Dat is een originele gedachte. Laten we beginnen bij de handleiding:
Handleiding 402,408 Container Terminalen bij iemand die zich afvroeg
of dit te digitaliseren valt .
Uit de handleiding blijkt dat set 402 geen vrachtwagen met motor bevatte. daarvoor was een aparte set nodig.
Er zat wel een vrachtwagen bij zonder motor. De Terminal had wel een motor met een 6-knoppige bediening.
Die vraag kwam voort uit een op dat forum (niet meer werkende) link naar het
H0slot.de forum (link voor je opgezocht, deze werkt wel).
In theorie is die stap simpel:
CiteerTussen slepers en motorsaansluiting verbreek je de verbindingen, en daartussen plaats je een decoder.
Om de decoder te besturen heb je een digitale centrale nodig, en bijvoorbeeld een roco-Multimuis.
Maar dat draadje gaat niet specifiek over de Container Terminal set, maar over AMS in het algemeen, rijdend op AMS-wegdek.
Jouw wens gaat een stap verder:
weg met het AMS wegdek (klopt dat?), op stap naar het Faller Car System, en dan zie je aan de handleidingen dat de terminal zelf het blijft doen (mits de motor nog werkt; die terminal rijdt niet op wegdek), maar de truck niet.
Met een AMS-motor kun je (onder bepaalde voorwaarden) vooruit en achteruit rijden (en dat is nodig om de truck en oplegger goed te positioneren). Daartoe dient een Mehrzweckschaltpult (Faller 432), zie bijlage.
Dat gebeurt normaal gesproken nooit omdat AMS van een raceautootjesbaan is afgeleid. Als een auto omdraait op de weg (bij het racen gebeurt dat vaak) dan stopt de auto. Want om achteruit te kunnen rijden, moet je iets kunnen veranderen (het magnetisch veld), en dat kan normaal niet. Maar toen Faller het AMS-stadsverkeer introduceerde, introduceerde Faller dat Mehr Zweck Schaltpult erbij.
Achteruit en vooruit kunnen rijden bij AMS berust op de zogenaamde "halb wellen" techniek, gebruikt om twee auto's op naast elkaar gelegen rijbanen tegen elkaar in te kunnen laten rijden. En om die rijrichting omkering te kunnen bereiken, bij gebruik van "halb wellen", kun je de magneetvelden in de autootjes manipuleren.
Met FCS (en de daarvan afgeleide MC-Car en DC-Car technieken) kunnen auto's niet achteruit rijden. Nooit.
Je kunt harder, zachter stoppen, maar niet achteruit inparkeren (kon met AMS ook niet).
AMS heeft twee metalen strips in het wegdek; een AMS-auto heeft slepers die de rijspanning daarvan betrekken.
De slepers moeten dus contact met de rijbaanstrips houden. De stand van die AMS-slepers is bij de meeste auto's
zodanig dat een auto maar een kant uit kan rijden.
FCS heeft geen strips in het wegdek; de auto's rijden op een batterij(accu).
Een auto heeft 1 sleper, met een totaal andere functie. De bedoeling is dat die sleper net boven het wegdek zweeft,
en de draad of magneetband volgt die daarin is verstopt.
AMS trucks hebben geen batterij aan boord, en hebben slepers die niet in staat zijn op basis van een magneet de weg te volgen.
Dus ombouw van de truck (ongeacht of er al een motor in zit) is onvermijdelijk. Minimaal een andere sleper en een accu.
FCS motoren zijn vele malen kleiner dan die in de oudere AMS auto's. Dat is ook nodig want ander kun je er geen decoder en accu bijproppen wegens ruimtegebrek. Dus voor je het weet, zit je vast aan een nieuwe motor, met ritsel (of worm) en wormwiel (tandwiel), achteras, en waarschijnlijk ook wielen en leds.
Je volgende afweging zal dan zijn: puur Faller Car of een van de digitale aansturingssystemen (MCC of DC-Car), en in de wetenschap dat je circa ? 60 kwijt bent voor een mini motor en ? 30 voor een geschikte decoder, plus wat aanvullende spulletjes.
En met de wetenschap dat hij nooit achteruit zal kunnen rijden, dus altijd vooruit moet komen aanrijden en vooruit moet wegrijden. Daar zal wel wat op te vinden zijn door de toegang tot de container terminal iets aan te passen.
Er bestaat ook een andere optie die goedkoper uit pakt als je meerdere containervrachtwagens inzet:
magnorail (bekend van fietsers, boten, landbouwvoertuigen en auto's) met een magneet eronder,
voortbewogen door een ronddraaiende ketting onder het wegdek.
Ook dan moet je veel zelf doen, maar de truck heeft dan geen motor, geen tandwielen en geen decoder nodig.