Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

hag 503 omschakel relais

Gestart door scuba maandag 15 mei 2017, 15:24:45

hag 503 omschakel relais
Ik ben op zoek naar het schema van het electronische omschakel relais van HAG, de HAG 503.
Ik wil deze op een iets lagere spanning laten omschakelen. Iemand die mij kan helpen?
mvg
Paul
Re: hag 503 omschakel relais

Dwarsliggers op de rails sporen niet

HAG 503 is de Elektronischer Umschalter voor AC-gebruik (later bekend als FRU); in de catalogus van 1983 staat hij nog afgebeeld. Het grootste probleem was, waar je deze blokjes liet. Ze zijn nogal omvangrijk om in te bouwen, in het toilet hokje passen ze niet. Deze FRU is ontwikkeld voor schaal O (1:45) maar werd verkocht als h0-oplossing.

Het schema, dat is een groot woord, volgens mij is de elektronica die erop zit niet gedocumenteerd.
Er zit wel een handleiding bij, als je dat bedoelt, en die vertelt dat het ding tot 28 volt gaat, max 1 A e.d.
Rijspanning 0-20 V
Omschakelpuls: 23-28 V

Je kunt de gebruiksaanwijzing downloaden bij
http://amiba-modellbahnen.ch/files/51/hag-elektr-umschalter-503.pdf

Als je een zoekmachine gebruikt, valt op dat je deze oude elektronische omschakelaars nog kunt kopen, voor rond de 20 euro. Dat is minder dan ik er in 1984 in guldens voor betaalde.

Citaat van: scuba op maandag 15 mei 2017, 15:24:45
Ik wil deze op een iets lagere spanning laten omschakelen. Iemand die mij kan helpen?
Ik heb geen idee  :D
Ik vind het zonde van geld en moeite.
Bouw er zelf een, of neem een betere, kleinere.
ik bedoel dus echt het electronische schema. Dan kan ik bepalen welke weerstand ik moet veranderen om de unit op een iets lagere spanning te laten aanspreken.

Citaat van: scuba op woensdag 17 mei 2017, 00:58:51
ik bedoel dus echt het electronische schema.
Dat zul je zelf moeten uitvogelen. Dat was fabrieksgeheim.
Zo moeilijk kan dat niet zijn, toch?
De componenten zitten alleen wel heel erg strak op elkaar.
Is het je pak-hem-beet 25 ? waard om er eentje te slopen?

Wat je allereerst moet weten, is welke weerstanden bedoeld zijn voor welke elco's.
Die kun je niet verlagen. Want anders laadt de elco na schakelen niet meer op.

Er zijn sinds de jaren '90 veel kleinere FRU's gemaakt, maar niet door HAG, die wel in een toilet passen, maar die zo klein zijn dat je amper ziet wat erop zit.

om de unit op een iets lagere spanning te laten aanspreken.
Waaraan zit je zelf te denken? Rijspanning 12-16V, omschakelspanning 22 V?

Als ik het me goed herinner zitten er 4 elco's op. Neem aan 2 voor het relais (om dat om te schakelen), waarvoor zijn dan de andere twee elco's? Bijvoorbeeld voor de 2 stroomkringen van het relais. Een van de twee is voor het rijden, de ander voor de verlichting. Dat kun je uit de tekening op het relais afleiden. In dat geval lijkt deze FRU op een bepaald type CDU.

En dan is de vraag: allebei lager of alleen de omschakelpuls?

Dan kan ik bepalen welke weerstand ik moet veranderen om de unit op een iets lagere spanning te laten aanspreken.
Dat gaat je niet lukken, want zo werkt deze FRU niet. Voordat je iets gaat slopen, concentreer je aandacht op het relais. Zoek de datasheet op (dat heb ik inmiddels voor je gedaan).

Het gaat om de tolerantiewaarden. Een relais kan bijvoorbeeld alleen maar schakelen tusen de 22 en 28 V. Als je die waarde onder die drempel brengt, dan schakelt dit relais nooit om, en verandert de rijrichting dus nooit. Als je die waarde moet verlagen, dan moet je op zoek naar een ander relais met andere grenzen waarbinnen het wel aanspreekt.

Ze bestaan niet, maar stel je nam een bistabiel relais van 16 vDC,
met tolerantiewaarden van 15-22 V, dan zou dat leiden tot:
Rijspanning: 0-14 V
Omschakelspanning: 15-22 V
En dan brandt het relais door bij gebruik van een Marklin trafo.

Is dat wat je zoekt? Dan moet je op zoek naar een bistabiel relais met 2 coils, van 24 vDC, met dezelfde pinbezetting, met een lagere Vmin en een gelijke of hogere Vmax, en met 2A of meer voor de stroomkringen. Stel Vmin=15 volt. Ik weet niet hoe laag je wil gaan.

datasheets en info:
http://www.suzushoweb.com/pdf_file/569f14df488a6.pdf
http://www.mouser.com/ds/2/315/PanasonicElectric_mech_eng_ds-1076235.pdf
http://de.farnell.com/panasonic-electric-works/ds2e-ml2-dc24v/signalrelais-dpdt-30vdc-2a/dp/1608326
http://www.farnell.com/datasheets/93333.pdf

Het relais is bistabiel is en voor DC. De tolerantiewaarde (VMax) is veel hoger dan HAG aangeeft als waarden, logisch want een Marklin trafo voor 220 volt geeft domweg niet meer dan 28 volt af bij 230 volt, en dan is er al iets aan mis.

De bovengrens wordt bepaald door de rijspanning van de trafo, en niet door de bovengrens van het relais. Dat geldt ook voor de ondergrens; ook die is bepaald door de trafo, niet door het relais.

Het relais schakelt al om bij 16,8 volt, maar HAG geeft 22 volt aan (dat is de minimale omschakelwaarde van de trafo). Stel, je neemt een gestabiliseerde voeding, en geeft daarmee een puls van 17 of 18 volt, dan kan het relais de rijrichting omschakelen. Dus eigenlijk is de handleiding verneukeratief.
Alleen met de AC rijbaantrafo's van toen, gelden de opgegeven waarden, maar als jij (net als ik) een aparte omschakelrelais trafo gebruikt met een hoger voltage dan 16,8 volt, dan werkt het ook.

Zo zou je een onderscheid kunnen maken tussen locs die al omkeren bij 17 volt en locs die meer nodig hebben.

Het relais is DC, dus er zit ook ergens een gelijkrichter op de printplaat van de HAG 503.