Het moest ervan komen, hij zat al lang in de pen... al heel veel over gesproken.... maar de tijd en zin ontbrak.
Station Heerlingen is uitgebreid met een heus mobiel programmeer spoor en een plek om te testen.
Fase 1 was natuurlijk het ontwerp en nou nou, om een heuse baan van 1,10 bij 79 centimeter te ontwerpen had ik wel wat tijd nodig

.
Maar serieus, rekening gehouden met de maten om de plaat 'onder' de rechterzijde van de hoofdbaan te kunnen schuiven, moest er inderdaad even gerekend worden. Ook de lengte van 1,10 gebaseerd op de wens om naast de R1 bochten te verlengen met een 24188 en een 24094, zodat er bij gelegenheid ook een sensor en/of wissel eenvoudig aan toegevoegd zou kunnen worden.
Het geheel voorzien van een 'filten' ondergrond, meer voor de show als voor demping. Maar het maakt het plaatje wel compleet. Hierdoor kan ik hem ook nog gebruiken als 'scenery voor foto-shoots' (
dan nog wel even een leuke achterplaat maken).
De eisen zijn om uiteindelijk op 6 verschillende manieren gebruik te kunnen maken van 'de baan':
- Analoog Wisselstroom,
- Analoog gelijkstroom (
dus zijn de massa-rails gescheiden van elkaar om met 'een derde' draad daadwerkelijk de stroom aan te koppelen).
- Digitaal Wisselstroom (
dus aan de Central Station 2 (of de MS2)).
- Digitaal gelijkstroom (
dus aan de Central Station 2 of de MS2, en aan de gescheiden 2de massa-rails).
- Digitaal Wisselstroom, Programmeer-Spoor (
dus aan het programmeer-spoor van de Central Station 2).
- Digitaal gelijkstroom, Programmeer-Spoor (
dus aan het programmeer-spoor van de Central Station 2 en aan de gescheiden 2de massa-rails).
De bedrading wordt met Marklin busjes aangesloten bij behoefte, de Trafo's zijn dus daarop voorbereid.
Toekomst verhaal is het scheiden van de rails in blokken, zodat de eerste stapjes met iTrain ook met deze rails geoefend kunnen worden (
dit wordt dus voorbereidt vóórdat de rails daadwerkelijk wordt vastgeschroefd). Bijlage ontwerpje volgt nog.
En van de eerste fase alvast een paar foto's bijgevoegd.
Groeten,
Jan