Beste forumleden,
We kennen het allemaal wel; gebruikte M-rails is vaak aan alle kanten verbogen:
1. Het railbed is krom waardoor er een kier zichtbaar is tussen railbed en de houten treinplaat of op de overgang tussen 2 gekoppelde rails.
2. De spoorstaven zijn omhoog of juist omlaag gebogen ten opzichte van het railbed zodat de spoorstaven horizontaal niet recht aansluiten op de volgende rails.
3. De spoorstaven zijn in zijn geheel verschoven in het railbed zodat er een kier zit bij de overgang naar de volgende rail.
4. De klem waarmee 2 spoorstaven aan elkaar geschoven zit is te ruim.
5. De klem (punt 4.) zit wat los en verschuift bij het plaatsen van de opvolgende rail.
Een (zo goed als) nieuwe M-rail sluit wel goed aan op de volgende rail. Het rijdt veel soepeler en ziet er veel mooier uit. Je kan het wel met wat geduld weer een stuk beter krijgen (beter als op de foto's) maar het lukt me niet om het echt goed en als nieuw te krijgen. Vooral punt 1 en 4 blijven lastig. Punt 4 lukt op zich wel maar de klem ziet er nooit zo mooi uit als bij een nieuwe en het resultaat is ook al gauw punt 5.
Zijn er mensen die zich hier ook mee bezighouden? Wie heeft er tips? Ik gebruik een kleine platbektang. Zijn er betere gereedschappen? Zijn er malllen te koop of zelf te maken?
Groeten
Jan