Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Er is vooruitgang.

Gestart door Jurrien zondag 15 januari 2023, 20:42:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: S-88's aangesloten
Lid sinds: 2022

offline
Re: S-88's aangesloten
Jurrien,

voor traincontroller raad ik aan om het youtube kanaal van "Rudy's Hobby Channel" te volgen.
Ik weet niet welke traincontroller versie je hebt, maar recent is hij een nieuwe playlist begonnen versie 10 gold.
Filmpje 1 hieronder:


Eventueel heeft hij ook nog een reeks met een oudere versie / niet de gold versie. Echter in hoofdlijnen zal het overeen komen. 

Als ik vastloop met traincontroller ga ik altijd naar dat kanaal.
Re: S-88's aangesloten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: S-88's aangesloten
Citaat van: Jurrien op maandag 01 mei 2023, 19:51:14Vandaag ook er in geslaagd om 8 wissels aan de praat te krijgen.

Hi jurrien,

Advies is wanneer een wissel na aansluiten en testen de verkeerde kant op schakelt, dit ook in de bedrading te corrigeren, draden wisselen dus.

Je gaat met traincontroller rijden lees ik en als wissels of seinen hardware matig (draadjes dus) niet correct functioneren dan krijg je gegarandeerd een keertje ruzie met de boel.


Met andere woorden, gebruik in de Ecos niet de mogelijkheid "verkeerd om" geschakeld te corrigeren, je krijgt er met een PC programma ruzie mee.
Re: S-88's aangesloten
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: S-88's aangesloten
Bedankt Fred. Goeie tip. Moest inderdaad een aantal draadjes verwisselen.

mvg
Jurrien
Re: S-88's aangesloten
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: S-88's aangesloten
Citaat van: RDHT op maandag 01 mei 2023, 21:31:05Als ik vastloop met traincontroller ga ik altijd naar dat kanaal.


Bedankt Rutger. De filmpjes kende ik al. De eerste twee heb ik al tig keer bekeken. Dus het zou eerdaags moeten gaan lukken. :)
Re: Er is vooruitgang.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Er is vooruitgang.
Inmiddels is er weer wat tijd verstreken. En ben ik weer een eindje gevorderd.
Beide delen van het onderste schaduwstation zijn nu klaar. Ik heb de rails en wissels vastgezet met dubbelzijdig kleefband. De kurk bewaar ik tot ik met de zichtbaan bezig ga.
Alle bezetmelder zijn aangesloten, getest en nog eens getest. Op dit moment werken ze allemaal. Om spookmeldingen tegen te gaan, heb ik met de dremel daar waar nodig een klein stukje rail weggeslepen, zodat aansluitende rails de bezetmelders niet raken.
Alle sporen worden maar in één richting bereden. Daar om heb ik maar zeventien actieve wissels. Die worden aangestuurd met decoders van Yamorc, de YD 8008. Ook weer uitgebreid getest en tot nu toe geen haperingen. Het programmeren van deze decoder is een eitje, als je eenmaal weet hoe het moet. De handleiding kan wat duidelijker.
Ik heb rondom een valbescherming gemonteerd. Geeft toch een wat veiliger gevoel.
Op de Ecos is ook een MS1 aangesloten. Die werkt prima, alleen kan ik er niet mee op de plek komen waar ik wil. Daarom moet er een Ecoslink Terminal tussen gezet worden. Helaas kan dat nu nog niet, want ik mis het juiste kabeltje. Dat wordt dus zelf maken. Dankzij Johnny  :thumbup:  :thumbup: hoeft dat geen probleem te zijn. Het wachten is nu op een zending uit China.
Er moesten aardig wat draadjes worden verlengd van detectierailsen en wissels. Daarvoor zijn de meest geavenceerde technische hulpmiddelen in gezet.
Volgende stap is het maken van een provisorische verbinding tussen de beide helften van het schaduwstation, zodat ik kan rondrijden.
De computer voor het programma Traincontrol is er inmiddels ook. Programma staat er op en ik ben nu ook bezig om de baan, zoals die er nu ligt in Traincontrol te zetten.
Bij inspectie bleek dat ook hier een aantal dassen burchten hebben gebouwd onder de rails. Als liefhebber van de natuur, laat ik dat maar even zo. :)
Re: Er is vooruitgang.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Er is vooruitgang.
Omdat niet alle foto's in de eerste post kunnen nog even een tweede.
Re: Er is vooruitgang.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Er is vooruitgang.
Bij het uitleggen van de rails voor de helix, kwam ik tot de ontdekking dat ik toch niet makkelijk bij bepaalde punten kon komen. Daarom maar een aanpassing aan de tafel gemaakt. Ik kan nu midden in de helix staan. En dat werkt een stuk gemakkelijker.