Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Wie kan mij vertellen hoe ik deze licht print moet aansluiten?

Gestart door AlbertJan zaterdag 29 juli 2023, 12:14:12

Wie kan mij vertellen hoe ik deze licht print moet aansluiten?
Beste mensen.
Al wat jaren heb ik nogal wat verschillende elektronische schakelingen "verzameld".
Van de meeste heb ik nog een aansluitschema of is het aansluiten zo eenvoudig dat wel lukt maar bij deze lukt het gewoon niet.

Het betreft hier een wisselende schakeling voor b.v. wegafzetting die wisselend linker en rechter led moet laten branden.
Op allerlei manieren geprobeerd maar ik krijg het niet werkend.

Wie kan mij vertellen hoe ik deze print moet aansluiten?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wie kan mij vertellen hoe ik deze licht print moet aansluiten?
Ook nog even de andere kant. (vorige keer mislukt! 8o )20230728_173447.jpg
Zo te zien ontbreekt een 390 ohm weerstand. Als ik de koperzijde bekijk, dan is dat de voorschakelweerstand voor één van de leds. Die led doet het dan niet en dan komt ook de knippercyclus niet op gang.

Het printje werkt op gelijkstroom, maar dat had je wel door neem ik aan.
Beste Henk.
Hartelijk dank voor je reactie.
De weerstand zit al aan de ledjes van de wissel knipper verlichting dus dat komt overeen met jouw uitleg.
Mijn vraag blijft dan wel hoe dit printje aan te sluiten, bij 1 aansluiting staat led+ en bij de andere led-
Dit heb ik al in verschillende combinaties geprobeerd maar nog steeds geen werkende verlichting, verlichting apart gecontroleerd en alles brandt prima tussen 3-12V.

Mvg,
AlbertJan.
Het kan dat de leds extern een weerstand hebben AlbertJan, maar dat helpt niet als mijn diagnose correct is. Zonder die weerstand op de print is de stroomkring naar één led onderbroken. Die led werkt in ieder geval niet. Dus je moet daar een weerstand plaatsen. Draadbrug zal ook wel kunnen met externe voorschakelweerstand.

Verder zie ik bij de rechter kroonsteen een plus staan. Dus daar de plus van een gelijkspanning aansluiten en de min ernaast.

De linker kroonstenen zijn dan voor de leds.  Op iedere kroonsteen een led of een groepje leds. Bij de onderste staat ook een plus. Daar dan de anode van de led. Staat er bij de andere ergens een min? Daar dan de kathode van de led.

De twee weerstanden van 10.000 ohm (bruin zwart geel) bepalen in combinatie met de elco's de knipperfrquentie.

Denk dat dit het schema is.
https://www.vngsystems.nl/image/data/Producten/Arduino/Bouwkits/Knipperlicht/VNGARD1264820_Knipperlicht.pdf
Henk, het lijkt er op dat je helemaal gelijk hebt.
Dus zo aangesloten maar helaas komt het printje nu niet verder dan het continue branden van 1 ledje.
Ik zal dus toch nog eens moeten zoeken waar deze printjes vandaan komen en het juiste aansluitschema erbij zien te vinden.
Met 12 van deze printjes is het de moeite waard om dit uit te zoeken.

Hartelijk dank voor je info en schema.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
schema is simpel : https://nl.wikipedia.org/wiki/Multivibrator  .Volgens mij sluit je voedingsspanning 16 volt rechts aan op enkele kroonsteen en de leds rechts.Wel op de polarisatie letten.
Natuurlijk leuk om uit te zoeken maar voor 34 cent heb je dezelfde schakeling uit china
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 29 juli 2023, 19:51:16Henk, het lijkt er op dat je helemaal gelijk hebt.
Dus zo aangesloten maar helaas komt het printje nu niet verder dan het continue branden van 1 ledje.
Ik zal dus toch nog eens moeten zoeken waar deze printjes vandaan komen en het juiste aansluitschema erbij zien te vinden.
Met 12 van deze printjes is het de moeite waard om dit uit te zoeken.

Hartelijk dank voor je info en schema.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hieronder voor de zekerheid erbij gezet waar wat aan te sluiten.
De led die linksboven moet worden aangesloten zal niet werken, omdat die weerstand rechtsonder ontbreekt. Is dat bij al die printjes zo?

print.jpg
Citaat van: bellejt op zaterdag 29 juli 2023, 20:04:39schema is simpel : https://nl.wikipedia.org/wiki/Multivibrator.Volgens mij sluit je voedingsspanning 16 volt rechts aan op enkele kroonsteen en de leds rechts.Wel op de polarisatie letten.
Natuurlijk leuk om uit te zoeken maar voor 34 cent heb je dezelfde schakeling uit china
Consumptie maatschappij, waarom iets weggooien als het nog gebruikt kan worden?
Citaat van: bellejt op zaterdag 29 juli 2023, 20:04:39schema is simpel : https://nl.wikipedia.org/wiki/Multivibrator.Volgens mij sluit je voedingsspanning 16 volt rechts aan op enkele kroonsteen en de leds rechts.Wel op de polarisatie letten.

Multivibrator

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.