Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Elbi´s bouwverslag (20191011 Nog meer puntjes op de i van loclift)

Gestart door leendert dinsdag 22 april 2008, 20:53:11

Re:Elbi´s bouwverslag (20100902 Foto vorderingen toegevoegd)
Hoi Leendert.
Wat leuk dat jij tijdens mijn vakantie gewoon doorgewerkt hebt! :lol:
Geweldig om te zien hoe jij tijdens de opbouw van de scenery, steeds weer met wat nieuwe ideeën en/of uitvoeringen komt.
De blokjes voor de (uitspringende) rotsen en het gespoten meertje, zijn weer hele leuke en bruikbare tips! 8)

Succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Elbi´s bouwverslag (20100815 Foto vorderingen toegevoegd)
Dank voor alle leuke reacties.

En voor dat iedereen denkt dat er een ijslandse aswolk is geland, hier even twee kiekjes van de toestand rondom het meer... Uiteraard een tussenstand, want er wordt nog volop aan gewerkt.

Goed nieuws is ook dat ik de ergste ´bobbels´ kwijt ben. Ik heb het opgelost door met een vlijmscherp mesje (uit zo´n setje die o.a. regelmatig bij de Lidl verkocht worden) in de lengte opgegesneden en vervolgens met de achterkant van een klein kwastje ´opengewerkt´. Dus van onder naar boven, alsof er een 2 delige brug is die openstaat. Vervolgesn met datzelfde kwastje van onder naar boven nog een beetje behanglijm aanbrengen. Dan eerst de ene kant dichtplakken en dan de andere kant ´eroverheen´. En vervolgens zachtjes aanduwen en uitsmeren. Na drogen is het resultaat zoveel beter dan dat het was...

Linker aanzicht van het meer

Jawel, en ook het rechteraanzicht...

Groet,
leendert

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Wat een mooie diepte zit er in  :D :D.

Het lijkt of je heel ver weg kunt kijken, erg mooi gedaan.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Elbi´s bouwverslag (20100915 Foto vorderingen toegevoegd)
Geweldig!!! Complimenten!
Maar dat is je wel toevertrouwd :-)

Kom over een tijdje graag nog 'n keer kijken.

Mag ik ff janken.. al mijn foto's weg. Ik heb ze nog wel in origineel formaat... Maar kan iemand even een doos zakdoeken emailen?

Verdrietige groet,
leendert

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: leendert op donderdag 23 september 2010, 23:14:59
Maar kan iemand even een doos zakdoeken emailen?

Komt ie aan:

Sterkte en groeten,

Erik
Als je ze in orgine maat nog hebt kan je ze weer uploaden. Bij photobucked ofzo. Dan verklein je het formaat, dan heb je alles zo weer online.
Hallo Leendert,

Zo ik heb je up-dates allemaal weer ens zitten door te lezen, man wat een werk heb je al vezet. De foto's zijn schitterend. Je hebt een geweldige grote baan. Staat deze in een garage of iets dergelijks?
Je rotsen zijn goed gelukt zo te zien.

Kijk graag weer naar de volgende werkzaamheden.

Groeten Roanld  :D
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 23 september 2010, 23:27:50
Citaat van: leendert op donderdag 23 september 2010, 23:14:59
Maar kan iemand even een doos zakdoeken emailen?

Komt ie aan:

Sterkte en groeten,

Erik

Geweldig he, die zakdoeken hebben echt geholpen... Toen ik klaar was met snotteren, bleken de foto's weer terug te zijn...

Dank je wel dus, Erik...

Groet,
leendert
Citaat van: Varekamp op zaterdag 25 september 2010, 11:02:57
Staat deze in een garage of iets dergelijks?
Kijk graag weer naar de volgende werkzaamheden.

Hi Ronald,

Bijna goed: het is een kelder. Een pracht ruimte, waar ik erg blij mee ben.

De update waar nu aan gewerkt wordt is de berg boven de klimspiraal. Daar komt een bos in twee delen. Twee delen? Jazeker, het ene deel is recent getroffen door een bosbrand, er staat nog een brandweerwagen wat na te blussen en zo hier en daar zie je nog wat vuur opgloeien, de andere kant van de weg is gelukkig gespaard gebleven, daar staat alles er nog fris bij. Het kasteel (dat uitneembaar is, anders had het bos nooit gepland kunnen worden) is gelukkig niet geraakt door het vuur... Toch nog knap lastig om een in de as gelegd bos na te bootsen, is me opgevallen.

Groet en binnenkort meer in dit theater...
Leendert
Leendert,

Bedankt voor je toelichting. Als je wat as nodig hebt en verbrandde resten, is het dan niet handig om wat houtskoolstukjes te gebruiken?
Is maar een idee..... :?

Groet Ronald  :D
Citaat van: leendert op woensdag 29 september 2010, 11:29:04
De update waar nu aan gewerkt wordt is de berg boven de klimspiraal. Daar komt een bos in twee delen. Twee delen? Jazeker, het ene deel is recent getroffen door een bosbrand, er staat nog een brandweerwagen wat na te blussen en zo hier en daar zie je nog wat vuur opgloeien, de andere kant van de weg is gelukkig gespaard gebleven, daar staat alles er nog fris bij. Het kasteel (dat uitneembaar is, anders had het bos nooit gepland kunnen worden) is gelukkig niet geraakt door het vuur... Toch nog knap lastig om een in de as gelegd bos na te bootsen, is me opgevallen.

Hoi Leendert.
Een bijzonder leuk en origineel idee! 8)
Ik ben benieuwd wat je ons nu voor iets moois gaat voorschotelen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
hoi leendert

volgens mij ben je bij de thunnersee geweest het lijkt het beeld van de thunnersee met de niesen op de achtergrond ik heb er vast wel een plaatje ergens van.

erg mooi trouwens

groetjes bas
Re:Elbi´s bouwverslag (20110103 Foto vorderingen toegevoegd)
Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat plaatjes geladen heb. Vorige week heb ik een collega op bezoek gehad met een heuul mooie en goede camera. En een paar wil ik er jullie niet onthouden.

Op de ene foto de vorderingen aan de aankleding, de bungalow, de tunnel en het stuwmeer in wording (in houtskelet), op de andere een paar opnames met een groothoek lens.

Groet,
Leendert
Re:Elbi´s bouwverslag (20110102 Foto vorderingen toegevoegd)
mooie foto,s allemaal weer.

groetjes bas
Hoi Leendert,

Dat zijn weer zeer fraaie plaatjes. 8)

Gr.
René
Prachtig!

groeten minitreintje/Dylan
Forum Moderator

TOP.

Mooie wisselstraat  :D

Mvg,

Peter / degluidsman.
Hoi Leendert,

een mooie update. Op de laatste foto is te zien dat de overgang van het landschap naar de achtergrond zeer geslaagd is :D

Groetjes, John
Het is even wat stil geweest in de verdere bouw, maar de laatste tijd is er weer wat gebeurd. Het volgende project is het bouwen van de grootste berg, waarop een stuwmeer, een waterval en vooral veel rots.

Daarnaast is het ook de uitdaging om nog wat meer aankleding met het landschap en de overgang in de blauwe luchten te doen.

Eerst het ruwe werk met gaas, hout en kranten...

Op de punt waar je hier het hout ziet, verschijnt straks een hotel in N verhouding (1:160) dat de dieptewerking moet ondersteunen. Om het geheel vol te bouwen is bijna 2 m2 beschikbaar, dus best veel ruimte om leuke dingen te doen. Tegelijkertijd is het wel een uitdaging omdat het ook nog een beetje toegankelijk moet zijn. Vandaar dat eerst het deel tegen de twee muren aangebouwd wordt en pas daarna de rest. Het stuwmeer is uitneembaar, voor noodgevallen is het geheel dan toch nog bereikbaar.

Ik probeer zoveel mogelijk de bochten in het baanontwerp zo ruim mogelijk te houden. Op dit stuk van de baan is dat niet helemaal gelukt, vandaar dat ik probeer om het zicht op de rails wat weg te trekken met een tunnel en een overkapping

Daarnaast, met enige tussenruimte, ook nog een overkapping

Vervolgens het geheel ingepakt in gaas, maar dat geloven we allemaal wel...

De volgende uitdaging is het aanbrengen van wat wolken en bergschaduwen op de achtergrond. Daar het nodige over gelezen en uiteindelijk geprobeerd. Gewoon een stuk hout genomen, blauw geschilderd en oefenen maar...

Dat ziet er dan als volgt uit

De wolken zijn tamelijk eenvoudig te maken: Begin met een grijze streep van ongeveer 8 cm breed en ga met de paintbrush in een soort zigzaggende beweging terug.
Op de foto rechtsbovenin het (tussen)resultaat.

Breng vervolgens met witte verf over het grijze een wolk aan, waarbij je steeds een draaiende beweging blijft houden en de afstand tussen de airbrush en de muur ca. 3 cm is. Omdat dit erg dicht bij is, ´vervliegt´ de witte verf en gaat op in het blauw.

Normaal werk je met de airbrush van licht naar donker, bij wolken is dat dus net andersom..

Voor het maken van de bergen heb ik uit een A3 papier een soort mal gescheurd en steeds verder gebruikt. Veel diepte krijg je door eerst een wat donkerder rij aan te brengen en dan vervolgens een daarop volgende rij, maar wat minder verf. Vervolgens als laatste met wit nog even wat schaduwen aanbrengen.

De mal ziet er als volgt uit

En waar dat dan toe leidt:

Gister geen tijd meer om ook nog het bruin bij te airbrushen, maar het begint er al wel wat op te lijken. Nog veel werk te doen, maar ach het is en blijft zo´n leuke hobby...
Groet,
Leendert
Wat een mooie baan  8o
Nog nooit gezien, gelukkig nu wel  :)

Succes met de rest ban de berg,
ben benieuwd naar hoe je het stuwmeer gaat maken  ;)

Groeten,
Martijn
Hallo Leendert,

Wat een mooie berg, het begin ziet er al goed uit :D.
Succes verder.

Gr.
Piwie.
Re:Elbi´s bouwverslag (20110324 Foto vorderingen toegevoegd)
Ha die Leendert.
Fijn om weer wat vorderingen op je baan te kunnen bewonderen.
De berg kranten dekt de "lading" maar de aankleding zal zeker weer een prachtig tafereel opleveren! :cool:

Veel succes en plezier met de bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hallo Leendert,,

Zie je draadje nu pas en ben errug onder de indruk. Natuurlijk bij het begin begonnen en met name je uitvoering van de klimovaal is zeer praktisch en anders dan ik vaak gezien heb. Badankt voor defoto's en veel plezier met bouwen en ik ga je volgen!

groet,
Michiel
Re:Elbi´s bouwverslag (20110522 Kranten worden gips)
Hier even het vervolg in twee delen, omdat per deel maar 4 foto's kunnen ;-)

Allereerst, het geheel van kranten voorzien van een laagje rigips, wat bv bij de Gamma gewoon verkrijgbaar is. Ik ben zelf al sinds jaar en dag zeer verslaafd aan de methode om om met Lotus Maistro keukenpapier (wat zo lekker sterk is), gedompeld in een badje van gips een laagjes model te maken. Dat lekker te laten drogen en vervolgens de rotsen daar op aan te brengen..

Lees en (hopelijk) geniet...

Groet,
Leendert
Re:Elbi´s bouwverslag (20110522 Van Gips naar werkelijkheid)
We maken even een sprong in de tijd, waarin het drogen van het gips, het voorbewerken met voorstrijk het in de basis kleuren zetten maar even overgeslagen wordt...
En dit is dan wat er zo´n beetje uit gaat komen...

Groet,
Leendert
Re:Elbi´s bouwverslag (20110522 Nabrandertje)
Nog een foto die wat meer het overzicht geeft bij de ingang van de tunnel.

Groet,
leendert
Forum Moderator

Hoi Leenderd.

Knap staaltje werk  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ik vind alleen het gras te egaal groen, maar dat zijn details voor de rest complimenten.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Hoi Leendert,

heel mooi :thumbup:

Heb je de rotsen zelf gemaakt uit mallen?

Groetjes, John
Citaat van: Tilly op zondag 22 mei 2011, 12:25:06
Hoi Leendert,

heel mooi :thumbup:

Heb je de rotsen zelf gemaakt uit mallen?

Groetjes, John

Hi John,

Ja, idd uit mallen. Die rots bij het hotel heb ik haaks aan elkaar verbonden en de openstaande naad met wat gipsverband dicht gemaakt en vervolgens met een oude beitel mee in vorm gebracht.

@Peter: ja, het gras is nog te groen (het is ook buurman´s gras...), maar het ligt nog even te drogen. Dan breng in nog een wat donkerder laag aan. Krijg ik tevens wat hoogteverschil. Dat vind ik zelf wel mooi werken.

Groet,
leendert
Re:Elbi´s bouwverslag (20110522 Foto vorderingen toegevoegd)
Hoi Leendert,

bedankt voor de info, deze methode bevalt mij ook wel :thumbup:

Succes met de verdere aankleding.

Groetjes, John

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Leendert

Citaat van: leendert
Lees en (hopelijk) geniet...

Zeker weten!  :thumbup: Imposante berg geworden!

Groeten,

Erik.
Ha die Leendert.
Geweldig om te zien hoe jouw bergen de lucht in "groeien".
De methode die jij toepast geeft een prachtige basis om daarna alles op je gemakje aan te kleden en te verfraaien.
Alleen de tunnelingang, deze oogt nu nog erg groot en lijkt nog veel op een gewoon gat maar dit zal zeker nog van de nodige "aankleding" voorzien worden.
Het kasteel op de rotsen ziet er nu geweldig uit en ligt er fraai bij! B)

Fijn om te zien dat er bij iedere update een prachtig stuk bij komt en geweldig om te volgen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hoi Leendert,

Het begint al flink te vorderen. Toch handig zo'n kelder waardoor je door slecht en mooi weer altijd door kunt bouwen,
Vooral de rotsen zijn goed gelukt. En ook de aansluiting via de bomen met de achtergrond vind ik top..
Hallo Leendert,

Zojuist door je topic zitten bladeren en ik zie veel mooi werk. Ik kan er nog veel van leren en met name je wijngaard vind ik prachtig gevonden. Ga zo door!

groet,
michiel
Leendert,

Dit schiet lekker op... mooie berg geworden!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Hoi Leendert,

Dat ziet er erg fraai uit! Complimenten!
Zou het graag nog eens van dichtbij willen bekijken ;-)

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

Mooie berg Leendert, tunnelingang behoeft inderdaad nog wat aandacht, mogelijk kun je het plateau wat naar links verplaatsen, vr gr Arie
Re:Elbi´s bouwverslag (20110616) Foto vorderingen toegevoegd)
Deze keer kleine update toegevoegd. Dank voor alle reacties, ik ga er mee aan de slag.

Nog even verder met het vullen van de berg richting de stad (foto 1). Ik blijf het leuk vinden dat gepruts met gips en met mallen..

Op de andere foto is de steunmuur beter te zien.

Ook alvast een deel van de stuwdam. De basis is MFD dat onder een hoek van 3 graden gezaagd is (zodat een soort trapezium ontstaat( en deze alvast verlijmd. Ook de basis van het meer (wat nu nog grijs is) gezaagd en onder verstek de sparing waar de muur van de stuwdam in valt.

Met een beetje geluk zaterdag nog wat tijd om het geheel op kleur te brengen en de stuwdam verder in elkaar te zetten en af te vlakken. Ook nog betonkleurig maken en de persbuizen richtinng de centrale.. Nog zoveel te doen dus..

Groet,
leendert

Re:Elbi´s bouwverslag (20110616 Foto stuwdam in aanbouw toegevoegd)
Ha, nu zie ik het toch voordat het af is  :D

En ik zie dat ik je uitleg van de MDF stukken niet goed begrepen had. Dat ziet er mooi uit. Moet wel lastig te klemmen zijn bij het lijmen die schuine stukken?

Succes zaterdag, het ziet er veelbelovend uit.
Hoi Leendert.
De stuwdam met omgeving begint nu al een indrukwekkend geheel te worden.
Mooi om te zien hoe je de delen opbouwt en deze daarna weer op de baan terug te zien.
Het gips- en pleisterwerk gaat je erg goed af, prachtige basis om daarna weer in zijn geheel af te werken.

Veel succes vandaag, het weer is in ieder geval al stormachtig! ;)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Citaat van: ArjanM op vrijdag 17 juni 2011, 09:51:07
Ha, nu zie ik het toch voordat het af is  :D

En ik zie dat ik je uitleg van de MDF stukken niet goed begrepen had. Dat ziet er mooi uit. Moet wel lastig te klemmen zijn bij het lijmen die schuine stukken?

Op zich valt dit mee: als je de trapezium met de lange kant naar boven legt, en dat voor alle stukken doet, zet je de naden vast met een stuk breed schilderstape in de lengte richting. Vervolges keer je de zaak om en laat dan in de naad voorzichting houtlijm lopen. So far so good. De truuk zet hem dan in: zet het rechtop, keer het een slag zodat het geheel zich aanspant. Door het gewicht van het hout ontstaat er genoeg druk voor een stevige verbinding. De schilderstape (daarom de brede uitvoering) voorkomt doorknikken...

Citaat van: ArjanM op vrijdag 17 juni 2011, 09:51:07
Succes zaterdag, het ziet er veelbelovend uit.

Twee 'tussenstand'  plaatjes: het geheel op kleur gebracht en gras aangebracht. Bomen en struiken, komen als dit geheel doog is.

Groet,
leendert

Mooie update zeg, dat is het wachten wel waard!
Elbi´s bouwverslag (20110821 tunnelingang en bosbrand)
Zo mooi die reacties op de dingen die hier op het forum komen. Een van de reacties die ik kreeg was op de ingang van de tunnel op een van de vorige foto's. En ik heb een kleine aanpassing gedaan om het geheel wat beter te maken. Zie hier het resultaat.

Daarnaast ook het olmenhout gepland in het stuk dat de bosbrand na moet bootsen. Ik zie dat de flits hier veel roet in het eten gooit, maar zo gaat dat bij een brand  :D

Nu ook verder met de stad op de heuvel. Vast wat losse opstellen met de huizen, om te zien hoe het een beetje goed komt te staan en onderwijl de ingang van de tunnel dichtgemaakt met gipsverband.

En natuurlijk een foto van de tunnelportaal die ik voor 1 euro gescoord heb, opgeknapt en verweerd heb. Vind hem op dat plekje leuk uitkomen. Het is zo'n prachtig ding.

Daarnaast ook nog bezig geweest met Koploper om een zo goed mogelijke treinenloop te krijgen. Daartoe een peron opgeofferd en wat gespeeld met treintypes. Van dat alles zie je niet zoveel, tenzij ik een heeeel lang filmpje laad, maar dat is wat veel van het goede.

Tot zover weer deze update.

Groet,
leendert
Re:Elbi´s bouwverslag (20110821 tunnelingang en bosbrand)
Hoi Leendert.
Mooi om te zien dat ook in de "rustige" zomerperiode, de bouw van jouw baan gewoon doorgaat.
Het verbrande stuk bos ziet er bijzonder "fraai" en natuurgetrouw uit en is weer eens iets anders dan al die prachtig groene bossen.
Zo'n 1-Euro koopje opknappen en wat moois van maken geeft natuurlijk helemaal een kick en ziet er nu weer prachtig uit! B)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hoi

Die bos brand is echt leuk bedacht. Heel origineel.

mvg

Leon
Hallo Leendert,

Zo ik heb je up-dates bekeken en wat een bult werk heb je al vezet. Daar zal nog wel de nodige scenery in gaan zitten  :D
Erg mooi die grote berg, is een grote blikvanger voor je baan.
Succes met de verdere bouw.

Groeten Ronald  :)
Re:Elbi´s bouwverslag (20110903 Aankleding en stuwmeer)
Hier weer een update rondom de aankleding van de heuvel richting de stad (een zonder en een met flits) en tevens het meer bij de stuwdam.

De stuwdam staat hier in de grondverf. Akelig wit natuurlijk... Ervoor staat de om te bouwen centrale en ervoor komt nog een groot tranfsormatorplein.

Omdat plaatjes meer zeggen dan mijn gewauwel  :-), hier de plaatjes. Adviezen, tips?? Graag reageren hoor!

Groet,
leendert
Hallo Leendert,

Erg leuk om je foto's te zien en dat je weer een stuk verder bent met je bouw. Ik las ook dat je druk bezig bent met Koploper. Ik ben zelf ook druk bezig met Koploper om alle gegevens goed in te voeren. Ik ben zelf nu zover dat ik de loc's ga ijken en dan kan het automatisch rijden beginnen.

Veel succes met het invoeren van alle gegevens in Koploper.

Groeten Ronald  :)
Forum Moderator

Hallo Leendert,

Deze foto's heb ik lang geleden al eens gezien en sinds die tijd heb ik in mijn gedachten de zelfde oplossing voor onder niet toekomstige baan.

Alleen zat ik te denken om de spiraal dubbel sporig te maken zodat je twee kanten op kunt rijden, hoe dat eruit zou zien en of het haalbaar is weet ik nog niet.

Leuk en leerzaam om deze foto,s weer eens te bekijken en ik heb de link gelijk bij mijn favorieten gezet.

Mvg,

Peter / degeluidsman.