Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar

Gestart door Wheels zaterdag 24 februari 2018, 21:39:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Beste lezers,
Vanaf een schema een drietal  flipflop schakelingen met een NE555 gebouwd tbv een test bloksysteem voor Faller Car System. (FCS)
Aansturing met 2 reedcontacten per blok.

Alledrie de schakelingen werken afzonderlijk prima. Zodra de drie schakelingen aan elkaar gekoppeld met plus en min en de reedcontacten zijn actief het volgend probleem.

Gebruik enkele flipflop

- een FCS wagen zet een blok middels een reedcontact een flipflop schakeling. Geen probleem.

- vervolgens middels een reedcontact het blok weer vrijgeven. Geen probleem


Gebruik drie flipflop modules geschakeld aan plus en min
- een FCS middels reedcontact blokkeren blok 1

- vervolgens wordt blok 1 (en ander geblokkeerde blokken) gedeblokkeerd door rc van blok 1 of 2 of 3

Het lijkt wel of het deblokkeren wordt beïnvloed door elke module.

Is daar een simpele oplossing voor, scheiden plus of min met een diode ?

Gr Matje

Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Beetje onduidelijk, zet het schema hier eens neer als je wilt.
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Hoi Martin

bij deze één schakeling.
Gebruik van één schakeling gaat dus goed.
Zodra ik drie schakelingen gebruik (plussen aan de plussen en minnen aan de  minnen) worden alle schakelingen door elkaar beïnvloed.

Ik heb ook een condensator van 10nF tussen poot 5 en de min geplaatst, zonder resultaat.

gr Matje
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Matje,

Heb je wel Ctjes op de voeding (bij elk IC) zitten? Klinkt alsof de schakelpieken van het relais de spanningsrail beinvloeden.
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Hang 6 aan de massa en die condendator van 10 nf tussen 5 en massa hangen.

Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Looney Tunes bedoelt dus: een condensator van 10nF bij elke 555, zo dicht mogelijk bij pin 8 en en andere kant aan massa, en natuurlijk pin 6 aan massa en 100nf tussen pin 5 en massa.
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Hoi,

Zojuist e.e.a. Geprobeerd:

- tussen pin 5 een condensator 10nf

- pin 6 aan massa

Geen effect, de schakelingen gaan wel individueel aan zonder elkaar te beïnvloeden. Maar ze gaan allemaal uit zodra 1 van de 3 een inpuls krijgt van een reedcontact.

Ik ga straks volgende uitproberen:

- tussen 5 en massa een condensator van 100 ipv van 10

- zo dicht bij pin 8 een condensator van 10 , snap ik ff niet

Tussen pin 8 en de plus??


Gr Matje

Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Nee, zo dicht mogelijk bij pin 8 en het andere pootje aan de min. Dat zorgt voor een stabielere voeding voor de 555.
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Hoi Marius,

Tussen pootje 7 en de min?

Of aan de draad bij pootje 8 naar de min?



Mag de waarde van de condensator afwijken?
15 of 33 ipv 10?

Gr Matje
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Tussen pootje 8 (Vcc) en de min.
Liever niet maar probeer maar eens de 15nF.

Hoe heb je de circuits gekoppeld, of staan ze los van elkaar?

Heb even gekeken naar het Faller Car System, ziet er erg leuk uit.
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Hoi allemaal,

Gelukt  :D
Bedankt voor jullie bijdrage.

Wat heb ik gedaan:
- pootje 6 aan massa

- tussen pootje 5 en de massa een condensator van 100n ipv 10
Geen effect

- tussen pootje 8 (op het pootje gesoldeerd) en de massa een condensator van 33n

De oplossing was pootje 8 want toen ik op de 1e print een 33n monteerde bleef het relais staan zoals het hoorde toen een inpuls door 2 of 3 werd gegeven.

We gaan de tekening bijwerken en zal deze op het forum plaatsen.

Een mooi moment om het weekend af te sluiten  :thumbup:

Gr Matje

Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
De oorzaak van deze problemen zijn vaak hele kleine stoorpulsjes die via de voeding binnenkomen. Een knipperlichtje met een paar transistors kan al de boosdoener zijn. Een klein condensatortje is dan al voldoende en je ziet, erg kritisch is het niet, met 33 nF gaat het ook.
Maar je ziet het zelden in schema's. Waarom? voor de specialist is het nogal logisch en voor anderen alleen noodzakelijk als er ander gebruikers op dezelfde voeding aangesloten zijn, voor de werking van het spul op het schema dus niet en ga zo maar door.
Zelfs fabrikanten zijn er niet erg duidelijk over en soms stellen ze zelfs dat de condensator aan pin 5 per geval bekeken moet worden, zeker allemaal in het kader van de klant niet onnodig op kosten te jagen. (maar zich wel weken lang zich te pletter laten zoeken naar een fout, dat kost niks).
Vervelend om later te verhelpen, en het is zo makkelijk als je het van te voren weet.
Pin 8 zit aan de kopse kant naast pin 1 die aan massa komt. Hiertussen heb je dus altijd plaats voor een condensator.
Bedenk wel, normaal zit pin 4 ook aan de +, ik soldeer meestal een dun draadje onder het IC voetje door van pin 8 naar pin 4.
In dit geval is pin 4 anders aangesloten en kan de storing op een andere manier via pin 4 binnenkomen. In dit geval zou het slimmer zijn om beide weerstanden de spanning van pin 8 af te laten halen.
In een slim ontwerp kun je hier dus rekening mee houden.
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Hoi,

Bij deze aangepast schema FlipFlop schakeling NE555 t.b.v. blokbeveiliging Faller Car System.

De Faller auto's sturen middels een reedcontact in de weg de schakeling aan. Het achterliggend blok wordt door een geactiveerde elektromagneet geblokkeerd.
Met behulp van relais schakeling kun je vervolgens o.a. wegaftakkingen maken en beïnvloeding regelen door verkeerslichten.

Gr Matje
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Hoi,

Probleem met de FlipFlop schakelingen.

Heb een testrondje gemaakt met Faller Car System met 3 blokken met ieder 2 FlipFlop schakelingen (totaal dus 6x FlipFlop).

Voorbeeld
Zodra een FlipFlop via het relais de magneet van blok 2 activeert worden spontaan een wisselend aantal FlipFlop modules in de bezet stand gezet.

Indien de FlipFlop schakelingen van stroom worden voorzien staan ze in de rust stand.

De voeding is één 12v trafo van zowel de FlipFlop als de magneten.
Probleem blijft hetzelfde indien de magneten op een aparte voeding staan. Ze staan sowieso niet met het elektroniscg circuit van de FlipFlop in verbinding.

Ideeen Tips ??

Gr Matje

Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Als je het nu gewoon eens met een echt bistabiel relais maakt, dan heb je die NE555 helemaal niet nodig.
Het kan zo simpel.
KLIK

Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
de voeding van de flipflops komt dus van 1 apparaat, dus, kunnen die flipflops elkaar beïnvloeden.
Pin 8 is beschermd met een condensator, maar pin 4 niet.
Probeer eens een condensator tussen pin 4 en massa (10nF).

edit:
nog even, misschien begrijp ik het niet:
Je relais wordt bekrachtigd als pin 3 laag is.
Dit is dus de reset stand.
Bij het inschakelen van de stroom, komt er wel stroom op pin 4, maar staat pin 2 niet aan massa. (dat gebeurd pas als je de set-knop indrukt en pin 3 dus hoog wordt).
Het opstarten gebeurd dus in de reset stand, dan is pin 3 dus laag en wordt het relais bekrachtigd.
Wat bedoel je nu met "Indien de FlipFlop schakelingen van stroom worden voorzien staan ze in de rust stand."?
uitleg in deze link:(Memory cell)
http://www.555-timer-circuits.com/flip-flop.html
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Hoi,

Ruststand bedoel ik mee dat het relais op dat moment niets doorgeeft.
Zodra op set wordt gedrukt dan geeft relais signaal door.

Ik ga uitgang 4 voorzien van een 10nF condensator en laat het resultaat weten.

gr Matje
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Hoi,

Zojuist een condensator van 10nF over pootje 4 naar massa aangelegd, geen verbetering.

Bistabiel relais?  geeft dat geen storingen indien er meerdere als een bloksysteem naast elkaar gezet worden op één stroombron??

Ik heb het laatste schema bijgevoegd.

Wat wil ik:
- rc contacten in het FCS proef wegdek met 3 blokken geven een maak en breeksignaal af naar een FlipFlop schakeling
- Het relais in de FlipFlop geeft vervolgens indien RC bezet een signaal (vanaf een C-rail railstaaf) naar een 5217 (bezetmelder) van Viessmann
- Viessmann geeft in iTrain duidelijk aan waar een FCS auto rijd

Tot nu toe gaat dit prima !!

De FlipFlop schakelingen worden gevoed middels een 12v trafo.

De elektromagneten worden via een aparte 12 v trafo gevoed.

Op basis van bezetmeldingen via iTrain wil ik een stopmagneet activeren (in iTrain is dat een sein) die geschakeld is via een 5213 (schakeldecoder) Viessmann
Dat gaat goed alleen komt het probleem:



Probleem:
- zodra een magneet van een blok via iTrain geactiveerd wordt (een stopplaats) dan slaan alle 8 FlipFlop schakelingen (6 Fliplop nodig, 2 zijn voor later als p-plaats) op rood en worden de drie magneten in de proefopstelling geactiveerd.
- dat is dus niet de bedoeling. (vreemd omdat er een gescheiden voeding circuit is).

Ik heb beperkte kennis van elektronica.

Is de aanschaf van een bistabiel relais de oplossing van Sprinter ?

Tot horens
Groet Matje
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Daar was ik al bang voor, ik kon mij ook niet voorstellen dat je wilt dat alle relais aangetrokken worden bij het inschakelen van de stroom.
Toch suggereert de schakeling dit.
Er is iets raars aan de hand, buiten die storing die waarschijnlijk toch optreedt, dus die extra condensator is wel een goed idee.
Kijken we even naar het schema van de link.
Daar wordt vermeldt: memory cell, hierbij zou je denken aan een schakeling die onthoudt wat de stand was.
In de beschrijving staat echter: "When the circuit is turned on, pin 6 does not see a high and pin 2 does not see a low, so the 555 starts in reset mode. " . Wat daar logish aan is weet ik niet want ergens anders vind ik :"If pin 6 is LOW and pin 2 is HIGH - the output will be HIGH or LOW - because no pin is sending a "set" or "reset" message."
Dit betekent, "pin 2 does not see a low" is dus "pin 2 sees a high" (via de weerstand) en dan gaat de tweede stelling in werking: de ene keer is pin 3 dus high en de andere keer low.
Ik heb dit met een simulatieprogramma getest en in tegenstelling wat hierboven staat is pin 3 na het opstarten low, in een schakeling zoals jij hebt getekend (kom daar later op terug). (en dit is nou precies niet wat je wilt, want dan worden alle relais aangetrokken).
Dit is dus iets wat niet klopt met de beschrijving en ook niet iets wat we willen, toch?
Waar komt de kreet "memory cell"  in de beschrijving nou vandaan? Niet uit iets in de tekst, maar staat bij een van de schema's.
Die heb ik nagebouwd in de simulatie en wat blijkt: die onthoudt wel wat de stand was voor het uitschakelen.
Als je de schakeling met "set" uitschakelt, start hij ook weer in de "set" situatie op. Het zelfde geldt voor het omgekeerde, bij "reset".
En wat is nou het verschil met jouw schema? die condensator aan pin 5 is ineens verdwenen en geloof me, als ik die er weer in zet hebben we weer de oude situatie.
Ik kan het niet beredeneren, maar kennelijk ligt het toch aan die condensator, en dan is het nog maar de vraag of het in het eggie ook zo werkt, je weet maar nooit met simulatieprogramma's.
Ik ga er maar vanuit dat bij het opstarten, in jouw situatie, geen van de schakelaars gesloten (ingedrukt) is, anders wordt het verhaal helemaal anders natuurlijk.
Wat je dus wilt, is dat de schakeling altijd hetzelfde opstart en met de relais niet bekrachtigd.
Dat is de voorkeur dus jouw schema, met condensator aan pin 5, en dan de relais tussen pin 3 en massa, ipv tussen +12V en pin 3.
Dan trekt het relais pas aan als de "set" knop wordt gebruikt.
Ik heb deze gegevens ook uit het boek:
http://www.talkingelectronics.com/projects/50%20-%20555%20Circuits/50%20-%20555%20Circuits.html
kijk dan even onder "set and reset" en "memory cell".

edit: je was me net voor

ik begrijp inmiddels niet meer hoe e.e.a. aangesloten is.
Ik ging er van uit dat de schakelaars in je schema tot stand komen dmv een reed relais of zo langs je baan, zoals in een eerdere tekening voorgesteld als rode en groene rechthoekige blokjes.
Nu heb je het ineens over een maak en breek signaal. Een schakelaar verbindt gewoon 2 draadjes, geeft geen signaal, met een signaal kun je die flipflop niet bedienen.
Dan zie ik op de foto van je schakeling ook nog eens 2 schakelaartjes zitten, zijn dit test-schakelaars? of zijn ze de enige die op dit punt in het schema zit aangesloten?
Je hebt het over een trafo van 12V, toch wel gelijkstroom hoop ik?
Nu schakelen ineens al je flipflop schakelingen?
edit 3:
je foto van Blol 3a
het aansluitblokje Rood--Groen komen draadjes op uit neem ik aan, hoe zitten die in relatie met de 2 schakelaars?
Als de draadjes de schakelaars moeten bypassen, mis ik 2 draadjes en 2 weerstanden. (gevonden)
Als dit moet kunnen werken lopen er dus 2 maal 2 draadjes naar een externe schakelaar, 2 voor de rode en 2 voor de groene.
Dit komt dus niet overeen met je schema.
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Hoi
sowieso alvast bedankt voor de link naar de PDF versies van de 555 / transistoren en IC's

@ condensator aan pin 5 en relais tussen pin 3 en massa ga ik uitproberen.

@ trafo
- is 12v gelijkstroom

@ maak en breek signaal.
- dit is een reedcontact (in de FCS weg)  over de set knop (test drukschakelaar) en een reedcontact over de  reset knop.

@ pin 4 aan plus voeding (uit eerdere reactie)
- zal ik uitproberen

zal de komende week e.e.a. testen

wordt vervolgd, gr Matje
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Hoi,

Zojuist op 1 module ( 1 van se 8) het relais op pin 3 en de min gezet (verzet van plus naar min) en na enkele testjes vielen de overige 7 modules onregelmatig uit en de aangepaste module niet.

Pin 4 verbinden met pin 8 op 1 van de modules was geen succes, kon de overige niet meer resetten.

Gr Matje
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Waarom nu zo krampachtig vasthouden en doorgaan met die NE555 schakeling. Die is helemaal overbodig gewoon een echt bistabiel relais gebruiken zoals hierboven al aangegeven. Ben je klaar en is het storingsvrij.

Groetjes
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Citaat van: Sprinter op maandag 02 april 2018, 21:57:13
Ben je klaar en is het storingsvrij.
Geef Sprinter nou maar z'n zin.
Het is ongetwijfeld heel lastig uit te leggen waarom het niet gaat werken.

Is het geheel niet storingsvrij in samenwerking met iTrain,
of los daarvan, is het niet storingsvrij als blokchain?
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
@Wheels
even achteruit terug, de bedoeling was om d weerstand voor pin 4 aan te sluiten op pin 8, zo maak je gebruik van de ontstoring op pin 8.
je schrijft:
"@ maak en breek signaal.
- dit is een reedcontact (in de FCS weg)  over de set knop (test drukschakelaar) en een reedcontact over de  reset knop."
uit een reedcontact komen 2 draadjes, het ene naar de ingang (=weerstandszijde) van de drukschakelaar en het andere moet wel naar de min en dan bedoel ik de min van de 555. (en dus niet naar de min van een of andere andere voeding die toevallig ook een min heeft)
verder:
als je dus bij een schakeling het relais tussen pin 3 en massa aansluit, werkt die dus ook andersom dan de andere schakelingen.
NB, begrijp je eigenlijk wel hoe de 555 werkt? zo, niet (echt) effe vragen.
Nog even een testje:
je hebt een ledje op de print zitten zag ik, ter controle of er iets gebeurd, parallel geschakled aan het relais, als die gaat branden, moet je dus ook et relais horen tikken.
Test: sluit een zo'n printje aan op 12V gelijkstroom (voor de rest nergens op) en kijk wat er gebeurt.
Als bij het opstarten het ledje brand en je hoort een tik, dan is pin 3 laag (0V), gebeurt er niets, dan is pin 3 hoog en kun je de spanning meten, die zal iets lager zijn dan de 12V die op pin 8 staat (kun je ook meten). Met de drukknoppen kun je het verschil zien.
Zo weten we in ieder geval of de schakeling werkt of niet.
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Hoi,

Pin 4 met pin 8 verbinden werkt niet

1 draad van een Rc contact gaat ook naar de min van de 555.

Het probleem is dat de 8 printen prima werken en het signaal van een rc contact keurig doorgeven aan iTrain.
De auto's zijn prima te volgen met zowel signalen vanaf de rc contacten of met het gebruik van de drukschakelaars.

Het gaat pas fout zodra iTrain een signaal afgeeft via een Viessmann 5213 om een elektromagneet aan te zetten zodat auto's in een opvolgend blok stoppen.
Zodra iTrain een signaal afgeeft via de decoder klappen diverse printen op bezet.


Vreemd omdat het gescheiden voedingsbronnen betreffen.

Ik zal nog een test doen met een andere decoder vanavond.


Gr Matje
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Citaat van: Wheels op dinsdag 03 april 2018, 09:48:05

Het gaat pas fout zodra iTrain een signaal afgeeft via een Viessmann 5213 om een elektromagneet aan te zetten zodat auto's in een opvolgend blok stoppen.


het lijkt erop dat het signaal van iTrain de problemen veroorzaakt.
Die elektromagneet, waar zit die?
Is die in staat om de reedcontacten aan te sturen?
Door een reedcontact te verbinden met 12V en weerstand en een ledje, kun je zien wanneer een reedcontact aangestuurd wordt.
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Ik probeer jullie te volgen: er is sprake van een Viessmann 5213 en 5217 (handleidingen in bezit).
Er is sprake van een 555 Timer circuit (pinbezetting). Bij de veelgemaakte fouten met de 555 Timer chip staat dat het verstandig is altijd een standaard layout te volgen. En bij de 555 Timer Relais schema's staat dat je relais op 2 manieren kunt aansluiten. Positieve en negatieve logica.

En er is sprake van reedcontacten, en de Viessmann handleiding eist dat die potentiaalvrij zijn aangesloten.

Dus, als ik het goed begrijp:
Reedcontact schakelt 1 van de 4 Viessmann DPDT-relais via encoder ("decoder"). Die onthoudt de stand, en geeft deze door aan iTrain. iTrain schakelt de elektromagneten via de andere Viessmann.

Maar je gebruikt ook reedcontacten die via de 555 Timer een relais schakelen.
Als ik het goed begrijp, dan zijn dat (vanzelfsprekend) andere reedcontacten (want anders zijn ze niet potentiaalvrij), en heeft dat 555 Timer gestuurde relais een andere functie. Dat relais (Songle) schakelt de digitale omgeving aan/uit.

Maar wat schakelt nou wat, en heb je daar een stroomdiagrammetje van, of zo?
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
ik probeer ook al een tijdje er achter te komen hoe e.e.a. nou eigenlijk in elkaar zit.
Over het aansluiten van die 555, dat is eigenlijk het verschil tussen NC en NO.
Volgens mij verkeerd aangesloten, bij het opstarten worden alle relais op de printen bekrachtigd. Het IC start op in reset mode, dus pin 3 laag=> er loopt stroom door het relais naar pin 3. Tenzij het helemaal niet zo is aangesloten.
Als ik het goed begrijp gebruikt hij de reedcontacten om de relais op de printen te schakelen, die op een of andere manier de 5217 van spanning voorziet. Wat er nog verder achter zit weet ik niet, maakt ook niet uit, TS kwam in eerste instantie met het idee dat de schakelingen op de printen elkaar beïnvloeden.
Inmiddels denk ik dat het probleem moet worden gezocht bij dat systeem, of er moet gewoon iets heel eenvoudig op de  verkeerde manier zijn aangesloten.
Als je bv kijkt in de schematische tekening (post van 25-02-2018), zie je daar al dat de min van de relais (zwarte lijntjes) helemaal niet naar pin 3 gaan (zoals in het schema) maar ook op de min van de voeding is aangesloten en dat de reedcontacten (RC genaamd) maar met 1 draad (blauw of groen)zijn aangesloten. Allemaal niet zo bedoeld, want dit kan zo niet werken natuurlijk, maar het staat er wel zo.
Zo probeer ik er achter te komen wat in het schema wel goed is aangesloten, maar in het echt, onbedoeld, anders is.
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Hoi,

Reedcontacten (rood en groen) zijn geschakeld over de drukschakelaars op de printplaat, dus 2 draden per reedcontact, waarvan 1 per reedcontact aan de min)

De Viessmann 5217 is een bezetmeldmodule waar 1 van de 16 aansluitingen geactiveerd wordt middels een contactrails.
Door een draad van een railstaaf naar het relais op de printplaat aan te sluiten simuleer ik een contactrails. Zodra een reedcontact het relais bekrachtigd loopt het signaal van de railstaaf via het relais naar een aansluiting op de 5217.

Dit werkt goed want op het schakelbord van iTrain zie je de auto op mijn proefopstelling keurig rondrijden.

Het probleem komt zodra iTrain via een schakeldecoder 5213 een elektromagneet middels een aparte stroombron activeert. Dan klappen diverse printjes op rood.

In principe staan de elektromagneten niet in verbindingen met de 555 printplaten.

Ik probeer vanavond een ESU en Digikeys decoder uit. Of deze eenzelfde niet gewenste inpuls  veroorzaken als de Viessmann.


Vwb aansluiting relais aan pin 3 zie tekening 2/4, deze tekening is de actuele versie.
Op de print een groene led die geactiveerd wordt als het relais wordt bekrachtigd vanuit pin 3 (Zie schema) om te zien of relais aan of uit is.

Ik laat het resultaat weten.

Gr Matje
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Citaat van: Wheels op dinsdag 03 april 2018, 18:43:55
In principe staan de elektromagneten niet in verbindingen met de 555 printplaten.

Ik moet dit plaatje verkeerd interpreteren, dan. Die vierkantjes zijn toch de elektromagneten t.b.v. FSC?
Waarmee staat die zwart en rode lijn dan mee in contact?
Okay, ik zie het: in het vierkant (blackbox) zit de electromagneet, die is aangesloten op de Viessmann. Het vierkant staat voor een met een relais afgeschermde digitale omgeving. Het gaat dus allereerst om dat relais en de relatie tussen 555 Timer en dat relais.

Zoals het relais getekend is, verwacht ik een monostabiel relais dat normaal afgevallen is, maar opkomt als er een auto over een reedcontact rijdt. Dat komt door het rechthoekje met schuine streep. In een bistabiel (universeel) relais verwacht ik geen schuine streep in de schematische weergave.

Je titel zegt:
CiteerBistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar

Met andere woorden, ik zoom in op je relais afbeelding: een Songle srs 12 vDC-SL, en inderdaad, dat is een universeel (bistabiel) relais, dus heeft dit relais een manier om 'm heen te schakelen, en een aparte manier om hem weer terug te schakelen nodig.
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Kijk eens op budgetronics.nl of eu
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Hoi,

Dat is het " oorspronkelijk " schema, dat werkt.

Nu iTrain ipv magneten door relais aansturen.
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Hoi,

Update.

1.
Schakeling werkt middels reedcontacten en doorgeven signaal dtv relais aan iTrain, magneten zijn niet aangesloten.

2.
Zodra magneten worden aangesloten en bezetmelding itrain is aangesloten klappen diverse 555 printen om.

3.
Zodra de bezetmelding iTrain wordt afgesloten en magneten worden aangesloten is er niets aan de hand.

Ik denk dat de bezetmelding op de 1 of andere manier een probleem veroorzaakt alleen is dat vreemd omdat de bedrading hiervan niet met de bedrading van de 555 printplaat in aanraking komt.

Ander type relais geplaatst, geen verbetering / verschil.

Zou het plaatsen van een diode (min aan een poort van de bezetmelder en de plus aan het relais van betreffend blok) een optie zodat er geen signaal / puls terugkomt. Of loop ik dan een risico op beschadiging van de bezetmelders)

Gr Matje

Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Hoi Digibert,

Dank, Welk 12v relais is dan Bistabiel?

Alvast bedankt
Matje
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Ik loop achter de feiten aan, ik weet het.

Het rode knopje zit op ingang 2 (de trigger), die schakelt via de timer het relais in stabiele stand A (dat is de digitale black box).
Het groene knopje zit op ingang 4, de reset, en die schakelt de timer uit, maar niet het relais.
Het relais blijft dus in stand A als de timer af valt (en die digitale omgeving blijft dus AAN).

En dat relais moet ook in stand A blijven staan, want anders kun je geen blokken bewaken. 
Het Songle-relais blijft aan staan tot een auto pak 'm beet twee RC's verder is. Daarna moet het relais in de stabiele stand B worden gezet, want een vrijgegeven blok doet niet meer mee. Maar hoe dat gaat, staat niet in dit schema, want er staat een monostabiel relais afgebeeld, geen bistabiel relais. Dat betekent dus dat als de 555 Timer gereset wordt, de Songle nog steeds in stand A staat. Klopt dat?


Begrijp ik de situatie nu goed? Bedoelt Sprinter dat met
"je hebt die hele 555 Timer niet nodig, een bistabiel relais volstaat"?
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Hoi

Update

Klopt Jan Willem.

Ik ben gestart met bouwen FlipFlop schakelingen die via het relais een magneet (stopplaats) regelen. Het geheel werd aangestuurd door reedcontacten in het wegdek.
Na reacties op het forum de problemen met het start project opgelost.

Door allerlei ideeen is de aansturing naar iTrain ontstaan.

Zojuist 8 Bistabiele relais aangeschaft bij Reichelt waar ik verder mee ga experimenteren.

Wordt vervolgd.

Tot nu toe iedereen bedankt voor de reacties waar ik veel van op heb gestoken.

Gr Matje
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
@Jan22, je hebt gelijk, jij begrijpt het.
Ik had de kop "Bistabiel relais...."dan ook niet begrepen, zowel de tekening als het schema bevatten alleen maar een schakeling om een monostabiel relais te schakelen.
Ts wil nu blijkbaar van die printen met die 555 af en zich richten op een bistabiel relais (die ook alleen maar werkt als een schakelaar dus ik zie het verschil niet). Ben wel benieuwd hoe je die aan wilt sturen.
Veel plezier, hoop dat het nu wel werkt.
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Dat heeft niets met iTrain te maken Peter, dat heeft alles te maken met stoorsignalen, oftewel vervuiling van je voedings spanning.
Gewoon beter ontstoren en beter de spanningen van elkaar scheiden.

Groetjes
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Citaat van: Wheels op dinsdag 03 april 2018, 21:15:12
Hoi Digibert,

Dank, Welk 12v relais is dan Bistabiel?

Alvast bedankt
Matje

Als je in mijn eerste reactie kijkt zie je een KLIK mogelijkheid, die je naar een bistabiel relais stuurt. De informatie die je werd aangeboden was reeds compleet, maar je moet wel even de moeite nemen die te lezen, en zonodig uit te voeren. Scheelt een heleboel onnodig gedoe.

Groetjes
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Hoi Sprinter,

Had ik gelezen ;) vandaar dat ik ze daar ook besteld heb, zie mail van vanmorgen.

Vraag aan Digibert was omdat hij verwees naar een andere leverancier en wilde vergelijken met die van jou.

Gr Matje
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Hoera, ik begrijp er iets van. Sorry Sprinter, ik was wat trager van begrip, dit keer.

Ik ben verbaasd over de prijs en de specs van die bistabiele Songle relais, circa 20 ct per stuk.
En ze schakelen al bij 100 mA. Nu begrijp ik ook waarom een 555 Timer deze Songle kan schakelen: die kan tot 200 mA leveren, en dus deze Songle met gemak omschakelen.

Maar waarom koop je dan andere bistabiele relais? Bevallen de Songles niet? Zijn ze te kwetsbaar? Of heb je liever een relais met 2 latches in plaats van 1, en dus twee gescheiden stroomkringen? Of zit het je in de gebrekkige datasheet van de Songle-srs relais?

Citaat van: Wheels op dinsdag 03 april 2018, 18:43:55

  • Reedcontacten (rood en groen) zijn geschakeld over de drukschakelaars op de printplaat, dus 2 draden per reedcontact, waarvan 1 per reedcontact aan de min)
  • De Viessmann 5217 is een bezetmeldmodule waar 1 van de 16 aansluitingen geactiveerd wordt middels een contactrails. Door een draad van een railstaaf naar het relais op de printplaat aan te sluiten simuleer ik een contactrails. Zodra een reedcontact het relais bekrachtigt, loopt het signaal van de railstaaf via het relais naar een aansluiting op de 5217. Dit werkt goed want op het schakelbord van iTrain zie je de auto op mijn proefopstelling keurig rondrijden.
  • Het probleem komt zodra iTrain via een schakeldecoder 5213 een elektromagneet middels een aparte stroombron activeert. Dan klappen diverse printjes op rood. In principe staan de elektromagneten niet in verbindingen met de 555 printplaten.

1. Als je per stopplaats 2 RC's gebruikt (in het schema rood en groen), wat schakelt het rode RC en wat schakelt het groene RC?
Je stelt, en tekent, dat ze beide op de printplaat de schakelaar-rol overnemen. Dus dan zit het rode RC op de 555 Timer input, en het groene RC op de 555 Timer reset. En daarmee reset je wel de timer maar niet het relais. Waarom heb je de negatieve logica van de 555 Timer niet gebruikt om het relais te resetten? Je zou van timer-2 de negatieve logica kunnen gebruiken om het relais van timer-1 te resetten.
Daarvoor heb je misschien een derde reedcontact nodig, namelijk eentje die bij het groene ligt, maar aan de min hangt in plaats van aan de plus.

2a. Je gebruikt contactrails aan de Viessmann, maar dat hoeft niet zo, omdat je op de Viessmann ook reedcontacten (RC's) kunt aansluiten.
Het enige voordeel zou kunnen zijn dat je zo een langer voort durend signaal opwekt.
2b. Je kunt met een RC het bistabiel relais direct schakelen, zonder tussenkomst van een 555 timer. Wat is de beoogde meerwaarde van de timer-bouwsteen? Dat het pulssignaal langer duurt dan van een reedcontact? Of debouncing van het reedcontact-signaal? Stel dat je een monostabiel relais had genomen in plaats van een bistabiel, dan had je er eentje moeten nemen met minimaal 2 stroomkringen, om een zelfhoudschakeling te kunnen maken. Ook dan heb je geen timer nodig.

3. Als iTrain een bepaalde elektromagneet kan activeren, dan staat het relais die door dat printje wordt aangestuurd dus in stand A? Ff denken: Als een relais staat in stand A, dan fungeert de stroomkring als doorgifte van een bezet gemelde contactrails; de Viessmann meldt bezet, en iTrain weet dus, daar is (rijdt) een autootje. Dus zet iTrain in het vorige blok de elektromagneet op stop, en niet pal onder het in het huidige blok rijdende autootje. En op dat moment, stel je, gaan er verschillende printjes op rood (=timer reset, geen relais reset).

Welke printjes gaan er dan op rood? Van alle voorgaande blokken (blokken die het autootje al voorbij is gereden)?   Of een volstrekt willekeurig aantal prints (blok ervoor, blok erachter, in huidige blok)?

Wat gebeurt er als je een bistabiel relais niet terug zet naar stand B? Je krijgt dan de akelige situatie dat je print gereset is (rood lampje, 555 Timer gereset), maar niet het relais (dus de contactrails blijft bezet melden, dus blijven alle blokken bezet waar het autootje al doorheen is gereden).

Citeerop de 5217. Dit werkt goed want op het schakelbord van iTrain zie je de auto op mijn proefopstelling keurig rondrijden.
Dat vroeg ik mij dus de hele tijd af.
Rijdt dat autootje wel zo keurig rond op het schakelbord?
En hoe stel je vast of dat keurig is? Of dat iTrain de boel een beetje belazert? 

CiteerHet probleem komt zodra iTrain via een schakeldecoder 5213 een elektromagneet middels een aparte stroombron activeert. Dan klappen diverse printjes op rood.
De suggestie is dat het activeren van een elektromagneet binnen een blindbox (een gescheiden stroomkring), ertoe leidt dat de printjes op rood klappen (timers gereset worden). En ik denk dan: dan pas? Waarom niet al eerder? Immers je schema suggereert dat elke print gereset wordt door het groene reedcontact van het volgende blok. En pas dan, als dat is gebeurt, pas dan mag iTrain het commando geven om de elektromagneet te activeren.
Dus, volgens mijn analyse, draai je oorzaak en gevolg om. Als het autootje sneller rijdt, of iTrain trager reageert, dan klappen er meerder printjes om.

Of is dat net andersom? M.a.w. wat is nu exact de trigger die leidt tot het iTrain commando?
Geldt: rood is bezet en groen vrij of net andersom: rood is vrij en groen is bezet?
Pas nu valt me ineens op dat je twee schema's hebt staan die sprekend op elkaar lijken, behalve dan dat de rode en groene knop van positie zijn gewisseld. Dat maakt het er ook niet makkelijker op:

Rode knop op de trigger, groene knop op de reset:


Groene knop op de trigger, rode knop op de reset:


Heb je het met maar 1 autootje getest? Of met twee (het gaat immers  om meerdere blokken). En met wat voor resultaat?
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Hoi Jan Willem,

Ik ga optie van Sprinter uitproberen en twee gescheiden stroomkringen.

De 555 laat ik ff liggen tot ik de bistabiele relais heb uitgeprobeerd.

Gr Matje
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar
Dat snap ik, en ik begrijp dat het dan gaat werken zoals jij wilt.
Maar ik begrijp niet waarom je het zo wilde, en ik begrijp niet waarom je zo'n moeilijke weg kiest.

Je idee is zo oud als de weg naar Rome voor analoog rijders.
Die 555 Timer was nieuw voor mij, en werkt (normaal gesproken) ideaal met een monostabiel relais.
Het nieuwe zat in het feit dat je er een bistabiel relais mee aanstuurt. En dat kan ook, mits je de timer uit het volgende blok gebruikt om het relais uit het huidige blok te resetten (en dus niet alleen maar de timer te resetten, want dat kan alleen volstaan bij gebruik van een monostabiel relais).

Er zijn grofweg twee manieren om het zelfde blokbewakingssysteem te bouwen:
-bistabiel met twee stroomkringen (en 1 of 2 RC's), en
-monostabiel met twee stroomkringen (met noodzakelijk 2 RC's), dus met zelfhoudschakeling.

Maar beide methoden zijn moeilijk doen als je toch al een Viessmann 5217 gebruikt.

Ik kan zelf maar 1 reden verzinnen waarom je zo moeilijk wilt doen, en die is dat dit songle relais uitstekend is aan te sturen via een arduino, en dus dat je de hoop hebt om de Viesmann 5217 te vervangen door een arduino-schakeling.

Moeilijk doen, ja, vandaar dit screenshot uit de handleiding van de Viessmann 5217:
Re: Bistabiel relais met NE555 beïnvloeden elkaar Faller Car System
Hoi,

Gisteren 8 bistabiele relais besteld en vanmorgen al ontvangen inclusief een gratis dikke catalogus (1796 pagina's) !! (Sprinter bedankt voor adres)

Een snelle proefopstelling gesoldeerd (mooie printjes maken met drukknoppen, leds etc komt later).

De relais aangesloten op iTrain.
- via het bistabiele relais wordt railsignaal (alsof er een trein rijd) naar de Viessmann bezetmelders 5217.
- op schakelbord van iTrain is de Faller Car System auto goed te volgen.
- iTrain blokkeert achterliggend blok (elektromagneet) middels de Viessmann 5213 (schakeldecoder)
- werkt in dit proefstadium prima
- wanneer magneten worden geactiveerd vallen de relais niet uit wat bij de NE555 printen wel het geval was

@Jan22
Vwb "moeilijke weg" tja, altijd weer een uitdaging middels experimenteren hetgeen zoeken wat werkend, goedkoop en (bi)stabiel blijft  :P
Je begint met een klein projectje wat uitgroeit tot inmiddels een resultaat waar ik tevreden mee verder kan.
De NE555 pak ik later wel weer op. Veel geleerd van dit onderdeel dankzij reacties op het forum.

Op de foto de ontvangen bistabiele relais en een indruk van mijn proefopstelling van het Faller Car System
Nu verder met inpassen (experimenteren) relais gestuurde wissels.

gr Matje