Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

schakelrails

Gestart door Jalowa donderdag 06 februari 2020, 17:56:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
schakelrails
Jalowa
gast

schakelrails
Hallo, ik heb en digitale baan met nog analoge seinen bedient door een schakelrails. Ik wil deze seinen vervangen door digitale seinen, werken deze seinen ook via de schakelrails. Dus het veilige sein passeren en dan door middel van de schakelrails het sein op onveilig zetten? Ik heb begrepen dat dit niet werkt kunt u mij vertellen wat er moet gebeuren om dit te bewerkstelligen.
Re: schakelrails
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: schakelrails
Ik rijd digitaal met Marklin CS2 en Windigipet.
De baan is in secties verdeeld, gesignaleerd met S88 modules.
De seinen zijn via seindecoders van Littfinski aangesloten.

Ik rijd volautomatische of halfautomatische vanaf de PC met Windigipet. Bij keuze van een rijweg schakelt
Windigipet de seinen. De seinboeken zijn als vervolgschakeling in iedere rijweg meegenomen.

Mvrgr
Robert
Re: schakelrails
Lid sinds: 2016

offline
Re: schakelrails
Zoals het nu werkt, digitaal rijden met analoge seinen, komt het bijna neer op ouderwets analoog bedrijf. De seinen schakelen gewoon een stuk stroomloos en de trein stopt. Om weer te gaan rijden, schakel je het sein weer op veilig.
In volledig digitaal bedrijf is dat niet zo. Het sein beïnvloedt de rijstroom niet, dat wordt geregeld door de centrale en eventueel een computer met treinbesturingssoftware.
Er moet een blokindeling voor je baan gemaakt worden met terugmelders. Die melders kunnen schakelrails zijn. Ze moeten worden gekoppeld worden aan terugmeldmodules. Die geven aan de centrale door waar de trein is en de centrale bepaalt dan wat er gebeuren moet.
Ik hoop zo de basisprincipes voldoende te hebben uitgelegd.

Groet,

Peter


Re: schakelrails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: schakelrails
Met welke centrale rijd je?, verder kan een schakelrails ook een terugmelder aansturen en daarmee kun je met een geschikte centrale al een beetje automatiseren.

Groet, Anne W
Re: schakelrails
Jalowa
gast

Re: schakelrails
Ik rijd nog met de 6021, 4 schakelborden en een memory. Dus zonder centrale, ik begrijp hieruit dat ik eerst een centrale aan zal moeten aanschaffen. Of heb ik het mis? Maar nog bedankt voor je berichtje.
groet Jasper
Re: schakelrails
nobody
gast

Re: schakelrails
 @citaat De 6021 is een (primitieve) centrale.
Re: schakelrails
Lid sinds: 2017

offline
Re: schakelrails
Heb je ook een keyboard? Dat is handig om een complete digitale configuratie te maken. Je kunt dan je wissels en seinen digitaal, met tussenstation een M83, schakelen. Met de Memory kun je schakelseries maken, bijv. Diverse wissels tegelijk schakelen. Dit kan je ook nog verder automatiseren door gebruik van je schakelrails. Je hebt dan wel een S88, terugmeldmudule (kastje) nodig om dit mogelijk te maken. Het is digitaliseren van/uit de eerste generatie, eenvoudig maar werkt ook bij mij nog steeds perfect. De diverse onderdelen zijn prima 2e hands te verkrijgen. Zie ook de 3rail wiki, zoekterm Memory
Re: schakelrails
Jalowa
gast

Re: schakelrails
Ja ik heb 4 keyboards en een memory, mijn baan is dmv de analoge seinen in rijblokken verdeeld. Dus het rijdt allemaal automatisch. De seinen wilde ik vervangen door digitale seinen, maar ik heb begrepen dat ik nog ea moet veranderen.
Re: schakelrails
Lid sinds: 2017

offline
Re: schakelrails
Misschien eerst even een vraagje naar je doel van rijden, wil je handmatig blijven rijden of automatisch?
Er zijn manieren voor beide methoden maar het lijkt me handiger als we weten hoe je je baan wilt besturen.
Tevens een andere vraag is welk type rails gebruik je (uitgaande van Märklin M, C of K rails)?
Dit omdat bij C en K massa detectie een optie geeft wat bij M eigenlijk geen optie is.
Re: schakelrails
Jalowa
gast

Re: schakelrails
Hele baan bestaat uit C rails wissels met eigen decoders dus rechtstreeks op keyboard. Blokstelsel beveiligd met aneloge seinen, seinen worden bediend dmv schakelrails.       
Re: schakelrails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: schakelrails
Zo komen we hiermee niet verder.

Laten we vanaf de andere kant beginnen: de 3rail wiki, dus.
Märklin digitale lichtseinen (2003)

In dat stukje staat dit citaat:
CiteerIn 2003 heeft Märklin een reeks nieuwe lichtseinen geïntroduceerd welke digitaal zijn aan te sturen. De 763xx seinen kunnen zowel digitaal als conventioneel worden geschakeld. In 2013 zijn deze vervangen door nieuwere seinen uit de 764xx serie welke het mfx protocol ondersteunen.

en dit citaat:
CiteerHet sein kan conventioneel (analoge transformator en schakelkastje Märklin 72720), of digitaal (bijvoorbeeld Märklin 6040 Keyboard, Central Station of Mobile Station 60653 geschakeld worden. Bij digitaal bedrijf is een centrale benodigd die de signaaldecoder kan aansturen middels CV's.
Alles wat geschakeld kan worden met 7272(0), kan ook met schakelrails geschakeld. Tot zover geen probleem.

Er staan tekeningen (van Treinsmurf)  bij  van analoge en digitale aansluitingen met 72720
Daaraan zie je  dat je het eigen bloksysteem kunt blijven handhaven.
Tot zover nog steeds geen probleem.

Dat ligt anders als je iets anders (andere seinen) bedoelt dan degene die in de 3rail wiki staan.
M.a.w.: welke digitale seinen bedoel jij? Deze of andere?


Het ligt ook anders als je een en ander goedkoper wilt realiseren.Want dan moet je een vervanging vinden voor de lichtgroen gekleurde printkaart in de tekeningen van Treinsmurf.
In het blauw gestippeld omlijnde kader komen allerlei draden samen: leds van voorsein en hoofdsein, 72720 (of schakelrails), de stroomvoorziening voor de stopsectie, en voor de schakellogica, een massa aansluiting en een lichtaansluiting.

Dat dure Märklin-printje (in dat blauwe kader) kun je vervangen door een bistabiel relais met 2 stroomkringen (zoals een Hongfa HFD2 ), en wat spulletjes (diodes, weerstanden, gelijkrichter, eventueel dc-dc-converter) om het relais en de sein-leds juist te voeden, maar dan kom je voor verdere bouwadviezen in de rubriek Elektronicatechniek terecht.