Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender voor beurzen, open dagen en meer!

De bouw van station Lingedrecht-Polder (Ldrp) - Leds solderen (22-02-2025)

Gestart door frenkievee zaterdag 23 november 2024, 22:05:46

Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Op naar het volgende projectje, want treinen die wel rijden maar niet ergens kunnen stoppen zijn ook maar zowat, dus moet er ook een station komen. En niet alleen het station van Rijshoven (NS afkorting Rsh), maar ook richting Lingedrecht (Ldr) is er een station gepland. En wel: Lingedrecht-Polder (Ldrp) welke in de jaren '70 naast de nieuwbouwwijk van Lingedrecht in de polder is gebouwd. Tot zover het verhaal om het station een reden van bestaan te geven  :P

In het topic over Overijssel had ik bij foto 159 (in deze bijdrage) al een kleine opmerking gemaakt over de bouw van onderstaand stationsgebouwtje.

1. Hier dat betreffende bakje-van-de-chinees met de nodige kunststof plaatjes erin.

2. De plaatjes die ik al ooit uitgesneden had, netjes neergelegd. Ik bleek ze ook nog netjes genummerd te hebben.

3. Eerst maar eens begonnen met het in elkaar zetten van de toren. Aan de bovenkant heb ik die iets ingekort, want ik had er schuine kantjes aan gevijld, maar dat was niet volgens de werkelijkheid. Dus die moesten eraf.

4.

5. Daarom een nieuw dakje gesneden en die erin gelijmd.

Re: De bouw van een station - Lingedrecht-Polder (Ldrp) (23-11-2024)
Weer een leuk project om te gaan volgen Frank. :thumbup:

Groet Michel

Ik hoop het Michel.... Eens zien wat dit allemaal weer gaat worden.
En nee: het seinhuis wordt niet vergeten  ;)

Maar ja... andere zaken, zoals kalenders voor een of ander modeltreinforum en zo, vragen ook zo hun aandacht.
Re: De bouw van een station - Lingedrecht-Polder (Ldrp) deel 2 (26-11-2024)

Re: De bouw van een station - Lingedrecht-Polder (Ldrp) deel 2 (26-11-2024)
Dat gezegd hebbende! Verder met de volgende stapjes:

6. Verder met de kopse kant van het gebouwtje. Van de constructie heb ik maar één foto, en wel van de bovenkant tijdens het drogen.

7. De drie muurtjes van de kopse kant helemaal klaar, inmiddels ook voorzien van een deur. Die bleek te ontbreken, maar is wel nodig omdat er in de originele stationsgebouwen niet binnendoor van de wachtruimte naar de personeelsruimte gelopen kon worden. 

8. Een paar houten latjes van 6 mm hoog, die de balken van het gebouw gaan vormen met de plaatjes styreen die het dak moeten worden.

9. Het houten latje, wat voor het mooi eigenlijk te laag blijkt te zijn ....

10. .... want 7,5 mm is toch beter. Dus van styreen daar wat stroken van gesneden om die later te kunnen gebruiken. 

Re: De bouw van een station - Lingedrecht-Polder (Ldrp) deel 3 (28-11-2024)

Re: De bouw van een station - Lingedrecht-Polder (Ldrp) deel 3 (28-11-2024)
Dit type station bestaat uit veel glas... dus moet er ook veel glas komen  :P

11. Even een geeltje gemaakt om de juiste maat voor de ramen/kozijnen tussen de muurtjes van de kopse kant en de toren te kunnen bepalen. Weliswaar in spiegelbeeld, maar dat maakt voor de maatvoering en het idee niet uit.

12. Zoals ik eind oktober al liet zien in het draadje Show je nieuwste modelspoor aanwinsten - 2024 heb ik een aantal platen doorzichtig Vivak plaat besteld.

Van de 0,8 mm dikke plaat heb ik een aantal stukjes afgesneden die als ramen/vensters kunnen dienen.
Tip: snij dit spul vooral niet met een afbreekmesje, maar pak een scherp hobbymesje of scalpel om langs een stalen liniaal een mooie rechte snede te krijgen. Met een afbreekmesje ging het bij mij toch wat rafelen (zie de linkerkant van het plaatje) en werd het niet mooi strak. Het gerafelde stukje kon ik echter wel mooi wegwerken, dus je ziet er straks gewoon helemaal niks van.
De genoemde 0,8 mm dikke variant heeft aan beide zijden een dun beschermlaagje, dus voordat je daar iets op kunt lijmen, moet die er eerst af. Dit brengt wel wat gepriegel met zich mee....

13. Twee van deze plaatjes op maat geven een beetje het idee wat het moet worden.

Re: De bouw van een station - Lingedrecht-Polder (Ldrp) deel 4 (30-11-2024)

Re: De bouw van een station - Lingedrecht-Polder (Ldrp) deel 4 (30-11-2024)
Deze keer een korte update.

14. Zoektochten op internet naar de dit type station: "Stationsgebouwen type Standaard Douma (eenvoudiger)" leverde mij best wat interessante achtergrond informatie op (bijv op Stationsweb.nl, waar van dit type stations veel foto's te vinden zijn). Een van die gegevens was het feit dat in de toren een kitchenette zat. Aangezien je daar toch naar binnen moet kunnen, moest er een gat in de toren gemaakt worden. Al zal er later niet veel van te zien zijn, maar toch. Ik weet dat hij er zit ;)

Re: De bouw van een station - Lingedrecht-Polder (Ldrp) deel 5 (05-12-2024)

Verder met de raampartijen:

15. Een verzameling onderdelen voor het gebouwtje: dak, balken, de al gebouwde delen, de ramen en het mesje (helemaal bovenin de foto) waarmee dat Vivak gesneden is. Via ome Ali van die mesjes er 100 voor weinig laten komen, zodat je snel even een scherpe kunt pakken.

16. Diverse stukjes styreen kant en klaar op maat om verder verwerkt te worden.

17. En op een stukje styreen worden nog eens zes strookjes gelijmd om de kozijnen van de onderpui te imiteren.

18. Het eerste resultaat. De ramen zijn nog niet helder doorzichtig omdat aan de achterkant de beschermfolie er nog op zit.

19. En het wandje geplaatst tussen twee stukjes steenplaat. Dit wordt het gedeelte van de personeelsruimte met onder meer de balie waar de kaarten gekocht konden worden. Dit zit verstopt achter het muurtje rechts. Links in de ruimte zaten een opbergruimte en (openbaar) toilet.

20. En close-up. Duidelijk is hier te zien, dat de folie al deels is losgetrokken.

@citaat lijkt op monikkenwerk  :P

@citaat
Zou 't?

Nee joh, lekker rommelen en (proberen) leuke dingen (te) maken!
Mooie vorderingen Frank. :thumbup:
Altijd leuk om je bouwverslagen te bekijken / volgen.

Groet Michel
 :) Het ziet er tot nu toe alweer goed uit, het wordt vast wel weer erg mooi.
En inderdaad, het is geen monnikenwerk maar gewoon lekker rommelen en wat moois creëren. :thumbup:
Veel plezier en suc6 verder met de bouw.
Re: De bouw van een station - Lingedrecht-Polder (Ldrp) deel 6 (08-12-2024)

Verder met nog wat kozijnen en zo:

21. De eerste wand voor de wachtruimte en de reizigerszijde van de balie. Bij verschillende varianten van dit type station was er in deze wand wel of juist niet een deur geplaatst. Ik heb er dus voor gekozen om hier wel een deur in te bouwen, zodat deze ruimte twee deuren gaat krijgen. Want in de kopse wand zat bij elk van deze stations sowieso een deur. In tegenstelling tot het standaard ontwerp van meneer Douma, waar vijf raampartijen in deze kozijnen zitten, heb ik gekozen voor vier. Het stationsgebouw zal dus iets korter worden dan een echt. Al waren er diverse varianten te vinden, dus zal het niet echt opvallen verwacht ik.

22. En alle 29 deeltjes samengevoegd tot één geheel.

23. 29? Zoveel? zul je misschien denken. Maar dat komt onder meer omdat bij het raam ik twee laagjes gebruikt heb om er wat meer diepte in te krijgen. Volgende stap zie je hier ook al: een stripje van 0,56 mm breed en 0,28 mm dik om een soort vakverdeling in het onderste deel van het kozijn te krijgen.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Nou, de schilder zal je dankbaar zijn ... :wink:
Weer een prachtig bouwproject waar je aan begonnen bent, Frank  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: De bouw van een station - Lingedrecht-Polder (Ldrp) deel 7 (10-12-2024)

Re: De bouw van een station - Lingedrecht-Polder (Ldrp) deel 7 (10-12-2024)
@citaat
Geen idee.... Ik ga het wel meemaken tegen die tijd....  O:-D

Wel verder met het verslag.

24. Een van de zaken, die ook naar voren kwam in de informatie, was dat de onderkant van het dak bestaat uit een schrootjesplafond, wat zowel binnen als buiten geplaatst is. Gelukkig hoef ik dat niet allemaal zelf te snijden, omdat meneer Evergreen voorziet in mooie styreen platen. En ja, dat zijn dezelfde platen als ik gebruikt heb voor de bovenbouw van het seinhuis.

25. Tussenstap met nog meer delen voorgemonteerd en alvast gesneden.

26. En een idee voor gebruik van stoeprandplaat van Auhagen. Het staat allemaal los, de kieren en naden moeten nog behandeld worden.

27. Tijd voor wat geklieder ....

28. .... met dit als resultaat.

Re: De bouw van een station - Lingedrecht-Polder (Ldrp) deel 8 (12-12-2024)

Verder met een stukje echt gepriegel:

29. En door met het op maat snijden van de stripjes, als vermeld bij foto 23.

30. En door.... en geloof me: dit was een hoop gepriegel. Netjes op de juiste lengte snijden (wat niet altijd lukte) en op de juiste plek lijmen (en vooral op de juiste plek laten zitten en niet aan mijn vingers of pincet of zo).

31. Maar het resultaat mag er zijn (vind ik zelf dan)!

Dat gepriegel gaat je goed af Frank. :thumbup:
Het resultaat mag er zijn. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel
en priegelen kan heeeel gerustgevend zijn  ;)

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: frenkievee op donderdag 12 december 2024, 19:53:10en vooral op de juiste plek laten zitten en niet aan mijn vingers of pincet of zo
Heel herkenbaar ja. Ben ik toch weer blij daarmee niet de enige te zijn.
Waarmee lijm je het? 

Ziet goed uit, wel veel werk, maar dat is de hobby.

Citaat van: Rudibeer op donderdag 12 december 2024, 20:34:48priegelen kan heeeel gerustgevend zijn

Zeker weten.... maar kan soms ook best frustrerend zijn.

@Henk
ah, gelukkig.... met gewone modelbouwlijm is dat één ding, met secondenlijm wordt het toch een andere tak van sport....

@martin
lijm die ik gebruik is de gewone modelbouwlijm, in mijn geval die van Uhu (de Plast Special), maar heb ook die van Faller in huis.
Re: De bouw van een station - Lingedrecht-Polder (Ldrp) deel 9 (15-12-2024)

32. Door met het vervolg van een en ander op kleur brengen: Vallejo kleuren wit en geel met een snufje zadelbruin gemengd, zodat het een geelbeige steen wordt en daarmee een en ander in de verf gezet. Twee plaatjes, die te zijner tijd met de ruggen tegen elkaar geplakt worden om zowel binnen als buiten dezelfde steen te laten zien.

33. En hetzelfde bij daglicht.

34. Bij diverse stations in het echt is de toren opgemetseld in een donkere steensoort. Bij andere weer in dezelfde gele steensoort als de andere muren. Ik wilde dus uiteraard zo'n donkere steen imiteren, maar welke kleur is daar nou voor geschikt? Diverse pogingen om een kleur te mengen, gaven niet het gewenste resultaat.
Maar ik heb ook een doosje van Action met daarin 12 tubetjes verf, waaronder de kleur 'burned umber'. Daar een proefstukje mee behandeld en dat leek me wel wat, al moest het iets donkerder. Dus daarom een flinke klodder van die kleur met een paar drupjes zwart (van dezelfde soort verf) gemengd en daarmee de toren geverfd.
En ik ben zeer tevreden met het resultaat!

35.

36. En even een opstelling bij kunstlicht van het resultaat. Want ja... je wilt toch weten hoe het oogt....

Citaat van: frenkievee op zondag 15 december 2024, 13:24:0236. En even een opstelling bij kunstlicht van het resultaat. Want ja... je wilt toch weten hoe het oogt....

Ja, wel goed dus  :thumbup:  :thumbup:  maar dan had je -voor een zo goed mogelijk beeld- toch ook die masking-tape wel even kunnen verwijderen, Frank?  :lol:  :wink:
Lekker kleurtje voor die donkere bakstenen trouwens :thumbup:

Groeten,

Erik.

@citaat
Die tape heb ik (uiteraard) nog even laten zitten voor het voegen en voorzien van een laagje blanke lak.

Dat kleurtje vind ik zelf ook wel prima gelukt!
Re: De bouw van een station - Lingedrecht-Polder (Ldrp) deel 10 (22-12-2024)

Re: De bouw van een station - Lingedrecht-Polder (Ldrp) deel 10 (22-12-2024)
Verder met het verslag, zo op deze 22e december. Uiteraard had ik dit al gedaan voordat mijn vrouw in het ziekenhuis opgenomen werd.
Gelukkig is ze sinds woensdag weer thuis en knapt ze zienderogen op, als is inspanning nog wel vermoeiend.

37. Verder met voegen van de diverse wandjes. Links een al gevoegd stukje en rechts uiteraard nog 'schoon'.

38.

39. Ook de toren ontkomt er natuurlijk niet aan....

40. En de andere kant. Na het voegen en drogen zijn alle onderdelen voorzien van een beschermend laagje blanke matte lak. Daar heb ik geen foto's van gemaakt, want dat is toch niet echt zichtbaar.

Re: De bouw van een station - Lingedrecht-Polder (Ldrp) deel 11 (25-12-2024)

Iedereen als eerste een goed, gezellig, vrolijk en vooral gezond Kerstfeest gewenst!

En verder met het verslag van de bouw van dit stationsgebouw:

41. Alle onderdelen bij elkaar, zodat ik de juiste maten kan bepalen ....

42. .... want op de onderplaat komen strips van 1,5 x 1,5 mm die als extra versteviging voor de wandjes en kozijnen e.d. gaan fungeren.

43. En zo ziet het er dan (nu nog los staand) uit van de perronzijde.

44. en hetzelfde van de straatkant. Bij de deur is het plakbandje, of zoals Erik het noemde: de masking-tape, weg. Maar uiteraard moet daar Jan met de oliekan weer voor gaan staan....

Märklin fahren-ärger sparen

Mooi project, Frank  :thumbup:

Maar goed, dat ik in je andere draadje een eind terug gelezen heb  :P

Grtz Tony
Re: De bouw van een station - Lingedrecht-Polder (Ldrp) deel 12 - loket (31-12-2024)
45. Ik ben ook begonnen met de bouw van het loket. Hier gezien van de passagierskant, zoals te zien is op een foto van station Breukelen op stationsweb.nl.

46. Op basis van een foto van station Didam op stationsweb.nl heb ik grofweg de maten ingeschat en gezien dat het een U-vormig geheel is/was. Op de poten van de U lagen aan weerszijden volgens deze foto platte bakken. Mogelijk met voorgedrukte kaartjes? 
Dus aan de kantoorkant moest de boel wat groter en dieper gebouwd worden.

47.

48. En als Jan zich er met z'n oliekan tegen aan bemoeit, klopt de maat wel aardig.

49. Een bureau (over van het seinhuis) laat ook zien dat de maatvoering wel aardig klopt. De ramen zijn hier nog niet doorzichtig, omdat er aan deze kant nog een beschermende folie overheen zit. Ook moet hier aan het kozijn nog wat afwerking plaats vinden.

Re: De bouw van een station - Lingedrecht-Polder (Ldrp) deel 12 - loket (31-12-2024)
Misschien wat aan de late kant, maar misschien toch nog een bron om inspiratie op de te doen. Op de website van Spoorbeeld staat het nodig te vinden over deze standaard stations. Zie bijvoorbeeld deze van Beilen en dan het document onder 'Download als PDF'.
Of je het nodig hebt? Je bent al goed onderweg.
 @citaat
Dankjewel Johan. Deze site en het betreffende document had ik al gevonden.
Mede daarmee dus lekker op weg.  ;)
Re: De bouw van station Lingedrecht-Polder (Ldrp) - Leds solderen (22-02-2025)

Druk bezig geweest met van alles en nog wat. Zoals bijvoorbeeld de treinenzolder overhoop halen, uitzoeken en schoonmaken.
Zeker omdat het nieuwe station Lingedrecht de plannen flink overhoop gegooid hadden... maar dat geeft niet, dat geeft de burger juist weer moed! Maar toch voor dit stationsgebouw een probeersel voor mezelf....
En hopelijk ook om er wat handigheid in te krijgen.

50. Want uiteraard moet het station verlichting krijgen en dit soort stations hebben over het algemeen TL verlichting. Maar hoe dat te maken?
Ik had zelf bedacht om twee ledjes aan elkaar te solderen, dus een bestelling van deze geplaatst bij onze welbekende vriend Ali.
En de soldeerbout aangeslingerd en twee leds voorzien van een draadje en een stukje metaal. In dit geval een afgeknipt pootje van een weerstandje.

51. En na een en ander aan elkaar gesoldeerd te hebben, bleek het niet te werken ....

52. .... waarom niet? Nou simpel, omdat ik de soldeervlakken van één van beide leds zo ongeveer verdampt had. En dan werkt het niet.

53. Een tweede ledje gepakt, dunner soldeer dan ik eerst gebruikt had en met (flink wat) meer voorzichtigheid toch twee ledjes aan hetzelfde stukje ijzerdraad weten te frummelen.... en het werkt! Nu nog een hele hoop... ook voor het perron van Lingedrecht zelf (zie in het draadje aldaar).

@citaat
Succes met die flinke soldeerklus, Frank :thumbup:

Solderen, testen
Solderen, testen
  Solderen, testen
  Enzovoort  :roll:

Groeten,

Erik.

@citaat
Dankjewel Erik,
ja, daar was ik ook inmiddels achter.... en ook het proberen te zorgen dat ledjes niet naar de eeuwige ledjesvelden verdwijnen bleek ook een dingetje....

Maar goed: al doende leer je.
Mijn complimenten en respect Frank voor het solderen op de vierkante millimeter. :thumbup:
En toen was er (led)licht. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel
Mogelijk ook een idee voor tl lampen. Korte uitvoeringen van led filament zoeken. Zou ook een idee kunnen zijn voor lampen in tunnels.
Even één linkje naar Aliexpress voor het idee (klik). Al is 18.8 mm misschien toch nog wat lang voor in het station.