Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

plaatsen van TM draad in blok

Gestart door Max donderdag 16 februari 2023, 12:29:26

Goedemiddag, ik werk met C-rail van Märklin en heb een baan gemaakt van 5 rijwegen die elk met elkaar verbonden zijn middels wissels. In de praktijk kan ik een loc van rijweg 1 naar rijweg 5 laten rijden. Nu wil ik per rijweg een andere rijrichting maken, zodat de locs niet allemaal dezelfde richting op rijden. Ik ben nu begonnen met rijweg 1 en heb deze ingedeeld in blokken met elk 1 inrijgedeelte (dit varieert in lengte tot wel 4 meter) en 1 stopgedeelte (van min. 30cm lengte). De TM draad heb ik aan 1 kant van de rails gesoldeerd; dit is belangrijk om geen zgn "twist" te krijgen. Nu is mijn vraag: 'moet ik de TM draad voor alle rijwegen aan dezelfde kant van de rails solderen of kan ik bijvoorbeeld het stroomgedeelte van de wissel, die van de ene rijweg naar de andere rijweg gaat, isoleren en vervolgens de TM draad aan de andere kant van de rails solderen in de rijrichting van de loc?' (in wezen isoleer je op die manier alle 5 rijwegen van elkaar) Of krijg je hiermee toch een "twist"?
Gr. Max
Re: plaatsen van TM draad in blok

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

In principe maakt het geen eene moer uit aan welke zijde van de rails het terugmeldcontact wordt geplaatst (bij massamelding wel te verstaan). Het enige belangrijke is dat in een terugmelddeel beide isolaties aan dezelfde railstaaf gemaakt worden.
Weliswaar is het voor het overzicht gemakkelijker om alle TM's aan dezelfde kant te zetten, maar dat is geheel een persoonlijke kwestie.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Max,

Als ik je vraag goed begrijp: zowel bij Märklin analoog bedrijf als wel bij digitaal bedrijf zit de "rijrichtingschakeling" in de lok zelf, dus maakt welke kant de melders zitten niets uit. Het is inderdaad handig om alle melders aan één kant te hebben, mocht dat om de één of andere reden niet gaan, dan is het wel belangrijk om de railstaven die de "massa" zijn met elkaar te verbinden.

Groet, Anne W 

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Anne W op donderdag 16 februari 2023, 14:22:21inderdaad handig om alle melders aan één kant te hebben
Vooral bij het zoeken naar fouten, en dat zie je vooral bij C-rails rijders vaker, is alles aan één kant makkelijker.
Er gaat wel eens iets fout bij het "knippen" van de rails, of bij het verkeerd om leggen van "geknipte" rails ...

Bij K-rails komt dat, alleen al daarom misschien, veel minder voor.

Helaas ben ik van de 3 antwoorden geen spat wijzer geworden. Allen geven aan dat de isolatie aan één kant moet en het maakt niet uit welke kant. Dit is en was mij reeds volledig duidelijk!
Dit was niet mijn vraag. Mijn vraag was als ik 5 locs op 5 verschillende rijwegen (vierkanten) die met wissels zijn verbonden in verschillende richtingen wil laten rijden, kan ik de isolatie dan nog steeds aan één kant maken of is de rijrichting gekoppeld aan de kant van waar de isolatie moet komen? Ik heb namelijk beschrijvingen gelezen dat je je moet voorstellen dat je in de cabine zit van een loc, dan dien je altijd de isolatie aan één en dezelfde kant aan te brengen. Als dit zo is, en de locs gaan elk een andere richting, dan zou de isolatie niet aan één kant zitten.
Ik hoop dat ik dit duidelijk heb uitgelegd en dat ik dit keer wel een antwoord kan ontvangen op mijn vraag.
Groeten,
Max

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ik ben waarschijnlijk niet ontwikkeld genoeg, ik snap je vraag niet, want: het maakt niets uit aan welke kant de isolatie zit.......overigens moet je de railstaaf wel aan 2 kanten isoleren en bij C-rail moet je ook de verbinding tussen beide railstaven doorknippen.

Groet, Anne W
Hoi Max,

De terugmelding heeft niks te maken met de rijrichting.
Dus, Ja, je kan de terugmelding aan 1 kant maken. (en maakt niet uit welke kant dan...)

Groet, Edwin

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Max, Als voorbeeld toon ik je een stukje uit mijn stationsemplacement. De meeste sporen hierin worden in beide richtingen bereden.
Melders worden aangeduid met een 'M' plus een nummer. Isolatie door middel van een blauw pijltje (driehoekje). Je ziet dat de driehoekjes nu eens rechts staan, dan eens links. Maar voor één melder altijd aan dezelfde kant van de rails. Hoop dat het je nu duidelijk is.
Bezetmelders.png

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.