Citaat van: Vic1956 op dinsdag 21 september 2021, 12:47:55
die wielassen hebben voor het twee rail systeem. Massadetectie is hier dus niet mogelijk.
Bij 2-rail zijn er 3 mogelijkheden (volgens
n-project.org) voor stroomdetectie bij isolerende wielen:
- Een standaard weerstandje (10KΩ ) tussen de wielen van een draaistel plaatsen
- Een SMD weerstand plakken (nr 1206=10KΩ)
- Gebruik maken van weerstandlak (10-15KΩ)
Die 10KΩ die een 2-rail rijder nodig heeft, heeft een 3-rail rijder niet nodig.
De weerstandwaarde is vergelijkbaar met een stroomverbruiker (licht, motor) bij 2-rail.
Voor alle drie geeft
n-project.org tips hoe, voor- en nadelen van die manieren.
Ik zou dat draadje verplichte lectuur willen noemen voor mensen die over de schutting durven te kijken.
Buurmans gras is altijd groener. Kunstgras is het hele jaar groen.
Uiteraard is er een 4e optie (RonaldK noemt die): het draadje (bij 2-rail met weerstand) tussen de twee eenzijdig geïsoleerde assen van een draaistel. Ook die weerstand is 10 KΩ, bij 2-rail gebruik.
Een draadje zonder die weerstand ertussen, is voor 2-rail dus niet toereikend, maar voor 3-rail wel.
Nou rij ik 2+3 rail, en heb dus een ander insteekpatroon dan jij. Ik ga uit van stroomdetectie.
Jij rijdt 3-rail, dus ga je uit van massadetectie.
Dus bij jou volstaat het om de stroom van linker naar rechter wiel te herstellen.
Dus volstaat het om in een draaistel met twee assen 1 wielpaar te laten zitten, en het andere 180 graden om te draaien, en tussen de twee assen een draadje te spannen: dat is toereikend voor massadetectie.
Op die manier heb ik b.v. een Fleischmann 2-rail loc rijden op 3-rail: gewoon de assen om en om omdraaien (en een sleper eronder schroeven). Alleen bij Liliput werkt dat niet: die wielen zijn aan beide kanten van de as geïsoleerd.
Waarom dit uitgebreide antwoord? Als je alles nieuw koopt, zul je er nooit wat merken.
Als je tweedehands koopt op marktplaats, ebay, ricardo of op de beurs, dan kan het je overkomen dat 2-rail assen bewerkt zijn met geleidende lak, smd of standaard weerstand, net zoals het kan gebeuren dat de assen onder een loc zijn omgedraaid door een voorganger. Bij 3-rail gebruik merk je daar weinig van (behalve op standaard K-rail wissels), maar bij 2-rail merk je het direct.