Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

koploper

Gestart door marklin h0 woensdag 23 januari 2008, 19:20:15

gewoon even peilen wie er een koloper van marklin zou kopen
Ik koop hem niet, omdat er dingen aan mankeren

13 (2.5%)

Ik koop hem niet omdat hij niet in mijn tijdperk past/geen nederlands rij

184 (36.1%)

Ik koop de geel/blauwe

163 (32.0%)

Ik koop de olympische

25 (4.9%)

Ik koop ze allebei

83 (16.3%)

Ik beslis pas nadat ik ze beide gezien heb

42 (8.2%)

Totaal aantal stemmen: 279

Re:koploper
thalysken
gast

Ik weet niet of deze link al in deze topic staat, maar het is moeilijk te doorzoeken. Hier een link over het verbeteren van de koploper. En nog zo veel meer.

http://www.gertvanvoorst.nl/treinproject_trixkoploper.html
Tom
gast

Beste Thys,

Als ik op het linkje in jouw berichtje klik, dan zie ik een foto van een paar wagons.
Hoogstwaarschijnlijk bedoelde je heel iets anders. :-)

Met vriendelijke groet,

Tom
thalysken
gast

Ik heb het intussen veranderd. Ik was al de hele tijd bezig met knippen en plakken. Vandaar.

is ook al gezegd, maar voor de nieuwkomers misschien handig:
op de site van Chris is de Trix koploper uitgebreid beschreven: klikje hier

Er schijnen er maar 1500 van geproduceerd te zijn en toch liggen er nog genoeg in de winkels. Kan je nagaan hoe klein de markt geworden is. Een wonder dat Märklin nog aan zo een avontuur begint. We boffen maar.  Er zullen denk ik nog heel veel (kleur)varianten moeten komen om het voor Märklin tot een winstmaker te maken.
Davy
gast

Citaat van: mDDM op vrijdag 29 mei 2009, 23:03:53
Er schijnen er maar 1500 van geproduceerd te zijn en toch liggen er nog genoeg in de winkels. Kan je nagaan hoe klein de markt geworden is. Een wonder dat Märklin nog aan zo een avontuur begint. We boffen maar.  Er zullen denk ik nog heel veel (kleur)varianten moeten komen om het voor Märklin tot een winstmaker te maken.

Heel wat meer hoor.

Van de Olympische koploper gaan er maar weinig van gemaakt.

Remie
gast

1500 van de geelblauwe? Ik kom ze overal tegen! jammer dat ik nog steeds geen genoeg geld heb :(

Citaat van: Remie op zaterdag 30 mei 2009, 10:08:20
1500 van de geelblauwe? Ik kom ze overal tegen! jammer dat ik nog steeds geen genoeg geld heb :(

Heeft iemand uit betrouwbare bron een ander getal?
barry1972
gast

Ik heb een klein probleempje met mijn koploper. misschien heeft iemand een tip?

als ik een meegebogen wissel aanrijd richting de binnenbocht blijft de sleper soms haken. met ontsporing als gevolg .

ik heb de sleper al bekeken maar deze lijkt toch recht te staan?

ik heb het alleen met de kopwagen die niet is aangedreven.. vervolg bochten na de wissel zijn minimaal r2 c-rail..

alvast bedankt voor het meedenken..

Ik heb vandaag op de beurs in Houten de Koploper aangeschaft. Als ik deze nu op mijn digitale
baan plaatst gaat deze er meteen vandoor zonder de rijregelaar aan te raken  :o
Het lijkt erop alsof de trein analoog rijdt en dat deze omgezet moet worden naar digitaal bedrijf.
Op het forum lees ik ook dat dit kan, maar hoe dit werkt niet! (althans ik heb dit niet kunnen vinden)
In de doos bevindt zich maar één boekje die in alle talen zwijgt hoe dit om te zetten  :(
Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn Koploper in digitaal bedrijf kan krijgen?

Mvg,
Edwin
Erik Baas
gast

Er zit een mfx-decoder in, en nou weet ik eigenlijk niet of die dan ook nog dip-switches heeft; op de tekening lijkt het van wel...

Mijn koploper werkte gewoon en direct op de baan, met de MS en ook met de CS(1).
Meldt zich aan als ELD4 en is gewoon te besturen. Helemaal niks geks te bespeuren.

Dipswitches zijn toch al lang verleden tijd ? (Heb er niet in gekeken om dit te verifiëren).

Moderne decoders herkennen ook of er digitale besturing actief is of dat er analoog gereden wordt ?

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

Hallo ,

Je kunt eens proberen met de decoder een fabrieks reset te geven cv 08 dan code 08
Hoe je dit doet is afhankelijk van je besturings eenheid!

Groeten uit Maastricht Brupo-X. 8) 8) 8)
Spoorman
gast

Citaat van: eveekens op zondag 31 mei 2009, 00:40:36
Ik heb vandaag op de beurs in Houten de Koploper aangeschaft. Als ik deze nu op mijn digitale
baan plaatst gaat deze er meteen vandoor zonder de rijregelaar aan te raken  :o
Het lijkt erop alsof de trein analoog rijdt en dat deze omgezet moet worden naar digitaal bedrijf.

Analoog herkenning van je decoder uitzetten. Zie de manual van de decoder.

Gr, Ben.

Heren, dank voor de reacties.
Het resetten van de decoder via mijn Intellibox heb ik reeds gedaan, maar dit had geen effect  :(

De andere optie is de analoge herkenning van de decoder uitzetten dit zou volgens een reactie in de manual van de decoder te lezen zijn :?. Ik bezit maar één boekje over de 37421 en op pagina 24 daarvan hebben ze het wel over de parameters van de decoder, maar niet hoe je deze van analog naar digitaal bedrijf omschakeld. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit zou kunnen realiseren, ik neem aan dat er Marklin decoder in zit?

Mvg,
Edwin

Davy
gast

In de koploper zit een mfx decoder.
Met een IB kan je die alleen laten rijden met mm14 nieuw. Dus gewoon het motorola adres invoeren en de trein zou moeten stoppen.

Programeren van een mfx decoder met een IB is problematisch.

Na de reset kan de IB de decoder helemaal niet meer uitlezen! De IB zegt nu "geen lok"  :(. Dus als ik het goed begrijp moet er een andere decoder in of een andere centrale. Een andere centrale is financieel gezien geen optie, een decoder hopelijk wel. Welke decoder zou bijvoorbeeld geschikt kunnen zijn en behoud ik dan ook alle andere functies zoals het geluid, en is dit dan gewoon een kwestie van omprikken?

Edwin
Davy
gast

Decoder is prima. Maar je kan alleen maar MM gebruiken.

Gebruik voor het programmeren van een mfx decoder een MS of lees op de Uhlenbrock website hoe je een mfx decoder moet programmeren met een IB.

BMW-Fan
gast

Ik ga ze allebij kopen, hier hebbben we al jaren op gewacht :).
De stationsmededeling:
De trein van zandvoort aan zee  8)komt binnen/vertrekt over vijf minuten
Hij is echt gaaf, wel jammer dat hij geen cinus hoogvermogen aandrijving heeft :(! Ik ga de olympische uitvoering eerst kopen.

PS hij past mooi bij mijn collectie NS:
Serie 1600
Serie 1700
Serie 1200

BMW-Fan :D
Twentefan
gast

Zijn er al dingen bekend wanneer de OS versie komt??

Rob
Danielrailer
gast

Q3
Spoorman
gast

Citaat van: BMW-Fan op maandag 15 juni 2009, 15:04:02Hij is echt gaaf, wel jammer dat hij geen cinus hoogvermogen aandrijving heeft
Ik geloof niet dat er iets mis is met de motor van de Koploper.

Gr, Ben.
Joost B.
gast

Citaat van: Twentefan op maandag 15 juni 2009, 15:22:33
Zijn er al dingen bekend wanneer de OS versie komt??

De watte??

Gr Joost Die het wachten zat is :x
Forum Moderator

OS = Olympische Spelen koploper

Groeten,
Herman
Danielrailer
gast

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

Hallo,
Volgens Vleugels Sittard Juli 2009 zie link: http://www.treinenzaak.nl/news/  ben benieuwd ik roep nog steeds oktober maar ik hoop dat ik ongelijk heb we wachten af.
Groeten uit Maastricht Brupo-X. 8) 8) 8)
Joost B.
gast

Citaat van: Herman05 op dinsdag 23 juni 2009, 21:11:06
OS = Olympische Spelen koploper

Oowja dat ding 8) Ik was al vergeten dat ik die besteld had :P

Gr Joost

Citaat van: mDDM op donderdag 26 februari 2009, 22:27:54
Volgens het groene stoplicht op de Märkllin site zou de koploper nog steeds volop vanaf de fabriek leverbaar moeten zijn.
Hoe moet ik dit rijmen met de verhalen van diverse Nederlandse winkeliers begin vorig jaar dat het treinstel al "af fabriek uitverkocht was" en dat we dus snel moesten bestellen?
Zijn we voor het lapje gehouden?

Zie laatste reactie van Chris.
Märklinliefhebber jr.
gast

Volgens mij is de olympia niet echt geliefd :?
Spoorman
gast

Citaat van: Märklinliefhebber jr. op zondag 28 juni 2009, 23:35:51
Volgens mij is de olympia niet echt geliefd :?
Hoezo niet? 85 kopen de geel/blauwe en 60 de olympische. Nu maar wachten of het ding ook komt.

Gr, Ben.
Speciale Gast

Sr Trdl

Misschien is het al besproken, maar ik kan het niet vinden:

Zijn de Märklin koplopers te koppelen zoals vroeger in 't echt? Zo dus:

Hoewel ik geen Nederlands materieel rij ga ik de koploper op den duur wel kopen. Hij is gewoon te mooi. Wel de geel/blauwe dan.
Erik Baas
gast

Twentefan
gast

Morgen gaat Q3 in, het kwartaal wanneer we hopen dat de koploper komt.
Laten we ook hopen dat er binnenkort duidelijkheid is van de levertijd.

Spoorman
gast

Citaat van: Rutger op dinsdag 30 juni 2009, 17:52:09
Misschien is het al besproken, maar ik kan het niet vinden:

Zijn de Märklin koplopers te koppelen zoals vroeger in 't echt?
Ja dat kan. Koppelboom zit er bij. Wel de motorwagen koppelen. Is ook filmpje van:

Gr, Ben.
Speciale Gast

Sr Trdl

Damn, nu wil ik er 2  :mrgreen: Bedankt voor 't snelle antwoord!

Naja, eerst sparen voor andere dingen op m'n lijstje  8)
Märklinliefhebber jr.
gast

Voor mij zal hij er voorlopig niet komen, heb een 38564 besteld (zwarte krokodil)  :D en die vind ik redelijk kostig dus de koploper zal er voorlopig niet komen. :(
Twentefan
gast

Volgens onze Chris is hij uitgesteld naar Q4
marklinfan
gast

de olympische koploper is uitgesteld naar september 2009

zie hier de bron

http://www.two4toys.com/catalog/product_info.php?products_id=1199

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

Hallo,

Wat ik me afvraag over de koplopers als je er 2 achter elkaar zou zetten misschien dat ik dat ooit nog wel doe. Moet ik dan uit 1 koploper de motor gaan zitten halen of hoe ga ik die 2 exact even hard laten rijden? Ik heb trouwens Central Station 60212. Maar pas een jaar of 5 treinen en Märklin. Maar toch dat ik even weet hoe ik dat ooit moet gaan doen?

Gr. Falco
Märklinliefhebber jr.
gast

Als je ze achter elkaar zet, dan moet je ze met de draaiknoppen even hard laten gaan, dan rijden ze even snel en kan je er goed mee rijden  :)

Ze hebben dezelfde aandrijving met dezelfde decoder. Dat loopt prima. Moet je alleen de rijrichting van één model veranderen. Ik neem aan dat dat kan door een CV'tje te veranderen.

Met twee draaiknoppen bedienen is natuurlijk niet handig. Is ook nergens voor nodig. Ik neem aan dat de 60212 een voorziening voor dubbeltractie heeft en anders de treinen hetzelfde adres laten houden.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Heeft dit Central Station geen mogelijkheid voor dubbeltractie dan?

Groet, Anne W
Speciale Gast

RFO 193 623

Citaat van: Anne W op donderdag 23 juli 2009, 22:45:03Heeft dit Central Station geen mogelijkheid voor dubbeltractie dan?

Ja hoor is heel makkelijk te regelen met de Märklin CS1.
Remie
gast

En een marklin ms 1? een  kl (koploper) is mfx. Een mfx decoder neemt toch een eigen adres aan en als die al in gebruik is neemt hij een ander. Of l.l ik te veel?
busje13
gast

Citaat van: Remie op zondag 26 juli 2009, 18:07:44
En een marklin ms 1?
via de ms is het helaas niet mogelijk om dubbeltractie te rijden (zover ik weet) via de beide CSen kan het wel heel eenvoudig

groeten fabian
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Gisteren stond het handmonster van de Olympia in de etalage van Grotendorst in Woerden.

Toch wel een mooi treinstel.

Volgens Johan, kan hij ieder moment uitkomen.

peter / degeluidsman.
marklinfan
gast

hij is uitgesteld naar september 2009
marklinfanaat
gast

Welke Koploper is technisch beter? de Trix of de Marklin? en welke grote van de bocht word er op de filmpje van nienoord te leek gebruikt?

Ze zijn technisch identiek op voor de hand liggende verschillen als sleper, wielstellen en de aanwezigheid van een decoder na.
marklinfan
gast

de olympische koploper is weer uitgesteld nu naar kwartaal 4
de bron zie marklin website duitsland

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.