting heeft een kort geïsoleerd railstuk dat je als gewone contactrail kunt gebruiken en heeft als nummer 5127. 't Zelde als de volle raillengte, 5105 recht of 5104 gebogen.
Maar er hoort een waarschuwingslicht 7050 dat knippert op het ritme van de wielen van de passeren trein.
Schermafbeelding 2025-10-13 140419.jpg

Het andere railstuk is ook gemaakt op basis van een halve rechte rail 5107 maar daar heb ik geen nummer van, meer nog, ik heb het nog nooit gezien.
De functie is hetzelfde als de halve railtjes 5124 geleverd bij de overweg 7192, ze zijn niet bedoeld om op zich gebruikt te worden maar ze moeten per 2 gebruikt worden, gewoonlijk met rails er tussen waarvan een railstaaf over de ganse lengte is geïsoleerd om een contact traject te maken. Maar die railtjes van de overweg 7192 hebben geen stekkerbussen.
Edit: blijkbar werden deze verkocht onder 5145: https://www.maerklin.de/en/products/details/article/5145
Ik weet weer waar naar gezocht bij een volgend bezoek aan een modeltreinbeurs  ;) 

@Lapjeskat Bedankt voor de reply.

Ik kan het nu niet afleiden uit jouw antwoord of je wil aangeven dat het iets DIY is maar mij lijkt het in ieder geval niet op iets zelfgemaakt.
Op allen staan er het nummer 5107 en ik heb er meerdere van beide modellen.

Kan of mag je deze als gewoon stuk rail gebruiken of enkel als je ze wil toepassen waarvoor ze bestemd zijn ?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Er is niets zelfgemaakt en ja je kan ze als 5107 gebruiken. Bij evt. contactproblemen zal je wat extra doorverbindingen naar de geïsoleerde rails moeten maken (toch handig die stekkergaatjes ;) )
@citaat  @citaat Er staat 5107 op omdat Märklin die maakte op basis van de 5107. Ook op een ontkoppelrail staat 5107 maar is uiteindelijk een 5112.
Dat is zo voor alle railstukken op basis van standaard railstukken. Je zal dus ook heel veel stukken vinden waar 5100 en 5106 op staat, maar zelf een ander nummer hebben.
De 5145 met stekkerbussen moet iets geweest zijn op het einde van het M-rail tijdperk en het begin van het digitale tijdperk, ze werden dan niet enkel meer geleverd bij de overwegen maar door er stekkerbussen op te zetten werden ze gepromoveerd tot bezetmelders  ;)
In de catalogus van 1999 staan ze bijvoorbeeld. Er onder staan de bijpassende 'verlengstukken' die ook bij de overwegen kunnen gebruikt worden.
Schermafbeelding 2025-10-13 203255.jpg
Nog wat voorbeelden van railstukken waarop niet het feitelijke nummer staat maar het nummer van het railstuk waaruit ze gemaakt zijn:
Schermafbeelding 2025-10-14 141928.jpg
Een gebogen aansluitrail 5103 op basis van een 5100
Een gebogen contactrail 5104 op basis van een 5100

Schermafbeelding 2025-10-14 141744.jpg 
Een rechte aansluitrail 5111 op basis van een 5106
Een contactrail 5124 van een overweg 7192 op bais van een 5106
Een contactrail 5105 op basis van een 5106

Schermafbeelding 2025-10-14 141445.jpg
Een korte contactrail  3600 KS op basis van een 3600 D (oude nummering voor een halve rechte rail)
Een ontkoppelrail 5112 op basis van een 5107
Een schakelrail 5146 op basis van een 5107
Een contactrail 5145 op basis van een 5107

Schermafbeelding 2025-10-14 141837.jpg
Een stootblok met verlichting 7191 op basis van 5129

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 11 oktober 2025, 14:27:51Voor zover ik weet staat onder op de steunrand van ieder M-railtje ook het railnummer, but correct me if I'm wrong ...
Dus ja, er staan nummers op de oude M-rails maar 't nummer dat er op staat is niet altijd het feitelijk nummer van de rail.

@citaat I stand corrected!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
@Lapjeskat : Ok terug wat bijgeleerd 😊👍 Thanks
Terwijl we toch bezig zijn nog wat over de contactrails van de overweg 7192.
Schermafbeelding 2025-10-14 181150.jpg
Schermafbeelding 2025-10-14 181235.jpg
Daar zie je hoe de contactrails 5124 (of 5145) per 2 gebruikt worden.
Weer oud en nieuw en bemerk hoe vernieuwend Märklin altijd geweest is, toen de modeltreinliefhebbers kritischer werden en alles natuurgetrouwer moest worden heeft Märklin daar direct op gereageerd: de lange rode strepen werden vevangen door minder opvallende kleine rode stipjes :-) En innovatief waren ze ook, de vijsgaten werden regelmatig eens verzet...
Schermafbeelding 2025-10-14 181354.jpg
Leuk! Ik heb ondertussen in het gekochte lot ook zo een rode stip rail tegen gekomen , was een 5106.
Dacht wat hebben we hier nu en zie : antwoord al daar. Thanks 😃👌👍
De lange waar 5106 op staat met rode stippen is de 5115, verlegstuk voor het contacttraject van overweg 7192:
Schermafbeelding 2025-10-15 055650.jpg
Bestaat ook met 5100 op, de 5116, de gebogen verlenging voor het contacttraject:
Schermafbeelding 2025-10-15 060712.jpg 
Deze van mij heeft niet die verhoging maar kan nu niet direct een foto nemen.
Om zeker te zijn ga ik dat zeker doen maar nu is het druk momenteel en pas meer tijd binnen een week of twee.
Hier volgen dat lukt wel.
Bestaat de kans dat deze rail met rode stippen ook bestaat zonder het contactglijdingsstuk (vermoed toch dat het zo noemt), meen me te herinneren dat er enkel onderaan iets meer was dan de normale 5106 ?
De rail waar 5106 op staat en rode stippen heeft is een 5115 (verlenging contacttraject)  of 5125 (overweg zelf met brede contacten aan de zijkanten) zoals ik uitvoerig beschreven heb met tekst, tekeningen en foto's. Andere ken ik niet.
Nu zou je toch zelf moeten kunnen achterhalen wat het precies is, meer kan ik er ook niet meer over zeggen.
Hoi @Lapjeskat : is inderdaad deze zoals je zei maar uit bovenstaande afbeeldingen zag ik dat niet staan.
Heb verder gekeken ind e wiki en de rail die ik bezit is deze (dus de 5115 zoals je zei  ;) ) : https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:Marklin_5115_contactrail_v._7192.jpg
Hoi @Lapjeskat :
Ondertussen een goede twee maanden verder en nog steeds voor kleinzoon blijven rails bijkopen :D .
Vooral de 5120 stonden nog op verlanglijstje.
Dus een 6-tal kunnen kopen maar gezien we het hier toch over de bekleuring hadden van de onderkant,
vroeg ik me af wanneer deze (donkerbruin en niet lijkend op de saharabruine) werden geproduceerd en/of je zal al bent tegen gekomen ?
De kleur die ik zie lijkt zeker niet op een oxidatie of andere aangebrachte verf maar eerder origineel op bruine verf ... .
De inkepingen in het midden voor doortrekken draden zijn de hoekige versies.

O ja, ik heb jouw schotelwastechniek wel onthouden en pas die ook toe voor mijn rails maar deze zijn echt wel aan de roestige kant.
Zouden deze ook nog verbeteren door deze techniek of pas je iets anders toe om te "ontroesten" zonder nagevolgen?

Alvast bedankt voor de reactie.
Nog een fijne dag verder  :)
@Lapjeskat Goedemorgen , ik heb gisteren ook nog eens verder gezocht en heb op internet 1x5200 gevonden waarvan de onderkant zichtbaar was en idem kleur had.
Dus het ligt niet aan de Marklinnummer maar eerder dan aan de tijdsperiode (fabricage Marklin)
Mocht u of iemand nog info hebben over deze kleur , graag?
Ik denk dat ik alles wat ik weet over kleuren en uitvoeringen van dergelijke oude M-rails hier al beschreven heb, ik kan daar eigenlijks niks meer aan toevoegen.
@Lapjeskat Geen probleem en zeker heel interessant dat u deze info hebt gedeeld maar gezien
1) het draadje dat er hier al liep over dit onderwerp,
2) ik deze rails recent heb gekocht,
dacht ik om deze ook even te posten.

Dus deze coating heeft u nog niet tegengekomen?
Ze zal blijkbaar kort geproduceerd zijn geweest, maar er moet een productie van zijn geweest op bepaald moment. Die 5200 die ik vond en deze (5120) van mij zien er identiek uit qua coating.
Soit, het was ter info en al interessant als er iemand iets opzoekt over dit onderwerp en er wat over vindt/meer wil weten.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: railman op dinsdag 09 december 2025, 14:21:31Dus deze coating heeft u nog niet tegengekomen?
Dat is raar, ik heb er maar 1 stukje van, 5108 of 5109, alle andere stukken hebben die coating niet (op 1 wissel na, 5117), en zijn zilverkleuring, uit de jaren '60. Ik zou de coating olijfgroen hebben benoemd.

Citaat van: Lapjeskat op dinsdag 14 oktober 2025, 18:23:59nog wat over de contactrails van de overweg 7192
Bij het opruimen van de zolder kwam ik zaterdag niet alleen deze rails tegen maar ook 2 uitschuifbare wegdekken voor overweg 7192. Het ging om 2 uitbreidingssets (7193) in 1 blauwe kartonnen OVP geplet.

Net weer onder tafel opgeborgen naast de Titan en Temsi trafo's, en het is dat de 3railwiki inmiddels al foto's ervan heeft,

anders had ik die hier nog wel even geplaatst. De mijne zijn wel wat schoner.