Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Schema lichtplatine marklin 4260.

Gestart door Meine vrijdag 31 januari 2025, 17:19:29

Meine (Landkreis Gifhorn)

Ik wil de lichtplatine zelf kunnen schakelen met een oude keuhn decoder.
Hiervoor heb ik het schema nodig van deze Platine.

Heeft iemand deze liggen? Ander moet ik zelf een poging wagen. Met fouten tot gevolg

Meine
Re: Schema lichtplatine marklin 4260.

Niemand?

Ik kan het ook niet vinden op internet.

De led van het koersbord heeft 3 anodes en 3 kathodes. Twee worden op een normale manier van spanning voorzien. De andere op een voor mij bijzondere manier.

Vandaar dat een schema mij mogelijk kan helpen.

helaas zijn deze leds niet meer te krijgen (alleen via een Russische site) ook de geel rode rechthoekige leds kan ik niet vinden op internet.
Dus om te prutsen met de enige goede platine die ik heb vind ik wel een dingetje. (Maar is nog niet uitgesloten  :P)

Meine
Forum Moderator

John,

Dat is precies wat ik zoek.
Mijn Duits is slecht dus moet ik het hebben van een translate. Dat gaat vast lukken.
Vooral de eerste is interessant en geeft ook aan hoe de derde aansluiting van de brede led in elkaar zit. ( al begrijp ik niet waarom)

Blijkbaar heb ik op andere (Nederlandse) zoektermen gezocht. Ik had van alles eruit, maar deze niet

Meine

Stummiforum

In bijdrage 12 van dit topic staat een juist schema. Ik moest er even goed naar kijken maar ik snap het.
Probleem is dat de gezamenlijke aansluiting van de duoled een MIN is en geen PLUS(dat was veel gemakkelijker geweest.)

Ondertussen heb ik de overbodige componenten gedemonteerd en alleen de Leds laten zitten.
Ik wil dit net even anders doen. Ik wil het koersbord via F1 laten lopen.

Ik heb een "vrij"schema gemaakt. Ik moet alleen de waardes van de weerstanden erbij zoeken. Degene naast de + (blauwe bol) maak ik 1K of 1K2 met een half watt. (of kwart?? wie weet dit?)Lichtplatine 4260.png 
Ik twijfel nog of ik 1 weerstand voor het koersbord doe of toch gewoon 3 (voordelen / nadelen??)

En we prutsen verder.....

Meine

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Ik neem altijd 1,5 K ohm. Voor de leds, gevoed vanuit decoder. Je kan er 2 op in serie zetten, maar ook parallel.
Je moet je bovenste gele led omdraaien.
Mvg. Marcel.

Citaat van: loc1200 op woensdag 05 februari 2025, 20:26:06Je moet je bovenste gele led omdraaien.

Deze begrijp ik niet. Je bedoeld de bovenste van de gele leds(van de "vooruit" verlichting?
Deze heb ik op dezelfde manier aangesloten als de onderste gele leds.

Meine

Ondertussen een nieuw schema gemaakt (grotendeels hetzelfde) maar met de juiste stand van de leds.

Anodes en kathodes staan nu zoals ze ook daadwerkelijk op de platine zitten.

Rood zit binnen, Geel buiten.

Lichtplatine 4260 V2_1.png

Meine

graag een glaasje wijn

zeker van want nu zitten je kathodes aan de blauwe en die is normaal + op een decoder. F1 uitgang zou dan een AUX zijn en die is negatief - .

Ik zie het!

De drie zitten verkeerd om. Omdat de F1 van Plus naar Min schakelt.

Dat bedoel ik dus met fouten. Dacht dat ik het goed had....

Dan ga ik weer tekenen.

Meine

graag een glaasje wijn

wat die onderste 2 diodes daar doen heb ik nu het raden naar tenzij het is voor bescherming want die staan eigenlijk nu steeds in sper

Ik heb deze gemaakt met als voorbeeld Stummi zoals in post #3 door John

Meine

graag een glaasje wijn

stummi daar is het schema met de speciale uitgangsconfig ism wit en geel van de decoder. In de tekening zou dus grijs links witte aansluiting en geel rechts gele draad zijn.

Johnny,

Klopt helemaal. Grijs is eigenlijk de witte draad. Zal ik in mijn schema aanpassen.

Dat is "beroeps amateurs deformatie" ik teken al jaren de witte draad als grijs.  :)  Dit omdat de achtergrond altijd wit is. Maar op de computer hoeft dat natuurlijk helemaal niet.

Meine

graag een glaasje wijn

in je schema koppel je dus de gele en witte draad (uitgangen) via een weerstand aan de blauwe uitgang van de decoder ? Wit en geel zijn tevens negatief en zitten op de plus van de leds.Denk dat je best eens goed gaat kijken voor de tekening aan te passen

Het probleem is dat ik het schema zoals deze op het StummiForum staat niet helemaal begrijp.

Het gaat dan om het rechter schema. Deze zou goed moeten werken als ik het door de vertaler haal.

Bron Stummiforum. Zie eerdere links.

Ik ga ervan uit dat de Geel met een 1K ertussen prima aan de Blauwe kan zitten. Normaal heb ik er nog een led tussen en dat werkt.

Als ik Geel "aanzet" wordt deze 0V. De weerstand tussen Geel en de Blauwe krijgt 18V over zich heen en wordt wat?? wat warm.
Dan is de witte (grijs getekend) nog 18V.
Volgens mij gaat het dan via de rode leds en via de diode naar de 18v van de Witte (grijs) zonder weerstand.

En de min. is dat een denkbeeldige min? of is dat de zwarte van het chassis? zie ik nergens terugkomen. Dus ik denk het eerste.
Ik durf het nog niet aan te sluiten...  :O  :O

Ondertussen wel het schema aangepast.

Lichtplatine 4260 V2_2.png

Meine

graag een glaasje wijn

als ik nu de tekening rechts bekijk zit daar volgens mij een connectie teveel in tussen de rechtse 10K weerstand en de gele bol.Geel is dan gele draad decoder en grijze punt witte draad.Die zijn beiden de min samen met de plus blauw voor de leds.Op een decoder is enkel de blauwe draad positief en de functie uitgangen (licht en aux) negatief.Wel te verstaan met de kleuren van ESU.
Denk dat het zo een schakeling is waar je met enkel die aansluitingen meerdere beelden verkrijgt zoals de schakeling met F1 : link
Forum Moderator

Pak een zwikkie losse leds en bouw het op op een breadboard/experimenteerplaat. ;)

Je zit met het 'probleem' dat de duo leds gemeenschappelijke min hebben, en je decodereen gemeenschappelijke plus.
Ze gebruiken daar verschil in spanningsval om het mogelijk te maken (zonder transistoren te gebruiken). Als jij nu het e.e.a. veranderd, zal je rekening moeten houden dat princiepe blijft werken.

graag een glaasje wijn

is het niet makkelijker zelf op printboard na te maken ? Denk dat de 3 leds gewoon voor het koersbord zijn en begrijp dan niet waarom ze in parallel staan en niet in serie.Onderste zijn dan de duoleds die je kan vervanegn door gemeenschappelijke anodes.Denk dat het zien van dat rechthoekje ook kapje is waar die duoled onder zit ?
Of je snijd baantjes door en hersoldeert ze

graag een glaasje wijn

nog een ombouwtje gevonden : duitse site 1

duitse site 2 met relais

graag een glaasje wijn

voor je nog wat verder gezocht en nog simpeler met binnen verlichting maar staat niet voorradig ook voor 32 eurootjes zonder verzendkosten : linkje

Mss een mailtje sturen

Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 07 februari 2025, 11:50:50Pak een zwikkie losse leds en bouw het op op een breadboard/experimenteerplaat. ;)
Je zit met het 'probleem' dat de duo leds gemeenschappelijke min hebben, en je decodereen gemeenschappelijke plus.

John,

Dat is inderdaad het probleem. Ik heb al flink gezocht op het internet, maar een duoled Geel/rood (of Wit/Rood) kom ik niet tegen in deze afmeting 2,5x5mm. De brede gele led met drie aansluitingen zie ik alleen nog op een of ander Russische site staan. Het mooiste is inderdaad een gemeenschappelijke plus.

Ik heb een breadboard liggen en voldoende Led. Dus eerste even met leds testen en dan pas echt aansluiten.

Citaat van: bellejt op vrijdag 07 februari 2025, 12:21:28nog een ombouwtje gevonden : duitse site 1
duitse site 2 met relais
De eerste had ik ook gezien en ik kan altijd inderdaad een mailtje er aan wagen als het echt niet wil. De tweede is natuurlijk ook nog iets wat het overwegen waard is.

Ik lees af en toe ook dat je het met een transistor schakeling kan oplossen. Maar daar kan ik ook niks van vinden. (Zoeken is blijkbaar niet mijn sterkste kant....)

Ik ga eerst voor de optie met het breadboard. Twee led met de min aan elkaar en dan de schakeling maken...

Meine
Forum Moderator

Voor een nieuwe duoled kom je denk het meest in de buurt als je een 2mm duo led neemt, en het bovenste stukje lichtgeleider eraf haalt.

graag een glaasje wijn

mss eens kijken of je van een buisled het voorste ronde deel kan verwijderen want die zijn er wel in de juiste kleuren.

Heb eens goed gekeken en er moet echt niet veel gebeuren in het linkse schema als je gewoon de duoleds vervangt door gewone leds en je verbind het kathode pootje van de rode rechtstreeks aan de AUX uitgang van F2 bijvoorbeeld.Bovenaan komen de + dan ook aan elkaar.

Ook ff bij onze ali gekeken en daar zijn vierkante leds in de goede kleur verkrijgbaar van 2 x 3 mm als je die 1 mm extra vrij hebt op de onderste plaats.
Ik zal straks even kijken voor je of ik die duo leds voor je heb, ik heb ze ooit gebruikt voor een ombouw.

Ik heb op een BreadBoard even een opstelling gemaakt volgens bovenstaand schema.

En tot mijn verbazing werkt het gewoon.  :biggrin:  :biggrin:  :biggrin:

Hier staat eigenlijk hetzelfde schema, maar dan anders en eenvoudiger getekend.

Morgen staat Houten op het programma, en zondag wat privé dingen. Dus volgende week in de avonduurtjes ga ik solderen. :P

Meine

Image.jpeg

Forum Moderator

Zo verbazingwekkend vind ik dat niet, gezien wat ik al zei het gebaseerd is op het verschil in de spanningsval.
Maar led wel op, nu gebruik je 2 identieke leds. Als jij het koersbord apart schakelt, heb je niet meer een even aantal gele leds. Dus daar zal je rekening mee moeten houden en die spanningsval op een andere manier moeten opvangen.

Citaat van: bellejt op vrijdag 07 februari 2025, 14:19:41mss eens kijken of je van een buisled het voorste ronde deel kan verwijderen want die zijn er wel in de juiste kleuren.

Dit is een mooie optie. Ik heb nog een Duo buisLed's met wit en rood liggen. Zijn bijna gelijk aan de Vierkante (lees rechthoekige) leds. (wel net iets kleiner) ook de bovenste led is iets dikker dan de buisled. Maar moet volgens mij kunnen.

Ik wacht nog even op Martin, of hij de juiste led kan vinden.

Dan maar een experimenteer printje in de juist vorm zagen / vijlen.

project(je) wordt totaal anders dan wat ik verwacht had. Nu nog (een) witte led(s) voor het gele blok zien te vinden. Ga vanavond even op ali ed. neuzen.

Meine