Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ervaringen containerdraagwagens diverse merken

Gestart door Sanderz28 maandag 20 februari 2023, 15:48:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Er zullen ongetwijfeld al dingen over geschreven zijn, vaak ook door mensen die er verstand van hebben maar ik vond het een goed idee om het vanuit het standpunt van een hobbyist te schrijven. Afgelopen maanden heb ik een redelijk aantal containerdraagwagens aangeschaft, voornamelijk 2e hands maar dat hoeft geen probleem te zijn, sterker nog diegene die ik nieuw heb gekocht heb ik meer problemen mee. Ik concentreer mij nu even op de zgn Sggmrs die volgens mij in een aantal varianten bestaat(voor de experts, vul mij graag aan :) )

De eerste is de variant van Roco. Zij hebben al vele varianten uitgebracht waar ik er slechts een aantal van heb. Ik ben maar een hobbyist dus ik zal mij niet gaan uitspreken over maten, wielgrotes ed. De wagens zitten goed verpakt en vrijwel altijd klem in het piepschuim van de verpakking. Teken dat het goed verpakt zit. Het onderstel is van metaal en ziet er netjes uit, goed voor de rijeigenschappen. De containers bij Roco klemmen goed vast op nokjes die gecentreerd zitten op het onderstel. Voordeel hiervan is dat ze goed vastzitten echter kleeft er ook een groot nadeel aan want de containers zijn niet uitwisselbaar met andere merken door het specifieke montagesysteem. De rijeigenschappen zijn goed, ik heb nog geen wielafstanden aangepast. Of alles klopt met de grootspoor variant durf ik niet te zeggen, daar heb ik te weinig verstand van.

Roco3 by Sander Zuurbier, on Flickr

Onderstel met de nokjes.
Roco2 by Sander Zuurbier, on Flickr

Onderkant met details.
Roco1 by Sander Zuurbier, on Flickr

De volgende variant is die van B-models, op het eerste oog een hele mooie variant waarin veel werk gestoken is. Ook dit onderstel is van metaal. De verpakking is een mooie luxe doos met een zacht schuim aan de binnenkant, complimenten voor B-models. B-models heeft ervoor gekozen om de bevestigingspunten welke van kunststof zijn vast te lijmen op het onderstel, de containers staan met kleine puntjes op deze punten. Het nadeel hiervan is dat men zo accuraat moet zijn dat bij de minste geringste afwijking de container niet goed past, zoals ook bij dit exemplaar. De container staat al los maar hierdoor past hij ook nog eens niet goed waardoor je kans hebt dat de container eraf trilt. De rijeigenschappen zijn wel goed, tevens ook bij dit model geen aanpassing gedaan aan de assen.

bmodels1 by Sander Zuurbier, on Flickr

Het onderstel met de bevestigingspunten.
bmodels3 by Sander Zuurbier, on Flickr

De onderkant met de details.
bmodels2 by Sander Zuurbier, on Flickr

De 3e die ik ga behandelen is van Mehano. Verpakking zit eigenlijk een beetje tussen Roco en B-models in, iets minder luxe maar wel steviger en met zacht schuim ipv piepschuim. De doos is haast zwaarder dan de wagon, en daarmee kom ik op het eerste punt. Mehano heeft ervoor gekozen om het onderstel van kunststof te maken ipv metaal. Dit heeft invloed op de rijeigenschappen, maar daar kom ik later op. Qua details ziet de wagon er wel gewoon goed uit. Hier ook weer een andere manier van plaatsen van de lading. Het zijn gewoon kleine vierkantjes waar de containers op komt te staan, ook hier staan deze gewoon los. Dan de rijeigenschappen, deze zijn eigenlijk gewoon slecht. De hele combinatie is zo licht dat je wagon standaard achteraan moet koppelen zodat hij er niet uitgetrokken word. Tevens heb ik bij deze nog het probleem dat wanneer de wagon door een bocht heen gaat hij tordeert waardoor hij eigenlijk een pootje licht en dan loopt hij eruit. Er lijkt een soort weerstand te zitten in het scharnierpunt in het midden van de wagon. Een optie om te verzwaren is om de containers zwaarder te maken, dit betekend wel dat je altijd beladen moet rijden, bij andere merken kan je ook zonder lading rijden zoals ook in grootspoor gebeurd.

mehano1 by Sander Zuurbier, on Flickr

Vierkantjes voor de containers.
mehano3 by Sander Zuurbier, on Flickr

Onderkant met de details.
mehano2 by Sander Zuurbier, on Flickr

Van het huismerk heb ik nog geen variant, vandaar dat ik deze nog niet besproken heb. Dit zijn mijn ervaringen dus er zullen ongetwijfeld mensen hier zijn met andere ervaringen. Graag hoor ik jullie meningen, als jullie aanvullingen hebben dan zie ik dat ook graag ;) .

Moderators, ik hoop dat ik het goede submenu gepakt heb anders hoor ik dat graag.
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Ik heb ze van Marklin.
Zijn 2x40F en rijden prima.
Mijn ervaring met Roco is dat een M koppeling tegen de buffers kan komen.

Mvg
Marcel
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Ik heb ook een paar Mehano's, jij schrijft dat ze in zacht schuim zitten. Ik heb piepschuim dozen. Bij mij zijn de wagons ook heel erg licht maar de containers zijn zwaar. Daar zit duidelijk verzwaring in tov bijvoorbeeld Märklin containers. Ik heb hierdoor geen last dat de wagons uit de rails lopen.
Zijn bij jou de Mehano containers niet zwaarder dan de anderen?

Koen
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Nee, bij deze zitten 2 vloeistof containers en die zijn niet verzwaard. Dat verhaal wat jij zegt heb ik ook wel eens gehoord, daarom was ik ook verbaasd dat dat bij mij niet het geval was. Ik heb overigens maar 1 Mehano set.
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Als je wilt kan ik wel een Mehano container en een Märklin container op de weegschaal zetten.
De wagens die ik heb komen nog uit de verzameling van forummoderator Gerard na zijn overlijden. Is denk ik uit de beginjaren dat Mehano deze wagons uitbracht. Ergens tussen 2005 en 2010?. Blijkbaar zijn nieuwe producties minder zwaar.

Leuk dat je dit topic gestart bent, altijd interessant, containerwagons.

Koen
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Ja ik ben wel eens benieuwd, die van mij is trouwens een prestige series misschien dat dat nog verschil uitmaakt?
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Omdat ik erg geïnteresseerd ben in de containerwagens van Igra models ben ik vandaag even wezen kijken bij mijn lokale dealer. Volgens mij is Igra de enige die op dit moment deze wagens in het assortiment heeft de zgn Sggnss. Het model ziet er erg goed uit echter waar ik al een beetje bang voor was is dat het onderstel kunststof is en geen metaal. De bijgeleverde containers zit wat gewicht in wat ervoor moet zorgen dat de rijeigenschappen goed zijn. Nou zit er natuurlijk geen scharnierend middendeel in dus misschien valt het mee. Ik heb de verleiding kunnen weerstaan om er 1 mee te nemen nu :D . De verpakking heb ik niet gezien dus daar kan ik weinig over zeggen.

igra MODEL 96010031 Containertragwagen der VTG by Christian Topp, on Flickr

Foto: Christian Topp

Mocht er iemand op het forum zijn die al in het bezit is van 1 of meerdere stuks hoor ik graag hun ervaring.
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
@citaat Ik heb, sinds kort, een Igra Model (specifiek: 96010048).

5BBB7563-D0FC-4EE1-BAA5-151434762A01_1_105_c.jpeg

Het onderstel is inderdaad vrij licht en plastic. Nu moet ik zeggen dat ik er (om verschillende redenen) nog niet vol mee rond heb gereden, maar wel al een paar ervaringen:
  • Mooie containers en mooie afwerking, vind het heel prettig ogen
  • Goed gedetailleerd, ook de losse onderdelen
  • De containers hadden, wat mij betreft, iets zwaarder mogen zijn. Nu voelt het een beetje licht (op een nog lichtere wagon)
  • Ik heb er Märklin kortkoppelingen (701630) onder gezet, maar als de wagon gekoppeld is lijken de buffers er tegen aan te komen, en drukken hem uit de rails... (zie foto, daar is 'ie ontspoord)
  • Lijkt moeite te hebben met R1 bochten, maar nog geen goede test gedaan

E21D8061-5D1C-47CE-8D75-4303F896DD53_1_105_c.jpeg

Aangezien ik nog met mijn baan bezig ben (en dus geen volle test heb gedaan), houd ik de boot nog even af op een echt oordeel. Voor nu vind ik hem mooi, maar met name het koppelen zit me dwars (al heb ik er niet verder in verdiept, én, als je de koppelingen gebruikt die er bij zitten, is dat probleem er niet).

Kan evt. ook meer foto's maken, als er specifieke dingen zijn.
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Hallo Sam, bedankt voor je reactie. Ik ben wel benieuwd naar je verdere ervaringen. Zou je ook wat foto's van onderen en zonder containers willen maken zoals ik gedaan heb in het 1e bericht? Laat ons ook graag weten wat je ervaringen straks zijn in r1 bochten, ik heb ze zelf alleen uit het zicht liggen maar het is toch wel belangrijk om te weten. :)
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Bij deze:

IMG_0521.JPG

IMG_0522.JPG

Ik heb net snel even door een R1 heen gereden, en dat is toch niet echt mogelijk. De wielen gaan van de rails af:

IMG_0520.JPG

Ook net nog een buffer verloren, die door de bocht er uit werd gedrukt (ze zaten ook nog niet vast, dus het ging ook makkelijker...)
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Beginnersfouten deel 5:
- nooit de oude Märklin kortkoppeling op een langere wagon van een andere fabrikant zetten. Märklin heeft de buffers van het eigen materieel verhoogd om het passend te krijgen.
Haal de Roco universeel koppeling of de nieuwe Märklin kortkoppeling met het slobgat bij het palletje.

Citaat van: Sanderz28 op zaterdag 25 februari 2023, 19:34:07Hallo Sam, bedankt voor je reactie. Ik ben wel benieuwd naar je verdere ervaringen. Zou je ook wat foto's van onderen en zonder containers willen maken zoals ik gedaan heb in het 1e bericht? Laat ons ook graag weten wat je ervaringen straks zijn in r1 bochten, ik heb ze zelf alleen uit het zicht liggen maar het is toch wel belangrijk om te weten. :)
Citaat van: samwierema op zaterdag 25 februari 2023, 20:50:42Ik heb net snel even door een R1 heen gereden, en dat is toch niet echt mogelijk. De wielen gaan van de rails af:
Doe geen moeite, het is bekend dat de minimale boogradius 450mm is. R1 is 360mm en dus te klein. Er is een reden dat ik altijd tegen iedereen blijf roepen R1 er volledig uit te gooien en het ook met tijdelijke opbouw weiger te gebruiken. Achterhaalde troep voor een speelbaantje, je gemiddelde 303mm wagon gaat er niet doorheen, zeker niet kortgekoppeld.
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Tja, ik vind dat toch altijd raar. Fervente aanhangers van een bepaald merk en dan niet de tekortkomingen van dat merk weten (of is het; niet willen weten?).
Is toch al jaren bekend dat Märklin op al zijn modellen de buffers te hoog aanbrengt omdat anders de kortkoppelingen er niet op passen. Daar hebben andere fabrikanten helemaal geen last van. Die hebben kortkoppelingen die wel passen.
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Maar zijn dit fervente Märklinaanhangers of toevallige modelspoorliefhebbers. ;)
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Citaat van: Laurent op zondag 26 februari 2023, 17:52:57Maar zijn dit fervente Märklinaanhangers of toevallige modelspoorliefhebbers. ;)
Ik ben net opnieuw begonnen... Maar, voordat het een kortkoppeling topic wordt, terug bij de onderwerp: ik was (net als @Sanderz28, denk ik) benieuwd naar de ervaring van andere mensen met verschillende merken/types containerwagen.
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Voor jou, als je deze wagen wilt behouden: R1 eruit gooien. R2 zou je moeten testen, mijn ACME rijtuigen (ook radius 450) lopen over de wissels soms wel en soms niet goed. Vooral een directe links-rechts combinatie is gedonder.
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
@Lobomotion69 leuk die aanname maar je kan er niet klakkeloos vanuit gaan dat iedereen dat weet, ik wist het in ieder geval niet. Waarschijnlijk omdat ik het nog niet aan de hand heb gehad.

@Laurent dankje voor de verheldering, precies waarvoor ik dit topic heb geopend. Voor mij dus voorlopig nog niet deze wagons. Zijn dat de normale wissels waarover je het hebt of de slanke?

@samwierema bedankt voor je foto's :thumbup:
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Zijn de normale wissels. Die zijn R2 op 24 graden afbuighoek, R2 is 437,5mm straal.
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Voor de liefhebbers. ESU heeft een Sdggmrs Taschen-Tragwagen aangekondigt.
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Die hebben ze al. :)  Lijkt erop dat ze het model van Rockyrail hebben overgenomen.
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
ESU brengt deze ook al uit onder de merknaam Pullman

Koen
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Citaat van: Laurent op zondag 26 februari 2023, 18:02:02Voor jou, als je deze wagen wilt behouden: R1 eruit gooien. R2 zou je moeten testen, mijn ACME rijtuigen (ook radius 450) lopen over de wissels soms wel en soms niet goed. Vooral een directe links-rechts combinatie is gedonder.
ALs je klein behuisd bent en niet zoveel ruimte hebt en je wilt met containerwagens van ACME of Igra rijden, ben je toch behoorlijk beperkt.
Veel modelspoorders bouwen eerste een baan en kopen dan materieel. En op de websites staat de minimum radius lang niet altijd vermeld.
Maar ja, het is wat het is.
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Ook als je wat minder ruimte hebt kan je prima met R2 of groter aan de slag.
Dat wist ik ook niet maar toen ik mijn baantje van 2,5x2,5 mtr ging bouwen een paar jaar geleden kreeg ik hier op het forum prachtige tips. Ik heb nu zelfs een stukje R5 liggen.
Zie mijn topic.

Koen
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Citaat van: Sanderz28 op dinsdag 21 februari 2023, 19:17:29Ja ik ben wel eens benieuwd, die van mij is trouwens een prestige series misschien dat dat nog verschil uitmaakt?

Ik zou nog het verschil in gewicht van Mehano en Märklin containers uitzoeken. En wat blijkt: mijn Mehano containers zijn ruim 2 keer zo zwaar als Marklin. En dan heb ik nog een Märklin container gepakt die iets hoger is. Andere Märklins die ik heb zijn allemaal of bijna allemaal nog wat lager en dus nog minder zwaar.

Koen

containers.jpg
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Dankje Koen.
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Even afstoffen, ik heb inmiddels een Igra aangeschaft omdat ik eigenwijs ben. Hij gaat inderdaad met geen mogelijkheid door r1, de draaistellen hebben te weinig ruimte om die hoek te maken. R2 gaat wel prima(met de hand getest). De wagon zelf is echt prachtig om te zien en zit ook in een nette verpakking.

IMG20230816125309 by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Vervang de standard kortkoppelingen eens door de Fl profi koppelingen , het zou kunnen dat  de beugel van de standard koppeling  de buffers raakt , met alle gevolgen van die .
Heb dit ook tegen gekomen met de Ma  koppelingen op een piko dubbeldek wagen , deze vervangen  door de fl profi en wagen werd niet meer uit de rails gedrukt . Proberen waard  zou ik zeggen .

Mvg Rudi
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
100% negatief Rudi, het probleem ligt aan de ruimte die de draaistellen hebben in het onderstel. Ik heb de wagon zonder enige koppeling met de hand door de bochten geduwd. Zodra je de r1 bereikt voel je direct dat de wagon gaat vastlopen door de hoek die hij maakt. Ik zou idd wel op letten welke koppeling je gebruikt, want dat kan zomaar eens het andere probleem worden.
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Maar dat is iets dat we al lang weten. Minimale radius 420mm-450mm, zoals bij de meeste modellen van 30 cm. Als je dat dan door R1 heen duwt ontspoort het vaak.
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Er is een al wat ouder draadje van Blausee-Mitholz Kombimodell Tip! (2007-2015, 8 pagina's). In dat draadje staan diverse tips hoe met container draagwagens van deze firma om te gaan om ze te laten rijden op Märklin rails.
Bijvoorbeeld reactie #201 op pagina 5 en Reactie #368 op pagina 8.

Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 14 december 2008, 12:02:11Zet je zo 3-rail wielen er onder dan ontspoort de wagen in de boog.
Onder het draaistel zit een plaatje van kunststof welke de schaarmechanisme van de koppeling opsluit. Het plaatje is 14mm breed.
Je voelt hem al, de flensen van de 3-rail wielen lopen daar tegen aan, het draaistel kan in de boog niet uitwijken.

Citaat van: oosterom op woensdag 29 augustus 2012, 10:02:00volgens hun is de oplossing standaard Marklin assen monteren en Fleischmann profi koppelingen. (...)
Nummer van de assen 700150 en Fleischmann koppelingen 6515.

Als je zoekt op dit forum vind je ook draadjes over ACME, LSModels, Piko en Mehano container draagwagens en de aanpassingen om deze 2-rail modellen op 3-rail te laten rijden, zonder te ontsporen.
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Wat jammer is bij de meeste merken containerwagens is dat de "omklapbare nokken" (waar de container op staat bij veel
wagens, zoals marklin en ik zie nu ook igra allemaal zgn omgeklapt zijn.
In het grootbedrijf zijn alleen de nokken omgeklapt op de hoeken van de container(s)
De overige zijn naar buiten omgeklapt.
A.C.M.E heeft dit bijvoorbeeld wel zoals het hoort.
alleen een gepruts om deze "klapnokken" (weet de preciese naam niet) te monteren!
Daarom zal ik nooit een marklin containerwagen kopen.
Re: Ervaringen containerdraagwagens diverse merken
Ben ik wel met je eens hoor, doe dan inderdaad alleen diegene omklappen voor de containers waarmee hij af fabriek geleverd word. Ik heb ook een wagen van Kombimodell en dat is weer het andere uiterste naar mijn mening. Teveel losse delen.