Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Weer eens begonnen

Gestart door ronhermans1956 woensdag 23 december 2020, 18:13:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Weer eens begonnen
Lid sinds: 2018

offline
Weer eens begonnen
Ik wil na 45 (!) jaar weer mijn oude hobby oppakken: de modelspoorbaan.
Ik heb een poging gewaagd om m.b.v Wintrack een (voorlopig) sporenplan te tekenen o.b.v. Märklin C-rails.
Dit op de oude slaapkamer van mijn jongste dochter (5,50m x 5,50m).
Geen hoogteverschillen, gewoon rechttoe rechtaan.

De hele baan periode III, wil gebruik maken van één dieselloc, één stoomloc en een railbus.

Ik sta open voor kritiek en eventuele tips
Re: Weer eens begonnen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Weer eens begonnen
Citaat van: ronhermans1956 op woensdag 23 december 2020, 18:13:28
Geen hoogteverschillen, gewoon rechttoe rechtaan.
Tja, plat en plat .... daarin zijn ook nog maten in ons kleine polderland.

Als je de rails iets hoger legt dan de weg, dan kun je op termijn Magnorail of FSC (of Faller AMC) overwegen: je hebt dan ongelijkvloerse kruisingen waardoor auto's, fietsers, trams op die weg mogelijk zijn (zonder overweg over 3 sporen).

Die overweg ligt in een uithoek (rechtsboven), en het heeft geen zin daar verkeer overheen te leiden omdat erachter geen plaats is voor een draaicirkel, maar de rest van de weg is wel geschikt.
In plaats van die weg kunt je ook een kanaal erin plempen met bootjes, zwanen en zwemmers op het magnorail systeem.

Om je een beeld te geven van wat je met dat magnorail systeem kunt doen ....
https://www.youtube.com/watch?v=2JLhgX9kAeA

Natuurlijk is dat wel of geen toekomstmuziek. Ik snap ook wel dat je commentaar wilt op je treinontwerp sec.
Zie dit meer als een eerste reactie.
Re: Weer eens begonnen
Beetje vreemd dat je zoveel R2 verbergt en R1 zichtbaar legt waar het met R2 ook zou passen.
Re: Weer eens begonnen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Weer eens begonnen
Tja, als je 5,5 m bij 5,5 m ter beschikking hebt, ben je heel bescheiden gebleven in je wensen.
Het station vind ik nog wel aardig. Maar verder is het spoorverloop niet heel spannend en vrees ik dat verveling op de loer ligt.
Het rondje ter rechterzijde is wat mij betreft geheel zinloos.
Ik zou eerst eens nadenken wat je wilt uitbeelden. Maakt het uit of er treinen van A naar B rijden en terug? Nu rijdt alles rondjes. Mag best, als dat is wat je wilt: aanleggen en rijden maar!
Maar als je wat serieuzere plannen hebt, zou ik er nog eens over nadenken aan de hand van bijvoorbeeld, en onder andere, de volgende aspecten: wat is het thema, land, tijdperk, waarheen en waarvoor?

Succes,

Peter
Re: Weer eens begonnen
Smallere planken tegen de zijmuren maken en aan de einden breder voor een keerlus aan beide kanten. Dan kun je veel meer met de ruimte en kun je overal nog goed bij. Dan maak het niet uit of het vlak is.
Re: Weer eens begonnen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Weer eens begonnen
1. Analoog of digitaal? Dat maakt uit voor de beveiliging van een beetje andere aanpak.
2. Denk je dat het bij 3 treinen (één dieselloc, één stoomloc en een railbus) blijft?
Re: Weer eens begonnen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Weer eens begonnen
De eerste tip is een praktische: zet je toleranties in Wintrack naar 1mm en 1 graag. Waar je nu getekend hebt past in praktijk niet. En wissel is 24 graden, met 2 delen van 30 graden eraan mis je nog steeds 6 graden van je boog.
Re: Weer eens begonnen
Lid sinds: 2019

offline
Re: Weer eens begonnen
er zitten wel meer foutjes in
Re: Weer eens begonnen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Weer eens begonnen
Waarschijnlijk was de breedte tussen de sporen bedoeld om de sporen aparte tunnelmonden te geven.

In dit ontwerp hangt het rondje rechtsboven er nog zinlozer bij.
En juist dat stukje extra zou je kunnen gebruiken voor rangeren, draaischijf, rolbrug, locloods, industrie, haven, keerdriehoek en/of kopstation
Re: Weer eens begonnen
Lid sinds: 2019

offline
Re: Weer eens begonnen
Die breedte tussen het spoor is geen probleem, dat kan er makkelijk weer tussen.
Wil alleen laten zien dat als je aan beide kanten het zelfde doet het allemaal precies past.
Rail 001 is een sluitstuk, past dus niet midden in een plan.
Re: Weer eens begonnen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Weer eens begonnen
In aansluiting op vorige schrijvers:
Denk dat het huidige rijpatroon na paar weken begint te vervelen.
Ik zou er een keerlus in verwerken, kan uit het zicht. 
Extra uitwijkspoor en/of industrieaansluiting op het kleine stuk maakt het geheel nog levendiger.
En een lang opstelspoor bij de lange linkerzijde om een trein in de "wacht" te zetten als er een Intercity "voor" moet.
Nu moet alles praktisch worden opgesteld in het station.
Je treinenloop wordt dan met niet al te grote ingrepen en niet al te veel extra railmaterieel al stukken interessanter.

Re: Weer eens begonnen
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Weer eens begonnen
Een baanplan is iets persoonlijks: je moet je eigen ideeën en beleving in terugvinden. Desalniettemin sluit ik mij aan bij de opmerking dat dit baanplan snel gaat vervelen.

De beschikbare ruimte is toereiken voor 2 klimspiralen. Je kan er makkelijk een fors schaduwstation op realiseren en twee niveaus met zichtbare baandelen op realiseren.

Grote vraag is: wat is je ambitieniveau? Hoeveel treinstellen, passagiers, goederen, volautomatisch, rangeren,.....?

Mvrgr
Robert
Re: Weer eens begonnen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Weer eens begonnen
Citaat van: ronhermans1956 op woensdag 23 december 2020, 18:13:28
Geen hoogteverschillen, gewoon rechttoe rechtaan.
De hele baan periode III, wil gebruik maken van één dieselloc, één stoomloc en een railbus.
Als dit het ambitieniveau is, en niet meer dan dat, dan zou ik het dubbelspoor bij de achterwand als schaduwstation inrichten, achter een naar voren geschoven achtergrond, met daarvoor het voorgestelde dorp.

Elke trein die uit het station vertrekt, stopt vrijwel onmiddellijk weer achter dat schot.
Op die manier concentreer je de aandacht op het dorp, het station, en het rangeerwerk, het kop maken van rijdend materieel.

Die zijkant bij de kamerdeur zou ik niet gebruiken voor rails:
opslag van OVP's en een werktafel voor soldeer-, schilder- en knutselwerk. 
Re: Weer eens begonnen
Mag ik jullie allen hartelijk bedanken voor de tips, ik ben op dit moment nog een "greenhorn" v.w.b. digitale besturing, maar ik denk dat ik met de hulp van dit forum er wel uit zal komen