Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)

Gestart door LordSinclair maandag 20 april 2020, 13:15:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Ik ben bezig met een improvement aan mijn baan, in iedergeval het uitdenken ervan. Ik loop alleen ergens tegen aan. Ik wil in een bocht een 5200 rails uitnemen en deze vervangen door een 5141L wissel (met de boog eigenschappen van een 5100 railsstuk in de binnenbocht). Echter kan ik geen stukjes vinden om het passend te krijgen. Een optie kan zijn een kwart bocht vervangen door 2x 5100 en 1x 5141L maar dat heeft niet de voorkeur. Weet iemand of je dit passend gaat krijgen?
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Kan het niet met 2x 5102 ?
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Bochtwissel: buitenbocht is 5200 en binnenbocht is 5100.

Wat je kan proberen is voor het wissel een 5210 en erachter 5210 met 5208 (of andersom)
Is denk ik een beetje op spanning maar zou moeten kunnen.
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
 @citaat @citaat Dat wordt veel te ruim, zelfs met 1 stuk past dat nooit

@citaat Dit lijkt zelfs zonder dat kleine stukje redelijk te passen. Dan moet wel weg te werken zijn met M-Rails

Edit; oeps ik had de verkeerde stukjes rails (5110) gepakt. Plaatje 2 is Kaleb's oplossing.
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
verwijder 2x 5200, stop aan elke zijde 1x 5100.

Dan opvullen met 2x 5210 en 1x 5108, zou moeten passen!
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
 @citaat Ik gebruik iets anders stukjes, maar dan is het wel passend (wel een scherpere bocht).
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Zo?
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Je kan ook de 5200 bocht die tegenover je wissel ligt vervangen door een 5100 bocht. Je hebt dan geen passtukjes nodig.
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
De oplossing van Henk is het beste. Dan heb je alleen maar bogen 5200 + 1x 5110 + 1x 5210.

Ik weet niet hoe je verder gaat met dat wissel. Een alternatief is een 5200 te vervangen door wissel 5202 + 5205.

groet,
Roel
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Wat het beste is, ligt er onder andere aan waar je met de aftakking naar toe wilt. Bij deze nog een paar mogelijkheden.
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Waarom zo moeilijk?
"wringend" moet je niet willen.

wissel 5202 Links, aangevuld met een gebogen railstukje 5205 en je blijft in exact de geometrie van de 5200 bogen.
wel zo als Rob hier voor schreef: waar wil je met je aftakking naar toe; je hebt bij wissel in doorgaande stand een stuk rechte rail van 180 mm. Je kunt zelfs de tegenovergestelde kant op.
Dus de aftakking vanuit het 5200 patroon: hoe wil en ga je daar mee verder?

Edit: gebruikte eerst een verkeerd nummertje voor 5205
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
 @citaat Begrijpend lezen ging even goed mis. Had gemist dat er een compleet andere wissel bij gepakt werd. Ik ga eens kijken hoe deze oplossing in het totaalplaatje past. :-)
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Op deze manier kan het dus ook!

Wintrack 10 geeft dit:5100+5108+5210+5210+5140+5200
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
@Bas ter info: 2 x aansluitende 5101 = 1 x 5100
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
@citaat

I know. Vergeten hem te vervangen.
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
De oplossing om een standaardwissel 5202/5203 te gebruiken kost minder stukjes compensatierails , hooguit moet je de "aftakking" UIT de boog, waar je 5100 bogen neerlegt als voorbeeld compenseren met rechte compensatierails om gelijk uit te komen.
Maar natuurlijk kun je ook een meegebogen wissel 5140 gebruiken, als je alleen die maar bij de hand hebt en deze hier voor in wil zetten.
Ik heb geen winrail bij de hand maar heb dit voorbeeld uit de onvolprezen 3railwiki: Geometrie M-rail.
Geeft maar weer eens aan wat het voordeel is van deze "kennisbank" hier gewoon op de 3railforumsite.

Wat me verder nog fascineert: waar voor, of met welk doel en hoe ga je dit gebruiken?

grts,
Leon
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
 @citaat ik heb dat artikel bekeken, maar soms wil je net even iets anders of net even iets meer binnen de grenzen van de standaard bedachte mogelijkheden. Mijn baan ligt al en soms kom je er achter dat bepaalde passages wel werken, maar niet altijd soepel gaan. Zo'n passage zit op de bijgesloten afbeelding rechtsboven. Daar komt een spoor naar boven uit het schaduwstation om zich weer in de hoofd-ovaal te voegen. Hierdoor ontstaan 3 tegenovergestelde bochten na elkaar. Nu lijken alle bovenstaande opties wel te passen (theoretisch) maar ik zit met nog wat dragende staanders die wellicht moeten wijken hiervoor.

Edit: met rood de steunen ingetekend.. die wat verbouwwerk vragen wanneer ik voor de mooiste bocht wil gaan 🥴
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Beste Sjoerd,

je kunt de 3 tegenovergestelde bochten vervangen door één. De 5119R verdwijnt. Daarvan in de plaats wordt de laatste 5200 vervangen door een 5202L en een passtukje 5205. Om dezelfde parallel afstand te houden moet je in het spoor naar je schaduwstation een 5108 (45 mm recht) en 5206 (R2 wissel tegenboog) plaatsen

Maar dan heb je zeker een probleem met dat rode blokje?
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Is dit mogelijk?
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
 @citaat @citaat @Hans, dan kom ik daar inderdaad wel mee klem te zitten. Dat is bij alle verschuivingen. Het zal niet onmogelijk zijn die weg te halen. Wel even een rotklusje.

@citaat Zo Bas! Dat is een gewaagd nieuw ontwerp. I like it! Ik heb hem ingetekend in mijn grote plaatje en het lijkt te passen (ook met het spoor wat naar beneden gaat (rood op de afbeelding). We veel passtukjes nodig, maar dat komt wel goed.
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Ik heb ook nog even zitten puzzelen. Uitgangspunt is in de buitenbaan steeds de 5200 boogstraal te houden.

De meest simpele oplossing om de S-boog te vermijden is oplossing 1. Nadeel is dat er één steun mogelijk in de weg zit.

De oplossing van Bas heb ik ook iets aangepast, maar dan met 5200 bochten, zie oplossing 2.

In beide gevallen is de oorspronkelijke layout in licht blauw weeggegeven en de voorgestelde oplossing in geel (oplossing 1) resp. groen (oplossing 2)

succes,
Roel
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
@citaat @citaat

De plaatsing van de blokjes maakte voor mij helder, wat de achterliggende gedachte van het inpassen van de bochtwissel was.  :thumbup:
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
 @citaat
Ja, die blokjes maken de uitdaging een stuk duidelijker. Het helpt ook dat we nu een veel groter deel van het baanplan kennen.

In de 180º bocht zitten op verschillende plaatsen korte rechte stukjes. Met alléén bochten zou het ook nooit passen, enerzijds omdat er helemaal links in de 180º bocht ook al een passtukje zit (een 5107), anderzijds omdat de binnenbocht van de boogwissel 5142R kleiner is dan de bocht 5200 aan de linkerkant. Zonder passtukjes gaat het dus niet. Maar dat gegeven kun je op allerlei manieren gebruiken.

Door de twee korte passtukjes rechtsvóór weg te halen, krijg je alvast een fractie meer ruimte om de steun aan de achterkant te vermijden. Een tweede maatregel is om het korte passtukje tegen de bestaande wissel 5142R weg te halen en meteen verder te gaan met de bocht. Tenslotte kan de nieuw toe te voegen meegebogen wissel dicht naar de achterkant, door ook te werken met andere bochten dan alleen de 5100 en 5200.

Je kunt verschillende van deze maatregelen combineren. Hieronder zie je een paar uitwerkingen, je kunt er nog wat mee variëren. De exacte positie van de steun heb ik moeten raden, daarom weet ik van de eerste twee niet goed of ze wel passen. Het zal sowieso krap worden.
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Met deze maatregelen kan het ook met een gewone in plaats van een meegebogen wissel.
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Wat een mooi uitgewerkte plannen allemaal. Ben blij dat jullie er ook "hoofdbrekers" aan hebben. Niet genoeg over nagedacht in het begin levert nu een vervelende situatie op. Ik weet zeker dat er een passende oplossing tussen zit. Nu eerst wat wissels bestellen zodat ik ook kan kijken hoe het in de praktijk uit pakt  :)

Heel erg bedankt allemaal voor nu!
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
 @citaat En anders is er nog altijd de ijzerzaag. :D
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Top hoe iedereen zich hierin vast bijt.  :thumbup:
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
En dan zijn er nog mensen die menen dat M-rails achterhaald is  :D :D :D
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Eerlijk gezegd ben ik er daar één van! :D
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
 @citaat Voor mij is het een mooie manier om met een beperkt budget een mooie hobby uit te voeren.

En natuurlijk een beetje nostalgie. De oudste rails heeft mijn vader nog mee gespeeld(!) toen hij een tiener was.
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Hierbij de uitvoering voor het winnende ontwerp, in zijn eenvoud en in de ruimte. Er moest een staander sneuvelen en vervangen worden door een smaller exemplaar want anders bleven de rijtuigen haken. Gelukkig breekt MDF makkelijk  O:-D

Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
Gefeliciteerd Sjoerd,
Ik kan echter niet waarnemen of het nu een gebogen of normale wissel is geworden?
Wel leuk dat je ons laat zien hoe het uiteindelijk is opgelost!!
Veel plezier er mee

grts, Leon
Re: M-Rail geometrie, 5200 vervangen door een wissel (boog 5100)
 @citaat

@Leon, het is deze oplossing van RoelMarklin geworden:



Deze werkte in zijn eenvoud. Ik had ook een boogwissel en bijbehorende stukjes besteld maar die had ik dus uiteindelijk niet nodig. Dus die kunnen in de doos voor een volgende uitdaging  :D