Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Bahnbetriebswerk

Gestart door rscosworth vrijdag 22 augustus 2014, 18:02:23

Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Dubbel zakspoor
Blijvertje of niet, het idee ziet er heel leuk uit.

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

Goede middag,

Inmiddels is alle bestelde rails binnen. Uiteraard gelijk even neergelegd om te kijken hoe het staat.

De wisselstraat is goed gelukt al zeg ik het zelf  ;)
Ook de zaksporen zijn een leuke toevoeging... Net wat minder saai zo  :D

De wisselstraat aan de andere kant van het station is wel veel simpeler, maar dat deel wordt weggewerkt in een tunnel.

Nu eerst weer even 'tijdelijke' bezetmelding e.d. er in zodat we kunnen te testrijden. Als alles naar wens is dan komen er de welbekende isolatieplaten van de bouwmarkt er onder.

Ik vermaak me nog wel even!

Gr Richard
Heb je verduistering bij dat raam?

Uv licht is een killer  ;)

Ja ik zet er altijd een plaatje voor als ik lang niet ga rijden.
Gelukkig komt er maar weinig direct zonlicht naar binnen.
Mooi sporenplan. Ziet er goed uit. Als ik jouw was zou ik het zo laten liggen. Dat dubbele zakspoor heb ik inderdaad niet echt eerder gezien wat de baan ook wel weer iets unieker maakt.
Op foto 1 zie ik nog een wissel waar geen spoor aan zit. Wat is de bedoeling hiervoor? Wordt dat de spoorlijn naar het industrie terrein of een soort pendellijn voor je stoomtrein?
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Ik vind je zakspoor wat aan de korte kant, krijg je er 4 rijtuigen en een lok op met wat extra ruimte?

Dank je wel! Ben ook zeker van plan om het te laten liggen :)
De wissel zonder spoor wordt inderdaad de aansluiting naar een industrie.

De sporen waren lang genoeg voor een lok+4 rijtuigen.
k Heb wel voor de zekerheid 1 raillengte (24188) toegevoegd.

Nu past het makkelijk ;)
Mooi ontwerp zo ben benieuwd hoe dat er verder uit komt te zien.
Laurent een zakspoor is toch een perronspoor met aan bijde kanten van het spoor een perron waarvan er een meestal met een hek is afgezet? En zijn deze kopsporen dat toch niet in dit geval?

Jurgen

Inmiddels ben ik zo ver dat alles in koploper is ingegeven, bezetmelders zijn aangesloten en het rijd!

Nu nog even wat tijd steken in het maken van vaste en variabele routes zodat de juiste treinen op de juiste sporen uit komen.

@Jurgen, vaak zijn zaksporen inderdaad enkel uitgevoerd met aan 1 kant een hek zodat je maar aan 1 kant kan uitstappen. Een zakspoor kan ook dubbel zoals ik het neer heb gelegd.

Gr Richard
Citaat van: rscosworth op woensdag 31 oktober 2018, 08:16:55
.........

Een zakspoor kan ook dubbel zoals ik het neer heb gelegd.

Gr Richard

Station Haarlem.  :)

Klopt!

Citaat van: rscosworth op dinsdag 16 oktober 2018, 21:51:35
... en in het midden komen 2 korte kopsporen (de zaksporen). Totaal dus 6 sporen. Het idee heb ik een beetje afgekeken van station Haarlem.

:D
 :D
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Planning rangeerterrein

Goede morgen allen,

Zo langzamerhand ben ik aangekomen bij het laatste deel van het sporenplan, namelijk het rangeerterrein met aankomst-/vertrekspoor.
Voor ik echt ga plannen heb ik een vraag voor de kenners:

Is het bij het grootspoor (ivm veiligheid) toegestaan om loks aan en af te koppelen nabij een doorgaande spoorlijn?
Parallel aan de doorgaande spoorlijn wil ik namelijk een aankomst-/vertrekspoor maken met een aansluiting naar het verderop gelegen rangeerterrein.

Dit houd in dat lok wordt afgekoppeld en de rangeerlok wordt aangekoppeld en visa versa op een paar meter afstand van een spoor waar ze omgerekend >100km/h rijden.

Mocht dit zijn toegestaan, zijn er dan nog aanvullende veiligheidseisen? Bijv een hek er tussen?
Mocht het niet zijn toegestaan, hoe ver moet het aankomst-/vertrekspoor liggen van de doorgaande spoorlijn?

Hoor het graag!

Schematische weergave:

Nog niemand met het verlossende antwoord ;)

Het spoor om de goederenwagens aan- en af te koppelen kan ik verder weg leggen van de doorgaande sporen. Maar hoe verder weg, hoe korter het spoor.
Ik zou eens kijken hoe ze het bij Kijfhoek hebben gedaan met Maps.
Via Googble Maps (sateliet) kun je zien hoe dit op verschillende emplacementen wordt uitgevoerd. In zijn algemeenheid geldt : is de ruimte er, dan wordt de afstand tussen doorgaande sporen en rangeersporen zo groot mogelijk gehouden. Is de ruimte er niet, dan gelden de wettelijke voorschriften. Je kunt daarvoor onderstaand plaatje gebruiken. Vanuit het midden van het buitenste doorgaande hoofdspoor moet een afstand van 7 meter in acht genomen worden. Buiten die 7 meter kan een rangeerder zich voldoende veilig bewegen. Die 11 meter overigens is de ondergrens voor publiek en aannemers, die veilig moeten werken zonder speciale veiligheids maatregelen.

En wat je ook steeds vaker ziet is een hek tussen doorgaande hoofdsporen en rangeerterrein, alleen maar voor de extra zekerheid.

succes!
Roel
misschien helpt deze video wat duidelijk te maken?

vuilnistrein komt binnen, recht tegenover station apeldoorn en een spoortje voor het vsm perron. eloc eraf, diesel eraan en zo naar apeldoorn VAM.

zoals ik zag op de foto's ligt het wissel voor de aftakking naar het industrie terrein aan een spoor in het stationsgebied, oke bij apeldoorn zitten er nog wat meer sporen tussen maar het komt in de buurt.

Citaat van: basjuh1981 op maandag 26 november 2018, 17:15:44
Ik zou eens kijken hoe ze het bij Kijfhoek hebben gedaan met Maps.
Heb luchtfoto's bekeken, maar daar loopt zelfs een hele weg tussen de doorgaande en rangeersporen :)

Citaat van: RoelMarklin op maandag 26 november 2018, 17:21:25
Vanuit het midden van het buitenste doorgaande hoofdspoor moet een afstand van 7 meter in acht genomen worden. Buiten die 7 meter kan een rangeerder zich voldoende veilig bewegen.
Dank je wel! Zeer nuttige info. 7 meter valt me nog alles mee. Had meer verwacht!

Citaat van: marklintim op maandag 26 november 2018, 17:57:24
misschien helpt deze video wat duidelijk te maken?
Interessant filmpje! Gelden er binnen het stationsgebied misschien andere regels? Ze rijden daar denk ik niet met 140km/u vlak langs.
 @citaat
Ik weet niet of er regels zijn voor een stationsgebied. Zelf ben ik eens wat cargo's wezen spotten vlakbij dordrecht zuid (klein tussengelegen station met slecht een spoor 1 en spoor 2 perron) hier denderden de goederen gewoon voorbij net als intercity's. Bij stations amsterdam en rotterdam heb ik ze vaak genoeg compleet tot stilstand zien komen. Waarschijnlijk om een reizigerstrein voor te laten gaan.
Bij dordt in stoom heb ik aardig wat goederentreinen zien passeren bij station dordrecht, niet op volle snelheid. Laatste keer dat ik in amersfoort was kwam er wel een cargo op redelijke snelheid voorbij, deze werd vlak voor apeldoorn aan de kant gezet zodat de intercity kon passeren waarna deze cargo uit stilstand weer moest optrekken en met geschat zo'n 40 a 50 km/h langs apeldoorn kwam.
Misschien dat je hier wat mee kan, maar hou er wel rekening mee, het zijn slechts waarnemingen van mij. Of er echt regels aan zitten durf ik niet te zeggen.
Er gelden binnen een stationsgebied geen andere regels dan elders langs het spoor.
Naast de algemene richtlijnen, zoals de 7 meter en de 11 meter, zijn er nog veel meer richtlijnen, bijvoorbeeld voor spoor op een verhoging (spoordijk) of in een ingraving of in een tunnel.

De regeling is HIER omschreven. Maar het meest duidelijk zijn de plaatjes in de bijlage. Als er meerdere sporen naast elkaar liggen, gelden de afstanden steeds vanuit het midden van het buitenste spoor.

Naast deze algemene richtlijnen geldt ook altijd dat je een lokale risico inventarisatie moet maken. Zo kan het zijn dat je tot de conclusie komt dat de treinen op de doorgaande hoofdsporen met een snelheid van 140 - 160 km/h of zelfs van 200 km/h een groot risico vormen. Of dat een boog of bebouwing of een viaduct of een tunnelingang een goed zicht op naderende treinen belemmerd. Dan moet je aanvullende maatregelen nemen. Dat kan zijn een grotere afstand tussen rangeersporen en de doorgaande hoofdsporen of een hekwerk langs het spoor.

Dit verklaart waarom in een stationsgebied er meestal geen extra maatregelen nodig zijn, maar bij Kijfhoek er gekozen is voor een grotere afstand tussen rangeerterrein en hoofdbaan.

groeten,
Roel

Wederom allebei bedankt voor de waardevolle informatie.
In mijn geval liggen beide sporen op gelijke hoogte (maaiveld).
Verder geen zaken die het zicht kunnen belemmeren.

Die richtlijn van 7 meter (omgerekend +/- 8 cm) zal ik aanhouden en er tzt een hek tussen plaatsen.

Op naar de tekentafel  ;)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Aansluiting rangeerterrein

Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Aansluiting rangeerterrein
Goede avond allemaal,

'k Had nog een aantal nieuwe aanwinsten die hier niet op de foto stonden. Het gaat om de 37204 (DB 1600) met een sleep staalwagens (o.a. 47202 en 47212). En om een 4-tal nieuwe dubbele containerdraagwagens (47800 t/m 47803). Hopen dat Marklin er in 2019 weer een paar varianten bij gaat maken.

En ook zijn er weer wat wissels en een kruising binnen gekomen om de aansluiting voor het rangeerterrein te kunnen verplaatsen.

Binnenkort een laatste bestelling met rails plaatsen en daarna hoop ik dan toch echt te kunnen beginnen met scenery.

Als het eenmaal zo ver is zorg ik ook voor een goede camera en goede verlichting voor boven de baan  ;)

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Laatste aanwinst van dit jaar

Goede middag,

Mijn laatste aanwinst van dit jaar: De volledige set Euro-Express rijtuigen 43946/43947/43948
Mijn kerst kan niet meer stuk  :D

Eigenlijk was mijn budget voor 2018 er al doorheen, maar de set werd nu wel voor een mooie prijs aangeboden.

Momenteel staat er de 1251 voor. Deze moet nog even een mooi railexperts logo krijgen en dan kan hij weer een paar jaar mee.

Hij vervangt mijn 1211 met NS couchettes, die ik tzt zal gaan verkopen.

Nu nog even op zoek naar een uitbreiding van de Euro-Express, want 6 rijtuigen voor een charter trein vind ik nog net wat aan de korte kant.

Iemand nog suggesties waar ik het mee zal combineren? Volgens mij is bijna alles wel mogelijk.. Van slaaprijtuigen tot aan rheingold rijtuigen.

Gr Richard
Mooie aanwinsten richard.
Bij het omkatten van acts naar railexperts even rekening mee houden dat er ook een nl-fair nummer onder in het midden moet komen. Mooie stam zo met de 1200. Veel plezier ermee

Dank je wel! De UIC nummering mag inderdaad niet ontbreken ;) Mocht er iemand zijn die dit voor mij kan doen, graag :)
Ik wacht nog wel even op de nieuwtjes van 2019. Als er een mooie railexperts of railpromo lok uit komt dan gaan beide 1200'en in de verkoop.

Weet iemand welk rijtuig direct achter de lok zit? Het lijkt op een ex-cnl rijtuig.
Heeft dit rijtuig nog een bepaald doel? Ik zie hem op vrij veel foto's terug komen.
De railpromo ex 1700 komt volgend jaar uit onder deze vleugels van roco. En bij pijp lines exclusief met sound.
opa Joop kan de 1200 wel voor je omkatten, op facebook kun je contact met hem opnemen.
Ik kon me vaag herinneren dat ik de railexperts 1251 in model al eens was tegen gekomen op het forum. Na wat zoekwerk vond ik de volgende link met een tweetal foto's: klik

Heel erg bedankt! Dat is precies hoe ik mijn 1200 wil hebben.

Hoewel mijn budget er door heen is kan ik natuurlijk wel vast vragen wat zoiets kost. Heb ik weer iets om naar uit te kijken ;)
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Even afstoffen!

Goede morgen iedereen,

Het is weer hoog tijd om hier in dit topic wat af te stoffen! Sinds 2018 is er geen update meer geweest.
Dit komt voornamelijk doordat ik er gewoon echt niet uit kwam met het railplan.
Het zichtbare deel van de baan lag wel prima, maar ik kon geen ruimte vinden voor een 2e klimspiraal en een 2e schaduwstation.

Rechtsboven op de tekening (waar ik het liefst een 2e klimspiraal zou maken), kan de plaat niet breder worden dan 95cm. Hier staat namelijk een wasmachine/droger/cv/omvormer e.d. naast.
Een klimspiraal zou wel kunnen als ik R1 en R2 zou gebruiken, maar met lange treinen klimmen/dalen over R1 is gewoon geen doen.

De allerlaatste optie die ik nog over had, was een 2e schaduwstation achter op het maaiveld weggewerkt onder afneembare scenery.
Dan kan ik namelijk wel R1 gebruiken, omdat ik dan niet hoef te klimmen/dalen over R1.

Vorige week heb ik de proef op de som genomen en een lading R1 rails besteld. Sowieso om te testen of al mijn rollend materieel (95% marklin) probleemloos door R1 rijd.
Na een week testrijden met lange treinen moet ik toch echt toegeven dat dit geen enkel probleem heeft opgeleverd.

Eindelijk heb ik nu 2 schaduwstations (een hele grote onder de baan voor max 24 treinen, en een hele kleine voor max 4 treinen), waartussen ik kan pendelen.
Dit geeft zoveel meer voldoening dat ik nu definitief heb besloten om hier mee door te gaan.
Helaas als compromis zullen diverse andere merken met lengteschaal 1:87 niet op de baan kunnen rijden.

Nu nog een mooie sceneryoplossing bedenken om het schaduwstation achter op het maaiveld af te dekken.
'k Zat te denken aan een provinciale weg / snelweg? Of een parkeerplaats / transferium?
Ideeën zijn meer dan welkom!

Dan nog een wintrack afbeelding van hoe het er nu bij ligt. Wat vinden jullie hier van?

Gr Richard
Hallo Richard,

Een goede oplossing, lijkt mij. Je zou het kleine schaduwstation iets kunnen laten zakken. Elke cm is meegenomen. Je moet ook nog een stationsgebouw plaatsen, denk ik. Dan zou je ook iets van een stad kunnen maken. Een klein hoogte verschil komt best voor in de praktijk.

Groeten,
Roel

Hoi Roel,

Vanwege de constructie is het niet mogelijk om de sporen lager te leggen. De sporen van het station verhogen kan uiteraard wel.

Het stationsplein met de nodige voorzieningen zoals een kiosk kunnen dan onder de sporen komen.

Een voorbeeld hiervan:
https://www.prorail.nl/projecten/driebergen-zeist

Dan heb ik geen ruimte nodig voor een groot stationsgebouw.

Andere optie is om een heel minimalistisch station te maken. Sommige stations hebben alleen een loopbrug naar de perrons en verder helemaal geen voorzieningen.

Genoeg om over na te denken  :D

'k Heb nog even gekeken naar de mogelijkheden om een hoogteverschil te overbruggen.
Stijgen over R1 is denk ik nog niet het grootste probleem.
Dalen over R1 wel, omdat de buffers in elkaar blijven haken (overbuffering).

9 van de 10 treinen rijden over de hoofdbaan en dalen dus over de R2 bocht, maar goederentreinen die via het emplacement rijden, zullen moeten dalen over R1.
Of ik moet pas gaan dalen ná de bocht, maar dan houd ik maar +/- 1 meter over om te dalen, oftewel max 3 cm hoogteverschil.

'k Zal binnenkort een plankje zagen waar ik wat mee kan testen.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - XPS platen?

Even een vraag voor degene die werken met XPS platen. Bij de lokale gamma is de dunste plaat 2cm dik.

Is dit enigzins buigzaam zodat ik hier een mooie vloeiende helling mee kan maken?

De plaat begint vlak, en dit moet overvloeien in een helling van max 3 graden.
Je kan er ook in snijden. Zo kun je ook een helling maken.
Gamma heeft ook ondervloer platen, deze zijn ideaal.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Op elkaar lijmen zoveel als nodig is, dan in "profiel" snijden.
Gips erover en nogmaals in model, nu schaven.

groet
Harald

Bedankt voor de antwoorden. De reden waarom ik het vroeg was omdat het me makkelijker leek om een testhelling te maken uit 1 plaat met wat opvulstukjes er onder. Zo kan ik makkelijker testen met verschillende hellingshoeken.

Het moet alleen niet direct afbreken bij de minste buiging  :)

Als ik definitief weet hoe schuin de helling moet worden, dan kan ik altijd nog een helling uit XPS snijden/schaven.

Citaat van: Ronald69 op maandag 06 mei 2019, 11:46:50
Gamma heeft ook ondervloer platen, deze zijn ideaal.
Hier heb ik nog een restantje van liggen. Misschien kan ik hier wel iets mee als ik er een paar met elkaar verlijm.
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Treinen spotten op de modelbaan

Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - Treinen spotten op de modelbaan
Na een hele zomer niks gedaan te hebben begint het weer te kriebelen. Resultaat is een filmpje 'treinen spotten op de modelbaan'.  :D

Het volgende komt langs rijden:

Marklin VSM 64'er - overbrengingsrit
Marklin NS ICE
Marklin Railion 6400 - keteltrein
Marklin Railion Ludmilla - staaltrein
Marklin NS koplopers
Marklin Captrain br 186 - unitcargo
Marklin Strukton Carin - railpro
Marklin NS 1855 - ICK
Marklin NMBS 2800 - Benelux
Marklin DB 1615 - 4mfor
Roco NS Plan V
Marklin NMBS 5533 - graantrein
Marklin DB schenker - rangeerbeweging
Marklin ACTS 1251 - EuroExpress
Rivarossi NS VIRM
Marklin Railpool br 186 - containertrein
Marklin NS 1720 - DD-AR dubbeldekker
Marklin NS 1736 - IC Berlijn
Marklin NS br 186 - IC Direct
Marklin Thalys
Marklin TXL br 189 - VTG kolen

Komend weekend weer de VSM, terug naar toen, om lekker in te komen.
Daarna gaan we langzaamaan weer verder bouwen!

Gr Richard
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Richard,

Wat een pracht spul komt er voorbij, ik heb er van genoten  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hoi Peter,

Dank je voor het compliment :D

Gr Richard
Hele mooie video
Een prima plek om te spotten, Richard. Mooi materieel.
Je bent lekker gevorderd sinds de laatste keer dat ik je baan live gezien heb.
Mss binnenkort weer eens een bezoekje brengen?
  Gr. Leo

Dank je Leo! Sinds jouw bezoek ben ik inderdaad een stuk verder gekomen.

Momenteel ben ik nog bezig met het 2e schaduwstation waardoor ik de komende weken even niet rond kan rijden. Zodra dat stukje is aangesloten en alles weer rijd laat ik het je weten! Dan kun je de thalys ook weer een keer zien ;)

k Zal er voor zorgen dat de koffie e.d. klaar staan!
Binnenkort ook een keer bij jou afspreken? Mijn vader zal wel weer mee willen.

Gr Richard
Hoi Richard,

Op mijn 'fantasiebaan' zijn ook weer wat wijzigingen (verbeteringen, hoop ik) doorgevoerd.
Jullie zijn van harte welkom.

Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

Hallo Richard,
Ben onder de indruk van je project,deze avond in één stuk het topic door genomen echt super tof!

Dank je wel voor het mooie compliment. Zojuist zelf ook weer even mijn eigen topic van a tot z door gebladerd. Altijd leuk om herinneringen op te halen.

Inmiddels is de baan weer rijvaardig. Alle bezetmelders zijn aangesloten en in koploper ingevoerd.

De baan ligt nog steeds zoals op het plaatje wat ik in mei heb geplaatst. Komende week ga ik een gedeelte van de baan tijdelijk weghalen omdat het zichtbare deel van de baan een centimeter of 10 wordt opgehoogd.

k Heb besloten om de hellingen e.d. wel weer met hout te maken en niet met xps. Naast het spoor (waar scenery komt) leg ik wel xps neer van (ook) 10 cm dik.

Als dat klaar is zal ik weer wat foto's plaatsen.

@Leo, we komen binnenkort eerst gezellig bij jou langs. Bij mij rijd er voorlopig toch nog niks :)

Gr Richard
Re: 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan - XPS platen

Goede morgen allemaal,

De eerste stap(jes) met XPS platen zijn gezet.
De platen komen bij de Gamma vandaan, verkrijgbaar in verschillende diktes.

k Heb bedacht om alleen maar platen van 2cm te kopen en daarmee in laagjes te gaan werken. Het spoor komt op 4cm hoogte en het terrein/landschap daar omheen van 0cm tot 10cm.

Eerste 'uitdaging' was de helling van/naar het schaduwstation.
Je kan platen neerleggen en hier een helling uit schrapen/raspen/schuren, maar dit krijg je mijn inziens nooit mooi glad.

Daarom heb ik op de plek van de helling een stuk uit de onderste platen gezaagd. De bovenste plaat heb ik ingezaagd maar niet afgezaagd.
Door de platen dan op elkaar te leggen zakt de bovenste plaat in de onderste platen. Hierdoor ontstaat een mooie flauwe helling.

Ter ondersteuning heb ik hier houtjes onder gemaakt van 1mm, 3mm, 5mm enz..

Tot slot 'tijdelijk' verschroeft zodat het nog demontabel is.
Als alle XPS op maat is ga ik alles verlijmen.

Helaas is de baan nog niet rijvaardig. Even hard doorwerken dus, want ik mis het rijden.

Hopelijk van het weekend nog een update.

Gr Richard

Stapje voor stapje komen we verder...

De platen zijn gemakkelijk te verzagen en te verlijmen. Om verschuiven tijdens het leggen te voorkomen zet ik ze nog met een schroefje vast.

Ik ben nu ongeveer op de helft. Helaas komend weekend weer weinig tijd.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.