Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ams ombouwen tot car system

Gestart door josje40 maandag 18 november 2019, 18:38:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ams ombouwen tot car system
Lid sinds: 2007

offline
ams ombouwen tot car system
Hoi
Op mijn baan heb ik de faller containerterminal staan uit het ams tijdperk.
Daar rijdt nog een ams containertruck op.
Nu wil ik die ams truck vervangen door een container truck van het car system.
De container moet dus eraf en erop kunnen worden gezet.
Zijn die er, of wordt het zelfbouw.
Gr.    Jos
Re: ams ombouwen tot car system
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ams ombouwen tot car system
Dat is een originele gedachte. Laten we beginnen bij de handleiding:
Handleiding 402,408 Container Terminal
en bij iemand die zich afvroeg of dit te digitaliseren valt .

Uit de handleiding blijkt dat set 402 geen vrachtwagen met motor bevatte. daarvoor was een aparte set nodig.
Er zat wel een vrachtwagen bij zonder motor. De Terminal had wel een motor met een 6-knoppige bediening.

Die vraag kwam voort uit een op dat forum  (niet meer werkende) link naar het H0slot.de forum (link voor je opgezocht, deze werkt wel).

In theorie is die stap simpel:
CiteerTussen slepers en motorsaansluiting verbreek je de verbindingen, en daartussen plaats je een decoder.
Om de decoder te besturen heb je een digitale centrale nodig, en  bijvoorbeeld een roco-Multimuis.

Maar dat draadje gaat niet specifiek over de Container Terminal set, maar over AMS in het algemeen, rijdend op AMS-wegdek.

Jouw wens gaat een stap verder: weg met het AMS wegdek (klopt dat?), op stap naar het Faller Car System, en dan zie je aan de handleidingen dat de terminal zelf het blijft doen (mits de motor nog werkt; die terminal rijdt niet op wegdek), maar de truck niet.

Met een AMS-motor kun je (onder bepaalde voorwaarden) vooruit en achteruit rijden (en dat is nodig om de truck en oplegger goed te positioneren). Daartoe dient een Mehrzweckschaltpult (Faller 432), zie bijlage.

Dat gebeurt normaal gesproken nooit omdat AMS van een raceautootjesbaan is afgeleid. Als een auto omdraait op de weg (bij het racen gebeurt dat vaak) dan stopt de auto. Want om achteruit te kunnen rijden, moet je iets kunnen veranderen (het magnetisch veld), en dat kan normaal niet. Maar toen Faller het AMS-stadsverkeer introduceerde, introduceerde Faller dat Mehr Zweck Schaltpult erbij.

Achteruit en vooruit kunnen rijden bij AMS berust op de zogenaamde "halb wellen" techniek,  gebruikt om twee auto's op naast elkaar gelegen rijbanen tegen elkaar in te kunnen laten rijden. En om die rijrichting omkering te kunnen bereiken, bij gebruik van "halb wellen", kun je de magneetvelden in de autootjes manipuleren.

Met FCS (en de daarvan afgeleide MC-Car en DC-Car technieken) kunnen auto's niet achteruit rijden. Nooit.
Je kunt harder, zachter stoppen, maar niet achteruit inparkeren (kon met AMS ook niet).

AMS heeft twee metalen strips in het wegdek; een AMS-auto heeft slepers die de rijspanning daarvan betrekken.
De slepers moeten dus contact met de rijbaanstrips houden. De stand van die AMS-slepers is bij de meeste auto's
zodanig dat een auto maar een kant uit kan rijden.

FCS heeft geen strips in het wegdek; de auto's rijden op een batterij(accu).
Een auto heeft 1 sleper, met een totaal andere functie. De bedoeling is dat die sleper net boven het wegdek zweeft,
en de draad of magneetband volgt die daarin is verstopt.

AMS trucks hebben geen batterij aan boord, en hebben slepers die niet in staat zijn op basis van een magneet de weg te volgen.
Dus ombouw van de truck (ongeacht of er al een motor in zit) is onvermijdelijk. Minimaal een andere sleper en een accu.
FCS motoren zijn vele malen kleiner dan die in de oudere AMS auto's. Dat is ook nodig want ander kun je er geen decoder en accu bijproppen wegens ruimtegebrek. Dus voor je het weet, zit je vast aan een nieuwe motor, met ritsel (of  worm) en wormwiel (tandwiel), achteras, en waarschijnlijk ook wielen en leds.

Je volgende afweging zal dan zijn: puur Faller Car of een van de digitale aansturingssystemen (MCC of DC-Car), en in de wetenschap dat je circa ? 60 kwijt bent voor een mini motor en ? 30 voor een geschikte decoder, plus wat aanvullende spulletjes.
En met de wetenschap dat hij nooit achteruit zal kunnen rijden, dus altijd vooruit moet komen aanrijden en vooruit moet wegrijden. Daar zal wel wat op te vinden zijn door de toegang tot de container terminal iets aan te passen.

Er bestaat ook een andere optie die goedkoper uit pakt als je meerdere containervrachtwagens inzet:
magnorail (bekend van fietsers, boten, landbouwvoertuigen en auto's) met een magneet eronder,
voortbewogen door een ronddraaiende ketting onder het wegdek.

Ook dan moet je veel zelf doen, maar de truck heeft dan geen motor, geen tandwielen en geen decoder nodig.
Re: ams ombouwen tot car system
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ams ombouwen tot car system
Citaat van: josje40 op maandag 18 november 2019, 18:38:37
Nu wil ik die ams truck vervangen door een container truck van het car system.
De container moet dus eraf en erop kunnen worden gezet.
Zijn die er, of wordt het zelfbouw.
Dat wordt zelfbouw, met in acht neming van het feit (zie vorige reactie) dat je bij FCS niet achteruit kunt rijden.
Re: ams ombouwen tot car system
Hoi
Ik wil inderdaad een car system auto gebruiken voor de faller container terminal, dus weg met het ams wegdek.
Ik rij al op andere delen van mijn baan met het car system. Mijn probleem bij zelfbouw is de container. Die moet aflaadbaar zijn zoals bij het ams systeem. Maar in de behuizing (container) van de vrachtwagens van het car system zit o.a de accu, motor en het een en ander aan electronica. Daardoor kan de container er niet vanaf gehaald worden en er weer opgezet worden. Dat is mijn probleem.
GR.     Jos
Re: ams ombouwen tot car system
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ams ombouwen tot car system
Citaat van: josje40 op woensdag 25 december 2019, 05:48:35
Mijn probleem bij zelfbouw is de container. Die moet aflaadbaar zijn zoals bij het ams systeem.
(...)
Maar in de behuizing (container) van de vrachtwagens van het car system zit o.a de accu, motor en het een en ander aan electronica.
Daardoor kan de container er niet vanaf gehaald worden en er weer opgezet worden.
Zelfs als een FCS LKW een container draagt, dan zit er inhoud (motor, accu e.d.) in, omdat een FCS voertuig niet zonder kan, en je het toch ergens in moet (ver-)stoppen.
Met magnorail speelt dat niet, met FCS wel.
Neem b.v. deze, deze,  of die. Steeds is de container "gevuld" en dus niet afneembaar.

Dus zou je bij de schaal-N reserve onderdelen moeten kijken, om te zien of er kleinere motoren (+tandwielen en accu's) passen onder de truck  (volgens Faller niet, natuurlijk).

En dan kom je uit op speciale Umbau (ombouw) sites, zoals dezedeze of die.

Zodra je in die hoek belandt, en je vergelijkt de catalogusnummers Faller 161470, 161471,161472,163703 en 163704, dan zie je dat ook die allemaal nog te hoog uit komen. Als het nog lager moet, dan kom je uit op volledig zelfbouw.

Het alternatief is dan de (deels) bodemloze container.  :D
Want, en dat kun je zien op de Schaal N ombouw websteks, als je de inhoud van de container beperkt tot alleen de (extra) accu, en de rest kunt passen tussen de wielen, of in de chauffeurscabine, dan hoef je alleen maar een gaatje te zagen in de container bodem.
Nog beter zou zijn als alles paste in de chauffeurscabine.

Succes.






Re: ams ombouwen tot car system
Hoi
Ik heb al een onderstel van de foto,F 163704, maar dan zit ik nog met de accu.
De accu's zijn allemaal te groot. In mijn andere auto's zit ook nog het een en ander aan elektronica.
Deze wil ik wel weg laten in de container truck. Maar de accu is het grootste probleem.
Gr.    Jos
Re: ams ombouwen tot car system
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: ams ombouwen tot car system
Moeten alle containers afneembaar zijn? Je kan een vrachtauto gebruiken zoals hier onder. Deze container is dan niet afneembaar.

Daarachter doe je een aanhanger met een afneembare 20ft container.

Je kan ook een LZV samenstellen.
De accu ed gaan dan in de eerste 20ft container (niet afneembaar).
Daarachter hang je een dolly+ 40ft trailer.

Gr Richard
Re: ams ombouwen tot car system
Goedemorgen
Aan die optie heb ik nog niet aangedacht.
Dat is inderdaad een mogelijkheid.
Bedankt voor de tip.
Ik ga er mee aan de slag.
GR.      Jos
Re: ams ombouwen tot car system
De laatste update.
Ik had er nog een ams baantje liggen bij de containerterminal.
Heb ik weggehaald en vervangen door een car system baan.
2 stopplaatsen ingebouwd en van 1 car system vrachtwagen combinatie de aanhanger omgebouwd.
Nu nog alles aansluiten. Ik wil het helemaal kunnen bedienen via de CS 3 plus.
Gr.     Jos
Re: ams ombouwen tot car system
 @citaat
Een beetje mosterd na de maaltijd, maar het is wel mogelijk container-vrachtwagens (om) te bouwen voor het Faller CS, waarbij de voorste container gelost kan worden. Het gemakkelijkst is echter waarschijnlijk een ombouwen van een trekker met oplegger. Het "geheim" zit 'm in het omschakelen op Lipo batterijen, die zijn kleiner en beter dan de Falleraccu's, daarvoor heb je echter wel weer een apart oplaadsysteem nodig.
Zoek op YouTube naar plastikschnitzer...
Ach wat, kijk gewoon hier 's:



Mvg, Willem.