Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

De baan van A3aan; nieuwe updeet woohoo!

Gestart door Adriaan_Berg dinsdag 22 april 2025, 12:43:44

Wico en 1 gast bekijken dit board.
Re: De baan van A3aan; eerste scenery

Waar een wil is, is een spoor

@citaat Ik heb geen fotoverslag bijgehouden hoor, maar het is als volgt:

1: Smeer een klodder gipsmortel (ik heb die van Faller gebruikt) tegen de rand van een bakje. Bij mij ging het perron-geluk en toen zag ik in die klodders rotsen.
2: Eerst heb ik de rotsen helemaal zwart geverfd, in alle hoekjes en gaatjes.
3: Hier en daar een likje bruin.
4: Op het laatst lekker dry-brushen. 

De bloemetjes zijn inmiddels weer weg, en de grasmaaier ook :-)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: Adriaan_Berg op vrijdag 22 mei 2026, 09:58:38... en toen zag ik in die klodders rotsen.

En daar heb je de essentie van modelbouwen te pakken, Adriaan!  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik
Re: De baan van A3aan; nieuwe updeet woohoo!

Het is een tijdje rustig geweest hier, en er zijn zelfs weinig niet-noemenswaardige-dingen gebeurd 8o
Ik had een soort challenge van mijn pa gekeregen, waarbij ik een boek van 450 dichtbedrukte bladzijden moest lezen, in ruil voor een sein. Dus ja, je bent gek als je dat niet doet zullen we maar zeggen hè
Ik had in het verleden een dwergseintje, iets op gezet, sein kaduuk. Hoe gaat dat? Men probeert direct na het ongeval te repareren, dat lukt niet en 't sein verdwijn(t) Nu na een hele tijd opnieuw geprobeerd en ja, met veel geduld deden daar de lampjes het weer B) Na zoveel leuk nieuws moet er ook wel een tegenslag zijn en ja ook hier komt die om de hoek: Ik heb nu dus vijf seinen en op een schakelkastje passen er vier en ja je snapt het wel, er is zowaar een probleem. Of niet. Wat je ook vind, hoe je het ook wend of keert, het is geen erg probleem. Heeft iemand een idee hoe je zelf een (analoog) schakelkastje kan knutselen? Ik weet en durf niet aan zo'n sein te knustelen en weet niet precies hoe die werkt... Dat idee is welkom dan!
Het gaat om de seinen 074391 en 74371, dus geen voorsein oid.
Citaat van: Adriaan_Berg op donderdag 04 juni 2026, 15:41:30Heeft iemand een idee hoe je zelf een (analoog) schakelkastje kan knutselen?
Ik neem aan dat je deze schakelkast bedoelt.
Ik ken (zéér oude informatie, 60 jaar oud) twee types schakelkasten van Märklin. Een pulsschakelaar en een permanente schakelaar.
Een pulsschakelaar geeft een kortdurende puls (zolang de knop ingedrukt is). Deze wordt gebruikt voor het omzetten van elektromagnetische wissels of een relais.
Een permanente schakelaar stuurt een permanente stroom naar een object. Bijvoorbeeld om een lampje aan of uit te zetten.

Beide types schakelaars zijn bij diverse handelaars te koop voor een paar euro per stuk. Pulsschakelaars worden ook wel momentschakelaars genoemd.

@citaat Ja, de schakelkast is de juiste. Die is 27 euro inmiddels en dat is best veel, ook omdat ie maar één seintje hoeft aan te sturen. Er zitten vierpolige kabels tussen kasten, en erin zit een printplaatje(weet niet of dat iets uitmaakt) Er lopen twee draadjes naar het sein, en daarmee kan je twee lichtcombi's maken. 
-> Aansluitschema 
Ik weet dus ook niet of er wel een makkelijke oplossing is.
Citaat van: Adriaan_Berg op donderdag 04 juni 2026, 16:37:49Ik weet dus ook niet of er wel een makkelijke oplossing is.
Ik denk het wel. Maar wat of die makkelijke oplossing is? Geen idee.
Dat aansluitschema is acabadabra voor mij, zonder aanvullende verklaring. Die wit/gele blokjes voor de seinen? Zijn dat relais? Zo ja, dan vermoed ik dat de 72751 een puls (of moment)schakelaar is. Die printplaatjes die je noemt kunnen gelijkrichters zijn, eventueel met afvlakcondensator en voorschakelweerstand. Neem aan dat de seinen LED's zijn die gelijkstroom nodig hebben. De voeding van Märklin is uiteraard wisselstroom.
De seinen die ik bij mijn baan heb (spoor Z) zijn simpele LED'jes die bij voorkeur een andere voeding hebben (in verband met de spanning).
Ik krijg de indruk dat Märklin het weer eens nodeloos ingewikkeld maakt, daar hadden ze 55 jaar geleden, toen ik met M-rails stoeide, ook al wel eens last van.

Iets anders dan een isolerend kastje, zoals een eenvoudige kabeldoos met een aantal gaten in de deksel met daarin puls(moment)schakelaars kan ik niet adviseren. Als je het materiaal in huis hebt kun je natuurlijk ook een (stevig) isolerend kastje zelf maken.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik denk dat er meer in die kastjes zit. Bij oude seinen gebeurt het schakelen van de rijspanning in het sein zelf, hier gebeurt dat in het kastje.
Naar het sein gaan slechts 2 aders, ik vermoed dat de polariteit (+ & -) in het kastje worden omgedraaid zodat ofwel de groene ofwel de rode led oplicht.
En dan nog wat componentjes om de spanning voor de ledjes gelijk te richten (of niet als het geheel al met DC gevoed wordt) en om de stroom door de ledjes te beperken.

Dit bovenstaande is slechts een redenatie/aanname en om iets zelf te maken moet je eerst zeker weten dat die aanname klopt.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Even verder zoekend kwam ik dit aansluitschema (klikkie)
tegen in de Wiki.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dat laatste aansluitschema gaat uit van AC voeding voor de seinen.
Waarmee voedt jij je seinen nu? AC of DC? Ik neem aan DC omdat je het schakelkastje 72751 gebruikt.

Ik weet niet of ik Dc of AC voed. Ik weet wel dat ik het schema deels snap. Want de stroom moet in omgekeerde richting lopen om rood te laten branden. Maar (ervan uitgegaan dat geel fase en bruin de nul is) dat krijg je niet als je de schakelaar of relais omzet... Verder is het duidelijk en heb ik SPDT ON-ON schakelaar nodig.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Adriaan,

@citaat

Begin bij de voeding.
Wat staat er bij output ~ is wisselstroom = is gelijkstroom (soms ook weergegeven door een vaste streep en puntjes).
Vervolgens naar het volgende apparaat.
Wat staat daar? en zo verder.

Henk

Ik heb ondertussen twee schema's bedacht, maar ik weet echt niet of het zou werken dus laat ik jullie er maar naar kijken:
1:

schema 1.jpg
Schema 2:
schema.jpg

BLIJ dat ik analoog RIJ

Leuk geprobeerd, maar ze kloppen niet (of ik begrijp ze niet, dat kan natuurlijk ook).

Afhankelijk van je voedingsspanning heb je verschillende opties:
IMG-20260605-WA0008.jpg

In beide gevallen heb je ook nog een extra schakelcontact nodig om de baanspanning te schakelen.

Ik dacht al dat het niet zou kloppen :D Heel erg bedankt Hans, maar hoe zet je twee schakelaars tegelijk gekoppeld om? 
Twee schakelaars tegelijk? Als je de SPDT ON-ON vervangt door een DPDT ON-ON dan heb je twee in één.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Schakelaartje met 2 of 3 wisselcontacten.
Of een relais met meerdere schakelcontacten.

Hallo allemaal, 
een kleine update van mijn kant. 5V bleek teveel voor het sein, nu zijn de rode lampjes doorgebrand. :( Ik ga kijken hoe ik de oranje netjes aansluit zonder dat die ook doorbranden. Daarmee is ook gelijk het probleem van de schakelingen opgelost, en hoef ik geen schakelaartje te kopen ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

:-(