Tja, mooi al die schema's, ik trof ze ook
aan bij de Buren, met nog een derde schema.
Die hadden de schema's ook maar zo ergens online, zonder verdere bronvermelding, aangetroffen.
En dat overkwam de mensen in dit draadje kennelijk ook.
Zo gaat dat vaak. Mooi schema, en als je mazzel hebt staat er ook nog in wat er nodig is aan onderdelen.
In het schema waarmee Bart aan kwam zetten (het 2e schema in het draadje op het stummisforum)
staan alle gebruikte onderdelen vermeld, op eentje na, het relais.
Logisch, want bij reverse engineering heb je een blokje (met het relais erop)
en daarvan beschrijf je hoe het in elkaar zit, en dus in feite hoe het werkt.
Dus dat de specs van dat relais is overbodige info. Tenzij je er eentje wilt bestellen.
En zoals iemand eerder in het draadje vroeg: waarop slaat SM, zo zat ik natuurlijk met de afkorting UFS (er wordt immers een relais getekend in het schema), dus ik zocht eventjes op relais UFS. En trof o.a.
de Universalfernschalter / bistabiles Universalrelais / Relaisplatine / Relais bistabil. En het zal ook niet, printplaatjes van IEK op ebay.
Dus laten we even aannemen (omdat de Duitsers als enigen de term UFS gebruiken) dat er daarmee gewoon staat:
neem een bistabiel relais (met 2 stroomkringen, eentje voor de rijspanning en eentje voor de verlichting)
dus neem een DPDT bistabiel relais. Heerlijk, al die lokaal-landelijke afkortingen.
FRU (Fahrt Richtung Umschalter?) is ook zo'n afkorting die je alleen in het Duits tegen komt.
Natuurlijk heeft Hans-Günter Heiserholt [HGH] de nodige met de hand geschetste Vorschalt Elektronik schema's staan uit een tijd van van voor 2014, en in elk van die schema's is ook een relais getekend. Geinig, hoe dingen telkens anders heten en toch het zelfde zijn. En natuurlijk documenteert ook HGH niet welk type relais er dan is gekozen (of heeft gezeten).