Hallo allemaal,
Sinds kort weer begonnen met mijn treinen, nadat het 25 jaar op zolder heeft gelegen. Dus begonnen met onderhoud aan de locs en getest, alles rijd weer soepel. Vervolgens ruimte gemaakt, tafel gemaakt, ontwerp gemaakt en de baan opgebouwd.
Het ontwerp bevat 2 treinvakken, ieder aangestuurd door een eigen trafo (6631 30VA en 6671 16VA) Alles analoog dus.
Nu loop ik tegen het probleem aan dat het omschakelen van de rijrichting nogal sterk verschilt tussen de trafo's. Tijdens onderhoud is de 6631 trafo gebruikt. Het omschakelrelais is daar dus op ingesteld.
Maar op de 6671 trafo springen de locs flink, zeker als de trafo is opgewarmd. Veer te strak dus, maar als ik die losser stel schakelt de locs om als hij op volle snelheid op de 6631 rijd.
Er zit (onbelast) ook een aardig verschil tussen de omschakelspanning, zeker als de 6671 eenmaal is opgewarmd: 27,5V voor de 6631 tegen 30V voor de 6671.
Dit valt met afstellen van de veerspanning niet goed af te stellen, waarmee het kiezen tussen kwaden wordt: springen (soms wel 15cm) op de ene trafo of niet voluit kunnen gaan op de andere trafo.
Ik zat al te denken aan het verlagen van de baanspanning op de 6631 d.m.v. een flinke diode. Dan rijd de trein wel langzamer maar dat is dan maar zo. Maar, dit verlaagd ook een omschakelspanning waardoor ik er effectief waarschijnlijk weinig mee op schiet.
Zijn er manieren om dit gedrag aan te passen? Hetzij aan de zijde van de trafo of aan de zijde van locs?