Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)

Gestart door Henk (Kaleb) woensdag 25 oktober 2017, 13:16:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstations
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstations
Hoi Henk,
Wat is het hoogteverschil/tussenruimte tussen schaduwstation 1 en 2?

gr. Gertjan
Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstations
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstations
Rond de 18cm dus 2 ringen in de helix.

Doordat het maar 50cm diep ik kan ik overal goed bij.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - aanpassing BW
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - aanpassing BW
Citaat van: Kaleb op maandag 26 maart 2018, 14:54:48
Ik denk dat ik afzie van blokken en melders en dat dit gedeelte (blauw) lekker helemaal ouderwets handrijden gaat worden (met de ECoS dus niet helemaal ouderwets)

Dag Henk,

Als je het blauwe gedeelte in Koploper invoert dan zou ik daar wel bezetmelders plaatsen.
In iTrain weet ik dat je half-automatisch kunt rijden maar ik weet niet of het in Koploper kan.
Je zou dan de treinen in een blok voor het blauwe gedeelte kunnen laten stoppen en dan handmatig verder rijden.

(andere) Henk
Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstations
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstations
Ik heb voor het stoppen een 3-tal blokken gereserveerd om van daaruit het blauwe gedeelte op te rangeren en terug de hoofdbaan op. Door het in koploper in te voeren kan ik wel via het scherm de wissels schakelen. Omdat het handgereden wordt zijn seinen overbodig ;-) Dus wat jij voorstelt is al bedacht en uitgetest in koploper en werkt prima.

Ik zie af van melders omdat en het blauwe gedeelte niets te melden is voor koploper. Dus stukje echt handmatig rijden.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstations
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstations
 @citaat
Oké, duidelijk Henk.
Je hebt er goed over nagedacht.
Seinen als onderdeel van de scenery is ook heel mooi..... :idea2:

(andere) Henk

Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstations
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstations
Hoi Henk,

Je gaat als de brandweer, als straks de keerlus erin ligt kun je het allemaal gaan testen  en weer eens naar rijdende treinen kijken.

Als het rijd graag een filmpje  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstations
Hoi Henk

Wat een sporen indrukwekkend is het wel, en 50cm is mooi zat kan je indien overal goed aan.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstations
Indrukwekkende baan Henk.

Robert
Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstations
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstations
Citaat van: Trainhenk op donderdag 12 april 2018, 22:07:31
Je hebt er goed over nagedacht.
Seinen als onderdeel van de scenery is ook heel mooi..... :idea2:
Nadenken is het halve werk. En die seinen..... ik denk er nog even over  >:-D

Citaat van: degeluidsman op vrijdag 13 april 2018, 21:01:50
Als het rijd graag een filmpje  :)
Uiteraard, al zal het eerste filmpje met losse locs zijn maar het gaat om het idee.

Citaat van: peterke33 op vrijdag 13 april 2018, 21:44:45
Wat een sporen indrukwekkend is het wel, en 50cm is mooi zat kan je indien overal goed aan.
Citaat van: rvooyen op maandag 16 april 2018, 15:25:13
Indrukwekkende baan Henk.
Dan jullie wel. En de bovenbaan moet nog komen  8o
Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstations
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstations
Zo wordt de bedientafel "verstopt" als er geen activiteit is.....
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
De nieuw bolide van de directie is gearriveerd. Helaas is de kleur nog niet naar wens van de CEO en is de opdracht gegeven deze te laten overspuiten naar zilver grijs.
Gezien de leeftijd van deze (bijna) klassieker is de staat uitmuntend te noemen. Wel worden er nog kleine upgrades verwacht.

De CEO heeft al aangegeven dat de voortgang van de bouw niet naar wens is en zal persoonlijk gaan toezien op het project.
De verwachting is dat voor de zomer diverse rijtests gedaan dienen te gaan worden. Hierbij worden diverse camera-ploegen uitgenodigd.

Helaas hebben wij de CEO zelf nog niet waargenomen op Gebrooker Baan.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
 :) Mooie auto heb je voor de grote baas. :thumbup:
Ik dacht eerst effe dat het een Volvo 460 was, een auto voor de gewone man. O:-D :-)
Maar het is de Volvo 960 3.0i 24 Valve Ambassador-Line (1994-1996) B), een echte Volvo Limo dus. B)
Henk, ben jij een Volvo rijder/liefhebber/kenner ?

Dirk-Jan
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Dirk-Jan: Het is een 740/760 serie.

Ik heb zelf een 740 (1985) en een VC70 (2002) dus ja een liefhebber.
De bedoeling is deze aankoop te transformeren naar mijn eigen voorbeeld.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
  B) B) :thumbup:
Zat ik er mooi naast, maar ja, ik ben ook geen kenner. :D

Dirk-Jan
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
De 700-serie met de meest volprezen stoelen, die Volvo ooit heeft gemaakt. :thumbup:
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Klopt Gerrit. Hoewel ik met de xc ook erg content ben met het zitcomfort.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Ik had ooit een 440 van Volvo voor mij nooit meer een Volvo elk jaar een nieuwe uitlaat en nieuwe remmen. Na een goede 100000 km heb ik deze verkocht en rijd sedertdien met Opel .
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
 :offtopic:
440 is een verdedelde daf 😉
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
 @citaat Oei, als je op Johnny reageert kun je beter geen typefouten maken.....
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Ik heb nog een oudere type, 850 model. Die zitten iets minder. Ben ook in Engeland op zoek naar een linker stoel.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Geen idee of het een veredelde daf was mijn vrouw vond dat een mooie wagen. En aangezien zij betaalde. 
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Ja, vrouwen rijden graag in een Daf. Is ook gemakkelijker om te parkeren voor hen.
Mvg

755philippe
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
De 440 was door DAF al ontwikkeld en was bijna productie-gereed, toen Volvo de personenwagen-divisie overnam van DAF. De laatste series DAF-66 is ook verkocht als de Volvo-66. Volvo heeft de 440 afgemaakt en in productie genomen.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
 @citaat
Dat was niet de 440 maar de 340 die bij Daf ontwikkeld was en rijp was voor productie als Daf 77. De eerste Volvo 343's hadden ook nog de variomatic, eigenlijk was de 343 daar te zwaar voor hetgeen regelmatig voor problemen zorgde.

@DirkJan, de 940/960 is de opvolger van de 740/760. Hij is iets ronder afgewerkt dan zijn voorganger maar verder zit er optisch weinig verschil in. Je foutje is dus begrijpelijk.

Ikzelf ben nog altijd de trotse bezitter van een 145 uit '71  >:-D

Het lijkt hier wel het Volvo Forum :P
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Telt mijn Volvo Penta ook mee?
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Natuurlijk, zeker als t een ouwe B18 of B20 is, want dat is in principe hetzelfde blok als dat er in de jaren 60/70 auto's lag ;).
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Citaat van: Gerrit-1959 op dinsdag 08 mei 2018, 11:19:02

De laatste series DAF-66 is ook verkocht als de Volvo-66.


Ah... de V-66, nostalgie uit 1978, mijn eerste leaseauto 46-RH-81. Een brandweerrode combi met zo'n 3e deur. Toeren door de Franse en Zwitserse Alpen met één been onder je kont. :D
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
@ Hans: Klopt. Het klinkt misschien raar, maar ben al een paar maanden bij huis met een burnout en merk, dat ik dit soort detailfoutjes vaker maak. Misschien maar een poosje stoppen met posten. Was het trouwens nog Daf, die de rubberen snaar veranderde in een metalen band en daarmee de gronderlegger was van de CVT of kwam dit bij Volvo weg?
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Foutje, kan gebeuren Gerrit. Maar blijf vooral posten hier, afleiding is in jouw situatie alleen maar goed! En er worden hier op t forum wel meer foutjes gemaakt, ook door mensen zonder burnout!
Of de 343 metalen of rubberen snaren had is mij onbekend. Ik vermoed rubber gezien het feit dat wij destijds meermalen zijn gestrand met mijn vaders "trots" (zijn eerste nieuw gekochte auto) waarvan de aandrijfsnaren braken. Het waren er iig 2 terwijl de Dafjes er volgens mij 1 hadden.

:offtopic: sorry voor de vervuiling van je topic, Henk!
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Citaat van: Kaleb op maandag 07 mei 2018, 19:23:22
Klopt Gerrit. Hoewel ik met de xc ook erg content ben met het zitcomfort.
Is dat nog een AWD met de beruchte visco-koppeling? Blijft die nog een beetje heel, of rij je zoals meerdere Volvo AWD's uit die jaren alleen met voorwielaandrijving (onbewust tgv defect of bewust tgv verwijderde tussenas)?
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Hallo Hans,

Deze heeft inderdaad nog de visco-koppeling. Deze is nog volledig heel, maar ik heb wel de tussenas ertussen weggehaald, niet om de koppeling, maar omdat het lager met lagerhuis te ver heen was. En deze zijn niet te krijgen, omdat ze allemaal te ver heen zijn (tweedehands/sloop). Nieuw zijn ze niet meer te krijgen (is mij gezegd), net als de uitlaten.
En de 343 had inderdaad een dubbele snaar van rubber. De enkele snaar zat volgens mij alleen maar op de Daffodil (Daf 30). Die noemden ze ook we de 'truttenschudder met jarretelaandrijving', omdat hij bij stilstand en draaiende motor altijd wat wiebelde.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Mijn laatste vraag was eigenlijk gesteld aan Henk (Kaleb) over zijn XC70, maar uit je antwoord begrijp ik dat jou 850 ook een AWD was. 850T-5R >:-D?
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
De mijne is een V70 (850-model) uit 1999, dus vlak voordat Volvo werd overgenomen door Ford en het rondere model uitkwam. :D 8)
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over

Ik stapte in 1981 over van een Citroén Diane over op een koningsblauwe Volvo 144 en wist niet wat me overkwam.
Wat een bak ! En onverwoestbaar  :thumbup:
De 244 die ik daarna had, gaf niks dan problemen en had een ernstig drankprobleem  :?

Wat mij verwonderde aan de latere Dafjes/Volvo's, was dat je er met 4 man goed in kon zitten.

Henk, de nieuwe HO-directiewagen schept wel verplichtingen aan het niveau van je baan, maar dat zal vast wel goed komen  :D

Grtz Tony

Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Om weer terug te komen op onze 1:87 wereld en de overspuit klus heb ik alvast wat "gereedschap" aangekocht.
Ook een (goedkope om te leren) airbrush en revell verf op waterbasis staan in bestelling.

Vanwege rugproblemen ligt het aansluiten van de baan even op z'n spreekwoordelijke gat.
Hierdoor is de planning van het testrijden een paar maandjes opgeschoven.

Gelukkig heeft de CEO geconstateerd dat dit geen financiële gevolgen zal hebben voor het totaal project.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
 @citaat
Ik zag ze op de beurs in Houten.
Leek mij we nuttig maar ik ben nog niet zover.

(andere) Henk
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Afgelopen week ben ik bij AlbertJan en René langs geweest voor de volgende sleep en bijbehorende loc..... Om sprakeloos van te worden zo mooi:

Als de combi op de baan staat volgt nog een filmpje  ;)
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Citaat van: Kaleb op vrijdag 25 mei 2018, 12:06:23
Als de combi op de baan staat volgt nog een filmpje  ;)

Kan niet wachten ;)

Gr.Wim
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Ben benieuwd als dat geweld los barst mooiiiiiiiiiiiii

Groeten uit Maastricht Brupo-x  :cool: :cool: :cool:
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Hallo Henk,

Denk erom dat de Big Boy bij R1 bochten geen obstakels mag hebben binnen 3,5cm vanuit het hart van het spoor. Mocht je ooit een Challenger aanschaffen geldt zelfs bij een R1 bocht 4,5 cm vanuit het hart van het spoor!

mvg

Jeffrey
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Hoi Henk,

Ik wist dat hij op je verlanglijstje stond, deze krachtpatser en nu staat hij al bij jou te pronken.
Nu nog even op de baan en een filmpje maken voor de achterban  :)

Veel plezier ermee en we zien het filmpje wel komen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Dag Henk,

een "Big Boy" is altijd een mooie verschijning op de baan. Veel plezier ermee en wij wachten spanning af naar een eerste filmpje.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Henk,

Prachtige aanwinsten zijn er bij je binnen gereden. :) :thumbup:
Alleen zo de presentatie iets leuker zijn als de deksel van de dozen af zouden zijn zodat we meteen het moois kunnen bekijken. ;)
Ben net als vele forumleden benieuwd naar je filmpje van deze schitterende aanwinsten.

Groet Michel
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Hallo Henk,

Prachtige aanwinsten, zelf heb ik hem ook een geweldige loc wat een beest.

Wacht in spanning op je filmpje.

Gr.
Piwie.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Hallo Henk,

Mooie aanwinsten.  :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: Gebrooker Baan versie 2 - de grote baas neemt het over
Henk pakt het Big ( Boy ) aan.  :)

Jos
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Dank jullie wel....

Citaat van: wila op vrijdag 25 mei 2018, 19:07:00
Kan niet wachten ;)
Hier jeukt het ook  :D

Citaat van: brupo-x op vrijdag 25 mei 2018, 19:44:08
Ben benieuwd als dat geweld los barst mooiiiiiiiiiiiii
Ook zonder rookgeneratoren klinkt het geweld(ig)

Citaat van: apjefferson op vrijdag 25 mei 2018, 20:23:21
Denk erom dat de Big Boy bij R1 bochten geen obstakels mag hebben binnen 3,5cm vanuit het hart van het spoor. Mocht je ooit een Challenger aanschaffen geldt zelfs bij een R1 bocht 4,5 cm vanuit het hart van het spoor!
Dank je wel voor de tip. Ik wist dat R1 wel zou lukken maar het is wel krap. Ik denk niet dat er een challenger gaat komen. Eén zo'n geweldenaar is genoeg op de baan :D

Citaat van: degeluidsman op vrijdag 25 mei 2018, 20:34:55
Veel plezier ermee en we zien het filmpje wel komen.
Beide gaan goedkomen

Citaat van: iVanDL op zaterdag 26 mei 2018, 01:30:48
een "Big Boy" is altijd een mooie verschijning op de baan.
En dat is het....

Citaat van: h0_miessie op zaterdag 26 mei 2018, 07:12:18
Alleen zo de presentatie iets leuker zijn als de deksel van de dozen af zouden zijn zodat we meteen het moois kunnen bekijken. ;)

Dan blijft de verrassing er nog even in  ;)

Citaat van: Piwie op zaterdag 26 mei 2018, 08:12:44
Prachtige aanwinsten, zelf heb ik hem ook een geweldige loc wat een beest.
Misschien wordt het tijd voor een landelijke BigBoy rijdag  :D

Citaat van: ikke650 op zaterdag 26 mei 2018, 09:07:13
Mooie aanwinsten.  :thumbup: :thumbup:
Zeker weten.

Citaat van: Jos op zaterdag 26 mei 2018, 09:36:45
Henk pakt het Big ( Boy ) aan.  :)
:D
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Zaterdag ben ik al door de directie op de vingers getikt  8o

In het onderste schaduwstation bleken de verkeerde wissels te liggen. Ik gebruik zoveel mogelijk 52-serie wissels. Deze zijn met grote en kleine lantaarn uitgevoerd.
Nu bleek het complete schaduwstation met kleine lantaarns te zijn uitgevoerd waardoor er een chronisch tekort ontstaat aan deze wissels voor de zichtbare baan en tegelijk een overschot aan grote lantaarns.
Uiteraard eiste de directie dat de wissels werden vervangen door de juiste met grote lantaarn. Hiervoor zijn van 2 kapotte wissels nog wel 1 goed werkende gemaakt en ook alle verlichting werkt naar behoren.

Tevens zijn er kleine wijzigingen in het bovenste baangedeelte uitgevoerd om een wat "rustiger" beeld te krijgen en rangeerwissels zijn uit kostenoogpunt omgezet van 52-serie naar 51-serie
Aan het einde van de dag is er nog een inspectie geweest en alles is naar behoren uitgevoerd. De toestemming voor het verder afwerken van de helix is binnen.


Re: Gebrooker Baan versie 2
Hoi Henk,

Heel veel plezier met de Big Boy en bijbehorende sleep. :)

Gr.
René
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Gaat zeker lukken René