Hoera, ik begrijp er iets van. Sorry Sprinter, ik was wat trager van begrip, dit keer.
Ik ben verbaasd over de prijs en de specs van die bistabiele Songle relais, circa 20 ct per stuk.
En ze schakelen al bij 100 mA. Nu begrijp ik ook waarom een 555 Timer deze Songle kan schakelen: die kan tot 200 mA leveren, en dus deze Songle met gemak omschakelen.
Maar waarom koop je dan andere bistabiele relais? Bevallen de Songles niet? Zijn ze te kwetsbaar? Of heb je liever een relais met 2 latches in plaats van 1, en dus twee gescheiden stroomkringen? Of zit het je in de gebrekkige datasheet van de Songle-srs relais?
Citaat van: Wheels op dinsdag 03 april 2018, 18:43:55
- Reedcontacten (rood en groen) zijn geschakeld over de drukschakelaars op de printplaat, dus 2 draden per reedcontact, waarvan 1 per reedcontact aan de min)
- De Viessmann 5217 is een bezetmeldmodule waar 1 van de 16 aansluitingen geactiveerd wordt middels een contactrails. Door een draad van een railstaaf naar het relais op de printplaat aan te sluiten simuleer ik een contactrails. Zodra een reedcontact het relais bekrachtigt, loopt het signaal van de railstaaf via het relais naar een aansluiting op de 5217. Dit werkt goed want op het schakelbord van iTrain zie je de auto op mijn proefopstelling keurig rondrijden.
- Het probleem komt zodra iTrain via een schakeldecoder 5213 een elektromagneet middels een aparte stroombron activeert. Dan klappen diverse printjes op rood. In principe staan de elektromagneten niet in verbindingen met de 555 printplaten.
1. Als je per stopplaats 2 RC's gebruikt (in het schema rood en groen), wat schakelt het rode RC en wat schakelt het groene RC?
Je stelt, en tekent, dat ze beide op de printplaat de schakelaar-rol overnemen. Dus dan zit het rode RC op de 555 Timer input, en het groene RC op de 555 Timer reset. En daarmee reset je wel de timer maar niet het relais. Waarom heb je de negatieve logica van de 555 Timer niet gebruikt om het relais te resetten? Je zou van timer-2 de negatieve logica kunnen gebruiken om het relais van timer-1 te resetten.
Daarvoor heb je misschien een derde reedcontact nodig, namelijk eentje die bij het groene ligt, maar aan de min hangt in plaats van aan de plus.
2a. Je gebruikt contactrails aan de Viessmann, maar dat hoeft niet zo, omdat je op de Viessmann ook reedcontacten (RC's) kunt aansluiten.
Het enige voordeel zou kunnen zijn dat je zo een langer voort durend signaal opwekt.
2b. Je kunt met een RC het bistabiel relais direct schakelen, zonder tussenkomst van een 555 timer. Wat is de beoogde meerwaarde van de timer-bouwsteen? Dat het pulssignaal langer duurt dan van een reedcontact? Of
debouncing van het reedcontact-signaal? Stel dat je een monostabiel relais had genomen in plaats van een bistabiel, dan had je er eentje moeten nemen met minimaal 2 stroomkringen, om een zelfhoudschakeling te kunnen maken. Ook dan heb je geen timer nodig.
3. Als iTrain een bepaalde elektromagneet kan activeren, dan staat het relais die door dat printje wordt aangestuurd dus in stand A? Ff denken: Als een relais staat in stand A, dan fungeert de stroomkring als doorgifte van een bezet gemelde contactrails; de Viessmann meldt bezet, en iTrain weet dus, daar is (rijdt) een autootje. Dus zet iTrain in het vorige blok de elektromagneet op stop, en niet pal onder het in het huidige blok rijdende autootje. En op dat moment, stel je, gaan er verschillende printjes op rood (=timer reset, geen relais reset).
Welke printjes gaan er dan op rood? Van alle voorgaande blokken (blokken die het autootje al voorbij is gereden)? Of een volstrekt willekeurig aantal prints (blok ervoor, blok erachter, in huidige blok)?
Wat gebeurt er als je een bistabiel relais niet terug zet naar stand B? Je krijgt dan de akelige situatie dat je print gereset is (rood lampje, 555 Timer gereset), maar niet het relais (dus de contactrails blijft bezet melden, dus blijven alle blokken bezet waar het autootje al doorheen is gereden).
Citeerop de 5217. Dit werkt goed want op het schakelbord van iTrain zie je de auto op mijn proefopstelling keurig rondrijden.
Dat vroeg ik mij dus de hele tijd af.
Rijdt dat autootje wel zo keurig rond op het schakelbord?
En hoe stel je vast of dat keurig is? Of dat iTrain de boel een beetje belazert?
CiteerHet probleem komt zodra iTrain via een schakeldecoder 5213 een elektromagneet middels een aparte stroombron activeert. Dan klappen diverse printjes op rood.
De suggestie is dat het activeren van een elektromagneet binnen een blindbox (een gescheiden stroomkring), ertoe leidt dat de printjes op rood klappen (timers gereset worden). En ik denk dan: dan pas? Waarom niet al eerder? Immers je schema suggereert dat elke print gereset wordt door het groene reedcontact van het volgende blok. En pas dan, als dat is gebeurt, pas dan mag iTrain het commando geven om de elektromagneet te activeren.
Dus, volgens mijn analyse, draai je oorzaak en gevolg om. Als het autootje sneller rijdt, of iTrain trager reageert, dan klappen er meerder printjes om.
Of is dat net andersom? M.a.w. wat is nu exact de trigger die leidt tot het iTrain commando?
Geldt: rood is bezet en groen vrij of net andersom: rood is vrij en groen is bezet?
Pas nu valt me ineens op dat je twee schema's hebt staan die sprekend op elkaar lijken, behalve dan dat de rode en groene knop van positie zijn gewisseld. Dat maakt het er ook niet makkelijker op:
Rode knop op de trigger, groene knop op de reset:
Groene knop op de trigger, rode knop op de reset:
Heb je het met maar 1 autootje getest? Of met twee (het gaat immers om meerdere blokken). En met wat voor resultaat?