Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

helft van Märklin 24624 Engelse wissel heeft omgekeerde richting

Gestart door GoethalsA maandag 04 augustus 2025, 17:34:03

helft van Märklin 24624 Engelse wissel heeft omgekeerde richting
Hallo,
Ik heb een vreemd probleem met een Märklin 24624 Engelse wissel.

Ik heb recent bij alle wissels de aansturing veranderd van Viessmann naar Märklin (zonder eindschakelaars).  Melders aangemaakt, decoders voor de melders en wissels, bekabeling, alles goed getest. Vrij vlot verlopen, dacht ik.

Nu, bij het testen van rijwegen van mijn baanplan bots ik op een heel vreemd probleem.
De Engelse wissel heeft nu 2 gebogen wissels en 2 rechte wissels, als ik de wissel aanstuur, dan is het resultaat net andersom. Maw, de ene helft van de wissel staat op Groen, de andere op Rood en vice versa. Kijk even naar de 2 foto's, het maakt duidelijk wat ik bedoel.

Op een oude foto zie ik dat dezelfde wissel nog 4 zelfde posities aanhoudt, ofwel allemaal gebogen, ofwel recht, en zo zou het moeten zijn denk ik.

Heeft iemand dat ooit meegemaakt? De wissel werkt anders perfect. Reageert zowel op de MS2 als in Rocrail. Om praktische redenen heeft deze wissel een eigen decoder, wat nog weinig ruimte laat voor het zeer delicaat mechanisme van deze wissel, maar dat lijkt het probleem niet te zijn.

Deze wissel staat ingesteld in Rocrail als kruising, subtype standard.
Hierdoor ben ik genoodzaakt om op een aantal rijwegen de ombuiging te inverteren, andere dan weer niet.

Niet heel erg maar wel vervelend voor een pietje precies...

Prettig verlof aan iedereen
Alain
Re: helft van Märklin 24624 Engelse wissel heeft omgekeerde richting
er zit toch maar 1 aandrijving onder dus is er iets versprongen of losgekomen vermoedelijk .De aandrijving kun je toch maar met 2 toestanden aansturen
Ja, dat vermoed ik ook, maar als er iets breekt of verschuift, dan verwacht ik eerder dat er één of meerdere wissels niet meer werken, echter niet dat ze plots in tegengestelde richting gaan pivoteren.
Ik ga die wissel niet opengooien om te gaan kijken hoe het zit. Ik vermoed dat er daar heel wat losse stukken in zitten en dat eenmaal uit elkaar, het heel moeilijk terug in elkaar te steken zal zijn. Dit is geen goedkope wissel en daar is een reden voor. Ik ben al blij dat het nog werkt, zelf als ik in de software workarounds moet gaan toepassen.

Maar misschien heb ik de geheime toverknop van Märklin nog niet gevonden ;)

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Wat gebeurt er als je de handbediening op de wissel gebruikt?

Groet, Anne W
Hey Anne,
Hetzelfde, 2 buigen af en de 2 andere gaan rechtdoor. Het is een consistent mechanisch probleem.  Moest de wissel geen 80€ kosten, had ik hem al uit elkaar gehaald om te zien hoe dit eigenlijk mogelijk is.

Wat bedoel je eigenlijk met: ik heb de aansturing veranderd?

Hoe oud is het wissel?

Groet, Anne W
Je kunt toch beter een dure wissel uit elkaar halen om hem te repareren ipv met een niet goede wissel te blijven zitten, wat zegt youtube?
Vaak staan daar filmpjes hoe je het open kan maken.

edit:

Niet zo oud, eind 2020 aangeschaft. 
Ik heb alle Viessmann aandrijvingen vervangen door Märklin aandrijvingen.  Mijn laatste 5 aangekochte Viessmann 4568 aandrijvingen waren geen groot succes, 4 ervan zijn bij het testen van een SRSEII kapot gegaan, de verklaring van de verkoper (CASISOFT) gaf me geen voldoening .  Toen heb ik beslist om Märklin aandrijving + m83 met externe voeding te gebruiken. Ik heb 21 wissels omgebouwd, 4 wissels die ik niet op rijwegen gebruik zijn nog steeds uitgerust met Viessmann aandrijvingen.
Persoonlijk denk ik dat het een goede beslissing was.
Bedankt voor de Videolink Bulletje. 
Niet gedacht om in het Duits te gaan zoeken...

Ik heb al een stuk gekeken en het lijkt toch een delicaat werk, 8 losse stukken en ik met mijn dikke vingers, en dan heb ik nog een vergrootglas nodig...  :D
Hij had er ook wel wat moeite mee om de kleine onderdelen op de juiste plaats te zetten.

Ik heb de indruk dat de witte plaat met de S uitsnijding de richting bepaald, die zou dan bij mij omgekeerd in de wissel moeten zitten !?
Met geduld, gezond verstand en wat lef kom je een heel eind!

Succes  :D
Klinkt als een "onmogelijk" mechanisch probleem, dat tóch mogelijk blijkt te zijn. Ben toch wel erg nieuwsgierig naar de oorzaak hiervan. Volgens de wiki staat óf alles recht, óf alles rond...
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Zit het draadje van de aandrijving toevallig klem?

Dan zul je, vrees ik, bij het losmaken van de Viessmann's of het vastmaken van de Märklin's wel iets binnen in losgetrokken hebben, als je de Märklin er uit haalt en je beweegt het palletje met de hand (pincet) wat gebeurt er dan?

Groet, Anne W
De C-rail wissels zijn fragiel en verre van robuust.
Bijgevoegd een aantal foto's van een 24620 voor en na de reparatie.

M-24620_Binnenwerk_01_paint.jpg

M-24620_Onderkant_01.jpg

Zoals je kunt zien brak de afdekplaat doormidden na het verwijderen (zit met pinnetjes vast en niet met schroefjes).

Willy
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Dat wissel is dan ook uit 99, uit de slechte tijd.
Bedankt Belletje, de tweede topic lijkt verdacht op mijn probleem.
Inderdaad Anne, dat geloof ik ook.
Ik ga het nakijken, maar niet onmiddellijk want de wissel ligt tussen paneel 2 en 3 van 5. Ik moet dus alles losmaken om eraan te kunnen.
Ik hou jullie allen op de hoogte zodra ik zover ben. En ik zal dit zeer secuur doen, want ik wil geen resultaat zoals op Willy zijn foto's  :-) ...
Bedankt,
Alain
zou eens voorzichtig proberen of de handschakelaartjes verleggen geen soelaas brengt.Mss springt het wel in de juiste vorm

Ik heb het idee dat de ronde zwarte plaat op de foto van Willy niet op zijn plaats ligt, hier is ook de aandrijving aan gekoppeld die dus bij het losmaken of vastmaken de ronde zwarte plaat verschoven heeft.

Groet, Anne W
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hoi Alain,

Heb je bij het vevangen van de aandrijving niet per ongeluk één wit plaatje verkeerd terug gezet, zoals bij onderstaande foto?
:roll: lijkt me een reële kans!
dat lijkt mij ook de oorzaak te kunne zijn. Zelf heb ik 1x zo'n wissel uit elkaar gehaald, er sprongen direct veertjes alle kanten uit, zelf doe (durf) ik dat niet meer.Succes nog en ik blijf dit volgen hoor: hot item  :thumbup:
Beste mensen, beste denkers en beste zoekers,
Ik heb een deelantwoord!

Toen ik de bekabeling bevestigde onder paneel 2 en 3 (waar de bewuste wissel tussen ligt), was mijn neef op bezoek.  Hij merkte dat één van de wissels niet helemaal schakelde zoals het moest, en heeft er (zijn bewoording:) 'om te kijken wat er scheelde, heel voorzichtig het dekseltje eraf gehaald aan één kant, toen sprong er een wit plaatje eruit, die hij onmiddellijk terug op zijn plaats heeft gezet'. Ik zat niets vermoedend onderaan te schroeven en te schroeven....

Conclusie 1
beste Kappa, Hanzi en wimpietje,
Ja hoor, dit moet het zijn.  Marklin heeft ervoor gezorgd dat je de paneeltjes kan omdraaien en dan krijg je een averechts effect.

Conclusie 2:
Laat nooit je neef binnen als je bezig bent onder tafel  :D

Conclusie 3:
Toch wel een knappe ingenieur bij Marklin die zo'n mechaniek heeft uitgevonden, zoooo complex zeg

Ik hoop dit probleem nu zsm te kunnen oplossen.

Alain
Het kán voor bepaalde toepassingen erg handig zijn. Ik rij nog op M-rails maar heb in de in-/uitgang van mijn HBF speciaal een oeroud M-rail wissel met doorlopende middenrail (!) liggen. Dat wissel heeft twee aandrijf-spoelen waarmee o.a. jouw wisselstand gemaakt kan worden: ideaal voor mijn situatie :-) !
altijd handig zo'n familielid die je de schuld kunt geven!  :mrgreen:
Forum Moderator

Citaat van: GoethalsA op donderdag 07 augustus 2025, 21:25:12Marklin heeft ervoor gezorgd dat je de paneeltjes kan omdraaien en dan krijg je een averechts effect.
Hoi Alain,

Märklin kan natuurlijk niet voorkomen dat neven en ander ongekwalificeerd "personeel" aan de wissels gaan knoeien. :-)
Het had ook eigenlijk geen andere oorzaak kunnen hebben, want er zit maar één aandrijving onder.
Bij slanke wissels hebben ze twee aparte aandrijvingen en zelfs dan wat jij hebt voor gehad niet voorkomen, omdat bij slanke wissels de linker of rechter twee wisseltongen aandrijft en niet een linker en rechter wisseltong.
Beste mensen,
Ik heb deze morgen het woord "moed" opgezocht in de Van Dale, gevonden, gelezen, begrepen, en toen ben ik onmiddellijk aan de slag gegaan...

Het is opgelost, maar het was niet eenvoudig om al die losse stukjes mooi op hun plaats te houden om daarna het dekseltje er mooi op te krijgen. Maar geduld is een mooie deugd!
Ik kan jullie bevestigen dat de ingenieurs van Märklin DRIE handen hebben, ze moeten maar eens een foto sturen van die marsmannetjes...
Het was dus "S paneel" 2 dat omgedraaid was, op z'n kop.

Alles werkt nu weer prima. Rijwegen weer aangepast en ik kan nu weer verder met de treintjes te leren remmen, sommige zijn trouwens heel slechte leerlingen  ;)

Je zou zeggen, vooral niet meer aanraken, maar daar moet nog een deksel op
IMG_20250811_111820.jpg
Toegeven dat er echt weinig ruimte is om een aandrijving en interne decoder + de draadjes hier onderaan te plaatsen zonder dat er frictie ontstaat met het mechanisme
IMG_20250811_112912.jpg
Het bewijs van de succesvolle ingreep
IMG_20250811_112114.jpg   
Forum Moderator

Hey Alain,

Mooi werk en vergeet die neef van je niet te bedanken hè.  :P
Bedankt Ad (Kappa),
Mag ik mijn neef bij jou op stage sturen?  :D

Goede nacht
Alain
Jouw neef kon dit even snel "stiekem" uitvoeren, heeft hij dan 3 handen soms?
Dit word ook wel nevenactiviteiten genoemd!   :mrgreen:
Forum Moderator

Citaat van: GoethalsA op dinsdag 12 augustus 2025, 00:01:55Mag ik mijn neef bij jou op stage sturen?
Ja hoor, maar dan wel geboeid. :-)
Leuk dat het opgelost is, de aanhouder wint