Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

storingen crails

Gestart door Adriaan_Berg maandag 21 april 2025, 15:04:29

storingen crails

Waar een wil is, is een spoor

storingen crails
Ha allemaal,

ik heb vandaag een probleempje gekregen:
Ik reed rustig een rondje, tot een loc ineens stopt. alles was uit op een bepaald stuk, dus niet op de hele baan, dus trok ik de conclusie: stroom is eraf.
Probleem: op verscheidene plaatsen is er geen stroom op een klein stukje rails. er voor en er achter is er wel stroom
aantal kleine details:
- het gaat niet om rails delen, maar het is bijvoorbeeld ook in het midden
- het is bij alle locs
- het is geen kortsluiting, want ik kan met andere locs, op andere delen rijden(ik kom niet ver, het zit overal)

Nu de hamvraag: Hoe kan dit en hoe dit op te lossen?
mvg,
Adriaan
Re: storingen crails

zonder fantasie ook geen creativiteit

Misschien vuile rails (puko's voor stroomafname en de twee railstaven voor de massa? Schoonmaken met 90% alcohol.

graag een glaasje wijn

weinig info maar rails goed aangesloten en dicht in elkaar geklikt ? Hoe vaak voed je de rails  (welke afstand voedingslijnen)

Hallo,

Controleer eerst of het de rails is, of de midden leider. Doe dat door een stukje draad met bv, aan iedere kant een stekkertje van waar wel stroom is naar waar niet stroom is.
doe dat bij de rails en de midden leider, nu weet je waar het probleem is en kun je er wat aan doen.

Succes.

ja, alles goed aangesloten. voorheen deed ie het prima, tot nu...
Alles(nou ja, dat is ook wel veel werk)stof gezogen(hoe vervoeg je dit?)zodat het stof weg is, opnieuw aan elkaar geklikt(waar nog geen ballast lag).
Het gekke is dus, dat als ik een trein met volle vaart laat rijden, hij eroverheen glijdt, en dan weer verder rijdt. het zijn stukjes, die niet te meten zijn. Ik kan dus niet zeggen of (en welke) het stukken rails zijn(die je los kan halen)

Ik heb zelf geen ervaring met C-rails, maar dit doet me aan slecht contact (vuile rails) denken...
Mogelijke oplossingen zijn: de rails kuisen met isopropylalkohol of met een kurk properwrijven, vaker rijden bv. de trein enkele rondjes aan volle vaart laten rijden; het kan zijn dat het daarna opgelost is; een roco clean wagon rondjes laten rijden kan ook wel helpen

@citaat Heb nooit geweten dat er ook zulke wagens bestonden; bedankt voor de tip! Weer iets voor op m'n wensenlijstje ;)

doe maar een treintje

ik pak dan zo'n viessmann binnenverlichting lampje en ga per rails kijken of daar spanning staat of niet

goedkopere manier dan zo'n wagen

graag een glaasje wijn

rails zijn meestal niet het probleem maar depuko's

Citaat van: FransW op maandag 21 april 2025, 15:09:53Schoonmaken met 90% alcohol.
ik heb het gedaan met 70%, werkt ook goed, en rijd weer als een zonnetje.
probleem is dat het watje blijft haken aan de puko's. hoe doen jullie dat dan?

zonder fantasie ook geen creativiteit

Wattenstaafje of een oude witte t-shirt in stukken knippen van 5 x 5 cm. en dan stukje stof dopen in de alcohol.

Met een wattenstaafje puko's schoon maken is niet te doen inderdaad; dan maar stukje stof proberen; misschien over een stukje hout spannen. Er zijn toch ook schoonmaakrubbers? Was het ook niet zo dat het sleepcontact de puko's ook enigszins schoonmaakt en je daarom eens per week flink wat rondjes over je baan moet rijden?

graag een glaasje wijn

ik doe de puko's met ultrafijn schuurpapier korrel 2000 en dan ATF super spaarzaam

doe maar een treintje

Citeerrails zijn meestal niet het probleem maar depuko's
op het stuk rail waar de lok stopt test ik elke puko met een railstaaf met zo'n lampje

Klein Jünkerath

Andere tip: ik heb bij een Roco poetswagen het gum bij de rails weggesneden, zodat er alleen gum op de puko's drukt. Werkt ook prima.
Eventueel erachter een wagen met een sleper met ATF erop en dan zijn de puko's gelijk weer even beschermd. Na één ronde wel van de rails halen, anders poetst die de ATF er weer vanaf.
Groet, Paul

Niet te veel vijven en zessen

Ik doe nog altijd wat ik 60 jaar geleden voor het eerst las in de handleiding van mijn startsetje en geloof mij, dat werkt nog altijd  ;)
23-04-2025 20-56-25.jpg

M* doet het nog steeds hetzelfde, alleen zijn ze nu nalatig in het maken van handleidingen ;)

Lux_Stofzuiger_Wagon_60Kb.jpgCombiLUX stofzuigerMetLaadwagenRemershuis_900kB.jpg 

De reiniging van de pukto's (??), gebeurt met polijst papier strip onder de remmershuis-wagon, daarvoor wordt eerst de baan gezogen met de LUX stof zuiger-wagon, tussen de duwende locomotief (niet op foto) zit nog een rails polijst-wagon.