Iedereen had het erover... De lokale treinenboer gaf al aan dat ik '
binnen een jaar' een
schaduwstation zou gaan bouwen.
Echt niet.... Echt Wel..... En ik had gelijk.....Het duurde 1 jaar en 2 maanden

.
Schaduwstation met 7-tal doorlopende rangeersporen (
status = in wording),
Het schaduwstation is bedoeld geweest om de noodzaak voor kopsporen op de basisbaan te voorkomen. Dit wat betreft de 'opslag' van 'overbodige' wagons en rijtuigen. Hoewel de verzameling niet echt groot is in vergelijking met wat je soms op het Forum ziet, is het ook teveel om allemaal op de hoofdbaan te hebben staan.
Het parkeren is voor zowel de hoofdmachinist (

) als de 'leerling'-machinisten een uitdaging en extraatje. Dus, zijn het gewoon opberg plekken (
de OVP's zijn nu achter het schot opgeslagen), echter wel met hun eigen ontkoppelaar aan het begin van het spoor welke straks per schakelboxje bedient moet gaan worden. Het ontsporen heb ik vrijwel nog niet meegemaakt. Met uitzondering van treinstellen waarin ook
LIMA en
JOUEF rijtuigen zijn opgenomen. Dat soort combinaties willen nog wel eens extra aandacht (
en lage snelheden) vragen.
Er zijn na een aantal aanpassingen nu 4 wissel-apparaten aanwezig (
2 x een engelse wissel, 2 x een 'normale' wissels) die de toegang tot de respectievelijke kopsporen realiseren. Deze zijn aangesloten op een Marklin Schakelkast (
M72710) met (
Led) terugkoppeling (
waardoor ik in één oogopslag bij alles groen weet dat verkeer voor de keerlus niet direct een kopspoor opstormt) en moeten dus qua bedrading ook opschuiven.
Groeten,
Jan