Dezelfde vraag in 2006
bij de buren leidde o.a. tot tips om de glimmende contacten eraf te zagen, en het schakeldoosje met ballast te camoufleren, of om over te stappen op andere ontkoppelaars zoals Repa,
Herkat en
Uhlenbrock destijds verkochten (en nog steeds verkopen). De Repa-ontkoppelaar was al uit de jaren '60 bekend, uit de Miba.
Er bestaat
een ander draadje bij de buren over het zelf maken van een ontkoppelrails voor K-rails met een servo: titel: Servo Entkuppler für Mittelleiter eine kleine Bastelei (2017), aangestuurd met een Digikeijs 4024.
Met o.a. deze foto's (en nog veel meer):

en

Ik kan me voorstellen dat dit exact is wat je voor ogen stond, bij het stellen van je vraag.
Er is digitaal een andere methode gangbaar (prijziger), en wellicht niet in combinatie met een 6021-besturing:
de digitale koppeling, en met die uitvinding heb je geen ontkoppelrails meer nodig (en dus ook geen vaste ontkoppelingsplaats!). Goedkoper dan die oplossing is de eerder genoemde Kadee koppeling die uitgaat van een electromagneet als op afstand bedienbare ontkoppelaar van magnetische koppelingen; de beperking is dat je vast zit aan de ontkoppelingsplek (net als bij de 2297).
Het grote probleem van ontkoppelrails is de vaststelling van de exacte plaats van de koppelingen, en daarvoor wordt vaak gegrepen naar reflectie lichtsluisjes als ultiem middel. Hoe korter de ontkoppelbalk, des te exacter moet je de koppeling kunnen vaststellen.
Zolang je op zicht ontkoppelt, geen probleem, maar zodra je uit zicht ontkoppelt (b.v. in een tunnel) gaat dat spelen.
Ik las ooit een draadje van iemand met een analoge baan die 60 jaar geleden 4 ontkoppelrails achter elkaar had geplaatst, om er zeker van te zijn dat 1:4 raak was. Dat klinkt vandaag de dag als kolder, vanwege de huidige stand van de techniek.
Met Repa, Herkat, Uhlenbrock kun je veel koppelingsoorten ontkoppelen:
Roco Beugelkoppeling, Roco Universal, Märklin KK, RTS-KK,
Märklin RELEX, Liliput, PIKO etc. .
Enige
nadelen van Repa, Herkat, Uhlenbrock vind je hier. O.a.: Je moet 'm onder de baan monteren (en daarvoor moet plaats zijn), en het ontkoppelbalkje kan draaien (en veroorzaakt dan soms kortsluiting)