Er zullen ongetwijfeld al dingen over geschreven zijn, vaak ook door mensen die er verstand van hebben maar ik vond het een goed idee om het vanuit het standpunt van een hobbyist te schrijven. Afgelopen maanden heb ik een redelijk aantal containerdraagwagens aangeschaft, voornamelijk 2e hands maar dat hoeft geen probleem te zijn, sterker nog diegene die ik nieuw heb gekocht heb ik meer problemen mee. Ik concentreer mij nu even op de zgn Sggmrs die volgens mij in een aantal varianten bestaat(voor de experts, vul mij graag aan

)
De eerste is de variant van Roco. Zij hebben al vele varianten uitgebracht waar ik er slechts een aantal van heb. Ik ben maar een hobbyist dus ik zal mij niet gaan uitspreken over maten, wielgrotes ed. De wagens zitten goed verpakt en vrijwel altijd klem in het piepschuim van de verpakking. Teken dat het goed verpakt zit. Het onderstel is van metaal en ziet er netjes uit, goed voor de rijeigenschappen. De containers bij Roco klemmen goed vast op nokjes die gecentreerd zitten op het onderstel. Voordeel hiervan is dat ze goed vastzitten echter kleeft er ook een groot nadeel aan want de containers zijn niet uitwisselbaar met andere merken door het specifieke montagesysteem. De rijeigenschappen zijn goed, ik heb nog geen wielafstanden aangepast. Of alles klopt met de grootspoor variant durf ik niet te zeggen, daar heb ik te weinig verstand van.
Roco3 by
Sander Zuurbier, on Flickr
Onderstel met de nokjes.
Roco2 by
Onderkant met details.
Roco1 by
De volgende variant is die van B-models, op het eerste oog een hele mooie variant waarin veel werk gestoken is. Ook dit onderstel is van metaal. De verpakking is een mooie luxe doos met een zacht schuim aan de binnenkant, complimenten voor B-models. B-models heeft ervoor gekozen om de bevestigingspunten welke van kunststof zijn vast te lijmen op het onderstel, de containers staan met kleine puntjes op deze punten. Het nadeel hiervan is dat men zo accuraat moet zijn dat bij de minste geringste afwijking de container niet goed past, zoals ook bij dit exemplaar. De container staat al los maar hierdoor past hij ook nog eens niet goed waardoor je kans hebt dat de container eraf trilt. De rijeigenschappen zijn wel goed, tevens ook bij dit model geen aanpassing gedaan aan de assen.
bmodels1 by
Het onderstel met de bevestigingspunten.
bmodels3 by
De onderkant met de details.
bmodels2 by
De 3e die ik ga behandelen is van Mehano. Verpakking zit eigenlijk een beetje tussen Roco en B-models in, iets minder luxe maar wel steviger en met zacht schuim ipv piepschuim. De doos is haast zwaarder dan de wagon, en daarmee kom ik op het eerste punt. Mehano heeft ervoor gekozen om het onderstel van kunststof te maken ipv metaal. Dit heeft invloed op de rijeigenschappen, maar daar kom ik later op. Qua details ziet de wagon er wel gewoon goed uit. Hier ook weer een andere manier van plaatsen van de lading. Het zijn gewoon kleine vierkantjes waar de containers op komt te staan, ook hier staan deze gewoon los. Dan de rijeigenschappen, deze zijn eigenlijk gewoon slecht. De hele combinatie is zo licht dat je wagon standaard achteraan moet koppelen zodat hij er niet uitgetrokken word. Tevens heb ik bij deze nog het probleem dat wanneer de wagon door een bocht heen gaat hij tordeert waardoor hij eigenlijk een pootje licht en dan loopt hij eruit. Er lijkt een soort weerstand te zitten in het scharnierpunt in het midden van de wagon. Een optie om te verzwaren is om de containers zwaarder te maken, dit betekend wel dat je altijd beladen moet rijden, bij andere merken kan je ook zonder lading rijden zoals ook in grootspoor gebeurd.
mehano1 by
Vierkantjes voor de containers.
mehano3 by
Onderkant met de details.
mehano2 by
Van het huismerk heb ik nog geen variant, vandaar dat ik deze nog niet besproken heb. Dit zijn mijn ervaringen dus er zullen ongetwijfeld mensen hier zijn met andere ervaringen. Graag hoor ik jullie meningen, als jullie aanvullingen hebben dan zie ik dat ook graag

.
Moderators, ik hoop dat ik het goede submenu gepakt heb anders hoor ik dat graag.