Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ICE 4, Piko v.s. Marklin

Gestart door Baanloos woensdag 30 januari 2019, 22:29:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2006

offline
ICE 4, Piko v.s. Marklin
Toch even "warenvergelijk"  met Märklin's ICE4

De Piko wordt geleverd als 4 wagentreinstel. 
Wat ik uit de duitse tekst kan opmaken dat de lengte op schaal is. Piko adviesprijs 599,99 AC

Märklin levert dit treinstel als 5 wagenstel uit.
De schaal is 1:95 Adviesprijs 699,99 AC
Ik laat de prijzen van de tussenwagons hier buiten beschouwing.

In het grootbedrijf rijdt al een 12-delige. 
Dus verleng je perrons maar vast en trek nog een kamer bij je modelbaan :D
Effe serieus dit past eigenlijk alleen maar op een modulebaan.
Gelukkig is een 7-delige ook "verantwoord"

Gaat er iemand voor de Piko hier?
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Zal wel niet, staat geen M op.
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 30 januari 2019, 18:03:50

Fraai treinstel :thumbup:.


Citaat van: Baanloos op woensdag 30 januari 2019, 22:29:46
Toch even "warenvergelijk"  met Märklin's ICE4

Piko adviesprijs 599,99 AC

Tel daar nog wel bij op dat de Piko-editie, op de motorbak na, nog geen interieurverlichting heeft. De bijpassende Piko LED-strip kost ? 19,99 per rijtuig.

De Märklin-editie heeft af fabriek reeds interieurverlichting, waarbij "verschillende kleurenscenario's digitaal schakelbaar zijn" (geen idee hoe dat eruit moet zien). Daarnaast heeft de Märklin-editie meerdere door servo's aangedreven pantografen.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
En trek daar dan even af dat de Marklin niet op schaal is en een realistische samenstelling met een Marklin niet te maken is.
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Ik wil in dit topic geen grote discussie over het Märklin-model beginnen, maar ik heb toch even een vraag n.a.v. bovenstaand bericht:


Citaat van: Dirkkie_84 op donderdag 31 januari 2019, 18:18:02
En trek daar dan even af dat de Marklin niet op schaal is.

Klopt.
Dat vind ik overigens geen minpunt, want zo past hij makkelijker op mijn baan (maar dat is mijn mening). Ik kan mij echter voorstellen dat mensen die de ruimte en de juiste bochten hebben graag voor een 1:87-model gaan.


Citaat van: Dirkkie_84 op donderdag 31 januari 2019, 18:18:02
? en een realistische samenstelling met een Marklin niet te maken is.

Kun je dat a.u.b. toelichten? Rijtuig 43725 bevat namelijk decals om de trein realistisch verder uit te kunnen breiden.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
En daarmee kan je uitbreidingssets omnummeren?
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Citaat van: Dirkkie_84 op donderdag 31 januari 2019, 18:54:15
En daarmee kan je uitbreidingssets omnummeren?

Ja. Citaat van Märklin: "Een decalset met 3 extra bedrijfsnummers voor dit type wagens wordt meegeleverd."


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Citaat van: RMW op donderdag 31 januari 2019, 13:43:34
De Märklin-editie heeft af fabriek reeds interieurverlichting, waarbij "verschillende kleurenscenario's digitaal schakelbaar zijn" (geen idee hoe dat eruit moet zien).

Ik heb mij even verdiept in de verlichting van de echte ICE 4. Het blijkt dat er ook in de werkelijkheid verschillende kleurenscenario's beschikbaar zijn:

"Ein innovatives Beleuchtungskonzept mit tageszeitabhängiger LED-Lichtsteuerung schafft in allen Wagen eine Wohlfühlatmosphäre. In den Morgenstunden gibt es gedämmtes Licht, das zum Dösen einlädt. Zum Sonnenaufgang wechselt es zu warmem, aktivierendem Licht, ehe es in die Tagesbeleuchtung schaltet. In den Abendstunden wird der Sonnenuntergang simuliert" (bron: Bahn Community).


M.v.g.

Maikel (RMW)


Edit Looney Tunes: citaat van verwijderd bericht weggehaald.
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Maikel,

Goed lezen. Wat hier bedoeld wordt is dat je 3 verschillende treinstelnummers kan maken.
Om tot een juiste nummering van de uitbreidingsset te komen zou je deze zelf moeten maken.

Edit Looney Tunes: citaat van vorig bericht weggehaald.
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Dat is de vraag. Ik neem aan dat Märklin een 'volledige' decalset meelevert met alle benodigde opschriften.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Doe mij maar een Marklin. :D

Niks tegen Piko, want ik heb best mooie spullen van hen, maar voor het ICE verhaal heb ik toch steeds voor Marklin gekozen.
Ga ik nu ook doen O:-D
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Doe mij ook maar een Marklin; sterker nog: al besteld bij mijn dealer.

En hoezo kun je met de M versie geen realistische samenstelling maken ??
Basisset (5-delig) + uitbreidingsset (3-delig) + 4 x Mittelwagen met verschillende decals = 12-delig zoals in 1:1.
Wat is daar niet realistisch aan ?

Helaas heb ik daar geen plek voor op mijn baan.
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lijkt mij toch ook een bewuste keuze van Märklin dat hij op 1:93.5 is. Gewoon richten op een bepaalde doelgroep.
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2012

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Ik heb ook de Märklin set besteld, voor mij niks anders dan dat!
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
"Voorzichtige" conclusie dat er een "lichte voorkeur" is voor het Märklin-model. :D
* Lees wel dat het model van Märklin pas leverbaar is in de 2e helft van 2020.  Zie tevens de foto die Ben plaatste bij draadje M-Neuheiten; het model is daar te zien als zgn handmonster.
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Citaat van: RMW op donderdag 31 januari 2019, 13:43:34
De Märklin-editie heeft af fabriek reeds interieurverlichting, waarbij "verschillende kleurenscenario's digitaal schakelbaar zijn" (geen idee hoe dat eruit moet zien).
Dat je kan schakelen tussen "koud" wit licht en "warm" wit licht. Je ziet het ook bij moderne LED-armaturen voor in de huiskamer.
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Maar sie je het ook bij de ICE4?
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Deze set ga ik ook bestellen, iedere maand maar alvast wat geld apart leggen  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
@citaat

Peter, op jouw baan kan die ICE4 straks prima uit de voeten! Ik ga er van uit dat jij voor de 12 delige versie gaat :thumbup:. Dat wordt een smulvideo in 2020 :P.

Groeten,
Wico
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
 @citaat

Als jij een actie op touw zet Wico, zodat ik een paar rijtuigen gesponsord krijg geef ik je een goede kans  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Ben den Hollander
gast

Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Citaat van: Baanloos op vrijdag 01 februari 2019, 08:32:30

"Voorzichtige" conclusie dat er een "lichte voorkeur" is voor het Märklin-model. :D


Niet verrassend, wel bijzonder. Het stel bestaat nog niet en er zijn al bestellingen binnen bij winkels. Men koopt kennelijk ongezien, motivatie over de keuze ontbreekt. :D

Gr, Ben.
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2012

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
CiteerMen koopt kennelijk ongezien, motivatie over de keuze ontbreekt.

Hierbij dan mijn motivatie: ik vind een ICE4 een mooi apparaat en wil ik best graag hebben. Aangezien ik Märklin-extremist ben is er dus geen keus; Märklin is mijn merk en alle andere doen me niks.

Niet heel rationeel en ik snap best dat er mensen zijn die alles dat Märklin doet juist haten, ik ben meer een fanboy :)
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Ben den Hollander
gast

Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
 @citaat Precies Harm, da's wat ik zei. We zijn het eens, behalve dan dat je snapt dat er mensen zijn die Marklin haten want dat is dus even onzinnig.  :)

Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
 @citaat
En wat ik nog onzinniger vind,  dat die mensen dan hier ook op het forum ronddwalen om zich daarover uit te laten.
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Waarom Rolf, het heet hier toch het 3rail-forum, niet het Marklin forum?

En of je het nu wilt horen of niet, Ben heeft gelijk.
Wij (ik ook dus) kopen de Marklin ICE 4 omdat het Marklin is.
Geen haar op ons hoofd dat er aan denkt om de Piko te kopen, als er een Marklin alternatief is.
Wij weten nu al dat de Marklin beter zal zijn, mooier zal zijn, degelijker zal zijn, enz... ook al is dat misschien niet zo.

Maar voel ik mij daar slecht over?
Voel ik mij verplicht een motivatie te geven?
Trek ik mij er een hol van aan dat Ben gelijk heeft?

Nee hoor, nog niet bijna >:-D

Mag hij hier een beetje relativeren, en zijn visie op onze obsessie geven, tuurlijk wel O:-D
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 01 februari 2019, 19:06:39
Niet verrassend, wel bijzonder. Het stel bestaat nog niet en er zijn al bestellingen binnen bij winkels. Men koopt kennelijk ongezien, motivatie over de keuze ontbreekt.

Ben: zullen we hiervoor een nieuw topic starten: de motivatie om een Märklin-trein te kopen >:-D :D?

Modellbahnshop Lippe heeft een video gemaakt waarin ook de nieuwe ICE 4 van Märklin wordt besproken (vanaf 3.45 min.). Hierin wordt ook uitleg gegeven over de speciale lichtfuncties:

http://www.youtube.com/watch?v=lmxOQptQ3D8


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
En een ander punt is dat je bij marklin voor 99% zekerheid hebt dat die ook op je baan kan rijden bij de piko moet je minimaal R2 hebben dus valt deze voor een hele hoop mensen af ;)
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
+je voor marklin, beweegbare pantos op de ICE 4, het word wel een bijzonder model als je de man zo hoort  :thumbup:
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Voor mij geen ICE 4.. Die rijdt namelijk nog niet in NL.
Ben benieuwd of er volgend jaar een eurostar uitvoering komt (16 delig met zelf op te plakken transfers :p )
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Kun je een ICE4 in Eurostar uitvoering laten zien? Ben erg benieuwd.
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Nee.. Ben verkeerd geïnformeerd:) Heb zelf ff gegoogeld en de laatste versie van de eurostar is ook gewoon een Velaro treinstel.
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 01 februari 2019, 19:06:39
Het stel bestaat nog niet en er zijn al bestellingen binnen bij winkels. Men koopt kennelijk ongezien, motivatie over de keuze ontbreekt. :D

Gr, Ben.
Hoi Ben,

Bij de VT11.5 was het stel nog nergens aangekondigd, behalve dat een winkelier mij de onbehandelde kap liet zien van dat treinstel.
Aan de hand daarvan heb ik dat model toen besteld, en toen later de tussenrijtuigen werden aangekondigd rinkelde mijn telefoon weer.
Dit alles gebeurde bij een dealer in Duitsland, en ik betrapte ze wel vaker op nieuwtjes.
Maar goed tot zover dit :offtopic: bericht.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Ben den Hollander
gast

Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Citaat van: mardig23 op vrijdag 01 februari 2019, 20:50:24
Waarom Rolf, het heet hier toch het 3rail-forum, niet het Marklin forum?

En of je het nu wilt horen of niet, Ben heeft gelijk.
Wij (ik ook dus) kopen de Marklin ICE 4 omdat het Marklin is.
Geen haar op ons hoofd dat er aan denkt om de Piko te kopen, als er een Marklin alternatief is.
Wij weten nu al dat de Marklin beter zal zijn, mooier zal zijn, degelijker zal zijn, enz... ook al is dat misschien niet zo.

Maar voel ik mij daar slecht over?
Voel ik mij verplicht een motivatie te geven?
Trek ik mij er een hol van aan dat Ben gelijk heeft?

Nee hoor, nog niet bijna >:-D

Mag hij hier een beetje relativeren, en zijn visie op onze obsessie geven, tuurlijk wel O:-D


:D :D
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
ik ga voor de piko of de marklin als deze ook bij de NS gaan rijden
ik weet niet eens of de NS deze ook gaat rijden trouwens ?
verder merk ik dat ook al ben ik een marklin fan ik prijstechnisch sommige modellen van andere leveranciers steeds mooier begin te vinden
2 belangrijke punten in de hobby die zeker bij mij op de eerste plaats staan
wordt een lastige beslissing  8o :D :D
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Ben den Hollander
gast

Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Citaat van: remcy op zondag 03 februari 2019, 16:45:51

ik ga voor de piko of de marklin als deze ook bij de NS gaan rijden
ik weet niet eens of de NS deze ook gaat rijden trouwens ?


Rijdt niet in NL.
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Citaat van: harm78 op vrijdag 01 februari 2019, 19:12:40
CiteerMen koopt kennelijk ongezien, motivatie over de keuze ontbreekt.

Hierbij dan mijn motivatie: ik vind een ICE4 een mooi apparaat en wil ik best graag hebben. Aangezien ik Märklin-extremist ben is er dus geen keus; Märklin is mijn merk en alle andere doen me niks.

Niet heel rationeel en ik snap best dat er mensen zijn die alles dat Märklin doet juist haten, ik ben meer een fanboy :)
Ik was ook jarenlang marklin fan, niets anders kwam erin......totdat ik de andere merken ging ontdekken!
De detaillering zoals bij Piko treinstellen, goederenwagons zijn vele malen beter dan bij marklin, dat is mijn mening.
En dan heb ik het nog niet eens over l.s models en A.C.M.E daar heb ik rijtuigen van, nou daar sta je echt bij te kwijlen hoor wat een details!
Roco lokomotieven zijn fluisterstil, die van marklin vaak koffiemolens, waarom krijgt Marklin dit niet voor elkaar?
Zo kan ik nog wat opnoemen...
Echt verbreed je horizon maar eens en zet die knop om..
Nadat ik dat eenmaal gedaan had heb ik hier veel moois staan waar geen marklin op prijkt...
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
De Märklin uitvoering zal pas in 2020 uitkomen, zei iemand mij die in Göppingen is geweest.

Mogelijk is de ontwikkeling nog gaande, dus wacht gewoon af zou ik zeggen.

De NS zal deze trein niet in bestelling nemen, dat heeft te maken met aanbestedingen te maken die Brussel heeft bepaalt (Europees dus).

Ze hebben al andere treinstellen besteld en die komen binnenkort wel ergens in bedrijf.

Maar ik zie nog geen foto van het Piko model, of is er nog niemand die het heeft aangeschaft?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

online
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Zie hier.
JP
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Ook een aardig bericht over de Piko ICE. KLIK

Gr. Charlie
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Een aantal berichten met politieke opmerkingen die niet op een modelspoorforum thuishoren zojuist weggehaald, waarbij (off-topic) reacties daarop ook verwijderd zijn.
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2012

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
CiteerDe Märklin uitvoering zal pas in 2020 uitkomen, zei iemand mij die in Göppingen is geweest.

Mogelijk is de ontwikkeling nog gaande, dus wacht gewoon af zou ik zeggen.

Dat stond zelfs al in de folder met nieuwigheden waarin de ICE4 werd aangekondigd :). Hij wordt verwacht in Q3 of Q4 van 2020 geloof ik dat erin stond. De ontwikkeling zal dus wel in volle gang zijn, hoewel dat prototype op de foto blijkbaar al een rijdend exemplaar is!
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

online
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Ware het niet dat de foto an mij het model van Piko is .. .  ;)

Geen probleem Harm. Voor de Marklin ICE4 foto's zullen we nog even geduld moeten hebben.

Jan-Peter
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2012

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
CiteerWare het niet dat de foto an mij het model van Piko is .. . 

Ach krijg nou wat :) Ik had onbewust de link met de Märklindagen gelegd en aangenomen dat het de testbaan in Göppingen was... oeps!
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
We hoeven niet overal politiek van te maken, maar een misverstand uit de wereld helpen kan misschien wel?

Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 25 september 2019, 22:09:55
De NS zal deze trein niet in bestelling nemen, dat heeft te maken met aanbestedingen te maken die Brussel heeft bepaalt (Europees dus).

Ze hebben al andere treinstellen besteld en die komen binnenkort wel ergens in bedrijf.

Het is natuurlijk niet gezegd dat NS zonder aanbestedingsprocedure voor ICE4 had gekozen. Je bedoelt ICNG? Ik kan me eigenlijk heel goed voorstellen dat NS ook zonder aanbestedingsprocedure voorkeur voor het bewezen platform van Alstom had gehad.
Minpuntje is natuurlijk wel dat de kans op een model een stuk kleiner is.  ;)

Volgens mij is hier geen woord politiek bij.  :)
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Zware kritiek op Piko over hun eigen 20 polige schnitstelle in deze lok. Waarop alleen hun eigen decoders passen.
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=172589
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Uhm...treinstel...
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Citaat van: Charlie op donderdag 26 september 2019, 10:08:06
Ook een aardig bericht over de Piko ICE. KLIK

Gr. Charlie

Opvallend, twee motoren in de aangedreven bak en toch wel standaard binnenverlichting.
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Buiten de kritiek op de decoder, dat is dan idd een minpunt,  is de Mibatest positief.
En terecht dat men daar bij Piko blij mee is!
Verbaast me dat je reageert Davy want jij wilde dit topic toch eerst op slot hebben omdat het Märklin model er nog niet is?
Re: ICE 4, Piko v.s. Marklin
Beste,

Hoe krijgen die ice4 van piko ac versie eigenlijk hun stroom, zie op geen enkele foto een sleper eronder, of zit deze in het onderstel verwerkt?