Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Koploper 37421 sound kapot

Gestart door BenP zaterdag 29 oktober 2022, 23:35:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper 37421 sound kapot
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Koploper 37421 sound kapot
Het geluid van mijn koploper v1 is gestopt. De trein rijdt gewoon, alle lichten werken en de speaker geeft 32 ohm (spec).
Wat zijn mijn opties voordat een hele msd/3 geplaatst wordt? Is het onderdeel nog te krijgen?
Ben
Re: Koploper 37421 sound kapot
Lid sinds: 2010

offline
Re: Koploper 37421 sound kapot
Hallo Ben,

Er zijn natuurlijk verschillende redenen waarom iets niet meer werkt, dat is op afstand moeilijk te zeggen wat dan de oorzaak is (draadje los, of iets dergelijks)
In de Wiki staat een mooi verslag over het ombouwen met een Msd/3 decoder, klik hier
Als je een USB Decoder-Programmer (60971) tot je beschikking hebt, kan je via het mDecoderTool3 programma ook nog meer geluiden downloaden/instellingen, dan dat je tot nu toe had in de koploper.

Re: Koploper 37421 sound kapot
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Koploper 37421 sound kapot
Citaat van: BenP op zaterdag 29 oktober 2022, 23:35:31
Is het onderdeel nog te krijgen?
Nee, er zit geen full sound decoder in, maar een low-cost geluidsmodule en die gaan snel kapot.
Re: Koploper 37421 sound kapot
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Koploper 37421 sound kapot
Citaat van: Kappa op zondag 30 oktober 2022, 11:17:21
........ en die gaan snel kapot.

Onzin, waar baseer je dat op ?

groet
Harald
Re: Koploper 37421 sound kapot
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Koploper 37421 sound kapot
Omdat het een bekend probleem is van/bij dit model. Vooral de eerste serie.
Re: Koploper 37421 sound kapot
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Koploper 37421 sound kapot
Citaat van: ajw op zondag 30 oktober 2022, 05:02:14
Hallo Ben,

Er zijn natuurlijk verschillende redenen waarom iets niet meer werkt, dat is op afstand moeilijk te zeggen wat dan de oorzaak is (draadje los, of iets dergelijks)
In de Wiki staat een mooi verslag over het ombouwen met een Msd/3 decoder, klik hier
Als je een USB Decoder-Programmer (60971) tot je beschikking hebt, kan je via het mDecoderTool3 programma ook nog meer geluiden downloaden/instellingen, dan dat je tot nu toe had in de koploper.

Draadjes gechecked, maar ik heb geen decoder tester.  Viel me ook op dat geluid module warm is, maar dat is misschien normaal. Msd/3 ombouw is te doen, maar last resort als er geen alternatief module is, omdat alles verder werkt.
Ben
Re: Koploper 37421 sound kapot
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Koploper 37421 sound kapot
Citaat van: NL-modelspoor op zondag 30 oktober 2022, 14:01:21
Omdat het een bekend probleem is van/bij dit model. Vooral de eerste serie.

Is een vervanging te koop?
Ben
Re: Koploper 37421 sound kapot
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Koploper 37421 sound kapot
Soms is het speakertje kapot, is zo ongeveer kwaliteit van een felicitatiekaart, deze heb ik ooit vervangen bij een Motorpost, kostte bij Conrad slechts een paar Euro,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Koploper 37421 sound kapot
Ik heb er ooit eentje uitgehaald nadat ik een andere decoder had in gebouwd. Ik heb niets met die stations omroepen.

Ik ben nu niet thuis, dat duurt weer een paar dagen, wanneer ik thuis ben zal ik even kijken of ik hem nog heb. Dan mag je die wel hebben.
Re: Koploper 37421 sound kapot
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Koploper 37421 sound kapot
Citaat van: wissels op zondag 30 oktober 2022, 14:13:27
Soms is het speakertje kapot, is zo ongeveer kwaliteit van een felicitatiekaart, deze heb ik ooit vervangen bij een Motorpost, kostte bij Conrad slechts een paar Euro,

met vriendelijke groet,

Walter

Had gehoopt dat speaker de issue was.  Maar speaker geeft 32 ohm weerstand (als spec) en crackles met batterij test. Draar connecties ook getest met multimeter.
Ben
Re: Koploper 37421 sound kapot
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Koploper 37421 sound kapot
Citaat van: flyerman op zondag 30 oktober 2022, 14:15:06
Ik heb er ooit eentje uitgehaald nadat ik een andere decoder had in gebouwd. Ik heb niets met die stations omroepen.

Ik ben nu niet thuis, dat duurt weer een paar dagen, wanneer ik thuis ben zal ik even kijken of ik hem nog heb. Dan mag je die wel hebben.

Dat zou fantastisch zijn. Ik woon in de US en het is speciaal om nederlandse omroep te laten horen aan fellow train enthusiasts. 
Ben
Re: Koploper 37421 sound kapot
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Koploper 37421 sound kapot
Citaat van: Haradigi op zondag 30 oktober 2022, 12:14:17
Onzin, waar baseer je dat op ?
Op de keren dat er hier een topic over geopend wordt, waarvan deze de zoveelste is.
Re: Koploper 37421 sound kapot
Lid sinds: 2010

offline
Re: Koploper 37421 sound kapot
@Ben,

Ik las in 1 van je berichten dat je over een CS3+ beschikd, zo ja, kan je hier ook een Msd/3 decoder mee programmeren (duurt alleen iets langer is mijn ervaring). Decoder in de lok zetten (op programmeerspoor) en ook via mDecoderTool3 programmeren.
Re: Koploper 37421 sound kapot
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Koploper 37421 sound kapot
zeker dat er niks verzet is van CV want dat is volgens de lijst een aparte decoder die mss via Susi wordt aangestuurd.
Re: Koploper 37421 sound kapot
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Koploper 37421 sound kapot
 @citaat

CV settings en "mss via Susi" is nieuw voor mij. Hoe check ik dat?  Bedankt voor de suggestie.
Ben


Edit Frenkievee: gehele voorgaande citaat verwijderd. Lees hier waarom.
Re: Koploper 37421 sound kapot
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper 37421 sound kapot
Als er nog een originele decoder in je koploper zit dan is dat er eentje van ESU, een OEM decoder.

Deze wil het ook nog wel eens begeven is mijn eigen ervaring.

De ombouw die in de wiki staat is goed uit te voeren, beschrijving is van mijn hand.

Re: Koploper 37421 sound kapot
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Koploper 37421 sound kapot
 @citaat

Heb ik gelezen, en goed te doen (ik heb al mijn oude treinen omgebouwd, vnl soundless met lokpilot5). De koploper is net pas gekocht (no warranty) en $100+ decoder replacement is final resort om geluid terug te hebben (motor decoder werkt prima).
Bedankt voor prima documentatie.


Edit Frenkievee: gehele voorgaande citaat verwijderd. Lees hier waarom.