Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Verschillend omschakelgedrag tussen trafo's

Gestart door RvL zondag 24 december 2023, 19:28:14

Verschillend omschakelgedrag tussen trafo's
Hallo allemaal,

Sinds kort weer begonnen met mijn treinen, nadat het 25 jaar op zolder heeft gelegen. Dus begonnen met onderhoud aan de locs en getest, alles rijd weer soepel. Vervolgens ruimte gemaakt, tafel gemaakt, ontwerp gemaakt en de baan opgebouwd.

Het ontwerp bevat 2 treinvakken, ieder aangestuurd door een eigen trafo (6631 30VA en 6671 16VA) Alles analoog dus.

Nu loop ik tegen het probleem aan dat het omschakelen van de rijrichting nogal sterk verschilt tussen de trafo's. Tijdens onderhoud is de 6631 trafo gebruikt. Het omschakelrelais is daar dus op ingesteld.

Maar op de 6671 trafo springen de locs flink, zeker als de trafo is opgewarmd. Veer te strak dus, maar als ik die losser stel schakelt de locs om als hij op volle snelheid op de 6631 rijd.

Er zit (onbelast) ook een aardig verschil tussen de omschakelspanning, zeker als de 6671 eenmaal is opgewarmd: 27,5V voor de 6631 tegen 30V voor de 6671.

Dit valt met afstellen van de veerspanning niet goed af te stellen, waarmee het kiezen tussen kwaden wordt: springen (soms wel 15cm) op de ene trafo of niet voluit kunnen gaan op de andere trafo.

Ik zat al te denken aan het verlagen van de baanspanning op de 6631 d.m.v. een flinke diode. Dan rijd de trein wel langzamer maar dat is dan maar zo. Maar, dit verlaagd ook een omschakelspanning waardoor ik er effectief waarschijnlijk weinig mee op schiet.

Zijn er manieren om dit gedrag aan te passen? Hetzij aan de zijde van de trafo of aan de zijde van locs?
Re: Verschillend omschakelgedrag tussen trafo's
Het plaatsen van een anti bokkensprong.
Of electronisch relais.
Grt Jo
Hoe ziet zo'n anti bokkensprong er uit? Ik kan me iets van een schakeling voorstellen maar kan op deze term vrij weinig vinden  :)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Roy.

Je zou voor het omschakelen ook een aparte voeding kunnen toepassen.
Zo ben je altijd verzekerd van dezelfde spanning voor het omschakelen.
Te realiseren middels een drukknop met een maak- en een verbreekcontact of een wisselcontact: maak voor de omschakelspanning, verbreek voor de rijspanning.

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dat van Erik is een prima oplossing en anders 2 identieke trafo's gebruiken.
En, al veel besproken hier, mocht je digitale loc's hebben of in de toekomst aanschaffen dan zijn die blauwe trafo's niet veilig voor de decoders.
Om dat mogelijke probleem voor te zijn zou je gelijk over kunnen stappen op twee witte trafo's 6647; zijn redelijk betaalbaar te vinden op MP of beurzen.
Of regelaar 6600 inzetten! Maar ook die is ongeschikt om digitale locs in analoge modus te laten rijden. Alleen puur analoog bedrijf is daarmee aan te sturen. De regelaar levert een mooie korte omschakelpuls.

Maar heb je ook digitale locs, dan is de aanschaf van twee witte trafo's de beste optie.

Groet,

Peter

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Hanzi op zondag 24 december 2023, 22:47:52witte trafo's 6647

Proefondervindelijk vast moeten stellen dat mijn witte trafo 6647 niet de juiste spanning afgeeft. En dat heeft mij twee decoders gekost.
Om er zeker van te zijn dat je geen problemen krijgt met om het even welke decoder bij het analoog omschakelen dien je trafo 66471 te gebruiken. Dat is de nieuwste uitvoering van de witte trafo.
Helaas, maar het is niet anders.
Allen dank voor het meedenken en de antwoorden.

Zo'n anti-bokkensprong schakeling leek interessant maar is kant en klaar lastig te vinden, vrij prijzig maar vooral lastig in te bouwen in mijn oude stoomlocs zoals de BR89 en 3029. Dat geldt ook voor een electronisch omschakelrelais.

Een aparte voeding voor omschakelen heb ik ook overwogen. Maar ik moet ook rekening houden dat ik de baan samen met mijn 9 jarige zoon aan het opbouwen bij. Hij weet niet beter dat naar links draaien de andere kant oprijden is. Voor zijn gemak is het 't handigst als dat zo blijft.

Andere trafo's zie ik (nog) niet zitten. Als het wel weer een blijvende hobby gaat worden wil ik over naar digitaal. Dan doe ik het tegen die tijd in een keer allemaal.

Dus ben ik verder gaan denken en vooral belast gaan meten: waar zitten de verschillen tussen de trafo's.

De 6671 heeft een hogere omschakelspanning dan de 6631 maar de rijspanning van de 6631 is vanaf standje 150 hoger. Voluit scheelt dat net dat beetje (1,5-2V op de multimeter) om een loc die afgesteld is op de 6671 om te laten schakelen.

Ik heb voorlopig gekozen voor een simpele oplossing: 2 diodes in anti-parallel op de rode bus van de 6631 waardoor deze een 0,7V lagere spanning geeft. Op lagere standen rijd de trein dan weliswaar wat langzamer maar voluit wordt niet meer omgeschakeld.

Ik heb de BR89 nu goed rijdend en omschakelend op beide trafo's. Dan heb ik nog 4 locs te controleren/af te stellen. Indien nodig kan ik het aantal diodes nog wat verhogen, maar dat zal tijdens het afstellen blijken.

Kosten <€0,25 en ik heb nog een hele bak 1N4007 diodes liggen.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: RvL op maandag 25 december 2023, 14:12:08Voor zijn gemak is het 't handigst als dat zo blijft.
Ik hoop dat je deze zoon niet onderschat. Gemak is geen goed uitgangspunt om iets te kunnen leren op een leeftijd
waarop dat spelenderwijs lijkt te gaan

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 24 december 2023, 21:40:57Je zou voor het omschakelen ook een aparte voeding kunnen toepassen.
Zo ben je altijd verzekerd van dezelfde spanning voor het omschakelen.
Als je die truc toepast met een monostabiel relais, dan kan een analoge trein zelf de rijrichting omschakelen, b.v. met behulp van schakelrails. Kan handig zijn als je analoog geautomatiseerd wilt kunnen pendelen.
Citaat van: Jan22 op vrijdag 29 december 2023, 19:35:37Ik hoop dat je deze zoon niet onderschat. Gemak is geen goed uitgangspunt om iets te kunnen leren op een leeftijd
waarop dat spelenderwijs lijkt te gaan
Oh, ik onderschat hem zeker niet. Het is een slimme en vooral leergierige jongen. Zeer enthousiast ook over zijn treinbaan. Maar waarom af willen wijken van een principe wat ook bij de moderne Märklin trafo's nog gebruikt wordt?

Nu is mijn electronica kennis wel wat roestig, maar zomaar een tweede voeding parallel schakelen lijkt me niet het beste idee, zeker omdat het verschillende spanningen betreft. Dus dan zal ik toch op een of andere manier de draad vanaf de trafo moeten onderbreken voordat ik de andere voeding laten schakelen. Eenvoudig op te lossen met een 3 standenschakelaar uiteraard, maar het blijft een afwijking van de Märklin 'standaard'.

Een mooiere oplossing waar ik aan zit te denken is d.m.v. een comparator, het liefst met hysterese. Hiervoor moet ik de spanning uit de trafo gelijkrichten, om deze vervolgens te laten vergelijken met een referentiespanning. Dit zou dan de 24v uit de additionele voeding zijn. Als de gelijkgerichte spanning uit de trafo hoger is dan de referentiespanning, wat het geval is in geval van de omschakelspanning, zou deze een relais kunnen bekrachtigen wat enerzijds de spanning uit de trafo naar de rails onderbreekt en anderzijds de spanning uit de tweede voeding verbind. Dan heb ik het 'beste' van beide werelden: bediening door de trafo naar links te draaien en een stabiele omschakelspanning.

Moeilijk doen? Dat wel, aangezien het met 2 diodes in anti parallel ook (redelijk) opgelost is. Al is het in geval van mijn 3089 qua afstelling wel een compromis tussen lichte bokkensprongen op het ene spoor versus voluit kunnen gaan op het andere spoor. Maar wel weer leuk om weer eens op die manier met electronica bezig te zijn.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Roy.

Wellicht dat deze oude bijdrage jouw iets verder kan helpen? Hier wordt met 2 voedingen gereden en geschakeld.

Zo principieel is Märklin trouwens niet v.w.b. het omschakelen: er is nog een hele serie trafo's geweest waar de draaiknop van de snelheidsregelaar ingedrukt moest worden voor de omschakelpuls (en dat kon bij iedere snelheid :eek:)

Groeten,

Erik.