Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Onderhoud rails met ATF vloeistof

Gestart door ermindewinkel woensdag 23 oktober 2024, 16:19:52

Onderhoud rails met ATF vloeistof
Heeft iemand ervaring met ATF vloeistof? Ik kwam deze link tegen toen ik aan het rondsneupen was.
Re: Onderhoud rails met ATF vloeistof
Het werkt prima , je moet er heel zuinig mee omgaan  ,een druppeltje van dat spul voor heel wat meters rails is voldoende
Wiki Redactie

Ik gebruik het ook. Wees je ervan bewust dat het een reductor is, dus een goedje dat oxideren ("roesten") tegengaat of ongedaan maakt. Over het algemeen zijn dat soort stofjes niet de meest fijne. Van een aantal is bekend dat ze carcinogeen (kankerverwekkend) zijn. ATF is bedoeld voor gebruik in gesloten systemen, dus niet bedoeld voor contact met de buitenwereld. Echter gebruiken wij als modelspoorders een hele kleine hoeveelheid. Ik tik eens per half - één jaar met het in de ATF gedoopte wattenstaafje de rails aan met een tussenafstand van meer dan vijf meter. De treinen doen de rest. Meer is ook niet nodig. Die 5cm in het stukje dat je aanhaalt lijkt mij veel te veel. De rails ermee schoonboenen zoals ik van sommigen lees lijkt me onverstandig. Met een nagellakflesje vol doe je zeker je hele leven. Je eigen garagehouder vult zo'n flesje vaak gratis voor je, als service.
Voor mezelf heb ik de regel niet te eten of te drinken bij de modelspoorbaan (kinderen ook niet duimen of nagels kluiven) en nadien de handen te wassen. Better safe than sorry.
Kijk eens bij dit draadje: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?. Genoeg info te vinden.
Ik gebruik dat ook en het werkt.
Inderdaad heel spaarzaam toe te passen,anders gaan de loks slippen,maar dat verdwijnt met te rijden.
Nadeel:meestal in grotere verpakkingen te vinden,maar dat is dan voor je hele leven.Vragen in de garage is altijd het proberen waard.
NB:het gaat hier over automatische transmissie olie,niet over remolie.(zoals soms verkeerdelijk wordt gedacht.)
Citaat van: ronaldk op woensdag 23 oktober 2024, 21:40:29Kijk eens bij dit draadje: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?. Genoeg info te vinden.

Dat draadje geeft inderdaad veel informatie. Vooral van mensen die het met succes gebruiken. En ook mensen die het spul verkeerd hebben gebruikt. Moet echt superspaarzaam. Met vijf centimeter wordt niet bedoeld wattenstaafje in ATF dopen en over vijf cm rails aanbrengen. Er wordt mee bedoeld wattenstaafje dopen en dan flink uitknijpen, zodat je een vleugje over vijf cm kan aanbrengen.

Klein Jünkerath

Ga maar vast nieuwe antislipbandjes bestellen...
Heb het ook gebruikt (één druppeltje) en niet lang daarna liepen zowel van diverse oude als van nieuwe locs de asb'tjes eraf.
Gebruik het nu alleen nog op de slepers voor de puko's.
Rails reinig ik met LUX-zuiger, Roco-gum-wagens, Noch-kussentjes, Märklin vilt-wagentjes etc.

Groet, Paul

Stationchef van de S.a.A.-bahn

Slipbandjes blijven prima.
Ik gebruik al jaren ATF en nog geen bandje hoeven wisselen en mijn soms wat te steile hellingen nemen de loks moeiteloos.
Jan
Gebruik ook al jaren atf olie.

Mijn volgorde is;

Mijn baan ontvetten door de marklin railreinigingswagon (viltjes) nat te maken met wasbenzine.
(op eigen risico)

Daarna spaarzaam her en der een zeer klein slikje atf op de aftakkingen.

i.d. voorkomt atf oxidatie, maar dat doet de meeste olie. 

Wat mij opviel is minder contact storing.
Nadeel is dat olie en vet stof aan trekt.........................Wat dan een probleem word.
Vandaar dat ik af en toe de viltjes van de reiniging wagon nat maak met wasbenzine en dan even laat rond rijden zodat er niet te veel olie en stof aan koekt. 
Kan ook met een doekje gedrenkt in een ontvetter.

Mijn spoor staat in de kelder, vandaar mijn keuze en dat gaat al jaren goed.
Luchtvochtigheid zonder hulp is tussen 80-90%,   heb er een elektrische kleine automatische ontvochtiger staan die stabiel continu 60% haalt.

Dus niet de ideale omstandigheden voor het spoor..............Maar wel de ruimte.

Atf werkt.
Stof wordt wel je 2e probleem als aangekoekt olie/stof mits je niet af en toe ook ontvet/reinigt.
Geen effect op de rubbers e.d.

Doe dit al 3 jaar zo.
Nadat ik dit ook had gelezen op stumi.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

En vergeet de ouderwetse analoge bovenleiding niet (dat werkt ook). :)