Citaat van: Adjebelle op vrijdag 03 december 2021, 09:25:00
Door ook de linkerkant van de wissel in te korten heb je de boogstraal gewijzigd.
Dat gaat m.i zeker tot grote problemen leiden en zou ik nooit doen.
De linkerkant van het wissel ...
Gezien de tekening begrijp ik dat je bedoelt
met linkerkant tussen het geel gekleurde deel en de wisseltongen, en
met rechterkant het deel van de boog ná het puntstuk
En is dus je bezwaar dat door afzagen bij de wisselwortel (het deel vóór de wisseltongen)
de boog verandert qua lengte.
In dat geval ga je er dus van uit, dat de boog al begint bij de twee eerste bielsen vóór de wisseltong
in plaats van bij aanvang van de wisseltongen (en dat denk ik).
Het geheim van alle K-rails is het stukje
7595 (Verbindings en contactmoffen); dat is precies 2 bielsen lang (én rechte rails),
en is noodzakelijk om alle 3 de sporen te koppelen met het volgende (en vorige) rail-stuk.
Dus, als je de 2 eerste bielsen aan één kant van een railstuk (b.v. wissel) afzaagt, dan raak je die verbindingsmogelijkheid kwijt (en dus moet je een alternatief ervoor inbouwen).
Dat moet je je beseffen als je de zaag erin gaat zetten.
Citaat van: feiko prins op donderdag 02 december 2021, 22:24:42
1. Slanke wissels, Ik heb er niet zoveel van en die zijn elders nodig, echter 2262 genoeg en bovendien scheelt me dat in lengte.
2. (...) als je 16 mm van het rechte stuk afhaalt, heb je nog geen hoh van 50 mm tussen de aftakkende sporen. Ik heb aan de ene kant 15 en aan de andere kant 10 mm ingekort,
3. (...)Zou je er meer afhalen, dan blijft er te weinig houvast over.
ad 1. ik heb 2 standaard wissels, en voor de rest alleen slanke wissels, en inderdaad dat scheelt in lengte
(die je deels kunt terug winnen door wissels voor en na af te zagen, zoals jij ook doet
)
ad 2. er is een geometrie regel om te berekenen hoeveel eraf moet om aan 50 mm H.O.H. te komen
(maar welke ook weer ..., Adjebelle kent 'm)
ad 3. over houvast maak ik me niet veel zorgen, ik heb zoveel wissels verzaagd dat ik weet dat je een deel van de bedding moet sparen voor het houvast; tweecomponentenlijm doet de rest.
In principe zaag je de spoorstaven terug tot het plastic puntstuk, maar je moet wat bielsresten laten zitten (minimaal voor de helft) voor de 2-componentenlijm (dat biedt houvast).
Als je nog verder terug zaagt, heb je een alternatief bielsbed nodig voor het houvast, desnoods een plaatje onder het wissel.
stayathome.ch bracht me op dat idee (trefwoord Weichenumbau); daar wordt een 2-rail wissel omgebouwd naar 3-rail wissel door een onderlaag onder de bielsen aan te brengen.
De foto van het 2262-wissel geeft aan dat het om een ouder type wissel gaat, uit de jaren '80.
De nieuwere 2262's hebben een losse wissel-handsteller die te vervangen is door een los wisselrelais.
Er zijn ook wat andere verschillen (maar dat terzijde), zoals het wisseltong-mechaniek, en de uitneembare RVS-tongen. Nieuwere 2262's zijn ombouwbaar voor 2-rail gebruik, de oudere types zijn dat niet.
Dar zul jij niet mee zitten, maar ik wel.