Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baan van Henk

Gestart door Henk Dijkstra zondag 10 maart 2024, 18:23:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan van Henk
Lid sinds: 2024

offline
Baan van Henk
Had mij al voorgesteld in het voorstel hoekje en kreeg van een de tip om hier een baan verslag te maken.
Dit weekend heb ik de zolder een beetje opgeruimd dat de tafel die er ongeveer 10 jaar geleden stond weer te voorschijn kwam.
De afmetingen van de tafel vallen nog wel mee maar om er te komen moet je eerst bukken voor een steunbalk en dan heb je klein looppad en that's it.
De baan die ik wil maken moet er over ongeveer 10 jaar weer uit want zodra jongste zoon het huis uit gaat verkas ik naar zijn slaapkamer (andere kant muur) heb nooit wat aan scenery gedaan afgezonderd van huisjes plakken maar dat wil ik nu wel doen ook aangemoedigd door een collega die maquette's maakt en al aangaf ga je wel wat helpen met scenery.
De ruimte is iets meer als 3 meter lang plaat is ongeveer 120 cm maar 20 cm omhoog is dat nog maar 75 cm.
Dus nu op zoek naar baanplan wat ik in de ruimte kwijt kan.
De vorige kwam uit het boekje wat bij de extra rails zat een 8.
Had 2 foto's gemaakt maar dat lukt niet met mobile kijk vanavond op de laptop nog een keer

Henk
Re: Onmogelijke ruimte baan
De foto , sta open voor goede ideen kwa baanplan[attach id=635784]zolder.jpg 
Re: Onmogelijke ruimte baan
En heb je langs de rechte muur ook 3 meter? Of zit daar een deur in?
Heb je die 3 meter wel, dan kun je daar bijvoorbeeld op 50 of 60 cm breedte best iets maken op een prettige werkhoogte. Aan het einde kan wellicht net een keerlus, of je gaat helemaal rondom. Langs het dakbeschot leg je alleen een dubbelspoor, eventueel zonder scenery.
Of kan dit allemaal niet en stoot je 60 cm uit de muur al je hoofd tegen het dak?

Wil je echt gek doen, dan leg je smal langs de wand en het dak twee rondombanen boven elkaar, zonder verbinding met elkaar.
Voor de ingang moet een wegneembare brug of je bukt...
Bouw je alles modulair dan kun je het over 10 jaar verplaatsen en misschien uitbreiden.
Laat je niet beperken door de tafel, maar hoogstens door de totale ruimte!

Groet,

Peter
Re: Onmogelijke ruimte baan
Hoi peter

Van waar de foto is gemaakt is het ongeveer 3.35 tot aan de witte muur achterkant.
Waar de platen beginnen zit een houten dak constructie daar moet je al voor bukken om bij de baan te komen. De achterwand (witte muur links) kan je normaal staan maar zou je stap richting scheve dak doen stoot je gelijk je hoofd.
Wil eigenlijk wel op de plaat blijven. Had op een Märklin Facebook pagina iemand gezien met een baan in een U vorm,die vond ik helemaal top maar toen een paar bochten in elkaar stak en tegen de muur hou was er amper ruimte aan de andere kant.
Dus dat idee is helaas afgeschoten.
Zit nu te denken om alleen de rechter kant te maken maar dan heb ik wel een saai rondje zolang ik op zolder zit.

Henk
Re: Onmogelijke ruimte baan
Lid sinds: 2022

offline
Re: Onmogelijke ruimte baan
Maar wat wil je met je baan? Rijden en/of rangeren? Je zou een niet te groot kopstation kunnen bouwen op de lange zijde en je treinen achterin kunnen opstellen.

Kijk eens rond naar een Minories ontwerp (o.a. op het rmweb) en laat je fantasie daar eens op los.
Re: Onmogelijke ruimte baan
Kun je voor tot dat je zoon uit huis gaat niet in deze ruimte een rangeer station/ haven/ container terminal/schaduw station/ een stoomlok BW maken?
Dat zou je voor nu eventueel met een keerlus kunnen combineren maar je kunt er ook voor kiezen om, als je zoon weg is deze aan te sluiten op je toekomstige baan. ( ik zie naar mijn idee een gips muur aan de linkerzijde, (ik kan het mis hebben en wellicht hebben jullie een andere bestemming voor deze ruimte)

Daar is makkelijk een doorbraak naar de andere kamer in te maken)
Dan kun je voor nu een "soort van rijden" (met keerlus dan) maar dan hoef je in de toekomst niet alles af te breken.

Zomaar een idee.

Mvg Stephan
Re: Onmogelijke ruimte baan
Zonder de andere kant van de kamer te zien en zonder plannetje met de belangrijkste maten kan niemand een zinnig baanontwerp voor je maken, je zal iets behulpzamer moeten zijn denk ik.
Re: Onmogelijke ruimte baan
Wel puur op het oog is er een mogelijkheid om iets klein te maken, onder de dakhelling kan je het schaduwstation zetten.
Er is in het midden plek om een station te zetten met 2 perrons, wat huisje her en der.


Zoals je kan zien heb ik gene 24130's overal gezet maar een mix met 24230 om bufferbotsing te vermijden.
Op deze baan kan je langere wagons rijden maar ik zou het met kleine wagons houden.
Re: Onmogelijke ruimte baan
Altijd leuk om te lezen hoe iemand wil herstarten, volg het met interesse.
Alleen kan ik nog niet uit de bijdrage van Henk halen wat de maximale breedte is.
Is dat de afgebeelde tafel?
Dan lijkt me het ontwerp van Mr. Admiral nog iets te groot omdat daarin geen afmetingen (lengte/breedte) worden weergegeven.

Re: Onmogelijke ruimte baan
Daar is makkelijk een doorbraak naar de andere kamer in te maken)
Dan kun je voor nu een "soort van rijden" (met keerlus dan) maar dan hoef je in de toekomst niet alles af te breken.

Dat gaat zeker niet gebeuren.
Toen we hier ongeveer 20 jaar terug kwamen wonen had de vorige eigenaar die slaapkamer op de zolder gemaakt ( laten doen) toendertijd was de ruimte voor de slaapkamer open je kwam de trap op had je links kleine opslag rechts cv en wat je ziet op de foto.
Wij hebben het toen dicht gemaakt, zitten nu 3 deuren met kleine hal en dat blijft ook zo. Tis eigenlijk een opslag ruimte en het zou heel veel moeite kosten en een scheef stukje zolder opleveren.
Re: Onmogelijke ruimte baan
Hoi Freek

Wat ik wil is denk ik meer rijden als rangeren.
Zo nu en wat ruimte om mijn 7 treinen te parkeren.
Boeit mij helemaal niets of dingen in juiste tijd zijn de treinen worden gekozen omdat ik ze mooi vindt.
Zal ook niet in een moordend tempo te werk gaan door de week ben ik veel van huis ben nu bv onderweg naar Engeland.

Henk
Re: Onmogelijke ruimte baan
Hoi spoorz

De ruimte is op de grond 3 meter breed bij 3.35 lang.
Door dat het zoals je ziet wordt het snel minder zodra je omhoog gaat om op 0 uit te komen.
De plaat die er op de foto ligt is ruim 12 jaar geleden daar gemaakt hoogte weet ik niet zal 60 cm zijn en de plaat is daar ruim 120cm diep waarbij je 30cm onder de dak balk zit. Blijf je in zicht moet je niet breder gaan als een meter (of zakken met de baan)
Achter heb ik het destijds dicht gemaakt met een plaat daar zal het 180cm zijn.
De ruimte achter de foto is A niet bereikbaar en B moet ook vrij blijven voor als de cv het begeeft onder onderhoud, noem maar op te bereiken moet zijn. Staan ook wat koffers en kerstspullen. De ruimte wordt ook in 2 en gedeeld door een dakconstructie, zou je al naar 2 de gedeelte gaan moet je door de zelfde opening als waar ik door ga om bij de tafel te komen.
Ps ik zit niet vast aan de tafel maar wel aan de ruimte achter dakconstructie. Onder de tafel ligt ook nog veel spullen die we toch ergens kwijt moeten.
Re: Onmogelijke ruimte baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Onmogelijke ruimte baan
Tja nou ja om het heel eerlijk te zeggen. In die ruimte krijg je net een keerlus en een heel klein kopstation onder gebracht. Meer niet.
Persoonlijk zou ik daar nooit een baan willen leggen. Veel moeite voor weinig resultaat.

De enige zinnige mogelijkheid is geopperd door Stephan maar die is door TS afgeschoten. Dan houdt het op.
Btw. je hoeft niet de hele wand daarvoor te verwijderen. Een doorgang voor de trein is genoeg.
Re: Onmogelijke ruimte baan
Dus je zegt begin er niet eens aan en wacht tot zoonlief uit huis vertrekt.
Als ik voor de suggestie ga sloop die muur dan gaat niet alleen de zoon maar mijn vrouw ook :P
Re: Onmogelijke ruimte baan
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 11 maart 2024, 16:15:55Tja nou ja om het heel eerlijk te zeggen. In die ruimte krijg je net een keerlus en een heel klein kopstation onder gebracht. Meer niet.
Persoonlijk zou ik daar nooit een baan willen leggen. Veel moeite voor weinig resultaat.

De enige zinnige mogelijkheid is geopperd door Stephan maar die is door TS afgeschoten. Dan houdt het op.
Btw. je hoeft niet de hele wand daarvoor te verwijderen. Een doorgang voor de trein is genoeg.

Een gat voor de trein was ook mijn idee.

Mvg Stephan
Re: Onmogelijke ruimte baan
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Onmogelijke ruimte baan
gewoon een smalle baan maken om te rangeren dan met een locje en enkele korte wagons/wagens vooruit en achteruit ?
Re: Onmogelijke ruimte baan
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Onmogelijke ruimte baan
  aan zoiets maar kleiner dacht ik .......  het heeft niet veel gescheeld of ik had deze baan gekocht maar wegens toen geen ruimte er van afgezien .......  Laatst was Evan bij ons in de club om zijn landschapsmaterialen te introduceren. Foto's te zien op onze FB pagina's https://www.facebook.com/amsac/posts/pfbid014pHZwGfdeZkPzLkiobK4wWr78nzCmm8k7seiSmsxBPw44wAxBwKJ7jQfWorTusdl
Re: Onmogelijke ruimte baan
Lid sinds: 2022

offline
Re: Onmogelijke ruimte baan
Allereerst een vraag aan de moderatoren. Zou dit draadje verplaatst kunnen worden naar "Banenplan ontwerpen"?

@Henk Dijkstra: Het is me nog niet helemaal duidelijk wat de breedte van de achterste plaat tegen de muur is. De lengte schatte je op 1.80 maar nu nog de breedte van die plaat. Op het eerste gezicht geeft MrAdmiral een aardige opzet waarmee je verder zou kunnen borduren, alleen vraag ik me af of de combinatie van 24130 en 24230 mogelijk is op de breedte waarom ik vraag.
Je kunt ook zelf aan de hand van de geometrie van de marklin rails bepalen of het mogelijk is.

@Lobomotion: Niet zo snel de moed opgeven de een heeft nu eenmaal meer ruimte dan de ander, en een banenplan ontwerpen vraagt tijd.
Re: Onmogelijke ruimte baan
Heren (algemeen)
Ben hier nu 2 weken bij dit forum en vooral vandaag vond ik het zo demotiverend dat ik gewoon in stilte verder ga.
Pak gewoon weer een baanplan uit de c gleis folder zoals de vorige keer.
Toen mijn zoon nog heel jong was lag er een dubbel spoor baan uit de folder. En alles stond op het spoor.
Bedankt voor de goed bedoelde adviezen maar ik haak af.
Hierboven vraagt iemand om topic te verplaatsen, van mij mag het überhaupt verwijderd worden.

Groeten Henk
Re: Onmogelijke ruimte baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Onmogelijke ruimte baan
Ik snap je helemaal.
Sommige op dit forum zijn misschien fanatiek en willen (onbewust) hun mening opdringen en dat is niet zo abnormaal hoor .
Ze zijn niet slecht hoor  ;) enkel een beetje autistisch  :P

groet, Ruud
Re: Onmogelijke ruimte baan
Lid sinds: 2022

offline
Re: Onmogelijke ruimte baan
@Henk Dijkstra: Niet meteen de handdoek hier maar in de ring gooien, er zijn genoeg mensen die je willen helpen.
 
Ik zal je ook uitleggen waarom ik verzocht om het draadje te verplaatsen. Er zijn mensen die vinden het leuk om mee te denken aan een baanplan. Ze komen niet zo vaak in de afdeling "modelaanbouw". Vandaar dus.
Wat de marklin genometrie betreft, de kleinste radius is 36 cm, anders 72 cm diameter. Daar heb je in dat hoekje denkelijk niet genoeg ruimte om een boog te maken. Ik kan me natuurlijk vergissen.

Mocht ik gelijk hebben dan wil dat niet zeggen dat daar natuurlijk geen sporen naar toe kunnen lopen. Dat hoekje zou je kunnen bestemmen als industrie gebied / opstel sporen of een BW wat je maar wil.
Het kan ook nog met een beetje inventief denken een "nebenbahn" worden met ongelijkvloers kruizen. In die hoek kan het spoor best wat hoger liggen.

Op dat stuk van 3 x 1 meter kun je je dus op uitleven. Alhoewel met die 1 meter moet je wel bedenken hoe het zit met de bereikbaarheid.
Re: Onmogelijke ruimte baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Onmogelijke ruimte baan
Citaat van: Freek op maandag 11 maart 2024, 22:57:32Er zijn mensen die vinden het leuk om mee te denken aan een baanplan.

Inderdaad, daar ben ik één van (als ik tijd heb). Henk, ik weet niet of je dit nog leest, maar ik heb toch nog wat bedacht. Zonder gat in de muur. De precieze maten zijn me uit jouw uitleg nog niet 100% duidelijk, ik hoop dat het past, zie het anders maar als een idee om mee verder te stoeien.

Die schuine wand en steunbalk zitten behoorlijk in de weg, maar zo is nu eenmaal de ruimte die je hebt dus daar heb ik rekening mee gehouden.

Ik zou de suggestie van MrAdmiral willen volgen en een klein schaduwstation onder de dakhelling maken. Ik zou dat ook helemaal verbergen, maar misschien wil jij het liever zichtbaar houden. In beide gevallen moet er wel iets gebeuren om de sporen bereikbaar te houden. Als je het verbergt, kun je het wat lager maken dan de rest van de baan en vervolgens zorgen dat je die lager liggende sporen kunt bereiken door onder de baan te kruipen. De ondersteunende plaat moet daarvoor niet verder naar achter doorlopen dan nodig, en de verborgen rails leg je op een lager plankje. De ruimte onder de baan helemaal volproppen met spullen gaat dan natuurlijk niet. Als je geen toegang van onderen wilt maken, moet je de sporen zichtbaar houden zodat ze van boven bereikbaar blijven, maar dat wordt dan niet eenvoudig. Ten eerste omdat er een flink stuk baan in de weg ligt, ten tweede wegens de dakbalk.

Voor het zichtbare gedeelte heb ik een station bedacht dat diagonaal ligt, dat oogt wat dynamischer en levert langere opstelsporen op dan strak langs een rand. Verder heb ik er twee keerlussen in gestopt zodat treinen altijd kunnen keren. Voor het rangeren kun je met de ontkoppelrails in het station wagons afkoppelen. Met een rangeerloc met telex kun je ze vervolgens verplaatsen naar de kopspoortjes, of ergens anders als je dat wilt. Je kunt die kopspoortjes gemakkelijk naar eigen smaak aanpassen, uitbreiden of weglaten.

onmogelijke ruimte.png
onmogelijke ruimte - 3D-aanzicht.png
Re: Onmogelijke ruimte baan
Prachtig baanplan speeltmettreintjes, daar had ik zelfs niet aan gedacht.
Zelfs mogelijkheid tot veel "shunting" pret  :)
Re: Onmogelijke ruimte baan
Hoi Rob

Ja lees het nog, krijg mail als er gereageerd wordt.
Toen ik de zolder ging opruimen had ik wel een vaag idee hoe ik het mooi zou vinden en de voorstellen hier weken daar heel erg van af.
Gisteren had die collega de foto van de zolder gestuurd en vandaag had ik hem aan de telefoon en gevraagd hoe zou jij het invullen?
We waren er zowaar binnen 10 min uit.
Hij kwam met het idee om waar jij het schaduw station geplaatst hebt een uitneembare plank te maken met een rotswand (dan kan je er van boven bij) en we hadden het idee om aan de bovenkant (op de balk) ook nog een spoor te leggen. Jou spoor plan past daar perfect bij.
Ps op de tekening staat ruimte moet beschikbaar zijn voor cv die ruimte is voor om te staan zitten. En waar 120 staat zit de dakconstructie, de cv zit aan de andere kant van de dakconstructie en daar zit ook de toegang deur en mijn vrouw wil dat vrij houden (terecht) Onder het motto is er een probleem en moet een cv monteur komen moet het vrij zijn.
Door de week ben ik weinig thuis, zat vanmiddag nog in de trein vanuit Engeland.
In ieder geval bedankt voor je spoor plan

Groet Henk
Re: Onmogelijke ruimte baan
Dit weekend een plank ( groot genoeg voor dubbel spoor) tegen de lange witte wand gehouden en ik paste er zowaar tussen.
Nu hadd BlikkenTinnus al een brug voorgesteld maar aangezien ik niet begreep wat hij daar mee bedoelde tot ik van week het in een ander topic zag gaan we die oplossing onderzoeken.
Aangezien ik door de week veel van huis ben zal het bij mij niet in zo'n moordend tempo gaan ( de bouw).
Tis ook om over paar jaar als ik mag ophouden met werken een soort van hobby te hebben.
Waarom ik dan nu begin en niet over paar jaar als met pensioen mag.
Denk dat ik het nu nog wel ga snappen de schakelingen, decoders ect.
Heb paar weken terug een mobiele station 2 gekocht.
Had 2 Ms 1 en die schakelen geen wissels. Door de week heb ik veel tijd om dingen te lezen uit te zoeken maar zoals gezegd weinig thuis om dingen te maken.

Henk
Re: Onmogelijke ruimte baan
Succes :thumbup:
Re: Onmogelijke ruimte baan
Citaat van: Henk Dijkstra op maandag 11 maart 2024, 16:50:57Dus je zegt begin er niet eens aan en wacht tot zoonlief uit huis vertrekt.

Waarom niet beginnen?

Het ligt helemaal aan jezelf. Als je een rondje wil rijden: Wordt moeilijk. Als je met minder genoegen neemt: Dan kan opeens heel veel. Je zal dan wat creatief zijn. Dan ga je compleet uit te box van een "normale" modelbaan die je standaard hier vaak op het forum ziet. Kijk eens naar Dit verhaal. Er zijn ook bijvoorbeeld opties om lekker aan een "diorama" of "module" te bouwen. Dan kan je lekker technieken oefenen. Wil je toch rijden is bijvoorbeeld N&N-baan een optie. Het is een beetje buiten de bestaande en "erkende" kaders denken.
Re: Onmogelijke ruimte baan
Hoi Ronaldk

Dat niet beginnen was een reactie op de voorganger die zei dat het onmogelijk was.
10 jaar terug lag er een dubbel spoor baan in een 8 uit het Märklin boekje dus ik weet dat er heel veel meer mogelijk is en in dat boekje staan vele banen die mogelijk zijn.
Was in eerste instantie op een Märklin Facebook pagina gegaan en daar een mooie baan in u vorm gezien. Alleen die baan letterlijk overnemen ging niet omdat hij op bijde kanten een dubbel spoor keer cirkel maakte en dat gaat bij niet.
Maar wat ik hier boven al schreef ik kan wel via de witte muur terug de bocht naar de plaat uitneembaar maken. Daar pas ik nog net tussen en waar nu de plaat ligt kan zelfs wel smaller dan behalve op het begin want daar komt een keer cirkel.
Weet dus nu wat ik wil en dat probeer ik nu te maken.
Re: Onmogelijke ruimte baan
Mooi nieuws! Ik had al zo'n vermoeden dat een smalle plank langs de stenen muur best zou kunnen passen. En eventueel kan de tafel voor het dakbeschot wat smaller.
Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat!

Groet,

Peter
Re: Onmogelijke ruimte baan
Citaat van: Henk Dijkstra op maandag 18 maart 2024, 19:23:4710 jaar terug lag er een dubbel spoor baan in een 8 uit het Märklin boekje dus ik weet dat er heel veel meer mogelijk is en in dat boekje staan vele banen die mogelijk zijn.
Was in eerste instantie op een Märklin Facebook pagina gegaan en daar een mooie baan in u vorm gezien. Alleen die baan letterlijk overnemen ging niet omdat hij op bijde kanten een dubbel spoor keer cirkel maakte en dat gaat bij niet.

Met dat soort banen blijft het een beetje "speelgoed". Goed, het is speelgoed al vinden anderen het totaal niet. Zijn daar serieus over dat het hun leven is. Als je zicht hebt op een grotere ruimte met meer mogelijkheden dan kan je beter even nadenken. Nadenken of je niet gewoon lekker wil gaan uitproberen met een kleine baan. Of een complete baan die je op kan zetten als je een weekend of een paar dagen wil werken. Als je grotere ruimte hebt kan je dan groter ontwerp maken. Dan heb je in ieder geval geoefend met technieken e.d.
Re: Onmogelijke ruimte baan
 @citaat Met dat soort banen blijft het een beetje "speelgoed". Goed, het is speelgoed al vinden anderen het totaal niet. Zijn daar serieus over dat het hun leven is.

Geloof dat dit hier het pijnpunt is ik vind telex koppelingen of afkoppel rails een hoog speel gehalte heeft.
Heel leuk als je met kleinzoon dat doet maar het ventje is er nog niet  :P  De enige ruimte (waar ik dingen kwijt kan) is dit, heb nog een studio voor mijn andere hobby, en de baan die ik wil maken raak ik denk ik wel kwijt. Wat ik zeker niet ga doen is iets bouwen waar ik zelf niets aan vind en zelf niet achter sta.
Re: Onmogelijke ruimte baan
Het is zeker belangrijk dat je iets bouwt waar je zelf achter staat. Anders wordt het niks. Je bouwt niet voor de de forum kijkers.

Het zijn het sporenplan en de scenery die voor mij het verschil maken tussen een speelgoedbaan en een modelbaan. Zelfs op een boekenplank kun je modelspoor maken.
 
Of het een speelbaan wordt, ligt vooral aan jezelf. Met een rangeerbaantje kun je wat mij betreft meer speelplezier beleven dan met rondjes rijden op een speelgoedbaan. Maar dat geldt niet voor iedereen.

Groet,

Peter
Re: Onmogelijke ruimte baan
Zaterdag met een collega naar Houten geweest naar het zoals hij het noemde het walhalla van treinen in Nederland, was maand terug naar Lisse geweest.
2 wissel decoders gekocht want tzt wil ik computer gestuurd of een cs3 , vreselijk aan het knoeien geweest want ze schakelden alle 2 niet.
vanmorgen eerst eens getest of hij ubberhaupt klikt zonder decoder nee dus (ligt ook al tijdje op zolder) zoeken dat ik er 1 had die klikte daar decoder op en het werkte gelijk.
Daarna gelijk alles wat compleet in dozen zat naar andere bergruimte gebracht nu kunnen we binnenkort iets van een baan maken, wil een groot station maken wat er later uit kan. Ben vreselijk aan het zoeken in de marklin magazine baanplannen staan hele leuke in maar 3 lagen raak ik niet kwijt eigenlijk is het handigst dat er helemaal geen schaduwstation is want heb er totaal geen zicht op en als hij niet voor de wissel stopt....
Dat lost zich wel op zodra er pc besturing is , maar das nu de laaste stap had nog een heel groot station die is nu bij de manqette bouwer (hij vind het leuk en ik niet win win)
Re: Onmogelijke ruimte baan
Citaat van: Henk Dijkstra op maandag 01 april 2024, 14:26:53Zaterdag met een collega naar Houten geweest naar het zoals hij het noemde het walhalla van treinen in Nederland, was maand terug naar Lisse geweest.

Het is wat je als walhalla ziet  ;)   Zelf ga ik liever naar beurzen met banen zoals Dutch Us Convention 6&7 April of OnTraXS! dat is veel leuker dan alleen koopwaar. Dus voor mij is Houten geen Walhalla  :) Als ik ga is het alleen maar voor de gezelligheid. Mensen ontmoeten. Kopen zal niet echt zijn. Dat doe ik toch ergens anders.

Citaat van: Henk Dijkstra op maandag 01 april 2024, 14:26:532 wissel decoders gekocht want tzt wil ik computer gestuurd of een cs3 , vreselijk aan het knoeien geweest want ze schakelden alle 2 niet.

Neem daar alle tijd voor. Wil niet meteen te veel. Probeer eerst maar eens "handmatig" digitaal te schakelen. Test dat goed uit. Dan eens rustig verder kijken. Er zijn meer mensen die van alles wilden. Grote banen met de PC wilden besturen maar vast liepen op het bedraden, de elektronica, de aansturing van wissels, de protocollen, de PC-software en nog meer. Die kwamen er op een of andere manier niet meer uit. Daarom wordt altijd aangegeven: Maak een proefbaan van een ovaal met één of twee wissels. Kijk of je dat kan automatiseren. Daarna verder gaan.
Re: Onmogelijke ruimte baan
Citaat van: ronaldk op maandag 01 april 2024, 15:59:12Neem daar alle tijd voor. Wil niet meteen te veel. Probeer eerst maar eens "handmatig" digitaal te schakelen.

Das ook exact de reden dat ik ben begonnen met 2 inbouw decoders. Als ik een k83 had gekocht had ik er 4 kunnen doen voor iets meer geld maar zo heb je geen kabel massa.
Citaat van: ronaldk op maandag 01 april 2024, 15:59:12Maak een proefbaan van een ovaal met één of twee wissels. Kijk of je dat kan automatiseren. Daarna verder gaan.
Daarom wil ik (nu) geen ingewikkeld schaduw station want ik kan het nu niet overzien eigenlijk werken deze 2 gelijk aan wat ik 10 jaar terug had alleeen toen had ik lange kabels naar kastjes gemaakt.

Citaat van: ronaldk op maandag 01 april 2024, 15:59:12Het is wat je als walhalla ziet  ;) 
Waren zijn woorden  :P  vond het ook tegenvalen, was in mijn vorige periode een keer in de groenoord hallen in Leiden geweest.

Re: Onmogelijke ruimte baan
Citaat van: Henk Dijkstra op maandag 01 april 2024, 16:18:46Waren zijn woorden  :P  vond het ook tegenvalen, was in mijn vorige periode een keer in de groenoord hallen in Leiden geweest.

Ah... Rail. Dat was een van de locaties na de Brabanthallen. Het huidige Houten is niet te vergelijken met Rail. Tenminste niet met de echt oude Rail. Houten is alleen maar verkoop. De organisatie achter Houten probeert het met "HCC-dagen", "Houten op Rail(s)" en "Houten Digitaal" nog wat interessanter te maken dat mensen komen. Of ze dat gaat lukken? Niet op deze manier. Rail zal niet zo snel meer terugkomen. Naast Rail was Eurospoor. Deze komt ook niet meer terug. Echt grote combinatiebeurzen (tentoonstellingbanen en verkoop) zijn in Nederland niet echt over.
Re: Onmogelijke ruimte baan
Citaat van: ronaldk op maandag 01 april 2024, 16:44:44Rail zal niet zo snel meer terugkomen
Zeker niet in de groenoord hallen die zijn al jaren geleden gesloopt staat nu een sportschool
Re: Onmogelijke ruimte baan
Citaat van: Henk Dijkstra op maandag 01 april 2024, 16:50:44Zeker niet in de groenoord hallen die zijn al jaren geleden gesloopt staat nu een sportschool

Rail zat jaren bij Expo Houten. Als je naar de Expo Houten gaat dan krijg je met de organisatie van modelspoorbeurs Houten te maken. De organisatie van Rail en Modelspoorbeurs Houten werkten samen. Dat is geklapt. Sindsdien probeert de organisatie van Houten onder andere naam Rail te organiseren.
Re: Onmogelijke ruimte baan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Onmogelijke ruimte baan
Een grote tentoonstelling/beurs in Nederland kan heel goed als iemand........een bepaalde hoeveelheid betalende bezoekers garandeert. En daar zit het probleem: de belangstelling voor alle technische, of te wel "maak", hobby's is heel ver terug gelopen t.o.v. de beginjaren van "Rail", overigens geldt  dat nu ook voor alle "maak" beroepen.....

Groet, Anne W
Re: Onmogelijke ruimte baan
Citaat van: ronaldk op maandag 01 april 2024, 15:59:12Zelf ga ik liever naar beurzen met banen zoals Dutch Us Convention 6&7 April
Dat begrijp ik wel ;)  :D  :D
Re: Onmogelijke ruimte baan
Nog helemaal niet geplaatst maar er is zowaar een baanplan, een uit Märklin magazine uit 2022/5. Probeer het voor de balk te houden en anders komt de uitgaande bocht half onder de balk.
Zit alleen een boel rails in wat ik (nog) niet heb.
Re: Onmogelijke ruimte baan
Geen gek plan, zag ik (even gegoogled) maar wel wat listig qua stijgingen, het past allemaal net. Hopelijk past het ook onder je schuine dak. Als je er van onderen aan de achterzijde bij kunt, is het schaduwstation hopelijk voldoende bereikbaar.
Overigens zou ik het voorgestelde 3-wegwissel niet overnemen. In het voorstel K-rail zit dat niet. Wel wat tegengestelde bogen.
En: zou het niet veel mogelijkheden toevoegen als er een echte keerlus gemaakt werd in het schaduwstation?
Nu kun je alleen rondjes rijden, maar met overloopwissels tussen de twee delen van het schaduwstation kun je kiezen, misschien niet in beide richtingen, want dan is nog een stel overloopwissels nodig en daar is onvoldoende plaats voor.
Maar dit plan is ook zo al leuk.

Groet,

Peter
Re: Onmogelijke ruimte baan
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 03 april 2024, 13:18:45Geen gek plan, zag ik (even gegoogled) maar wel wat listig qua stijgingen, het past allemaal net. Hopelijk past het ook onder je schuine dak. Als je er van onderen aan de achterzijde bij kunt, is het schaduwstation hopelijk voldoende bereikbaar.
Overigens zou ik het voorgestelde 3-wegwissel niet overnemen. In het voorstel K-rail zit dat niet.

Groet,

Peter
Kwa hoogte zal het wel gaan onder de balk is 20 cm. Waar ik meer zorgen over maak is er moet stukje plaat bij maar ik zit nu ruim moet ik de buik maar wat inhouden en het verbrede stuk achter kan ook weg. En die 3 weg wissel vond ik ook wat overdreven. Aan de bovenkant zit een pendel baan die gaat ook weg (heb geen eens een pendel trein) scheelt ook 4 wissel.
Re: Onmogelijke ruimte baan
Op welke pagina in MM 2022/5 is deze te vinden heren?
Vind het wel leuk om "mee te kijken".
Bij voorbaat dank.
Re: Onmogelijke ruimte baan
https://www.maerklin.de/fileadmin/media/journal/maerklin-magazin/2022-05/Gleisplaene_Maerklin-Magazin_05-2022.pdf

Merk net dat het op laptop veel makkelijker werkt op de gsm kan ik die linkjes niet krijgen
Re: Onmogelijke ruimte baan
Weet niet of het aan het weer ligt ofdat mijn vrouw super goed zin heeft vandaag maar ze kwam vandaag met een voorstel  :P
Zoals het plan nu was ging ik naar de onmogelijke ruimte en als zoon het huis uitging zou ik naar zolder gaan (Hij wordt 16 dit jaar). Op de eerste etage hebben we 3 slaapkamers.
Achter slapen mijn vrouw en ik aan de voorkant (grootste slaapkamer) werkruimte van mijn vrouw voor thuiswerken. Dan is er nog een kleine slaapkamer naast de achterkant daar zit ik met een online radiostudio.
Komt mijn vrouw vanmorgen naar mij en zegt ik heb daar eens over na zitten denken maar dat geknoei op zolder stoot je constant je hoofd en het duurt nog jaren voor de zolder vrij is.
Mijn spanning stijgt.
Zegt ze als wij nu wisselen jij naar de grote ruimte kan je de studio en een treinbaan maken in een ruimte waar je niet constant je hoofd stoot.
Ze wil alleen de was op kunnen hangen en er is een hangkast tegen een blinde muur.
De ruimte is nu groter en ik kan de lucht in :P
We moeten alleen eerst haar werk plaats in een weekend verkassen en de studio moet weer aangesloten zijn op zijn nieuwe plaats en daarna ga ik los.
Begin alvast opnieuw alle marklin magazine baanplannen door te nemen.

Groet Henk
Re: Onmogelijke ruimte baan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Onmogelijke ruimte baan
Nou Henk, dat lijkt mij helemaal niet verkeerd. Wat dacht je op dat moment toen jouw vrouw met dat voorstel kwam? Je begrijpt natuurlijk wel dat als die interne verhuizing helemaal is afgewikkeld, dat een leuke attentie voor je vrouw wel op zijn plaats is. Nu hoeven dat helemaal geen diamanten zijn (een mooi bouquet bloemen is na een week ook weer in de kliko) maar wellicht een etentje?
Iets soortgelijks hadden mijn echtgenote en ik 18 jaar geleden toen wij verhuisden naar een andere woning: ik zou de zolder nemen en mijn echtgenote een vergrootte slaapkamer op de eerste verdieping aan de voorzijde. Op enig moment zei ze: als jij nu de kamer op de eerste verdieping neemt en ik de zolder zie ik je wat vaker. Want als je 's-avonds en in het weekend op zolder zit, zie ik je helemaal niet meer. Tegen haar voorstel had ik helemaal geen bezwaar, integendeel. Of mijn vrouw er nu blij mee is? Nu moet ze 2 trappen op naar zolder en ze voelt het nu wel aan haar knieën dat ze een dagje ouder wordt...
Re: Onmogelijke ruimte baan
Mijn vrouw wou graag dat ik met de Kärcher (van ander merk) door de tuin ging.
Das gelijk gebeurt.
En er komt zeer binnenkort een nieuwe schutting in de tuin wat ik ook mag doen maar ik ben hier wel heel blij mee ja.
Re: Onmogelijke ruimte baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Onmogelijke ruimte baan
Dat zijn mooie plannen Henk, jou vrouw heeft top ideeën  :)

Ik ben wel benieuwd naar je radio studio, welk station is dat?


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Baan van Henk
Lid sinds: 2024

offline
Re: Baan van Henk
Citaat van: Degeluidsman op zondag 07 april 2024, 16:46:18Ik ben wel benieuwd naar je radio studio, welk station is dat
geluidsman ik snap je intresse B)
Tis niet mijn station ik maak zondags morgen een programma thuis
Nu wou ik er een mooie foto bij plaatsen maar om een of andere reden is de mogelijkheid er niet meer, zal zien of ik hem ergens online kan parkeren.studio.jpg